InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziekte van Marek bij kippen herkennen

Ziekte van Marek bij kippen herkennen

Ziekte van Marek bij kippen herkennen Een kip of haan die steeds dreigt om te vallen of met een poot omhoog loopt alsof het een paradepas is? Een kip of haan die met zijn kop bijna over de grond gaat en niet meer fier omhoog kijkt, of een poot heeft die naar achteren of naar voren wijst? Dan is een ding zeker: het beestje heeft de klassieke ziekte van Marek ook wel de Marekse verlamming genoemd. Het is een ongeneeslijke en dodelijke kippenziekte. Een ziekte die zich kenmerkt door tumorvorming van weefsel dat afweerstoffen produceert. Eenzijdige verlamming komt bij deze ziekte ook veelvuldig voor. De ziekte van Marek komt ook voor bij kalkoenen, fazanten, kwartels en patrijzen. Naast de klassieke vorm bestaan ook de Acute (ingewanden) en Oculaire (ogen) vormen van Marek.

Ziekte van Marek: een ongeneeslijke en dodelijke kippenziekte

Kippen houden als hobby is erg leuk. Het gekakel van de hennen en het gekraai van de haan is voor velen een bron van plezier, evenals het rapen van de gelegde eieren en het zien opgroeien van kuikens. Maar deze hobby wordt minder leuk als een dodelijke ziekte in het hok of in de ren uitbreekt. Een van die gevreesde ziekten is de Ziekte van Marek.

De ziekte van Marek kent drie vormen

  • de klassieke Marek
  • de acute Marek of de ingewands Marek
  • de oculaire vorm van Marek of grijze oogblindheid

De klassieke ziekte van Marek of Marekse verlamming

Het is een ongeneeslijke en dodelijke ziekte die niet alleen bij kippen, maar ook bij kalkoenen, fazanten, kwartels en patrijzen voorkomt.

Kenmerkend voor de klassieke ziekte van Marek is de vorming van tumoren in

  • lichaamszenuwen van organen (geslachtsorganen, milt, nieren, longen, hart),
  • spieren
  • de huid

De klassieke Marek is meestal te herkennen aan de bewegingen van kip. Die bewegingsstoornissen zijn het gevolg van aantasting van lichaamszenuwen.

De afwijkingen bij de klassieke vorm

  • Verlammingsverschijnselen. Marek geeft meestal eenzijdige verlammingen, dus één poot verlamd.
  • Draainek
  • Voorzichtig en moeilijk lopen, hoog optillen poot
  • door de poten zakken
  • Omvallen tijdens het lopen
  • Vuistvorming van de tenen
  • De poot wijst naar voren of naar achteren
  • De kip laat de kop hangen

Als je de besmette kip zelf niet doodt, kan het nog maanden duren voordat het dier uiteindelijk aan de ziekte sterft.

Acute Marek of de ingewands Marek

Acute Marek komt vooral voor bij hennetjes en haantjes vanaf 6 weken, maar de eerste verschijnselen worden meestal pas tussen 12 en 20 weken geconstateerd, meestal het eerst in de geslachtsorganen, vervolgens in andere organen. maag, hart, en lever, longen en nieren.

Kenmerken van Acute Marek

  • Kam en lellen worden bleker
  • De poten worden bleker
  • Snel vermageren, ondanks voldoende gegeten te hebben (Het voedsel komt door de celgroei niet in de maag, maar in organen in de buikholte.)

Oculaire vorm van Marek of Grijze oogblindheid

Bij de Oculaire vorm van Marek wordt de iris van het oogaangetast. Er zijn tumoren gegroeid op het regenboogvlies (iris) in het oog. Meestal gaat het om kippen die net aan de leg zijn of rond die leeftijd.

aangetast regenboogvlies / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commonsaangetast regenboogvlies / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons
De afwijkingen bij de Oculaire vorm van Marek
  • Kleurveranderingen van het pigment van het oog(ogen zijn normaal oranjeachtig en worden nu grijs)
  • Niet meer kunnen vergroten en verkleinen van de pupil
  • Verandering van de vorm van de pupil
  • Blind worden van de kip

De ziekte van Marek is ongeneeslijk dus dodelijk

De besmetting van de ziekte van Marek gebeurt altijd tijdens de eerste levensdagen. Het stof in het kippenhok is de belangrijkste factor. Het verspreidt niet alleen het virus, maar houdt het ook 'vast' in het hok. De eieren zelf spelen geen rol in de overbrenging van de ziekte, maar wel het stof in de veertjes die er aan zijn vastgeplakt.
De ziekte van Marek in welke vorm ook is niet erfelijk.

Verspreiding van het Marekvirus

Hoe kan een kip door het virus worden getroffen?
Dat kan
  • via de lucht
  • via de huid
  • via veerschilfers
  • via eieren met vastgeplakte veertjes

Is een hennetje of haantje besmet met het Marekvirus dan is het ten dode opgeschreven, omdat er geen genezend medicijn voor is. Er is wel een preventief medicijn.

Voorkomen van de ziekte van Marek

Om de ziekte van Marek te voorkomen kunnen enkele maatregelen worden getroffen.
  • De beste methode. preventief inenten. Eéndagskuikens éénmalig vaccineren met een onderhuidse injectie of een injectie in de spieren.
  • Kuikens de eerste weken niet opfokken in de buurt van de ouders.
  • Verschillende leeftijden van kuikens van elkaar gescheiden houden.

Behalve deze ziekte komen ook bloedluis, kalkpoten en snot regelmatig voor. Ook in de kippenhokken van de 'hobbyboeren'.

Lees verder

© 2012 - 2017 Henbro, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekteSnot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekteDe ziekte snot is een ademhalingsziekte bij kippen met diverse ontstekingen. O.a. in de neusholte, de oogholte en de oog…
De symptomen en de behandeling van kippenziektesDe symptomen en de behandeling van kippenziektesKippen kunnen om verschillende redenen ziek worden. Belangrijk is om deze kippenziektes snel te herkennen en adequaat te…
Verlamming: verschijnselen, van bell, middenrifVerlamming: verschijnselen, van bell, middenrifVerlamming of verlammingsverschijnsel: het is de benaming voor uitval van kracht aan de spieren. Verlamming kan optreden…
Recensie: De geschiedenis van mijn kaalheidIn 2000 verscheen de roman 'De geschiedenis van mijn kaalheid' van Marek van der Jagt bij uitgeverij De Geus.
Bell-verlammingBell-verlammingDe ziekte van Bell is een aandoening waarbij iemand aan één kant van het gezicht verlamd is. Het is geen ernstige aandoe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ziekte van Marek bij kippen herkennen"

Reacties

Carien, 29-04-2017 18:05 #7
Komt deze ziekte ook bij oude {10 jaar} kippen voor? Deze kip kan sinds een aantal weken bij niet lopen, gaat na 2meter weer zitten, kip eet nog goed Reactie infoteur, 03-05-2017
Ik denk dat dit toch echt door de ouderdom van de kip komt.

Peter, 31-10-2016 16:13 #6
Bedankt voor het interessante stukje over Marek. Reactie infoteur, 31-10-2016
Fijn dat je het waardeert.

Mariejoze, 28-09-2016 16:05 #5
Geachte mensen

Ik heb een zijdehoen haan gekocht bij een hobby fokker, nu lijkt het erop dat hij de ziekte van Marek heeft, omdat hij tekens omvalt en door zijn poten zakt. Met hem, heb ik nog 3 andere kipjes gekocht, kunnen deze nu ook deze ziekte krijgen? Ik weet niet hoe oud hij is, hij is volwassen, en ik denk ook wel wat oud al. Wat kan ik het beste met hem doen?

Geert Hummel, 23-10-2014 17:21 #4
Wat mij is opgevallen dat ik twee kleuren sebright heb Bruine en Zilver. Nu zijn de zilver gekleurde besmet met de ziekte van Marek en de bruine niet, terwijl ze dezelfde dag uitgekomen zijn.
Het waren gekochte eieren. Is het mogelijk dat ik de ziekte er bij gekocht heb.Van de 12 zilveren heb ik er nog 2 lopen maar je kan nu al zien dat ze besmet zijn. Soms dacht ik nu ben ik er doorheen en dan steekt het onverwacht de kop weer op.Die ik nu nog heb zijn al 3maanden oud. En zijn de zilveren soms vatbaarder dan de bruine. ze hebben allemaal bij elkaar gezeten.

Gera Scholten, 22-06-2014 14:01 #3
Ik heb eigenlijk een vraag aan de hand van symptomen die ik bij de jonge hen zie. Ik heb een hen met hand grootgebracht dus niet bij andere kippen, laat een gedraaide kop zien en laag aan grond, valt op voornamelijk in stress situatie in kleine ruimte. laat ik haar buiten los lijkt er niets aan de hand. moet ik dan aan ziekte van marek denken?

Renske, 16-06-2014 17:47 #2
Hallo, al een maand lang zijn wij kuikens aan uitbroeden in onze broeikas en we hadden er een stuk of tien, waarvan de oudste bijna 3 weken was en de jongste 1 dag. Eergisteren vonden we twee van onze kuikens spartelend op de grond van hun bak, ondertussen zijn deze overleden en toen we er op begonnen te letten kunnen sommige van onze andere kuikens ook niet meer lopen. eerst lijkt het alsof ze door hun benen zakken en dezelfde dag nog stierven ze, nu zien we dit weer bij één van de kuikens. we hadden ook drie kwartels die alle drie met dezelfde symptomen overleden zijn. Als dit deze ziekte is, is dit dan besmettelijk en wat moeten we doen om de anderen te sparen?

Alie, 15-03-2013 15:14 #1
Ik heb een haantje. Zit nu al 3 maanden binnen bij mij. Hij houdt zijn kop scheef en kan bijna niet staan. Heeft hij dan deze ziekte? Hij kukelt wel als hij de andere hoort. Ik hoop dat hij niet de ziekte van marek heeft. Ik ben ook bij de dierenarts geweest, die heeft wormenpoeder gegeven en vitamine, maar niks helpt. Ik vindt het zo erg dat ik hem toch kwijt raak. Reactie infoteur, 15-03-2013
Dag,
gezien de symptomen die u omschrijft vrees ik dat het deze ziekte is. kop scheef en niet staan of omvallen. Ik heb zelf een haan gehad die het bijna een jaar heeft volgehouden. Hij kraaide nog heel lang en at gewoon tot zijn laatste dag. De dag dat we zelf moesten ingrijpen om het lijden, wat het toen was geworden, te beëindigen.
Ik kan geen ander antwoord geven, helaas.
Sterkte.

Infoteur: Henbro
Laatste update: 14-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Kippen
Reacties: 7
Schrijf mee!