InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Bloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzaken

Bloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzaken

Bloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzaken Bloed bij de ontlasting kan voor de eigenaar van een kat verontrustend zijn. Bloed bij de ontlasting hoeft echter niet te wijzen op een ernstige aandoening bij de kat, er kan ook iets onschuldigs aan ten grondslag liggen. Wanneer het eenmalig optreedt zonder bijkomende verschijnselen, hoeft men niet direct ongerust te zijn. Als de kat echter vaker last heeft van bloed bij de ontlasting, dan is het verstandig om de dierenarts te bezoeken zodat de oorzaak achterhaald en behandeld kan worden.

Bloed bij ontlasting kat

Veel mogelijke oorzaken

Er zijn veel factoren en aandoeningen die bij de kat kunnen leiden tot bloed bij de ontlasting, variërend van relatief onschuldig tot zeer ernstig. Over het algemeen is het niet ernstig, tenzij er veel bloed aanwezig is of het langer duurt dan één tot twee dagen. Het is echter altijd het verstandigst om bij twijfel te overleggen met de dierenarts.

Hieronder worden enkele veel voorkomende oorzaken van bloed bij de ontlasting bij de kat besproken.

Constipatie

Eén van de oorzaken van bloed bij de ontlasting van een kat is als de ontlasting zeer hard en droog is. In dat geval spreekt men van 'constipatie'. De ontlasting blijft hierbij te lang in de dikke darm, waardoor deze indroogt en een steeds grotere en hardere massa vormt. Dit kan gepaard gaan met obstipatie; dat is wanneer de kat zelf niet meer de ontlasting naar buiten kan werken, hoe hard deze ook perst. Droge, harde ontlasting kan het slijmvlies van de darm alsook de anus irriteren, wat resulteert in licht bloeden. Hierdoor kan er wat bloed zichtbaar zijn op de ontlasting. Constipatie kan worden veroorzaakt door voeding. Voedsel met voldoende ballaststoffen en de inname van voldoende vocht is daarbij belangrijk.

Darmparasieten

Diarree (al dan niet) met bloedspoortjes kan wijzen op de aanwezigheid van darmparasieten, zoals wormen. Coccidiose, een parasitaire aandoening die veroorzaakt wordt door eencellige parasieten behorende tot het geslacht Eimeria, kan aanleiding geven tot bloederige diarree. Naast coccidiose kan ook een infectie met de eencellige flagellaat Giardia llamblia voor bloederige diarree zorgen.

Kattenziekte

Kattenziekte is een zeer ernstige virale infectueuze aandoening van het maag-darmkanaal. Dit gaat gepaard met hoge koorts, braken, bloederige diarree, uitdroging en hevige buikpijn. Zonder behandeling is de kans dat de kat eraan overlijdt, zeer groot. Zeker bij kittens.

Andere oorzaken

Als de anaalklieren, die zich aan weerszijden van de anus van de kat bevinden, ontstoken raken, kan dit resulteren in bloed bij de ontlasting. Ook kan een trauma aan de anus of de dikke darm leiden tot een bloederige ontlasting, net als de aanwezigheid van (darm)poliepen. Bij oudere katten, kan de aanwezigheid van helderrood bloed van ontlasting, wijzen op een tumor in het laatste gedeelte van de darm.

Wanneer naar de dierenarts?

Neem zo snel mogelijk contact op met de dierenarts bij één of meer van de volgende symptomen:
  • Helderrood bloed: indien meer dan een enkele keer of meer dan een stipje.
  • Problemen bij de stoelgang, zoals wanneer de kat langdurig een poephouding aanneemt, terwijl er niet of nauwelijks ontlasting afkomt. Hierbij houdt de kat de rug krom, de staart afgehouden, terwijl hij/zij stevig perst. De kat kan van de pijn miauwen, blazen en zelfs schreeuwen.
  • Significante toename van het aantal keren dat de kat zich ontlast.

Wanneer de kat last heeft van bijkomende symptomen, zoals de hieronder genoemde, dan is er des te meer reden om de dierenarts in te schakelen:
  • frequenter urineren;
  • braken;
  • diarree;
  • verlies van eetlust;
  • plotseling gewichtsverlies;
  • meer water drinken dan normaal;
  • extreme lusteloosheid.

Lees verder

© 2011 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Zieke dieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bloed in poep van de hondBloed in poep van de hondHet is niet smakelijk, maar het is als baas wel goed om te weten hoe de ontlasting van uw hond er uit ziet. Dan valt blo…
Occult bloed: wat is dat?Occult bloed: wat is dat?Occult bloed in de ontlasting kan betekenen dat er een medische oorzaak voor is. Het kan duiden op het begin van darmkan…
Bloed bij ontlasting hond en puppy: symptomen en oorzakenBloed bij ontlasting hond en puppy: symptomen en oorzakenBloed bij ontlasting hond en puppy. Voor de eigenaar van een hond kan het zien van bloed bij de ontlasting van zijn of h…
Aandoeningen: diarree, acuut of chronischDiarree is een verschijnsel wat veel voorkomt en wat vele ongemakken met zich mee kan brengen. Diarree is een plotseling…
Problemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poepProblemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poepEen gezonde ontlasting heeft een koperbruine tot donkerbruine kleur. De ontlasting kan door diverse factoren van kleur v…

Reageer op het artikel "Bloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzaken"

Reactie

Kelly, 15-12-2013 01:20 #1
Mij kitten van 9 maanden heeft soms last van bloed in der ontlasting ik ben met haar naar de da geweest en die zei dat ze gevoelig kan zijn voor het voet wat ik haar geef ik heb ander voer geprobeerd en het leek te helpen maar helaas voor een week ook heb ik een broertje van haar en die had sinds van de week ook bloed in zijn ontlasting dit kan geen toeval zijn!

Allebij zijn ze geënt en ontwormd en geef ze alleen brokken en soms gekookte kipfilet met rijste water verder zijn ze erg speels en een gezonde vacht en eten goed ook is de ontlasting vaak wat dunnig maar ook weer goed!

Ik begin me nu toch wel zorgen te maken omdat ze het nu allebij hebben.

is er iemand die dit herkent!

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Aandoeningen honden en katten
Reacties: 1
Schrijf mee!