InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziektes bij de geit: meest voorkomende wormen

Ziektes bij de geit: meest voorkomende wormen

Ziektes bij de geit: meest voorkomende wormen Bij geiten kunnen diverse soorten wormen voorkomen. Waarbij de ene worminfectie redelijk onschadelijk is, kunnen andere worminfecties grote gevolgen hebben. Bij alle worminfecties die bij de geit voorkomen is behandeling verstandig, in de meeste gevallen volstaat een antibioticakuur. Bij de geit worden vooral maagdarmwormen waargenomen, maar ook lintwormen en leverbot komen veelvuldig bij deze dieren voor. Hoe kan je de worminfecties herkennen, hoe zijn ze te behandelen en hoe kan je besmetting voorkomen? Een andere infectie die behandeld wordt, is de ringworm. Dit is echter geen worminfectie, maar een schimmelinfectie die lijkt op een worm onder de huid.

Inhoud

Wormen bij de geit

Bij geiten worden het vaakst wormen in het maagdarmkanaal aangetroffen. Hierbij gaat het vooral om besmettingen met lintwormen, diverse maagdarmwormen en leverbot. Het is heel normaal dat geiten besmet raken met wormen, daar zij regelmatig buiten zijn en/of met soortgenoten in contact komen. Wanneer één geit besmet is met een worm, is de kans groot dat andere geiten die in dezelfde kudde leven, ook besmet raken met dezelfde parasiet.

De meeste worminfecties kunnen erg makkelijk bestreden worden middels antibiotica of een antiwormenkuur. In sommige gevallen is een extra behandeling nodig, bijvoorbeeld ijzerpreparaten of een bloedtransfusie wanneer de geit een ernstige bloedarmoede doormaakt.

Wormen in het maagdarmkanaal bij de geit

Bij geiten worden het meest maagdarmwormen aangetroffen. Dit houdt in dat de wormen zich in het maagdarmkanaal van de geit bevinden. Er zijn diverse soorten wormen die hier leven. De meeste wormen die het maagdarmkanaal infecteren drinken het bloed van de geit en zorgen op de plek waar ze zich hebben vastgebeten in het weefsel voor ontstekingen in de maag- en/of darmwand.

Wat zijn maagdarmwormen?

Maagdarmwormen zijn wormen die in het spijsverteringsstelsel (o.a. de maag en de darmen) van de geit voorkomen. Het gaat hierbij om verschillende wormen die zich hier kunnen nestelen. De meeste maagdarmwormen zijn klein van formaat en wit of doorzichtig van kleur. Over het algemeen voeden ze zich met bloed, daar zij zich aan de maagwand of darmwand inbijten en het bloed zuigen. In sommige gevallen zullen maagdarmwormen leven van andere stoffen die in deze organen voorkomen, zoals onverteerde voedselresten, maag- of darmsappen.

Maagdarmwormen herkennen bij de geit

Doordat maagdarmwormen zich in het lichaam van de geit bevinden (in het maagdarmkanaal) zijn ze van buitenaf niet zichtbaar. Toch kan je door een aantal symptomen uitvogelen dat het hier mogelijk om maagdarmwormen gaat. Zo zullen geiten die last hebben van deze parasitaire wormen minder levendig zijn en zal de eetlust verdwijnen. Door het verdwijnen van de eetlust kunnen de geiten ook vermageren. Een ander verschijnsel is dat de vacht vaak dof wordt. Regelmatig treedt er ook diarree op, zeker als er sprake is van een besmetting van meerdere wormen.

Behandeling is noodzakelijk

Behandeling van de geit is erg belangrijk. Wanneer de worminfecties namelijk niet bestreden worden, kan de geit uiteindelijk sterven aan ondervoeding, bloedarmoede en uitdroging. De behandeling bestaat vooral uit een antibioticakuur en antiwormmiddelen. Indien nodig zal de geit ook een bloedtransfusie nodig hebben en één of meerdere ijzerpreparaten. Extra krachtvoer is ook nodig, zeker als de geit veel is afgevallen door de wormbesmetting.

Maagdarmwormen bij de geit voorkomen

Maagdarmwormen zijn bij de geit gemakkelijk te voorkomen, als de geiten regelmatig ontwormd worden. Het ontwormen is ook van belang wanneer er nog geen sprake of vermoeden is van een wormbesmetting. Ook het regelmatig omweiden van de geiten kan verstandig zijn, doordat wormbesmettingen vaak via de mest gebeuren. Door de geiten regelmatig een nieuw deel van de weide aan te bieden, wordt de kans op besmetting of herbesmetting vele malen kleiner.

Lintwormen bij de geit

Wat zijn lintwormen

Lintwormen zijn lange, platte wormen die in de darmen en de maag van een geit kunnen voorkomen. De lintworm wordt gezien als een parasiet, waarvan de kop zich hecht aan de darmwand. Vervolgens groeien er geledingen aan, waardoor de worm langer wordt. Regelmatig komen er lintwormen voor die langer dan 100 centimeter zijn.

Wanneer de geledingen van de lintworm rijp zijn zitten er eitjes in. Deze dingen worden uitgescheiden via de ontlasting van de geit. Je kan ze herkennen aan het feit dat er een soort witte rijstkorrels in de mest van de geit zitten. De eitjes kunnen weer door de geit of andere dieren worden opgenomen, waardoor er opnieuw sprake is van een besmetting met de lintworm.

Lintwormen herkennen

Het meest opvallende symptoom van de lintworm is dat er witte dingetjes in de ontlasting zitten die lijken op rijstkorrels. Daarnaast kan het zijn, zeker wanneer er veel lintwormen aanwezig zijn in de darmen, dat er geen of onvoldoende voedingsstoffen worden opgenomen waardoor de geit zal vermageren. Ook kan er diarree, bloedarmoede en/of lusteloosheid optreden bij de geit.

Behandeling van lintworm

Lintwormen bij de geit kunnen eenvoudig behandeld worden met een antiworm-pasta. Indien nodig kan er ook een bloedtransfusie plaatsvinden of moet de geit ijzerpreparaten toegediend krijgen. Wanneer de geit ernstig vermagerd is door de besmetting, kan er ook tijdelijk extra krachtvoer toegediend worden, tot de geit zijn normale gewicht terug heeft.

Besmetting met lintworm voorkomen

Infecties met lintwormen kunnen nooit voorkomen worden, maar de kans op besmetting kan wel kleiner gemaakt worden. Zorg ervoor dat geiten regelmatig een andere weide of een ander deel van de weide toegewezen krijgen. Ruim ook regelmatig (bijvoorbeeld twee keer per week) de mest uit de weide op.

Periodiek en preventief ontwormen kan ook helpen. Op de bijsluiter van de ontwormingskuur staat omschreven hoe vaak je de kuur moet herhalen om besmetting te voorkomen.

Leverbot bij de geit

Wat is leverbot?

Leverbot is een parasitaire platworm die de lever kan beschadigen. Geiten zijn erg gevoelig voor leverbot. De worm wordt overgedragen via de leverbotslak, een kleine slak die leeft op de grens van water en grond. De besmettelijke leverbot kan zich ook inkapselen op grashalmen, waardoor de geit de leverbot kan opeten en zodoende besmet kan raken. Leverbotslakken komen vooral voor in natte weiden.

Leverbot herkennen

Leverbot herkennen kan behoorlijk lastig zijn, omdat het redelijk lang kan duren voordat de symptomen duidelijk zichtbaar worden. Geiten voelen zich vaak niet zo fit, en kunnen lusteloos zijn. Ook kunnen geiten vermageren, terwijl ze wel goed blijven eten. De slijmvliezen en de huid kunnen ook wat geelachtig verkleuren in de loop der tijd.

Behandeling van leverbot

Leverbot is goed te behandelen met antiwormenpasta’s en eventueel een antibioticakuur.

Leverbot voorkomen

Hoewel je leverbot niet voor honderd procent kunt voorkomen, zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om de kans op besmetting te verkleinen:
  • Maai regelmatig het gras langs de waterkant
  • Zorg ervoor dat geiten niet direct langs de waterkant kunnen grazen, en geef ze water uit een grote ton elders in het weiland
  • Hou de wei aan de waterkant schoon
  • Indien mogelijk is het verstandig om een wei te kiezen die niet aan de waterkant grenst.

Bij twijfel de dierenarts bellen

Als je het vermoeden hebt dat jouw geiten besmet zijn met een worm, is het soms nog best lastig om te achterhalen om welke wormbesmetting het precies gaat. Als je twijfelt, kan je beter overleggen met de dierenarts. Elke wormbesmetting heeft namelijk een andere behandeling nodig om de geit weer te laten genezen.

De dierenarts kan je bovendien een goed medicijn voorschrijven, en je daarnaast adviseren over hoe besmetting in de toekomst voorkomen kan worden. Bovendien kan de veearts tegelijkertijd de andere geiten controleren om na te gaan of deze dieren ook besmet zijn.

Ringworm bij de geit

Geiten kunnen erg makkelijk besmet raken met de ringworm, zeker wanneer tien of meer geiten bij elkaar op stal staan of in de weide. Ringworm wordt gezien als een schimmelinfectie en is makkelijk herkenbaar aan de ronde plekken op de huid. De ronde plekken zijn rood van kleur en zijn scherp begrensd.

Wat is ringworm?

Ringworm is een aandoening die wordt veroorzaakt door een schimmel. De schimmel zit op de huid en zorgt op de plaats van de besmetting voor een vuurrode verdikking van de huid. vlak onder de huid is een dunne, gebogen lijn zichtbaar, welke qua vorm en formaat doet denken aan een kleine, dunne en gekronkelde worm. Doordat de rode huid een exacte cirkel betreft, en de zichtbare 'worm' onder de huid, krijgt deze aandoening ook wel de benaming 'ringworm' toegewezen.

Symptomen van ringworm

Ringworm is bij geiten te herkennen aan de rode ronde plekken op de huid. Daarnaast kan er haaruitval ontstaan op en rond de besmette plekken en zorgt ringworm voor erg veel jeuk. Je kan merken dat de geit jeuk heeft doordat hij zich vaak met zijn poten krabt, of omdat hij tegen hekwerken of andere voorwerpen gaat schuren op de plek van de irritatie.

Ringworm is erg besmettelijk

Ringworm is erg besmettelijk. Niet alleen voor geiten, maar ook voor mensen. Het is dan ook erg belangrijk om besmette dieren apart te zetten van de andere geiten, om besmetting binnen de kudde te voorkomen. Raak zelf de geit ook niet direct aan, maar draag handschoenen om ervoor te zorgen dat je jezelf niet besmet.

Ringworm behandelen

Ringworm is eenvoudig te bestrijden met schimmeldodende zalf. Deze zalf kan je via de dierenarts krijgen. Op de bijsluiter van de zalf staat beschreven hoe lang je de zelf moet smeren. Vaak moet je de zalf blijven smeren tot 7 of 14 dagen nadat de rode plek verdwenen is.

Ringworm voorkomen

Doordat ringworm erg besmettelijk is, is deze haast niet te voorkomen. Er valt ook erg moeilijk preventief te behandelen. Zodra ringworm bij één of meer geiten is ontdekt, zullen de besmette dieren geïsoleerd moeten worden zodat ze niet met gezonde geiten in aanraking kunnen komen. Was zelf ook altijd je handen nadat je met de besmette geiten in aanraking bent geweest, en ga niet direct daarna naar gezonde geiten toe. Dan is het ook verstandig om schone kleren aan te trekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitGeitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitWereldwijd zijn er tientallen erkende geitenrassen te vinden. Elk geitenras verschilt qua geschiedenis, uiterlijke kenme…
Geitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitGeitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitVerspreid over de wereld zijn er ongeveer 200 geitenrassen, waaronder de Belgische hertegeit en de Vlaamse geit. De Belg…
Ziektes bij de geit: melkziekteZiektes bij de geit: melkziekteMelkziekte is een aandoening bij de geit, die kan voorkomen in de laatste twee weken van de zwangerschap en de eerste tw…
Geitenras: de Nederlandse witte geitGeitenras: de Nederlandse witte geitDe Nederlandse witte geit is een in Nederland ontstane kruising tussen de Nederlandse landgeit en de Saanengeit, en komt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein / Wikimedia Commons
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • http://www.dierenartswijchen.nl/SchapenGeiten.html
  • http://www.levendehave.nl/kennisbank/geiten/worminfecties-bij-geiten
  • http://www.levendehave.nl/dossier_artikel/maagdarmwormen-bij-schapen-en-geiten
  • http://www.levendehave.nl/vraagbaak/orale-ontworming-bij-geiten-en-schapen
  • http://www.gddiergezondheid.nl/diergezondheid/management/wormen
  • http://www.dierenhospitaal-visdonk.nl/herkauwers/schapen-geiten/ontwormen.aspx
  • http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/schaap-en-geit/wormen-bij-schaap-en-geit

Reageer op het artikel "Ziektes bij de geit: meest voorkomende wormen"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 01-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!