InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Coccidiose bij konijnen

Coccidiose bij konijnen

Coccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang het konijn geen stress heeft. Er zijn zo'n 12 soorten coccidien ontdekt bij zieke konijnen, dit betekend niet dat al deze 12 schade doen. Coccidien kunnen voornamelijk bij jonge konijnen voor een slecht einde zorgen.

Wat is coccidiose?

Als een konijn coccidiose heeft betekend dit dat er ééncellige parasieten genaamd coccidien zich in het konijn bevinden die schadelijk zijn. Deze parasieten bevinden zich ter hoogte van het darmstelsel en de lever. Het konijn draagt vaak wel coccidien mee doordat ze bijvoorbeeld ontlasting van hun vacht hebben afgehaald of doordat ze hooi/gras eten waar ontlasting aan zit maar de coccidien zijn niet schadelijk als het dier geen stress heeft. Coccidien tasten inwendige organen aan waardoor wel symptomen te zien zijn maar het soms al te laat is.

Hoe kunt u coccidiose voorkomen?

Aangezien coccidiose door stress en hygiëne bij het konijn komt zijn er een aantal dingen waardoor u coccidiose kunt voorkomen:
  • zorg dat er geen plotselinge temperatuurwisselingen zijn
  • verschoon de bak met regelmaat en grondig
  • konijn schoonhouden
  • maak niet te lange autoritten
Het kan ook zijn dat uw konijn al koorts heeft en daardoor vatbaarder wordt voor de coccidien. Konijnen eten van nature soms hun ontlasting op (ook wel coprogafie genoemd), uit onderzoek is gebleken dat hier geen schadelijke coccidien inzitten, dus dit is niet ernstig.

Hoe coccidiose constateren?

Aangezien de parasieten organen aantasten is er een grote kans dat het konijn diarree krijgt. Bij diarree is de coccidiose nog in een begin stadium. Als het konijn waterige ontlasting, met stukjes ontlasting en soms bloed heeft dan bent u al in een verder stadium. In deze fase droogt het konijn erg snel uit en verliest veel gewicht.

Behandeling coccidiose

De dierenarts kan dankzij bloedafname zien of het konijn coccidiose heeft. Als dit zo is krijgt uw waarschijnlijk 'Baycox' mee. Dit doet u 2 á 3 dagen door het water, na 14 dagen herhaald u dit nogmaals. Tijdens de behandeling moet het konijnenhok grondig schoongemaakt worden zodat het konijn niet weer besmet kan raken. Als u meerdere konijnen heeft dient u alle konijnen te behandelen aangezien het besmettelijk is. Eventueel kan de dierenarts nog een antibioticum meegeven voor de bijkomende infecties. Jonge konijnen zijn vaak zo snel verzwakt dat ze niet te reden zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Coccidiose bij konijnen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 18-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!