InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Snotneus bij konijnen, wat te doen?

Snotneus bij konijnen, wat te doen?

Snotneus bij konijnen, wat te doen? Een snotneus bij konijnen moet je gelijk behandelen. Een konijn kan hieraan dood gaan. Ga altijd naar de dierenarts om vast te laten stellen om welke bacterie het gaat. Eventueel schrijft de dierenarts dan de juiste antibiotica voor. De symptomen van een snotneus bij konijnen zijn dikke witachtige afscheiding uit de neus en geen eetlust meer hebben. Er zijn diverse mogelijkheden om de snotneus bij konijnen te behandelen.

Oorzaak snotneus bij konijnen

Een snotneus bij konijnen wordt veroorzaakt door een bacterie. Dit in tegenstelling tot een verkoudheid bij mensen, wat door een virus wordt veroorzaakt. De bacterie Pasteurella multocida komt het meeste voor bij konijnen. Deze bacterie veroorzaakt onder andere de snotneus bij konijnen. Konijnen die deze bacterie bij zich dragen hoeven niet per definitie er ziek van te worden. Als de weerstand en de conditie van het konijn goed zijn dan verdwijnt de bacterie meestal vanzelf uit het lichaam.

Symptomen van de snotneus

Je konijn wordt eerst normaal verkouden. Niezen en een waterige vloeistof uit de neus zijn daarbij de symptomen van een snotneus. Zo lang de vloeistof die uit de neus van je konijn komt waterig blijft is er niets aan de hand. Zodra deze vloeistof witachtig en dikker wordt is het mis. Je konijn krijgt dan koorts en wil niet meer eten. Het niezen neemt toe en de luchtwegen raken langzaam aan verstopt. Als je hier niets aan doet gaat het konijn binnen acht dagen dood. Echter, bij de meeste konijnen komt het niet zo ver. Over het algemeen vermageren ze maar gaat het op den duur weer over. Zo lang het konijn maar blijft eten en drinken. Goed opletten dus!

Behandelen van de snotneus

Snotneuzen bij konijnen kunnen chronisch zijn. Dat wil zeggen dat wanneer de weerstand of de conditie van je konijn verminderd, de ziekte de kop op kan steken. Als het konijn begint met snotteren dan kun je een aantal zaken doen om het voor dier aangenamer te maken. Ga in ieder geval even naar de dierenarts om vast te laten stellen om welke bacterie het gaat. Wat je kunt proberen om het snotteren tegen te gaan is:
  • stomen
  • neusdruppels geven
  • antibiotica geven (via de dierenarts)
  • vitamine C geven

Voorkomen beter dan genezen

Je wilt natuurlijk niet dat je konijn ziek wordt. Maar wat kun je doen om het risico op een snotneus zoveel mogelijk te voorkomen? Goede huisvesting en een goed dieet zijn erg belangrijke zaken om een dergelijke ziekte te voorkomen. De weerstand en de conditie van je konijn zullen dan groter worden.

Heb je meerdere konijnen waarvan er eentje een snotneus heeft, zorg er dan voor dat de hokken van de gezonde konijnen minimaal twee meter bij het hok van het zieke konijn vandaan staan. Een konijn kan namelijk twee meter ver niezen.

Moet ik naar de dierenarts?

Op deze vraag is maar één antwoord mogelijk: ja! Als je konijn last heeft van een snotneus ga dan altijd even naar de dierenarts. De arts kan bepalen om welke bacterie het gaat. Als het nodig is dan kan de dierenarts een goede antibiotica voorschrijven. De antibiotica kuur moet je helemaal afmaken, ook als je konijn tussentijds geen snotneus meer heeft. De reden hiervoor is dat de bacterie nog in het lichaam van het konijn kan zitten zonder dat je de symptomen van een snotneus ziet. Maak de kuur dus helemaal af om er zeker van te zijn dat alle schadelijke bacteriën vernietigd zijn.
© 2011 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een worminfectie bij konijnenEen worminfectie bij konijnenNaast paarden en honden kunnen ook konijnen een worminfectie oplopen en moeten daarom worden ontwormd. Een jong konijn k…
Albino konijntjes; wat is waar?Albino konijntjes; wat is waar?Over albino konijntjes worden meer verhaaltjes verteld dan over ieder ander konijn. Echter, lang niet al die verhaaltjes…
De taal van het konijnElk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen…
De verzorging van konijnen bij warm weerDe verzorging van konijnen bij warm weerKonijnen kunnen, net als de meeste andere huisdieren, niet goed tegen warm weer. Konijnen transpireren niet, maar raken…
Herkomst van het konijnHerkomst van het konijnEr zijn veel dingen geschreven over konijnen qua aanschaf en als huisdier maar waar komen konijnen nou oorspronkelijk va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Snotneus bij konijnen, wat te doen?"

Reacties

Bianca, 26-10-2014 15:55 #3
Mijn konijn is tien weken oud en hij niest en hij heeft wit snot maar we willen graag weten wat we moeten doen?
Want het hok zit binnen maar overdag 3 uur of meer uur buiten!
Wat moet ik doen?

Annick, 13-02-2013 00:27 #2
Ons konijntje heeft al twee antibioticakuren gehad maar het helpt niks en de dierenarts weet niet wat ze nu nog kan doen. Hij blijft maar niezen is het misschien een konijn met een allergie?

Anoniem, 09-04-2012 19:19 #1
Ik heb een vraagje, mijn konijn eet nog redelijk veel, maar drinkt niet meer zoveel.
en ze ademt door haar mondje, omdat haar neus verstopt zit.
en mijn dierenarts kent er denk ik niet veel van, want mijn vorig konijn is gestorven door hem. dus vraag ik me af… hoe doe je dat stomen, en die neusdruppels? ps: gelieve zo snel mogelijk reageren.
ik weet echt geen raad! :'((

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 27-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!