InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Tekenbeet hond en kat en de ziekte van Lyme symptomen

Tekenbeet hond en kat en de ziekte van Lyme symptomen

Tekenbeet hond en kat en de ziekte van Lyme symptomen Tekenbeet hond en kat en de ziekte van Lyme symptomen. Teken vormen niet alleen een gezondheidsrisico voor de mens maar ook voor een huisdier, aangezien ze ziekten kunnen overbrengen zoals de ziekte van Lyme (Borreliose), Babesiose en Ehrlichiose. Helaas komt de ziekte van Lyme steeds vaker voor bij mensen en huisdieren in Nederland. Dierenartsen zien een toenemend aantal honden en katten met de symptomen van de ziekte van Lyme. Ter voorkoming van complicaties is vroegtijdige signalering en behandeling noodzakelijk. Daarom is het belangrijk de symptomen te kennen, zodat je ze tijdig bij je huisdier kunt opmerken.

Tekenbeet hond en kat en de ziekte van Lyme

Wat is de ziekte van Lyme?

De ziekte van Lyme is een infectieziekte die overgebracht wordt door teken, dat zijn spinachtige parasieten. De Nederlandse teek, de Ixodus ricinus of bruine schapenteek, kan de bacterie Borrelia burgdorferi of de verwekker van de ziekte van Lyme overbrengen. Niet alle teken zijn besmet met de bacterie Borellia burgdorferi. De bacterie kan via een beet worden overgebracht op mens en dier. Op deze manier kan een hond of een kat de ziekte van Lyme oplopen.

Het is uitermate belangrijk dat de teek binnen 24 uur nadat deze zich vast heeft gebeten op het lichaam van uw huisdier, verwijderd wordt. In dat geval is hoogstwaarschijnlijk nog geen verbinding tussen de gastheer en de maag van de teek geweest, waardoor er nog geen ziekmakende bacteriën of andere ziekteverwekkers zijn overgebracht.

Waar bevinden teken zich?

Teken houden zich op in lage vegetatie, zoals struiken en grassen. Wanneer de kat of hond voorbijloopt laten ze zich op het dier vallen en nestelen zich in de huid om vervolgens gedurende een periode bloed te zuigen. Nadat de teek zich volgezogen heeft, laat hij zich van zijn gastheer vallen. Hij begint dan aan de volgende fase van zijn levenscyclus. De teek zelf kan irritatie veroorzaken op de plek waar hij zich vasthecht. Teken hebben bij katten en honden voorkeursplaatsen voor nek, oren, kop en poten, maar ze kunnen ook elders op het lichaam voorkomen.

Levenscyclus van de teek

De grootte van een teek kan variëren van 2 mm tot wel 1 cm. Er zijn diverse stadia in de levenscyclus van de teek die tezamen gemiddeld 2 jaar duren, maar het kan ook slechts 1 jaar tot wel 3 jaar duren. Dit is afhankelijk van de beschikbaarheid van voedsel. De levenscyclus van de teek begint met een vrouwtjesteek die eitjes legt, waar vervolgens een larve uitkomt. Deze heeft zes poten en nog geen geslachtskenmerken. Na een bloedmaaltijd (bij mens of dier) laat de teek zich vallen en vervelt de tekenlarve tot een tekennimf met acht poten. De nimf heeft ook geen geslachtskenmerken. Na een bloedmaaltijd vervelt de nimf tot een volwassen teek, ook achtpotig. Deze hebben wel geslachtskenmerken. Nadat ze zich hebben gevoed, gaan ze paren. Het vrouwtje legt kort daarna eitjes en gaat dood. Volwassen teken kunnen enorm opzwellen nadat ze zich volgezogen hebben met bloed.

Klachten, verschijnselen en symptomen van de ziekte van Lyme bij hond of kat

Hoewel er meer honden zijn met de ziekte van Lyme dan katten, zijn beide gevoelig voor deze ziekte. Symptomen kunnen zijn:
  • Een rode, wat gezwollen plek op de plek van de tekenbeet, die na een paar dagen wegtrekt.
  • Verlies van neuromusculaire functie, dat zijn functies van de basismotoriek. Dit begint meestal in de rug en trekt daarna naar voren. De eerste tekenen kan zijn slapte in de achterpoot, overgaand naar de voorpoten in drie dagen.
  • Vermoeidheid.
  • Verlies van eetlust.
  • Lethargie en lusteloosheid.
  • Verlammingsverschijnselen.
  • Pijn in spieren en gewrichten.
  • Koorts.

Ernstige gevallen van de ziekte van Lyme kunnen leiden tot verlammingen en spier- en hartweefsel schade, mogelijk resulterend in de dood.

Behandeling ziekte van Lyme bij katten en honden

De behandeling dient te beginnen in de eerste week van de ziekte, zodat de kans op genezing groot is. Behandeling voor de ziekte van Lyme bestaat doorgaans uit het toedienen van antibiotica voor de duur van drie weken. Wetenschappelijke studies tonen aan dat de hond of kat gedurende drie weken moet worden behandeld, voordat alle symptomen van de ziekte van Lyme verdwenen zijn.

Preventie ziekte van Lyme

Eerst en vooral, de beste preventie bestaat uit een goede tekenband voor uw huisdier. Deze band heeft wel wat weg van een vlooienband, maar is daar verder niet mee te vergelijken. Een tekenband biedt erg goede bescherming, zo blijkt uit onderzoek. Teken worden binnen 24 uur gedood en hun aanhechting wordt binnen die tijd sterk geremd. De band werkt zes maanden lang.

Het is verstandig uw hond na een (bos)wandeling goed te inspecteren op de aanwezigheid van teken. Teken die op de vacht gevallen zijn, moeten eerst een goed plekje zoeken en zitten vaak nog los waardoor ze vrij eenvoudig uit de vacht gekamd of geplukt kunnen worden. Zit de teek vast, gebruik dan een tekenpincet om de parasiet verwijderen. Gebruik hierbij geen alcohol of iets dergelijks, aangezien er dan juist meer kans op infectie ontstaat. De teek kan in paniek zijn maaginhoud in de wond spugen, waarbij er bacteriën en andere ziekteverwekkers meekomen. Na het verwijderen van de teek doet u er verstandig aan het bijtwondje te ontsmetten.

Vanaf juni 2013 is een vaccin op de markt gekomen dat honden beschermt tegen de ziekte van Lyme. Het is vooral nuttig voor honden die veel met teken in aanraking komen. Na de enting zorgt dit vaccin ervoor dat teken de hond niet meer kunnen besmetten met de ziekte van Lyme. Bij jaarlijkse hervaccinatie is de hond hier levenslang tegen beschermd. Vaccineren van uw kat tegen de ziekte van Lyme behoort ook tot de mogelijkheden. Vraag uw dierenarts om advies.

Lees verder

© 2010 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Zieke dieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Informatie over ziekte van LymeJaarlijks worden 22.000 mensen in Nederland besmet met de ziekte van Lyme. De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de…
Infectieziekten bij kinderen Tekenbeten, ziekte van LymeDe laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat…
Wat te doen bij een tekenbeetEen teek is een klein insect dat zich voedt met bloed van dieren of mensen. Teken leven voornamelijk in bossen en struik…
Tekenbeet: hoe voorkom je het en wat te doen bij een beet?Het tekenseizoen is weer begonnen. Een tekenbeet kan verstrekkende gevolgen hebben voor je gezondheid. Het is onder ande…
Ziekte van lymeZiekte van lymeActiviteiten in de vrije natuur tijdens de zomermaanden zijn in sommige gebieden een risicofactor. De ziekte van Lyme, g…

Reageer op het artikel "Tekenbeet hond en kat en de ziekte van Lyme symptomen"

Reacties

Dierenarts Haarlem, 09-08-2013 12:20 #4
De ziekte van Lyme wordt behandeld met doxycycline. Er is sinds kort ook een vaccin voor honden die beschermt tegen Lyme. Neem contact op met de dierenarts voor een adequate diagnose.

Ant, 12-06-2013 10:11 #3
Welk antibioticum zou ik mijn hond moeten geven, om Lyme te voorkomen na tekenbeet. Heb twee heel dikke teken gevonden op zn kussen, ondanks Practic, en ik vind hem lusteloos. Maak me zorgen. Heb toch maar weer tekenband omgedaan.

Marion Nuyens, 13-05-2013 14:31 #2
Mijn groenendaeler heeft heel veel teken ondanks frontline in de nek. De teken zijn moeilijk te vinden en worden pas ontdekt als ze redelijk groot zijn. Na verwijdering heeft mijn hond een hele grote open wond. Ook bijt hij de teken kapot waardoor ze haast niet te verwijderen zijn. De honden zijn meestal buiten. Deze ligt vaak op het gazon, maar wij hebben ook veel bomen en struiken op het terrein. Bij mijn andere groenendaeler vind ik geen teken. Wat kan ik nog meer doen om teken te voorkomen? mvg Marion

A. I. Lanting-Looman, 18-05-2011 11:19 #1
Onze Labrador Retriever Vera hebben wij 1 1/2 jaar geleden geadopteerd, zij was toen 10 jaar oud. Er bleek veel achterstallig onderhoud, Vera heeft intussen allerlij behandelingen ondergaan, echter, de jeuk in/aan oren, ogen, kin, voetzolen, onder staartaanzet, eigenlijk over haar hele lichaam, onrust, rillingen en spasmen zijn gebleven. Ik heb chronische Lyme met symtomen lijk die aan Vera. Mijn vermoeden is dus dat Vera behebt is met de ziekte van Lyme, weet het bijna zeker. Reactie infoteur, 22-05-2011
De diagnose gaat middels bloedonderzoek. Vraag uw dierenarts om advies.

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Aandoeningen honden en katten
Reacties: 4
Schrijf mee!