InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Welke ziektes komen er voor bij geiten?

Welke ziektes komen er voor bij geiten?

Welke ziektes komen er voor bij geiten? Net als mensen en andere dieren, kunnen geiten ziek worden. Er zijn diverse bekende en onbekende ziektes waar de geit ziek van kan worden en zelfs aan kan overlijden. Veel mensen weten niet welke ziektes er allemaal kunnen heersen bij de geit, of deze aandoeningen besmettelijk zijn en/of dat bepaalde geitenziektes ook overgedragen kunnen worden op de mens. Welke ziektes komen het meest voor bij de geit?

Inhoud

Zieke geiten

Als een geit ziek is, kan dit diverse oorzaken hebben. Zo kan de geit een simpel griepvirus te pakken hebben en wat verkouden zijn, maar er kan ook sprake zijn van een meer ernstige ziekte waarbij het dier ook kan komen te overlijden. Wanneer je merkt dat één of meer van je geiten ziek is, dan is het belangrijk het dier of de dieren goed in de gaten te houden en te observeren.

De dierenarts bellen

Als je merkt dat één van de geiten ziek is, en je weet zo snel niet wat er aan de hand is, of je kan het ziekteprobleem niet zelf oplossen, is het belangrijk dat de dierenarts of veearts erbij gehaald wordt. Deze is getraind in het opsporen van ziektes bij geiten, en deze (indien mogelijk) te behandelen. Ook kan de veearts een behandeling instellen om het dier te genezen, kan hij vertellen of de ziekte besmettelijk is en of er een gevaar voor de volksgezondheid bestaat.

Symptomen

Ziekten worden opgespoord aan de hand van symptomen. Elke ziekte heeft zijn eigen symptomen waar de ziekte aan te herkennen is. Soms is dit niet mogelijk, omdat meerdere ziektes dezelfde symptomen kunnen hebben of is de ziekte niet in het bloed terug te vinden. Dan wordt er gekeken naar welke ziektes weggestreept kunnen worden van de lijst met mogelijke oorzaken: de ziekte die uiteindelijk als laatste overblijft, is de ziekte waar de geit aan lijdt.

Een zieke geit laten inslapen bij aangifteplichtige ziektes

In sommige gevallen is de ziekte zo ernstig en zijn er zulke complicaties ontstaan, dat de geit moet worden ingeslapen. Ook kan het voorkomen dat de Nederlandse overheid aangeeft dat een dier bij ziekte moet worden ingeslapen, evenals alle overige dieren in een bepaalde omgeving van de geit. Dit is bijvoorbeeld het geval bij caprine arthritis encefalitis en caseous lympheadenitis. De overheid heeft dit in diverse wetten vastgesteld, omdat de ziekte een gevaar voor al het vee in de omgeving vormt, maar het kan hierbij ook gaan om ziektes die zeer besmettelijk zijn voor de mens en er dus een grote bedreiging voor de volksgezondheid ontstaat.

Meest voorkomende ziektes bij de geit

In het overzicht tref je een lijst aan met de meest voorkomende ziektes bij de geit. Niet alle ziektes en aandoeningen waar een geit aan kan lijden zijn in deze lijst opgenomen. Er is gekozen om de ziektes te beschrijven die het meest bekend zijn en/of die regelmatig bij geiten voorkomen.

A

B

C

Caprine arthritis encefalitis
Caprine arthritis encefalitis is een zeer besmettelijke infectieziekte bij de geit die tot chronische gewrichtsontstekingen en hersenbeschadigingen kan leiden. Ook worden er longproblemen waargenomen en raakt de uier van vrouwelijke dieren aangetast. CAE, zoals de aandoening ook wel wordt genoemd, is niet te behandelen. De enige optie is om het dier te laten inslapen, zodat het uit zijn of haar lijden verlost kan worden.

D

E

G

Gebrekziekte
Een gebrekziekte bij de geit komt voort uit een tekort van één of meer vitaminen en/of mineralen. Behandeling is bij de meeste vormen van gebrekziekte zeer eenvoudig door het tekort aan bepaalde vitaminen en/of mineralen aan te vullen middels injecties, een liksteen of via tabletvorm. Ook extra letten op de juiste voeding kan voor verbetering van de toestand zorgen. Bij een zeer ernstig gebrek aan bepaalde vitaminen en/of mineralen kan er blijvende schade ontstaan, of komt de geit hier zelfs aan te overlijden.

H

J

K

L

Listeriose
Listeriose, ook wel listeria, draaiziekte of hersenlisteria genoemd, is een zeer ernstige aandoening die door een grondbacterie wordt veroorzaakt. Afhankelijk van het type listeriose, kan een geit hersenlisteriose ontwikkelen of kan een ongeboren geit worden verworpen: er ontstaat een abortus. Bij hersenlisteriose zijn de hersenen aangetast, zal de geit zijn hoofd in één richting kantelen en in diezelfde richting almaar rondjes blijven draaien. Listeriose is ook voor de mens erg gevaarlijk, aangezien listeriose in rauwe melk en rauwe melkproducten kan voorkomen. Zwangere vrouwen die besmette melk(producten) nuttigen, kunnen ook listeriose krijgen, waarna een abortus kan ontstaan. Om die reden wordt zwangere vrouwen ook aangeraden nooit rauw vlees en/of rauwe melkproducten te nuttigen.

M

Melkziekte
Melkziekte is een zeer acuut verlopende aandoening die voorkomt tijdens de laatste weken van de dracht en/of tijdens de eerste twee weken na de geboorte van de lammeren. Rond deze periode wordt er namelijk extra veel melk aangemaakt in het lichaam van de (moeder)geit, waardoor er een tekort aan calcium in het bloed kan ontstaan. Dit calciumtekort zorgt voor de melkziekte. Het uit zich onder andere in het niet kunnen staan en/of lopen van de geit, en een lusteloos gedrag. Behandeling is zeer eenvoudig: een infuus met een calciumoplossing doet wonderen, waarna de geit al binnen 15 minuten kan opknappen.

O

P

R

Rotkreupel
Rotkreupel is een zeer besmettelijke bacteriële infectie aan de klauwen van een geit. De bacterie tast de tussenklauwhuid en de klauwen aan, waarbij er zweren aan de huid ontstaan. De hoef rot door inwerking van de bacteriën letterlijk weg. Er is een behandeling mogelijk in de vorm van antibiotica, het aantetaste hoorn wegsnijden van de hoef en het behandelen van de zweren en hoef met blauwspray en een ziksulfaatbad of formalinebad. In enkele gevallen is een geit een chronische, symptoomloze, drager van rotkreupel, en is het verstandig om het dier te laten inslapen om de rest van de kudde geiten te beschermen.

S

T

Trommelzucht
Trommelzucht is een aandoening waarbij er een blokkade is ontstaan en de gassen de pens niet meer kunnen verlaten. Deze gassen worden veroorzaakt door een altijd in de pens aanwezige bacterie. Trommelzucht, ook wel tympanie of gasbuik genoemd, is een zeer ernstige aandoening en dient direct verholpen te worden door een veearts of dierenarts. Wanneer er geen behandeling plaatsvindt, komen de inwendige organen in buik- en borstholte in verdrukking, waaronder het hart en de longen. De behandeling bestaat over het algemeen uit het opheffen van de blokkade. Tevens zal de veearts een slang in de slokdarm van de geit inbrengen, die helemaal tot aan de pens loopt. Via deze slang kunnen de opgehoopte gassen ontsnappen en is het gevaar geweken.

U

Uierontsteking
Uierontsteking is een ontsteking aan de uier/melkklieren van de geit. Hoewel de uierontsteking in de meeste gevallen goed te behandelen is, kan er ook blauwuier ontstaan. Blauwuier is een ernstige variant van mastitis en kan ervoor zorgen dat de gehele uier, of een deel hiervan, afsterft. Wanneer de behandeling niet of te laat wordt opgestart, kan de geit zelfs aan uierontsteking (en dan met name blauwuier) komen te overlijden.

V

W

Z

Geiten gezond houden

In eerste instantie is het erg belangrijk om er alles aan te doen om geiten gezond te houden. Dit is onder andere mogelijk door het nemen van diverse preventieve maatregelen, zoals schone stallen, regelmatige controle van de dieren en het laten inenten van de geit tegen bepaalde ziektes en aandoeningen. Iedere houder van geiten wil natuurlijk gezonde geiten in zijn of haar kudde hebben. Hoewel je als eigenaar van één of meerdere geiten veel kunt doen om ziektes te voorkomen, is dit niet in alle gevallen mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziektes bij de geit: slepende melkziekte of acetonemieZiektes bij de geit: slepende melkziekte of acetonemieSlepende melkziekte, ook wel acetonemie of drachtigheidsvergiftiging genoemd, is een levensbedreigende aandoening die vo…
Geitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitGeitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitWereldwijd zijn er tientallen erkende geitenrassen te vinden. Elk geitenras verschilt qua geschiedenis, uiterlijke kenme…
Geitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitGeitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitVerspreid over de wereld zijn er ongeveer 200 geitenrassen, waaronder de Belgische hertegeit en de Vlaamse geit. De Belg…
Ziektes bij geiten: listeriose, listeria of draaiziekteZiektes bij geiten: listeriose, listeria of draaiziekteListeriose, ook wel listeria of draaiziekte genoemd, is een aandoening die wordt veroorzaakt door een bacterie in de gro…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign / Pixabay
  • http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/181906-ziektes-bij-de-geit-rotkreupel.html
  • http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/181856-ziektes-bij-geiten-trommelzucht-gasbuik-of-tympanie.html
  • http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/181664-ziektes-bij-geiten-listeriose-listeria-of-draaiziekte.html
  • http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/181578-ziektes-bij-geiten-caprine-arthritis-encefalitis-cae.html
  • http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/181481-ziektes-bij-de-geit-melkziekte.html
  • http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/181404-ziektes-bij-de-geit-uierontsteking-mastitis-of-blauwuier.html
  • http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/181366-ziektes-bij-de-geit-gebrekziekten.html

Reageer op het artikel "Welke ziektes komen er voor bij geiten?"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!