InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Welke planten lokken vogels in de tuin

Welke planten lokken vogels in de tuin

Welke planten lokken vogels in de tuin Iedereen vindt het wel leuk om vogeltjes in de tuin te zien. Echter blijven deze vaak niet lang zitten. Hoe je deze gevleugelde bezoekers langer in de tuin kan houden door middel van planten en bomen kom je in dit artikel te weten. Elke vogelsoort heeft zijn eigen voorkeuren als het gaat om voedsel en schuilplaatsen.
Door de juiste planten in onze tuin te zetten zullen bepaalde vogelsoorten hier veel langer vertoeven.

Distel

De meeste mensen willen distels zo snel mogelijk uit de tuin maar als men deze een beetje inperkt kunnen de paarse bloemen en mooi deeltje van uw tuin vormen. Distels trekken veel insecten aan die op hun beurt dan weer putters aantrekken. De putter is een kleurrijk vogeltje met een rood gezicht en deels gele vleugels.

Rozenbottel

Wanneer de rozenbottel in het najaar zaad aanmaakt trekt dit vele groenlingen aan. Het zicht van een groenling die het zaad uit een rozenbottel probeert te peuteren is voor elke vogelliefhebber een plezier.

Lijsterbessen

De naam verklaart het zelf al, de lijsterbes trekt lijsters aan. De merel, de meest voorkomende lijstersoort maakt hier gretig gebruik van. Deze voedselbron is voor jong volwassen merels een makkelijke hap waardoor ze de harde periode van zelfstandig worden makkelijker overbruggen.

Vuurdoorn

Scandinavische kramsvogels en koperwieken gebruiken deze struik om te overwinteren. Dagenlang kunnen vogels in deze struik vertoeven om zich vol te eten en uit te rusten. Door de stekelige bladeren van de struik zijn de vogels goed beschut tegen roofdieren.

Klimop en hop

Vooral merels en grauwe vliegenvangers gebruiken deze struik graag om in te nestelen. Door de dichte structuur zitten ze veilig verborgen voor roofdieren. En wanneer de jonge vogels bijna uitvliegen maken ze graag gebruik van de grote hoeveelheden insecten die rond het nest lopen.

Hazelaar

Een goed uitgegroeide hazelaar is een hotspot voor grote bonte spechten en boomklevers. Wanneer de noten afgevallen zijn wagen deze vogels zich op de grond op zoek naar hazelnoten. Daarna vliegen ze hiermee naar hun zogenoemde 'smidse' waar ze de noot tussen een spleet in de boom klemmen om vervolgens open te hakken.

Berk

Een berk lokt vele verschillende vogelsoorten. Terwijl allerlei mezensoorten de kruin doorzoeken naar spinnen en muggen onderzoeken boomkruipers de stam.

Zomereik

Zoals de berk lokt ook de zomereik een grote variëteit aan vogelsoorten. Ook hier zijn in de kruin vooral de mezensoorten aan het werk op zoek naar insecten zoals rupsen en de eikenbladroller die enkel op de eiken voorkomt. De zomereik heeft een speciaal verband met de vlaamse gaai. In het najaar verstoppen vlaamse gaaien talloze eikels om hier s' winters van te leven. Geen één vogel die al zijn verstop plaatsen kan onthouden waardoor deze verstopte eikels uitgroeien tot een nieuwe eikenboom. Zo houden vlaamse gaaien en zomereiken hun populatie in stand.

Dit zijn slechts een paar van de vele planten en bomen waar vogels graag in vertoeven. Het is niet dat vogels zeer kieskeurig zijn en enkel op hun lievelingsplekje zitten. Hoe meer groen in de tuin, ongeacht welke planten of bomen, hoe meer vogels hier op af zullen komen.
© 2011 - 2014 Bienstman, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een vogelvriendelijke tuinDe hoeveelheid vogels en de diversiteit aan vogels in de tuin hangen voor een groot deel af van de inrichting van de tui…
Een vogeltuin, hoe maak ik die?Een vogeltuin, hoe maak ik die?Zowel van grote als van kleine tuinen kan een vogelparadijs worden gemaakt. Het enige waar men voor moet zorgen is een p…
Vogels voeren in de tuinHet hele jaar door kunnen de vogels in de tuin bijgevoerd worden. Elke vogel heeft zijn eigen favoriete voedsel, andere…
Katten bekleden vogelnestjesKatten bekleden vogelnestjesKat en vogel, dat gaat in de natuur niet al te best samen. Maar de kat kan wel degelijk een bijdrage leven aan het bouwe…
Vogelziekte 'het geel'Vogelziekte 'het geel'De vogel ziekte 'het Geel' verspreid zich momenteel snel door het land. Duitsland heeft er al ruim drie maanden last van…
Bronnen en referenties
  • Maak van uw tuin een vogelparadijs, Marjolein Bastin, Nico De Haan, wie hoort bij wie, pagina 81-93
  • Afbeelding: http://www.vogelrijk.nl/pimpel.html

Reageer op het artikel "Welke planten lokken vogels in de tuin"

Infoteur: Bienstman
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!