InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziektes bij geiten: trommelzucht, gasbuik of tympanie

Ziektes bij geiten: trommelzucht, gasbuik of tympanie

Ziektes bij geiten: trommelzucht, gasbuik of tympanie Trommelzucht, ook wel tympanie, ‘oplopen van de pens’ of gasbuik genoemd, is een aandoening die bij geiten, runderen, schapen en andere dieren kan voorkomen. De aandoening houdt in dat er een grote hoeveelheid gas in de pens aanwezig is, en waarbij het gas niet meer uit het lichaam kan ontsnappen. Dit kan voor zeer ernstige complicaties en zelfs het overlijden van de geit zorgen, waardoor snel ingrijpen zeer belangrijk is. Er bestaan ook supplementen en medicijnen die de kans op het ontstaan van trommelzucht kunnen verkleinen. Wat is trommelzucht precies, hoe ontstaat het en hoe kan je je tympanie bij de geit herkennen?

Inhoud

Wat is trommelzucht?

Trommelzucht is een aandoening waarbij de pens sterk wordt opgeblazen door sterke gasontwikkeling.

Oorzaken van trommelzucht

Trommelzucht wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door verkeerde voeding, of door een verkeerde samenstelling van de voeding. Eén van de meest voorkomende oorzaken van tympanie is het té veel eten van jong, eiwitrijk gras en klaver. Een minder voorkomende oorzaak is een blokkade van de pens, mogelijk veroorzaakt door verkeerde voeding of een vreemd object dat is opgegeten door de geit en wat is vast komen te zitten in de slokdarm.

Symptomen van trommelzucht

Er zijn een aantal symptomen die kunnen duiden op de aanwezigheid van trommelzucht. Hierbij moet wel vermeld worden dat de aanwezige symptomen ook kunnen duiden op andere aandoeningen. Ook verschillen de symptomen soms van geit tot geit. De ene geit heeft last van alle voorkomende symptomen, terwijl andere dieren maar één of twee symptomen laten zien.
  • Verminderde eetlust.
  • Niet meer kunnen en/of willen eten.
  • De linkerflank neemt flink in omvang toe. In sommige gevallen neemt niet alleen de linkerflank, maar ook de rechterflank flink in omvang toe.
  • Koliek.
  • Overmatig zweten.
  • Oppervlakkige ademhaling.
  • Een snel verhoogde hartslag.
  • Pijn.
  • Onrustig en/of paniekerig gedrag.

Wanneer er bij trommelzucht sprake is van een verstopping van de slokdarm, kunnen ook één of meer van de volgende symptomen optreden:
  • Het dier slikt vaak en veelvuldig, waarbij de nek al dan niet uitgestrekt wordt.
  • Bewegingen van de slokdarm zijn duidelijk zichtbaar in het halsgebied.
  • Het dier schudt regelmatig met zijn kop heen en weer, of omhoog en omlaag. Dit om te proberen de blokkade op te heffen.
  • Soms kunnen dieren ook in paniek raken doordat hun slokdarm is afgesloten.

Wanneer een dierenarts bellen?

Wanneer je het vermoeden hebt dat een geit trommelzucht heeft, is het van belang zo snel mogelijk een dierenarts in te schakelen. Leg tijdens het telefoongesprek ook uit dat het waarschijnlijk om trommelzucht gaat, zodat de veearts weet dat de situatie dringend is en spullen kan meenemen om de trommelzucht te behandelen.

Behandeling van trommelzucht

De dierenarts zal in de meeste gevallen een slang in de keel van de geit inbrengen. Deze slang wordt naar de pens geleidt, waardoor het gas kan ontsnappen en via de slang wordt afgevoerd. Belangrijk hierbij is dat de behandeling snel plaatsvindt, omdat een opgeblazen pens een echte noodsituatie is. De aanwezige bacteriën in de pens blijven gas produceren, waardoor de pens steeds voller wordt. Wanneer het gas niet kan ontsnappen, komen diverse organen in de buik- en borstholte in verdrukking. Zo worden onder andere de longen en het hart samengedrukt, waardoor de ademhaling bemoeilijkt wordt en het hart niet meer optimaal kan functioneren. In zeer ernstige gevallen kan de pens zelfs scheuren. Indien de trommelzucht niet, of niet tijdig, behandeld wordt, kan de geit hier zelfs aan komen te overlijden.

Medicijn: Colosan

Colosan is een geregistreerd diergeneesmiddel dat gegeven wordt als er sprake is van storingen in het maagdarmkanaal. Colosan werkt niet alleen bij geiten, maar ook bij koeien, kalveren, schapen, paarden en andere (boerderij)dieren. Het medicijn verlicht onder andere de kramp bij koliek, de gistingsprocessen veroorzaakt door bacteriën worden direct gestopt.

Colosan is vrij verkrijgbaar, wat inhoudt dat het middel niet door een dierenarts voorgeschreven hoeft te worden. Het is verkrijgbaar bij dierspeciaalzaken en op sommige websites.

Altijd in overleg met de dierenarts

Ga nooit zelf dokteren. Geef colosan enkel in overleg met de dierenarts om ongewenste complicaties te vermijden.

Trommelzucht voorkomen

Een manier om trommelzucht te voorkomen, is zorgen voor een goede, gebalanceerde voeding. Trommelzucht is in sommige gevallen echter niet te voorkomen en het ene dier lijkt gevoeliger voor gasbuik dan het andere. Vooral eiwitrijk, jong gras en klaver kunnen deze aandoening veroorzaken wanneer deze soorten in grote hoeveelheden gegeven worden. Zet de geiten dan bij voorkeur in een kleinere weide, of zorg dat ze deze planten maar beperkt tot zich kunnen nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trommelzucht, ook wel gasbuik bij cavia'sTrommelzucht heet ook wel gasbuik. Er zit teveel gas in de maag en in darmen waardoor de cavia zich niet lekker voelt en…
Geitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitGeitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitWereldwijd zijn er tientallen erkende geitenrassen te vinden. Elk geitenras verschilt qua geschiedenis, uiterlijke kenme…
Geitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitGeitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitVerspreid over de wereld zijn er ongeveer 200 geitenrassen, waaronder de Belgische hertegeit en de Vlaamse geit. De Belg…
Geitenras: de Nederlandse witte geitGeitenras: de Nederlandse witte geitDe Nederlandse witte geit is een in Nederland ontstane kruising tussen de Nederlandse landgeit en de Saanengeit, en komt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels / Pixabay
  • Boek: geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/konijn/ziekten/570-trommelzucht-gasbuik-tympanie
  • http://www.schapendokter.nl/product/1085/behandeling-aandoeningen-parasietenziektes-parasietenbestrijding-maag-en-darm-middelen-ecostyle-colosan-45ml.html
  • http://www.ecostyle.nl/veehouderij/tympanie
  • https://www.levendehave.nl/artikelen/klaver-de-wei

Reageer op het artikel "Ziektes bij geiten: trommelzucht, gasbuik of tympanie"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 04-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!