InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Geiten gezond houden en ziektes opsporen

Geiten gezond houden en ziektes opsporen

Geiten gezond houden en ziektes opsporen Geiten zijn prachtige dieren om te zien met een zeer lief karakter. Om goed voor geiten te kunnen zorgen, is het belangrijk om op hun gezondheid te letten en moet je in staat zijn om een ziek dier zo snel mogelijk te herkennen. Het hebben van een gezonde geit begint met het hebben van een goede huisvesting, een goed voerbeleid en veel zorg en aandacht voor het welzijn van de geit. Al bij de kleinste afwijking in het gedrag of de houding van een geit, moet de geit apart genomen worden voor verder onderzoek. Is de geit echt ziek, of is er wat anders aan de hand? Hoe kan je een gezonde geit zien en herkennen en welke signalen geeft de geit af als hij of zij ziek is?

Inhoud

Een goede preventie

De beste gezondheidszorg voor geiten begint bij het voorkomen van ziekten. Alhoewel het niet altijd mogelijk is om ziektes te voorkomen, kan je wel al veel dingen ondernemen om de kans op ziektes en aandoeningen in de toekomst te verkleinen. Hierbij kan je denken aan een goede huisvesting voor de geit, een goede verzorging en bovendien door het hanteren van een goed voerbeleid. Ook hygiëne is erg belangrijk als het gaat om ziektes voorkomen. Daarnaast is het observeren van de geiten ook erg belangrijk. Op die manier kan je de kleinste veranderingen bij de dieren waarnemen, en direct actie ondernemen als dit nodig mocht zijn. Wanneer je twijfelt over de gezondheid van de geit, dan moet je altijd een dierenarts waarschuwen - of iemand anders die veel ervaring heeft met geiten. Op het moment dat je een behandeling gaat opstarten om een zieke geit te behandelen, moet dit altijd in overleg met de dierenarts of veearts gebeuren.

Vaccins en certificaatwaardigheid

Als eigenaar zie je natuurlijk het liefst dat jouw kudde geiten volledig gezond is en alle dieren zonder problemen oud kunnen worden. Daarom is het ook zo belangrijk om preventief te werk te gaan, waardoor de kans op ziekte-uitbraken vele malen verkleind wordt. Eén van de dingen die je kan doen - naast bovengenoemde punten - is door het jaarlijks te laten vaccineren van je geiten. De vaccins beschermen de geiten tegen een aantal zeer besmettelijke en/of dodelijke ziektes. Ook kan je voor bepaalde ziektes - CAE en CL - meedoen aan het gezondheidsprogramma om een gezondheidscertificaat te verkrijgen. Bij deze programma's worden de geiten gecontroleerd op genoemde aandoeningen. Als alle geiten vrij zijn van deze aandoeningen, kan je jouw bedrijf certificaatwaardig noemen. Dit houdt in dat jouw bedrijf of jouw kudde volledig vrij is van deze aandoeningen, waardoor de kans groter is op het (eventueel) verkopen van jouw geiten, kan je makkelijker aan tentoonstellingen deelnemen, en dergelijke. En daarnaast is het natuurlijk altijd fijn als je een certificaat hebt ontvangen waarop staat dat jouw geiten vrij zijn van deze ziektes!

Observatie is belangrijk

Bij het bestrijden van ziektes bij de geit is het belangrijk om er zo snel mogelijk bij te zijn. Hoe eerder je merkt dat één van je geiten wat mankeert, hoe sneller je het dier kan onderzoeken en eventueel kan gaan behandelen. Eén van de belangrijkste punten in het opsporen van ziektes en aandoeningen bij de geit, is door het observeren van de dieren.

Een goed moment om de geiten te observeren, is tijdens het voeren. Het goed kijken begint al op het moment dat je aan komt lopen met het voer. Reageren alle geiten alert, en komen ze ook gelijk op je af gelopen? En lopen ze dan zonder problemen, of loopt er eentje bijvoorbeeld wat mank? Daarnaast kijk je ook naar hoe de geiten eten. Kunnen ze allemaal nog goed eten en eten ze al hun voer wel op? Indien mogelijk is het ook verstandig om te letten op de ontlasting en urine van de geiten. Bovendien kan je wanneer de geiten eten, ook kijken of de geiten geen verwondingen hebben of andere (zichtbare) afwijkingen.

Het observeren van de geiten doe je dagelijks. Hierbij moet je steeds kijken naar hoe de dieren vandaag zijn en hoe ze de dag ervoor waren. Is er verandering in hun gedrag of houding te zien? Of is de conditie van de geiten nog precies hetzelfde als gisteren? Wanneer je meerdere geiten houdt, kan het soms lastig zijn om te onthouden welke geit wat afwijkend gedrag vertoonde. Daarom kan het slim zijn om een klein notitieboekje mee te nemen, waarin je alle observatiepunten opschrijft. Zo weet je achteraf altijd nog welke geit mogelijk extra aandacht nodig heeft. Mocht één van de geiten toch ziek zijn, kan het notitieboekje ook erg nuttig zijn: de dierenarts kan bijvoorbeeld vragen hoe lang sommige klachten al aanwezig zijn.

Waarop letten bij de observatie van geiten

Als je de geiten gaat observeren, zijn er een aantal dingen waar je goed op moet letten. Natuurlijk kan het in elke situatie wat anders zijn. De lijst hieronder is dan ook een overzicht van aandachtspunten waar je naar zou kunnen kijken als je de geiten wilt gaan observeren.
  • Zijn de geiten voldoende actief?
  • Eten de geiten hun voer in een normaal tempo op?
  • Blijft er nog voedsel liggen dat ze anders wel opgegeten zouden hebben?
  • Kijk of de geiten onderling contact met elkaar hebben.
  • Als een geit zich afzondert van de groep, kan dit een teken zijn dat het dier zich niet goed voelt.
  • Een geit die verminderd actief is, kan het beste even nader onderzocht worden.
  • Bekijk de vacht van de geiten: als de haren recht op de huid staan of als er kale plekken zijn ontstaan, kan er sprake zijn van een parasiet.
  • Wanneer de geit met een kromme rug staat, is dit vaak een teken dat er iets goed mis is met de gezondheid van de geit.

Extra onderzoek

Heb je een geit gezien die mogelijk een ziekte onder de leden heeft? Neem deze geit dan even apart om hem of haar nader te onderzoeken. Controleer de conditie van de vacht, bevoel het lichaam op aan- of afwezigheid van bulten en knobbels, controleer of de klauwtjes (hoeven) van de geit nog in een goede conditie zijn en bekijk tevens het gebit en de oren van de geit nauwkeurig. Ook als je bij nader onderzoek niet snel een ziekte of aandoening kunt constateren, dan is het toch verstandig om er een veearts of dierenarts bij te roepen. Zeker als de geit al langer dan 24 uur afwijkend gedrag vertoont.

Een zieke geit behandelen

Als één van je geiten ziek is, is dit erg vervelend. In de meeste gevallen is het nodig dat een zieke geit behandeld moet worden. Welke behandeling dit is, hangt af van de aandoening en bijvoorbeeld ook de lichamelijke conditie van de geit. De meeste aandoeningen bij geiten zijn goed te behandelen, maar er zijn ook een paar ziektes waarvan bekend is dat besmette dieren zeer snel overlijden. Dit is bijvoorbeeld bij miltvuur of anthrax het geval. De veearts of dierenarts kan per ziekte en per geit aangeven wat de mogelijke kansen op volledig herstel zijn en jou als eigenaar adviseren welke behandelmethode het meest geschikt is voor het dier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Nederlandse melkgeitDe Nederlandse melkgeitDe Nederlandse melkgeit is het meest bekende ras in Nederland. Het heeft zijn naam dan ook te danken aan de hoeveelheid…
Geitenras: de Nederlandse witte geitGeitenras: de Nederlandse witte geitDe Nederlandse witte geit is een in Nederland ontstane kruising tussen de Nederlandse landgeit en de Saanengeit, en komt…
Geitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitGeitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitVerspreid over de wereld zijn er ongeveer 200 geitenrassen, waaronder de Belgische hertegeit en de Vlaamse geit. De Belg…
Ziektes bij de geit: melkziekteZiektes bij de geit: melkziekteMelkziekte is een aandoening bij de geit, die kan voorkomen in de laatste twee weken van de zwangerschap en de eerste tw…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur / Pixabay
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/geiten/gezondheid-van-geiten
  • http://www.gddiergezondheid.nl/dierziekten?tagrefid=80993813C28545F59726ABAE58B9BF41
  • https://www.licg.nl/nr/dieren/zoogdieren/geit.html
  • http://www.eznc.org/CMS/show.do?ctx=25145,51604

Reageer op het artikel "Geiten gezond houden en ziektes opsporen"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 01-07-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Zieke geit
Schrijf mee!