InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziektes bij de geit: miltvuur of anthrax

Ziektes bij de geit: miltvuur of anthrax

Ziektes bij de geit: miltvuur of anthrax Miltvuur is een zeer gevaarlijke en besmettelijke ziekte die bij veel diersoorten, zoals de geit, en bij de mens kan voorkomen. De aandoening kent een zeer snel verloop, waarbij er inwendige bloedingen ontstaan. Miltvuur is dodelijk en er is geen behandeling mogelijk. Door de grote besmettelijkheid van de ziekte, heeft de overheid een meldingsplicht ingesteld. Dit houdt in dat er altijd melding gemaakt dient te worden bij (een vermoeden van) miltvuur. De overheid kan dan drastische maatregelen nemen om de volksgezondheid te kunnen waarborgen. Hoe verloopt de besmetting, welke symptomen zijn er en hoe kan miltvuur voorkomen worden?

Inhoud

Wat is miltvuur

Miltvuur – ook wel anthrax genoemd – is een zeer gevaarlijke en erg besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door de miltvuurbacterie (Bacillus anthracis). Deze pathogene (= ziekmakende) bacterie komt voor in de grond en in water.

Besmetting met miltvuur

De miltvuurbacterie leeft komt voor in de grond en in het water. Via deze plaatsen vinden ook de meeste besmettingen plaats. Echter kan besmetting ook voortkomen uit kadavers van overleden dieren en mensen – dit komt door sporenvorming van de bacterie. De bacterie leeft in het lichaam van de gastheer, en scheidt hier een gifstof af die erg schadelijk is voor het dier of de mens. Dit gif zorgt ervoor dat de bekende miltvuursymptomen ontstaan.

Symptomen van miltvuur

Het voornaamste symptoom van miltvuur bij geiten is dat er zeer ernstige inwendige bloedingen optreden. Miltvuur is, zowel voor geiten als andere dieren en de mens, dodelijk. De andere symptomen die vaak worden waargenomen bij miltvuur, zijn:
  • Zeer hoge koorts
  • Geiten gaan niet meer herkauwen
  • Eerst zijn de dieren erg opgewonden en hyperactief, waarna ze al snel sloom en lusteloos worden.
  • De ademhaling raakt verstoord en ademen gaat steeds moeizamer.
  • Wanneer de dieren bewegen, slingeren ze heel erg. Het wandelen lijkt erg op de dronkenmansloop.
  • Bloedingen uit lichaamsopeningen als neus, oren, ogen, mond, anus en vagina.
  • Vochtophopingen op diverse plaatsen op het lichaam.

De meeste dieren sterven aan de gevolgen van de interne bloedingen die zijn veroorzaakt door de bacterie Bacillus anthracis.

Behandeling van miltvuur

Miltvuur staat erom bekend zich in rap tempo te ontwikkelen. Behandeling is voor deze aandoening niet mogelijk. Miltvuur kan zich zelfs zo snel ontwikkelen, dat de dieren binnen een paar minuten na het openbaren van de eerste symptomen al overlijden. Dit betekent dan ook dat er haast nooit hulp ingeroepen kan worden om de geit te redden; in de meeste gevallen wordt de geit al dood aangetroffen voordat de eigenaar er überhaupt erg in had dat het dier in problemen was.

Aangifteplichtige ziekte

In Nederland – en in andere landen – zijn wetten opgesteld die beschrijven dat bepaalde aandoeningen en ziektes bij mens en dier verplicht aangegeven moeten worden. Deze ziekten en aandoeningen worden ook wel aangifteplichtige of meldingsplichtige ziekten genoemd. De reden dat deze aandoeningen zijn opgenomen in de diverse wetten, is omdat deze ziektes voor grote problemen kunnen zorgen en een gevaar zijn voor de gehele volksgezondheid (van mens en dier). Miltvuur staat ook in de lijst met aangifteplichtige ziekten. Zelfs als er alleen het vermoeden bestaat dat een dier lijdt – of gestorven is – aan miltvuur, moet er direct melding van worden gemaakt bij de overheid.

Op deze manier kan de Nederlandse overheid direct ingrijpen wanneer er miltvuur is opgedoken, en worden er meteen allerlei dingen in gang gezet om verspreiding van miltvuur te voorkomen en/of te beperken.

Besmettelijk voor de mens

Miltvuur is niet alleen voor dieren erg besmettelijk, ook de mens is erg vatbaar voor deze aandoening. Daarom moet er altijd zeer zorgvuldig en voorzichtig omgegaan worden met dieren (en mensen) die miltvuur hebben, of die aan de gevolgen hiervan overleden zijn. Bij miltvuur bij de mens worden veelal dezelfde symptomen waargenomen als bij de geit en andere diersoorten. Besmetting kan eenvoudig plaatsvinden door lichamelijk contact met zieke of overleden dieren. Daarnaast is het ook mogelijk om besmet te raken via de uitwerpselen, melk en andere lichaamsvloeistoffen van besmette dieren.

Ook wanneer de mens het vlees van overleden dieren eet die besmet zijn met miltvuur, kan de ziekte overgedragen worden.

Gespecialiseerde afvoer

Doordat miltvuur zo besmettelijk en gevaarlijk is, en omdat kadavers nog vele jaren besmettelijk kunnen blijven, is een gespecialiseerde behandeling van het kadaver (overleden geit) nodig. Er zijn speciale destructiebedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het afvoeren en verwerken van kadavers die een besmettingsbron zijn voor de samenleving. Deze speciale bewerking van het kadaver is erg belangrijk, omdat op deze manier verdere besmetting voorkomen kan worden.

Miltvuur jaren later nog steeds besmettelijk

Miltvuur staat erom bekend tientallen jaren besmettelijk te blijven. De sporen van de bacterie kan zichzelf inkapselen wanneer er geen zuurstof aanwezig is. Op het moment dat er zuurstof bij de miltvuursporen komt, kan de bacterie weer ontwaken en wordt deze op die manier besmettelijk. Het is bekend dat miltvuur minstens 60 jaar zonder zuurstof kan overleven, om daarna alsnog een bron van besmetting te zijn. Dat is ook één van de redenen waarom miltvuur zo gevaarlijk is.

Miltvuur al duizenden jaren bekend

Al zo’n 1500 jaar vóór Christus is er melding gemaakt van miltvuur in Egypte. Miltvuur was dan ook één van de tien plagen in de tijd van Mozes. Ook in andere gebieden is sinds mensenheugenis melding gemaakt van grote miltvuuruitbraken bij zowel mens als dier. Vroeger kwam de bacterie wereldwijd voor, maar tegenwoordig wordt de aandoening in Europa haast niet meer waargenomen doordat er veel tijd, geld en aandacht besteedt is aan het uitroeien van miltvuur. In Afrika, Azië en Zuid-Amerika komt de ziekte nog met regelmaat voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Anthrax (Miltvuur): symptomen en behandelingAnthrax (Miltvuur): symptomen en behandelingAnthrax (of miltvuur) is een accute ziekte in mensen en dieren veroorzaakt door de bacterie Bacillus anthracis. Vroegtij…
Geiten gezond houden en ziektes opsporenGeiten gezond houden en ziektes opsporenGeiten zijn prachtige dieren om te zien met een zeer lief karakter. Om goed voor geiten te kunnen zorgen, is het belangr…
Ziektes bij de geit: coccidiose, mijten en luizenZiektes bij de geit: coccidiose, mijten en luizenBij geiten kunnen diverse parasieten voorkomen. De meest voorkomende parasieten bij de geit zijn coccidiose, luizen en m…
Ziektes bij de geit: melkziekteZiektes bij de geit: melkziekteMelkziekte is een aandoening bij de geit, die kan voorkomen in de laatste twee weken van de zwangerschap en de eerste tw…
Geitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitGeitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitWereldwijd zijn er tientallen erkende geitenrassen te vinden. Elk geitenras verschilt qua geschiedenis, uiterlijke kenme…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur / Pixabay
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • http://www.gddiergezondheid.nl/diergezondheid/dierziekten/de-ziekte-miltvuur-97
  • http://www.veearts.nl/dierziekten/miltvuur-antrax/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Miltvuur
  • http://www.wur.nl/nl/show/Antrax-miltvuur.htm
  • http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Antrax
  • https://encyclopedie.medicinfo.nl/anthrax?id=ea86900fe02848b38387ca7e3f94b3d0
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec17/ch190/ch190c.html
  • https://www.gezondheidsnet.nl/ziekten/miltvuur-anthrax

Reageer op het artikel "Ziektes bij de geit: miltvuur of anthrax"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 06-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Zieke geit
Schrijf mee!