InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Overgeven/braken bij honden, wat zijn de oorzaken?

Overgeven/braken bij honden, wat zijn de oorzaken?

Overgeven/braken bij honden, wat zijn de oorzaken? Honden eten van alles. Naast hun voer nemen ze ook graag happen van bijvoorbeeld afval, kadavers van bijvoorbeeld vogels en drollen. Als baas haal je daar meestal je neus voor op, maar honden vinden het vaak ontzettend lekker. Gelukkig kunnen honden snel overgeven. Eén keer overgeven is niet erg, maar houd je viervoeter in de gaten wanneer het braken blijft aanhouden.

De meest voorkomende oorzaken van braken

Voedsel

De meest voorkomende oorzaak van braken is het eten van iets verkeerd. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om bedorven vlees of het eten van bladeren. Honden kunnen overgeven, wanneer ze teveel hebben gegeten. Geef een hond geen eten dat over de datum is en voer absoluut geen bedorven of beschimmeld vlees, blikvoer of brokken.

Inslikken voorwerpen

Het kan wel eens gebeuren dat een hond stukken uit speeltjes bijt en doorslikt. De maag reageert dan door het signaal overgeven te geven, waardoor het object uit de maag verdwijnt.

Maagzweer

Net als mensen kunnen ook honden last krijgen van een maagzweer. Dat kan ontstaan door het eten van objecten die de maag beschadigen, zoals knopen en muntjes. Het braaksel van een hond met een maagzweer lijkt op soort van koffiedik. Dat is een aanwijzing van het braken van verteerd bloed.

Wormen

Honden die last hebben van de aanwezigheid van wormen kunnen misselijk worden, waardoor honden gaan braken. Het is belangrijk om je viervoeter tijdig te ontwormen, want parasieten kunnen voor veel klachten zorgen.

Galbraken

Honden die last hebben van hun maag kunnen last hebben van galbraken. Dit braaksel is te herkennen aan de gele kleur. Het is niet ernstigs, maar het kan wel duiden op een zwakke maag bij honden.

Wat moet je doen voor de brakende hond?

Het is belangrijk voor een hond om de maag tot rust te laten komen. Laat de hond daarom een korte tijd vasten. Sla een maaltijd over. Wanneer het braken over is kun je de hond kleine beetjes geven om te kijken hoe het gaat. Daarna kan er weer normaal worden gegeten. Zorg ervoor dat de hond niet uitdroogt en dat hij genoeg drinkt. Laat de zieke hond ook niet te veel drinken, want dat kan de maag die al overstuur is vaak niet aan. Het is beter om de hond elke keer een paar slokken te laten drinken. Een middel om de maag tot rust te brengen is het laten drinken van kleine beetjes koolzuurhoudende frisdranken, zoals bitter lemon. De suiker uit de bitter lemon ontspant de maag. Geef een hond dan drie of vier keer een beetje frisdrank. Een kleine hond heeft genoeg aan een theelepel, een middelgrote hond aan een eetlepel en een grote hond aan twee eetlepels. Bij aanhoudend braken is het verstandig de dierenarts te raadplegen.
© 2011 - 2017 Tina2011, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Braken, spugen en overgeven: oorzaken, oplossingen en tipsBraken, spugen en overgeven: oorzaken, oplossingen en tipsBraken of overgeven is een afweerreactie van het lichaam dat stoffen terug uit het lichaam wilt werken die een schadelij…
Misselijkheid en overgevenOvergeven kan door vele oorzaken komen. Vaak is de oorzaak onschuldig maar in enkele gevallen is het belangrijk om een a…
Dieren EHBO: BrakenBraken is een reflexbeweging, die onder invloed van het Centraal zenuwstelsel staat, waarbij de maag zich samentrekt en…
Overgeven of brakenOvergeven of brakenOvergeven of braken komt voor bij ziekte of bij stress, maar ook als een reactie op bijvoorbeeld medicijnen. Hoe gaat br…
Waarom en hoe moet je overgeven?Waarom en hoe moet je overgeven?Overgeven of braken is een reactie op prikkels van de maag, darmen, slokdarm of de keelholte. Vaak gaat het om een infec…
Bronnen en referenties
  • www.de-labrador-retriever.nl
  • www.maltezerinfo.nl
  • www.hondenplaza.nl
  • www.hondencentrum.nl
  • Boek 'Hondenkwaaltjes', uitgeverij Könemann, 2000

Reageer op het artikel "Overgeven/braken bij honden, wat zijn de oorzaken?"

Reacties

Diana, 14-02-2016 14:48 #6
Goedemiddag mijn hondje heeft kippenhartjes gegeten en gisteravond begon hij te spuugen eerst schuim en daarna spuugde hij een bruinige spuug ik heb hem nu ff niks gegeven hij drink wel af en toe kan dat kwaad?

Suus, 06-04-2015 22:45 #5
Onze hond, belgische herder van 10 maanden spuugt ook ontzettend veel, wil niet eten. Het is begonnen toen we van vers vlees over gingen op brokken. Hij wou niet eten, afijn beetje vlees door zijn brokken dan nam hij een paar happen. Volhouden zei iedereen… Daarna werd hij eigenlijk heel erg ziek overgeven en heel erg diarree. Meerdere honden in de buurt hadden dit. Dus kip en rijst gegeven. Dit ging inderdaad na 4 dagen over. Daarna stikte hij van de honger. Even flink vlees en pens gegeven voor een betere darm flora, daarna weer proberen over te gaan op brokken… nee dus… die hoeft hij niet… Hij spuugde al vaak in de ochtend. Maar nu is het echt een drama… Kan gemakkelijk 2 dagen zijn bak laten staan. Gister pens met brokjes gegeten… vandaag weer helemaal niets… spugen? Ontlasting was vandaag gewoon normaal… Ik heb echt geen idee wat dit nu weer is…? Reactie infoteur, 12-04-2015
Waarom overstappen op brokken? Vers vlees is voor een hond veel lekkerder en gezonder. Overschakelen van vers vlees naar brok is veel moeilijker dan dan van brok naar vers vlees, omdat dat veel minder lekker is voor een hond. Wellicht anders de dierenarts om raad vragen?

Van den Berg, 26-06-2014 19:53 #4
Mijn hond had geen ziekteverschijnselen, maar ging gister hevig braken, vanmorgen zei de dierenarts suikerziekte en daardoor verzuring in zijn lichaam, ik dacht meer aan een vergiftiging, we hebben hem in moeten laten slapen, als het suikerziekte was had ik toch wat moeten merken in zijn gedrag, binnen 24 uur dood, ik kan het niet geloven. Reactie infoteur, 28-06-2014
Wat vreselijk. Heel veel sterkte met het verlies van je hond.

Lisa, 09-04-2014 10:08 #3
Wij moeten wel een snuifje puur zout op het eten van onze hond doen daar hij een nierziekte heeft: de ziekte van addison.
Dat puur zout niet goed is voor een hond klopt dus in sommige gevallen niet…

Floortje, 18-06-2013 08:10 #2
Hallo, Onze hond van 10 maanden heeft de laatste tijd 's morgens last van braken.
Droge brokken eet ze niet, daarom zijn we het gaan mengen met een beetje blik voer erdoor. We hebben inmiddels verschillende soorten hondenbrokken geprobeerd, en soms gaat er ook wat gekookte kip of gekooktgehakt doorheen. Nu zou ik graag willen weten welk voer en op welke manier ik het haar het beste kan geven.
Met vriendelijke groet, Floortje Reactie infoteur, 18-06-2013
Deze vraag kun je beter voorleggen aan je dierenarts. Met vriendelijke groet. Tina.

T. Eijke, 02-04-2013 11:14 #1
Zouden jullie de 'tip' van zout (water) voeren uit deze tekst kunnen halen? Zout is ten eerste juist een braak opwekker, niet rustgevend voor de maag, en ten tweede is puur zout juist enorm slecht voor honden. Reactie infoteur, 02-04-2013
Na het doen van de nodige research is de tekst aangepast. Dierenartsen waarschuwen inderdaad om het aloude advies van het geven van een beetje zout niet op te volgen. Dank voor uw alertheid.

Infoteur: Tina2011
Laatste update: 02-04-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 6
Schrijf mee!