InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziektes bij de geit: melkziekte

Ziektes bij de geit: melkziekte

Ziektes bij de geit: melkziekte Melkziekte is een aandoening bij de geit, die kan voorkomen in de laatste twee weken van de zwangerschap en de eerste twee tot drie weken na de bevalling. Bij melkziekte is de calciumstofwisseling verstoord, omdat het lichaam de calcium moet gebruiken voor de melkproductie. In sommige gevallen is het lichaam niet in staat het tekort aan calcium bijtijds op te vangen, waardoor er ernstige spierfunctiestoornissen ontstaan. Snel ingrijpen van de veearts is nodig, maar de behandeling bij melkziekte is zeer effectief. Wat is melkziekte precies, hoe kan je de aandoening herkennen en op welke manier kan het behandeld worden. Zijn er eventueel nog dingen om melkziekte bij de geit te voorkomen?

Inhoud

Let op!

Melkziekte mag niet verward worden met de aandoening slepende melkziekte. Dit zijn twee compleet verschillende aandoeningen bij de geit met verschillende symptomen en een ander verloop.

Wat is melkziekte?

Melkziekte is een aandoening die onder andere voorkomt bij de geit, en komt voort uit een storing in de calciumstofwisseling. De ziekte komt vooral voor rond de geboorte van de lammeren, maar ook bij hoogproductieve geiten in de professionele melkerij. Melkziekte ontstaat doordat de melkproductie calcium aan het bloed en de rest van het lichaam onttrekt. Wanneer er onvoldoende calcium in het lichaam aanwezig is, en het niet tijdig aangevuld wordt, dan ontstaat er acute melkziekte.

Symptomen van melkziekte

Melkziekte wordt gezien bij hoogproductieve geiten, maar het wordt vooral waargenomen tijdens de laatste week van de dracht, en in de eerste twee dagen na de geboorte van de lammeren. Doordat het gehalte van calcium in het bloed in zeer korte tijd extreem daalt, wordt de werking van de spieren ernstig verstoord. Dit uit zich in het feit dat staan en lopen zeer moeilijk, al dan niet onmogelijk wordt. Dit kan zeer acuut optreden, zonder waarschuwing vooraf.

Behandeling van melkziekte

De behandeling van melkziekte is zeer eenvoudig. De veearts zal een infuus in de bloedbaan inbrengen, en via het infuus een calciumoplossing toedienen. Het herstel kan zeer snel gaan: soms is al binnen tien minuten verbetering in de conditie van de geit waar te nemen. In de meeste gevallen zal de geit na behandeling weer volledig opknappen.

Wanneer de melkziekte niet op tijd wordt ontdekt, of als het calciumniveau te laag is, kan het voorkomen dat de geit niet meer kan genezen. De veearts zal dan, in overleg met de eigenaar van de geit, kunnen besluiten om de geit te laten inslapen.

Een veearts inschakelen?

Wanneer er sprake is van melkziekte, of als er een zeer sterk vermoeden is, dan dient er met spoed een veearts of dierenarts gewaarschuwd te worden. Meld tijdens het telefonisch contact altijd dat het mogelijk om melkziekte gaat, zodat de arts al een calciumoplossing en infuusset mee kan nemen om de behandeling direct op te starten.

Melkziekte voorkomen bij de geit

Melkziekte kan niet altijd voorkomen worden. Wel zijn er een aantal dingen die je kan doen om de kans op melkziekte te verkleinen:
  • Zorg ervoor dat de geit voldoende calcium binnenkrijgt via het voer.
  • Vlak voor de geboorte van de lammeren kan het voordelig zijn om extra calcium over het voer te strooien. Overleg dit wel altijd eerst met de dierenarts of veearts.
  • Een goed en gebalanceerd dieet verkleint de kans op het krijgen van melkziekte. Zorg er dus voor dat de geit voldoende voeding tot zich neemt, maar wel in de juiste verhoudingen. Heb je hier niet zo veel ervaring mee, neem dan contact op met een ervaren geitenhouder of vraag een consult bij de veearts.

Steeds terugkerende melkziekte

De ene geit lijkt veel gevoeliger voor het krijgen van melkziekte dan de andere geit. Waarom dit zo is, is nog niet duidelijk. Het vermoeden bestaat dat er een genetische factor meespeelt. Wanneer een geit regelmatig melkziekte krijg, bijvoorbeeld elke keer na de geboorte van de lammeren, of jaarlijks wanneer zij hoogproductief is, kan dit erg vervelend zijn. Voor de eigenaar van de geit kan het een dure aangelegenheid worden om elke keer een veearts te laten komen om de melkziekte te behandelen. Daarnaast is het ook voor de geit geen pretje, het kan dan ook gebeuren dat de geit volkomen in paniek is omdat zij niet meer kan opstaan of lopen. Komt de melkziekte bij de geit dus steeds terug, dan zijn er een aantal dingen die je kan doen. Indien het gaat om een productieve geit voor de commerciële geitenmelkerij, dan kan het verstandig zijn om de geit niet meer aan te houden als melkgeit. Zorg dat zij een ander onderkomen krijgt, of breng haar naar de slacht. Geiten die gehouden worden voor het nageslacht, kunnen beter van de fok uitgesloten worden als er meerdere malen melkziekte is aangetoond bij de geit.

Melkziekte bij andere dieren

Melkziekte komt niet alleen bij geiten voor. De aandoening wordt ook regelmatig gezien bij koeien en schapen. Percentueel gezien hebben koeien een groter risico op het ontwikkelen van melkziekte, schapen krijgen ongeveer net zo vaak melkziekte als de geit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Melkziekte en slepende melkziekte bij koeienMelkziekte en slepende melkziekte bij koeienMelkziekte en slepende melkziekte zijn twee ziektes die in de melkveehouderij met regelmaat voorkomen. Veel mensen hebbe…
Kopziekte bij koeien en schapenKopziekte bij koeien en schapenKopziekte is een ziekte die voorkomt bij koeien en schapen. Het is een ziekte die ontstaat als gevolg van een magnesiumt…
5 giftige planten besprokenEr zijn veel planten die giftig zijn voor dieren. Hieronder ook de bosanemoon, dotterbloem, stinkende gouwe, hondsdraf e…
Ziektes bij de geit: coccidiose, mijten en luizenZiektes bij de geit: coccidiose, mijten en luizenBij geiten kunnen diverse parasieten voorkomen. De meest voorkomende parasieten bij de geit zijn coccidiose, luizen en m…
Ziektes bij de geit: listeriose, listeria of draaiziekteZiektes bij de geit: listeriose, listeria of draaiziekteListeriose, ook wel listeria of draaiziekte genoemd, is een aandoening die wordt veroorzaakt door een bacterie in de gro…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels / Pixabay
  • http://dwerggeiten.nl/?page_id=44
  • http://www.veearts.nl/dierziekten/melkziekte/
  • http://www.anbg.nl/2013/02/hoogdrachtige-geit/
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/schapen/melkziekte
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0

Reageer op het artikel "Ziektes bij de geit: melkziekte"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 01-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!