InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Biologie Uitgelegd - Evolutie

Biologie Uitgelegd - Evolutie

Evolutie is een belangrijk proces. Welke theorien bestaan er over evolutie en hoe kun je bijvoorbeeld bewijzen dat een soort door evolutie zo is geworden?

Theorieën

Er zijn heel veel theorieën over evolutie, we behandelen er hier een paar.

Creationisme

Bij het creationisme ga je er van uit dat de wereld gemaakt is door een oppermacht. Ook gaat men er vanuit dat soorten niet veranderen.

Lamarckisme

Jean de Lamarck beweerde dat de soorten die nu op de wereld rond lopen afstammen van oudere wezens. De theorie zegt dat soorten langzaam veranderen, zodat er een nieuwe soort kan ontstaan. Ook wordt beweert dat geleerde eigenschappen doorgegeven worden aan de volgende generatie.

Generatio Spontanea

Dit is een theorie van Aristoteles. Aristoteles beweerde dat lever zomaar ontstond, maar deze theorie is al verworpen.

Evolutietheorie van Darwin

In het boek The Origin of Species vertelt Darwin over zijn ideeën over evolutie. Hij denkt dat Jean de Lamarck er niet zo heel ver naast zat. Bij de Theorie van Darwin (die ook wel het Darwinisme wordt genoemd) gaat men er van uit dat soorten afstammen van soorten die al zijn uitgestorven. Gunstige eigenschappen van een dier komen via een grotere overlevingskans steeds meer voor in een populatie, zo veranderd de populatie langzaam.

Het Neo-Darwinisme

Dankzij veel nieuwe kennis lijkt de theorie van Darwin steeds meer te kloppen en dankzij onze nieuwe kennis kan de theorie uitgebreid worden. Dit heet het Neo-Darwinisme.

Hoe werkt evolutie?

Hieronder een paar manieren hoe evolutie werkt.

Verandering Genotype

Iedereen heeft een combinatie van de gene van zijn ouders. Ook door mutaties kunnen er genotypen veranderen. Door een ander genotype te hebben kun je in het voordeel zijn en zo beter overleven. De gene die het beste is aangepast aan de omgeving al overleven.

Natuurlijke selectie

Bij veranderende omstandigheden zullen de gene die zich heb best aanpassen overleven. Dit wordt natuurlijke selectie genoemd.

Kunstmatige selectie

Hier komen de veranderingen niet door de natuur, maar bepaalt de mens wie zich wel en wie zich niet voortplant. Denk hierbij aan het kweken van gewassen.

Seksuele selectie

Doordat een dier aantrekkelijke is voor een partner zal hij meer nakomelingen krijgen, waardoor zijn eigenschappen veel worden vertegenwoordigd.

Soortvorming door isolatie

Er kunnen nieuwe soorten ontstaan doordat een populatie in twee wordt gesplitst, hierdoor kunnen ze niet meer bij elkaar komen. De veranderingen bij de ene groep zullen niet hetzelfde zijn als bij de andere groep, waardoor uiteindelijk een nieuwe soort ontstaat.

Soortvorming door veranderingen

Er kunnen ook nieuwe soorten ontstaat doordat een verandering plaats vindt. Als alle bomen bijvoorbeeld een donkere kleur krijgen dan voorheen, dan zijn de insecten die door vogels worden gegeten in het voordeel als ze dezelfde donkere kleur hebben. Hierdoor kan een nieuwe soort insecten ontstaan met ene donkere kleur als voorheen.

Evolutie terug vinden

Als je fossielen vindt kun je deze vergelijken met diersoorten die nu leven. Als je door veel fossielen van een soort te vinden een tijdschema kan maken van waarneer deze soort heeft geleefd kun je zien hoe hij is veranderd.

Embryologie

Als je kijkt naar embryo’s van dieren en mensen zijn er veel gelijkenissen te vinden.

Homologie

Als je naar de bouw van dieren kijkt kun je veel dingen ontdekken die op elkaar lijken. Dit wijst er op dat we allemaal van dezelfde soort afstammen.

Analogie

Ondanks dat een vlieg heel erg veel verschild van een walvis, beide hebben ze longen om adem te halen. Ook dit wijst erop dat we allemaal van dezelfde soort afstammen.

Lees verder

© 2008 - 2018 Dribbel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Intelligent Design - De strijd tussen Darwin en GodJarenlang woekerde de strijd tussen het Darwinisme en het creationisme, korte pauzes van zachte rust hebben plaatsgevond…
Creationisme: een overzichtHet creationisme, een religieuze opvatting over het ontstaan van de wereld, kent een steeds grotere populariteit. De oor…
Verband tussen religie en biologie in de evolutietheorieVerband tussen religie en biologie in de evolutietheorieToen Darwin in 1859 zijn boek The Origin of Species publiceerde, werd dit onmiddellijk een doelwit voor conservatieve re…
Biografie van Charles DarwinCharles Darwin is geboren op 12 februari 1809 in Shrewsbury Shopshire, Engeland. Charles zijn grootvader is de bekende E…
Evolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal BijbelEvolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal BijbelIn november van 2009 was het 150 jaar geleden dat het boek over de evolutietheorie van Charles Darwins uitkwam met de ti…

Reageer op het artikel "Biologie Uitgelegd - Evolutie"

Infoteur: Dribbel
Laatste update: 23-04-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!