InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Hoe kan ik vogels in de winter voeren?

Hoe kan ik vogels in de winter voeren?

Met name tijdens de winter en de herfst is het fijn voor vogels als mensen voer in de tuin klaar leggen voor ze. De winter en de herfst zijn de seizoenen dat er niet veel eten voor de vogels te vinden is en de vogels wel genoeg vet moeten hebben om de kou te overleven. Er zijn verschillende manieren om vogelvoer voor vogels te presenteren om te ze te helpen.

Pinda’s

Één van de meest bekende manieren om vogelvoer op te hangen is het rijgen van pinda’s. Behalve dat de vogels er blij mee zijn, is het ook nog eens een leuke bezigheid voor het gezin tijdens de koude winterdagen.

Vogelkrans

Een nieuwe manier om vogelvoer te presenteren is doormiddel van een vogelkrans. Een vogelkrans is een holle krans gemaakt van kippengaas gevuld met vetbollen en pinda’s. Een vogelkrans kan je heel eenvoudig op tafel leggen of aan een tak hangen. Als je een beetje handig bent dan kan je zelf een vogelkrans in elkaar knutselen.

Vogelhuisje

Een andere bekende manier van vogels voeren is eten in een vogelhuisje neer leggen. Een vogelhuisje is met voorbaat handig voor voedsel dat beter niet nat mag worden, hierbij kan je aan brood denken. Door voer in een vogelhuisje te leggen in plaats van op de grond, houd je naast het voer droog ook nog eens muizen en ander ongedierte weg uit de tuin. Roodborstjes zijn geen vogels die aan vetbolletjes en dergelijke hangen en daarom dol op vogelhuisjes zijn. Een vogelhuisje met daarin wat havermout maakt een roodborstje heel gelukkig.

Verdeelstation

In de winkel kan je verschillende soorten verdeelstations voor vogelvoer kopen. Het principe van een verdeelstation is dat er een opslag is van voer met aan de onderkant een reservoir waar vogels uit kunnen eten. Nadat de vogels gegeten hebben wordt het weer opgevuld doordat het eten uit de opslag naar beneden valt in het reservoir.

Petfles

Je kan in de winkel een verdeelstation kopen, maar je kan het ook heel eenvoudig zelf eentje maken met behulp van een petfles en een verdeeltuutje. Een petfles kan je gewoon van thuis nemen en verdeeltuutjes zijn bij de Blokker verkrijgbaar. De verdeeltuutjes (birdfeeders) van de Blokker draai je vast aan de bovenkant van de petfles, daarna maak je aan de onderkant twee gaatjes en haal je er een draadje doorheen zodat je hem aan een tak kan ophangen.

Appelhuis

De Action verkoopt huisjes met een pin in het midden waar je een appel doorheen kan krijgen en vervolgens aan een boom kan hangen. Als je eens wat anders wilt ophangen dan pinda's of vetbollen dan is dit een leuk alternatief.

Vogelvoer

  • Pinda's met huls
  • Gedopte pinda's
  • Havermout
  • Strooivoer
  • Brood
  • Vetbollen
  • Rijst
  • Gekookte aardappelen
  • Gekookte macaroni
© 2011 - 2017 Leveen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kan ik vogels in de winter voeren?"

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 08-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!