InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Verontreinigd kraanwater in het buitenland

Verontreinigd kraanwater in het buitenland

Verontreinigd kraanwater in het buitenland Iedereen kent het wel: die rare smaak die aan het kraanwater zit in het buitenland. Meestal wordt door de reisorganisaties afgeraden om kraanwater te drinken in het buitenland. Hoe kan het dat het water in het buitenland toch zo vies is?

Waar wel en waar niet?

Er zijn veel plekken op aarde waar geen schoon drinkwater is. In de tropen en in niet-Europese landen is het gevaarlijk om het kraanwater zomaar te drinken. In de regel zouden alle landen in Europa veilig en schoon drinkwater moeten hebben. Het kraanwater in Nederland en België is nagenoeg gelijk aan elkaar. Ook in Duitsland is het water goed te drinken. Nederland is één van de koplopers als het gaat om schoon en lekker drinkwater. De smaak van het water in Italië, Frankrijk, Spanje, Portugal en de rest van Europa wordt vaak ervaren als niet lekker of zelfs goor. Soms smaakt het heel erg naar zwembadwater, omdat er grote hoeveelheden chloor zijn toegevoegd. 8 op de 10 Nederlanders die thuis water uit de kraan drinken durven het niet aan om dit ook op de vakantiebestemming te doen, en gaan dan over op het kopen van flessen mineraalwater uit de supermarkt.

Waar komt die rare smaak vandaan?

De rare smaak die aan het water zit in het buitenland hoeft niets te maken te hebben met de manier waarop het water gezuiverd is. In grote delen van Europa wordt het water namelijk op nagenoeg de zelfde manier gezuiverd. Maar hoe komt het water dan aan die andere smaak? En hoe kan het dat je in het buitenland last van diarree krijgt als je van het kraanwater drinkt? Het antwoord ligt bij de distributie van het kraanwater.

Het distributienetwerk in het buitenland is vaak niet goed onderhouden en is daardoor niet goed schoon. Bovendien is er geen continue druk op het netwerk, waardoor het water op sommige momenten stil ligt. Dan krijgen bepaalde bacteriën de kans om zich te mengen tussen de watermoleculen. Deze concentratie bacteriën is in Europa niet hoog en ook niet dodelijk, maar als je deze bacteriën niet gewend bent kan je er wel ziek van worden en bijvoorbeeld last van diarree krijgen.

Een deel van de rare smaak is te wijten aan het gebruik van veel chloor, in een poging de bacteriën in het water te doden. Daar komt nog bij dat in het buitenland de kwaliteitseisen voor drinkwater een stuk lager liggen als in Nederland. Ook is er in het buiten veel minder toezicht op de kwaliteit van het water en worden er dus veel minder controles uitgevoerd. De beste oplossing is om in het buitenland gewoon flessen drinkwater in de supermarkt te kopen. In Nederland hoeft dit uiteraard niet en liggen de normen en eisen voor het water uit de kraan zelfs hoger als de normen voor drinkwater verpakt inde fles. Vaak zie je mensen uit de desbetreffende landen zelf wel kraanwater drinken. Dit kan zonder ziek te worden, omdat hun lichaam gewend is om een verhoogt aantal bacteriën binnen te krijgen.

Tips

Hier volgen wat tips om er voor te zorgen dat je in het buitenland niet ziek wordt van drinkwater:
  • Koop flessen met mineraalwater in de supermarkt
  • Vraag in restaurants drinken zonder ijsklontjes
  • Gebruik drinkflessen met ingebouwde filter

Mocht je toch ziek worden en diarree krijgen is het zaak voldoende te blijven drinken en eten. Op deze manier voorkom je dat je in warme landen te snel uitdroogt.

Lees verder

© 2014 - 2018 Jovato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verontreinigd kraanwater in het buitenland"

Infoteur: Jovato
Gepubliceerd: 14-01-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Special: Drinkwater
Schrijf mee!