InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Slepende melkziekte of acetonemie bij de geit

Slepende melkziekte of acetonemie bij de geit

Slepende melkziekte of acetonemie bij de geit Slepende melkziekte, ook wel acetonemie of drachtigheidsvergiftiging genoemd, is een levensbedreigende aandoening die voor kan komen bij hoogdrachtige geiten. In Nederland en België komt de ziekte gelukkig weinig voor, met name omdat wij veel wetenschap hebben over de juiste voeding die de zwangere geit nodig heeft. Slepende melkziekte wordt veroorzaakt door een te ruime conditie van de geit, in combinatie met een dieet of rantsoen dat niet past bij de behoeften van de geit op dat moment. Wat is slepende melkziekte nu precies, hoe ontstaat de aandoening en wat zijn de symptomen van slepende melkziekte? Daarnaast is het ook belangrijk om te weten hoe slepende melkziekte behandeld kan worden en hoe de ziekte te voorkomen is.

Inhoud

Let op!

Slepende melkziekte mag niet verward worden met de meestal onschuldige aandoening melkziekte. Dit zijn twee compleet verschillende aandoeningen bij de geit met verschillende symptomen en een ander verloop.

Wat is slepende melkziekte?

Slepende melkziekte, ook wel acetonemie of drachtigheidsvergiftiging genoemd, is een aandoening die voorkomt bij geiten en andere diersoorten die op dat moment hoogdrachtig zijn. Het ontstaat wanneer zij tijdens de laatste weken van haar zwangerschap te weinig calorieën binnenkrijgt, waardoor het lichaam de vetreserves moet aanspreken. Tijdens de afbraak van deze vetreserves komen afvalstoffen vrij die normaal gesproken door de lever uit het bloed gefilterd worden. Wordt er echter een te grote hoeveelheid vet afgebroken en komen er dus te veel afvalstoffen vrij, dan kan de lever het niet meer bolwerken en zet deze afvalstoffen om in gifstoffen. De gifstoffen hopen zich op en de slepende melkziekte is ontstaan. Slepende melkziekte wordt vaker waargenomen bij geiten die drachtig zijn van twee of meer lammeren. Dit komt hoogstwaarschijnlijk door het gegeven dat een meerlingzwangerschap meer energie vraagt van het geitenlichaam dan wanneer zij zwanger zou zijn van een eenling. Er moeten bij een twee- of drielingdracht immers meer geitjes groeien en voorzien worden van voldoende voedingsstoffen.

Ontstaan van slepende melkziekte

Slepende melkziekte komt voort uit het feit dat het lichaam vetreserves moet aanspreken om het lichaam in een goede conditie te houden. Het ontstaan van slepende melkziekte bij de geit komt vooral voort uit een verkeerd voedingsbeleid wij als mens geven de geit verkeerde en/of te weinig voeding dan zij op dat moment tijdens haar dracht nodig heeft. In enkele gevallen kan het ook ontstaan door een onderliggende ziekte, waardoor ook de vetreserves van het lichaam aangesproken worden.

Symptomen

Het verloop van slepende melkziekte kan verschillend zijn. Zo kunnen de symptomen geleidelijk aan optreden, maar ook is het mogelijk dat er acute slepende melkziekte ontstaat. De symptomen die kunnen duiden op slepende melkziekte zijn:
  • De geit zondert zich af van de rest van de geiten
  • Lusteloosheid
  • Minder eetlust
  • Herkauwen gebeurt minder of minder goed
  • Tragere bewegingen dan normaal
  • Reageert later of helemaal niet als je probeert de aandacht te trekken
  • Spierslapte
  • Wankel op de poten staan/lopen

In een wat later stadium, wanneer de slepende melkziekte verergert, kunnen ook de volgende symptomen nog optreden:
  • Niet meer kunnen staan
  • Geen pogingen ondernemen om op de poten te gaan staan
  • Blindheid
  • Spierrillingen
  • Stuiptrekkingen
  • Versnelde hartslag
  • Versnelde ademhaling
  • Coma

De kans is groot dat de geit aan de gevolgen van slepende melkziekte komt te overlijden, zeker wanneer de aandoening zich acuut voordoet. De ongeboren lammeren komen vrijwel altijd te overlijden, zelfs als er een spoedkeizersnede wordt ondernomen.

Behandeling van slepende melkziekte bij de geit

De meeste geiten met slepende melkziekte overlijden aan de gevolgen van deze aandoening. Een keizersnede kan uitgevoerd worden om het leven van de geit te redden, maar de lammeren komen in 99% van de gevallen te overlijden. De geit kan slepende melkziekte alleen overleven wanneer de aandoening in een zeer vroeg stadium ontdekt en herkend wordt, en er direct een spoedkeizersnede wordt uitgevoerd. Na de keizersnede is het belangrijk om haar voldoende voer te geven, zodat de vetreserves niet meer opgebruikt worden. Het is vooraf nooit te zeggen hoe de geit eruit komt en of zij restschade overhoudt.

Er bestaat verder geen andere behandeling tegen slepende melkziekte. Als de aandoening te laat ontdekt wordt, of niet wordt behandeld, komt de geit te allen tijde te overlijden.

Wanneer een veearts bellen?

Wanneer je het vermoeden hebt dat jouw geit last heeft van slepende melkziekte, moet je direct de veearts waarschuwen. Zeg ook dat het mogelijk om slepende melkziekte gaat, zodat de veearts ook materialen mee kan nemen om, indien nodig, direct een spoedkeizersnede uit te voeren.

Controle van andere geiten

Is er bij één geit slepende melkziekte geconstateerd en heb je nog meer drachtige geiten? Dan moeten alle geiten door de veearts worden gecontroleerd op de aandoening. Dit omdat slepende melkziekte in de meeste gevallen wordt veroorzaakt door verkeerde voeding en/of een verkeerd voerbeleid.

De ziekte voorkomen

Slepende melkziekte wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door verkeerd voer of een verkeerd voerbeleid. Door kritisch naar de voeding te kijken (zowel qua type voeding als qua hoeveelheid) is slepende melkziekte in veel gevallen te voorkomen. Houd ook altijd de conditie van de geiten in de gaten, en onderzoek ze dagelijks. Verliezen ze gewicht, worden ze lusteloos of worden één of meer symptomen van slepende melkziekte zichtbaar, dan moet er direct een veearts gewaarschuwd worden. Ga daarnaast ook altijd samen met de veearts eens naar het voerbeleid kijken. Vaak kan er met een simpele aanpassing een hele hoop veranderen, zodat de aandoening zich niet meer laat zien. Daarnaast is het ook erg belangrijk dat geiten voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen. Dit is zeker voor drachtige geiten erg belangrijk, daar zij deze stoffen ook moet doorgeven aan haar ongeboren lammeren.

Zwangerschapsvergiftiging bij de mens

Slepende melkziekte bij de geit is in grote lijnen te vergelijken met de zwangerschapsvergiftiging die kan voorkomen bij zwangere vrouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Melkziekte en slepende melkziekte bij koeienMelkziekte en slepende melkziekte bij koeienMelkziekte en slepende melkziekte zijn twee ziektes die in de melkveehouderij met regelmaat voorkomen. Veel mensen hebbe…
Geitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitGeitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitWereldwijd zijn er tientallen erkende geitenrassen te vinden. Elk geitenras verschilt qua geschiedenis, uiterlijke kenme…
Geitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitGeitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitVerspreid over de wereld zijn er ongeveer 200 geitenrassen, waaronder de Belgische hertegeit en de Vlaamse geit. De Belg…
Kopziekte bij koeien en schapenKopziekte bij koeien en schapenKopziekte is een ziekte die voorkomt bij koeien en schapen. Het is een ziekte die ontstaat als gevolg van een magnesiumt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: UlliPixa / Pixabay
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/schapen/slepende-melkziekte
  • http://www.anbg.nl/2013/02/hoogdrachtige-geit/
  • http://www.schapenpedia.nl/index.php/Slepende_melkziekte
  • http://dwerggeiten.nl/?page_id=44
  • http://www.dierenklinieken.net/dieren/schapen-slepende-melkziekte.aspx
  • https://geitenvoorneputten.wordpress.com/2017/02/16/slepende-melkziekte/

Reageer op het artikel "Slepende melkziekte of acetonemie bij de geit"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 15-05-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!