InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Het krimpen van dieren

Het krimpen van dieren

Dieren kunnen verkleinen. Onderzoekers hebben bij verschillende diersoorten aangetoond dat ze niet alleen groeien maar ook kunnen krimpen. Krimp is aangetoond bij spitsmuizen, hagedissen, leguanen en vissen. Krimp komt zowel voor bij zoogdieren, reptielen als vissen. Het is een normaal en adequaat overlevingsverschijnsel. Bij mensen komt krimp voornamelijk voor bij oudere mensen. Daarnaast is de mens ´s nachts een paar centimeter langer als hij ligt, dan als hij overdag overeind staat. Onlangs hebben onderzoekers uit Finland en Noorwegen geconstateerd dat een jonge forel 10 procent is gekrompen. De reden dat dieren krimpen is gelegen in een plotselinge extreme weersverandering waardoor het gebruikelijke voedselpatroon niet gehandhaafd kan blijven.

Inhoudsopgave:

Slinkende wervelkolom

Een extreem strenge winter kan ervoor zorgen dat er minder voedsel voorradig is. Toch hoeft het logischerwijs dan niet zo te zijn dat dieren vanzelf krimpen. Het is veel gebruikelijker om te denken dat dieren in zo´n situatie sterven. Er zijn dus een aantal diersoorten die niet dood gaan van te weinig eten maar die hun lichaamslengte aanpassen. Het huidige raadsel voor biologen is hoe het komt dat de wervelkolom, het botgedeelte van de dieren meekrimpt. Men gaat ervan uit dat bot alleen maar groter kan worden naarmate het dier ouder wordt. Nu blijkt dat de ruggewervelkolom korter wordt, speculeert men in eerste instantie dat het komt door de afname van een gelei-achtige substantie tussen de wervels. Als alleen de spieren, pezen, organen en vetlaag had gekrompen dan was de verandering minder spectaculair geweest. Het krimpen van de ruggewervel is een stapje verder en iets wat niet voor mogelijk werd gehouden.

Krimp door opwarming?

Het feit dat er vissen zijn die in koudere omstandigheden krimpen druist een beetje in tegen het idee dat door de opwarming van de aarde dieren gaan krimpen. Er is de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar de opwarming van de aarde en sommige onderzoekers geloven dat dieren wel eens kunnen gaan krimpen door de warmte. Evolutietechnisch is het namelijk in een warm klimaat beter om kleiner te zijn, zo redeneren de klimaatonderzoekers. Deze redenering wordt onderuit gehaald door het onderzoek naar krimpende dieren onder koudere omstandigheden dan normaal.

Krimp en Groei

Misschien moet de biologie af van het idee dat dieren alleen maar groeien. Dieren kunnen zowel groeien als krimpen. De groei van een dier is blijkbaar ondergeschikt aan zijn wil om te overleven. Hoe langer een dier leeft des te groter is de kans op nakomelingen. Door te krimpen leeft een dier langer en heeft het minder voedsel nodig. Voor de instandhouding van een diersoort kan het wellicht per biotoop verschillen of een dier er baat bij heeft om te krimpen danwel te groeien. Aangezien vissen in scholen leven zal het aantal vissen in de school misschien medebepalend zijn voor de grootte van een dier. Er zijn veel raadsels in de natuur die we niet kunnen oplossen als we van het dogma uitgaan dat dieren alleen groeien en nooit kleiner worden. Het denkbeeld dat dieren steeds groter worden en sterven als er te weinig voedsel is kan overboord worden gegooid voor een aantal dieren. Het onderzoek naar krimpende forellen toont aan dat er veel onderzoeken nodig zijn om het mysterie van de natuur op te lossen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/newsid_9211000/9211727.stm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vissen_%28dieren%29#Taxonomie
  • http://news.mongabay.com/2009/0720-shrinking_animals.html

Reageer op het artikel "Het krimpen van dieren"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!