InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Schmallenbergvirus: symptomen, oorzaak en behandeling

Schmallenbergvirus: symptomen, oorzaak en behandeling

Schmallenbergvirus: symptomen, oorzaak en behandeling Een nieuw virus dat de veestapel bedreigt, is de angst van iedere veehouder. In 2011 dook een nieuw virus in Nederland op onder schapen en koeien. Het gaat om het Schmallenbergvirus. De schapenlammeren, geitjes en kalveren kunnen allerlei aangeboren misvormingen krijgen. Overdracht van dit virus naar de mens is vooralsnog niet aangetoond.

Schmallenbergvirus

Wat is het Schmallenbergvirus?

In 2011 is een nieuwe dierziekte geconstateerd bij schapen, geiten en koeien in Nederland, België en Duitsland: het zogeheten 'Schmallenbergvirus'. Door de ziekte worden lammeren en kalveren met ernstige afwijkingen geboren. Deze dieren zijn meestal niet-levensvatbaar. Besmette runderen hebben diarree en koorts. Ook geven de dieren minder melk.

Koeiendiarree

Het Schmallenbergvirus is ook de veroorzaker van de 'koeiendiarree' die eerder in 2011 werd waargenomen bij rundvee in zowel Nederland als Duitsland. In Nederland gaat het om zo'n 80 rundvee-bedrijven, waar in augustus 2011 al meldingen waren van diarree, koorts en melkgiftedaling. Het gaat om het Schmallenbergvirus. Dit virus is bij een aantal schapen, geiten en runderen aangetoond.

Naam van het virus

Het virus dankt zijn naam doordat deze voor het eerst werd aangetroffen in november 2011 bij een veestapel in het Duitse dorpje Schmallenberg.

Waar komt het virus vandaan?

Vermoedelijk wordt het Schmallenbergvirus via knutten (kleine steekvliegjes) overgedragen. De knut zuigt bloed op, waarin het virus aanwezig is en vervolgens vermenigvuldigt het virus zich in de knut. Wanneer de knut een volgend dier steekt, wordt het virus overgedragen op dat dier. In de winter zijn knuten niet actief en is de kans op een verdere verspreiding minimaal. Het risico voor de volksgezondheid wordt door het RIVM gering geacht. Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat het virus ook mensen zou kunnen besmetten.

Het virus lijkt op het Akabanevirus, een bekende ziekteverwekker bij herkauwers in Azië en Australië.

Symptomen Schmallenbergvirus

Het virus treft zowel runderen als schapen. Bij runderen veroorzaakt het virus enkele dagen lang koorts, diarree, zwakte en verminderde melkproductie. Bij schapen veroorzaakt het misvormde lammeren. De misvormd geboren schapenlammeren komen op de wereld met afwijkingen zoals scheve nek, waterhoofd en stijve gewrichten. De meeste misvormde lammeren worden dood geboren en lammeren die wel levend worden geboren, zijn niet levensvatbaar. Het is overigens opmerkelijk dat er soms in één worp zowel gezonde als zieke lammeren geboren worden. Ook bij koeien lijkt het virus de geboorte van misvormde kalveren te veroorzaken.

Wat te doen?

Bij het werken met dieren moet je de gebruikelijke hygiënemaatregelen in acht nemen. Neem contact op met je huisarts of de GGD als je direct contact hebt gehad met besmette dieren, misvormde lammeren of kalven en binnen 14 dagen koorts of andere klachten ontwikkelt. Bij zwangerschap is het raadzaam om contact met besmette dieren te vermijden. Ofschoon er geen bewezen risico’s voor het ongeboren kind of de zwangere vrouw lijken te zijn, is voorzichtigheid geboden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schmallenbergvirus, een nieuw virus onder schapen en koeienSchmallenbergvirus, een nieuw virus onder schapen en koeienIn december 2011 is Nederland getroffen door een nieuwe ziekte onder schapen, koeien en geiten. Het Schmallenbergvirus.…
De knut; speelt mogelijk rol bij SchmallenbergvirusDe knut is een insect dat onder meer de ziekte blauwtong verspreidt. Het familielid van de steekmug wordt nu echter ook…
Schmallenbergvirus - Blauwtong - ZomereczeemKnutten, kriebelmuggen, knutjes, Steekmug, Midges, No-See-Um... verschillende namen voor een klein mugje, waarvan het vr…
Virusziekten bij honden: parvovirusHet parvovirus is een zeer besmettelijk virus. Het komt voor bij honden van alle leeftijden, maar jongen honden tot onge…
Wat is het norovirus?Norovirussen zijn piepkleine, zeer besmettelijke virussen. Het norovirus veroorzaakt veel buikpijn, misselijkheid, brake…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Diego Torres / Pixabay
  • Kamerbrief over de achtergrond en actuele ontwikkelingen rond het Schmallenbergvirus in Nederland. Kamerstuk | 16-12-2011 | EL&I
  • http://www.agriholland.nl
  • http://www.dier-en-arts.nl
  • http://www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Schmallenbergvirus: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 08-08-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!