InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogelreizen naar Frankrijk

Vogelreizen naar Frankrijk

Al jarenlang is Frankrijk een van de populairste vakantielanden voor Nederlanders. Maar wist u dat het voor vogelaars ook een hele interessante bestemming is? In een halve dag rijdt u bijvoorbeeld naar het Lac du Der, wereldberoemd om de grote aantallen kraanvogels die jaarlijks op en rond dat meer neerstrijken. Maar er zijn nog veel meer gebieden in Frankrijk die geschikt zijn als bestemming van een vogelreis. Bij grotere reisorganisaties die gespecialiseerd zijn in vogelreizen behoort Frankrijk meestal niet tot de populairste bestemmingen. Dit is voor een groot deel te verklaren door de nabijheid van Frankrijk: u kunt gemakkelijk op eigen gelegenheid en met eigen vervoer de vogelrijke gebieden bereiken.

Enkele belangrijkste vogelgebieden in Frankrijk

  • De Champagnestreek in Noord-Frankrijk, vooral beroemd om de kraanvogel
  • De noordkust van Bretagne in West-Frankrijk, beroemd vanwege de vogeleilanden
  • De Camargue in Zuid-Frankrijk, vooral beroemd om de flamingo
  • De Cévennes in Zuid-Frankrijk, vooral beroemd vanwege de roofvogels

Kraanvogels in de Champagnestreek

Beste periode: najaar en voorjaar

De populairste bestemming voor een georganiseerde vogelreis naar Frankrijk is ongetwijfeld het gebied rondom het meer Lac du Der-Chantecoq. In dit gebied, op zo’n 600 km vanaf Utrecht, strijken elk jaar in oktober-november en februari-maart gigantische groepen van soms tienduizenden kraanvogels neer tijdens de vogeltrek. In het gebied zijn diverse wandelroutes en vogelhutten te vinden waarvandaan u deze sierlijke vogels kunt zien fourageren.

Jan-van-genten en papegaaiduikers in Bretagne

Beste periode: voorjaar

De kust van Bretagne is beroemd vanwege de mooie stranden en spectaculaire rotskusten. Aan de noordkant van Bretagne, op zo’n 1000 km van Utrecht, vindt u één van Frankrijks beste vogelgebieden, namelijk de eilandengroep ‘Les Sept Iles’ (de zeven eilanden). Vanaf het strand Trestraou bij Perros-Guirec kunt u diverse bootexcursies maken naar deze voor het publiek niet toegankelijke eilanden. U vindt er broedkolonies van 12 zeevogels waaronder Jan-van-gent (30.000 vogels), papegaaiduiker en kuifaalscholver.

Flamingo’s in de Camargue

Beste periode: hele jaar, vooral voorjaar en najaar

De Camargue is een waterrijk, moerassig natuurgebied in Zuid-Frankrijk waar de rivier de Rhône in de Middellandse Zee stroomt. Voor natuurliefhebbers een geweldig gebied, vanwege de in het wild levende witte paarden en stieren. Voor vogelaars is de Camargue hét gebied om flamingo’s te zien. Volgens diverse schattingen bevinden zich hier zo’n 15.000 tot 20.000 flamingo’s. Daarnaast heeft u in dit gebied een goede kans om hop, scharrelaar en bijeneter te spotten.

Gieren en arenden in de Cévennes

Beste periode: hele jaar

In het zuiden van het gebergte le Massif Central, in Zuid-Frankrijk, ligt het Nationale Parc les Cévennes. Dankzij een succesvol herintroductieprogramma in de jaren 80 leven hier inmiddels meer dan 100 vale gieren. Andere roofvogels die u tijdens een vogelreis wellicht ziet in dit ruige, bergachtige gebied zijn de steenarend, slangenarend en Bonelli-arend.
Een goed punt om de vale gieren te zien bevindt zich vlakbij het plaatsje Le Truel, bij de spectaculaire kloof ‘Gorges de la Jonte’. Hier ligt het uitkijkpunt ‘Belvédère des Vautours’ en een informatiecentrum over de vale gier.

Lees verder

© 2009 - 2017 Michielonline, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.reserve-camargue.org
  • www.armor-decouverte.fr

Reageer op het artikel "Vogelreizen naar Frankrijk"

Reactie

Han Schoor, 24-10-2012 14:17 #1
Wat is het beste tijdstip om in het voorjaar de camarque te bezoeken voor de vogeltrek, met name die van steltlopers?

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 01-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 1
Schrijf mee!