InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Gedrag van de grijze roodstaart

Gedrag van de grijze roodstaart

Gedrag van de grijze roodstaart Een grijze roodstaart is zeer intelligent. Naast zijn natuurlijke gedrag kan hij heel veel leren en zich goed ontwikkelen. Hou er rekening mee dat hij het leervermogen van een peuter heeft, dus ook ongewenst gedrag is heel snel aangeleerd.

Intelligentie

Een grijze roodstaart kan heel veel leren en zo dus ook ongewenst gedrag. Doordat hij zo intelligent is, zal hij snel doorhebben hoe hij zijn omgeving kan manipuleren en zijn zin door kan drijven door te schreeuwen, krijsen of bijten. Negatief gedrag moet zoveel mogelijk vermeden worden, positief gedrag aangemoedigd. Schreeuwen en krijsen is voor mensen heel vervelend, maar voor de papegaai is het heel natuurlijk en hij vindt het dan ook heerlijk. Probeer daarom de grijze roodstaart zoveel mogelijk bij het gezin te betrekken, met duidelijke regels, dat zal het geschreeuw in ieder geval beperken.

Prooidier

Een papegaai is een prooidier en dat weet hij zodra hij uit het ei kruipt. Hij zal dan ook zeer boos, bang of gewelddadig reageren als hij van bovenaf of van achteren benaderd wordt. Een vogel moet dus altijd van voren benaderd worden. Zet de kooi ook niet onder aan trap, waardoor hij telkens merkt dat er iets boven hem is, hij zal zich bedreigd voelen. Doordat papegaaien ogen aan weerskanten van de kop hebben, is het gezichtsveld 360 graden. Een aanvaller kunnen ze dus van iedere kant aan zien komen.

Groepsdier

Een papegaai leeft in groepen, dat biedt bescherming. Een vogel in gevangenschap moet dus opgenomen worden in de 'groep', hij moet zoveel mogelijk betrokken worden bij het gezinsleven. Alles in de directe omgeving van de vogel wordt gezien als lid van de groep, de gezinsleden, huisdieren, maar ook regelmatige bezoekers.

Leiderschap

Er is niet zoveel bekend over het groepsleven van een papegaai, maar men weet bijv. wel dat ze wachters of uitkijkposten hebben, die op wacht staan als er voedsel gezocht wordt. Deze functie is heel belangrijk en zal ook altijd vervuld worden. Meestal doet de vogel met de hoogste zitplaats dit, omdat hij het beste uitzicht heeft. Er is vaak wel een hoop gekibbel om wie deze plek mag bekleden, maar meestal zijn het toch de grotere, oudere en ervaren vogels uit de groep. Dit is ook de reden dat geadviseerd wordt een papegaai niet op de schouder te laten zitten. Zo bevindt hij zich boven de baas en hij zal denken dat hij de baas is. Het is beter hem op de arm of onderarm te laten zitten. Een papegaai die niet gekortwiekt is, zal onafhankelijker zijn dan een gekortwiekte papegaai. Hij heeft zijn baas niet nodig om zich te verplaatsen en kan dus zijn eigen beslissingen nemen. Daarom is kortwieken beter, dan kan hij alleen met de baas als leider ergens naartoe. Kortwieken is overigens niet definitief en de baas kan dus weer voor iets anders kiezen.

Schreeuwen

Alle papegaaien maken kabaal. Communicatie is zeer belangrijk voor ze (ook voor andere sociale dieren) en een papegaai die volume heeft, zal dat ook zeker laten horen. Dit moet niet altijd beperkt worden, omdat het natuurlijk gedrag voor ze is. Ze 'kletsen' met hun soortgenoten op deze manier, vooral bij zonsopgang en zonsondergang. Handig is het dan bijv. om een schreeuwuurtje in te stellen. Gewoon even de radio hard zetten en de vogel lekker laten krijsen.

Rommel maken

Papegaaien maken enorm veel rommel. Waar de papegaai leeft, zullen zaden, doppen, takjes, papiertjes en wat dan ook op de grond liggen. In het wild zijn de papegaaien medeverantwoordelijk voor de bosgroei. Het is een 'taak' en natuurlijk gedrag. Accepteer dus dat u een rommelmaker in huis heeft en laat hem verkruimelen, versnipperen zoveel hij wil.

Spreekvermogen

In het wild communiceren papegaaien vooral 's morgens en 's avonds met elkaar. Dit is dus ook de reden dat ze in gevangenschap vaak wat luidruchtiger zijn bij zonsop- en ondergang. Grijze roodstaarten staan bekend om hun spreekvermogen en nabootskwaliteiten. Zo kunnen ze bijv. hele telefoongesprekken voeren, de hele dag naar de hond roepen en ga zo maar door. Het is echter niet een garantie dat een grijze roodstaart gaat spreken als je er één koopt. Ze praten lang niet allemaal even goed, sommigen zullen zelfs nooit een woord zeggen. Die doen bijv. omgevingsgeluiden na, zoals een telefoon die overgaat, het piepje van de magnetron, de deurbel of een blaffende hond. Dit kunnen ze zo exact nadoen, dat verschil vaak niet te horen is. Mocht een grijze roodstaart wél gaan praten, zal hij daarmee beginnen als hij ongeveer een jaar oud is. Door hun intelligentie kunnen ze ook bepaalde dingen zeggen op het juiste moment. Denk dan bijv. aan goedemorgen of welterusten. Over het algemeen weten ze dus heel goed wat ze zeggen en wanneer ze het moeten zeggen, dus u bent gewaarschuwd.....
© 2009 - 2017 Nadasha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Grijze Roodstaart papegaaiDe Grijze Roodstaart papegaaiWie kent deze prachtige papegaai met zijn geweldig spreektalent niet. De Grijze roodstaart papegaai komt voor in Afrika,…
De grijze roodstaartDe grijze roodstaart is een heel populaire, intelligente papegaai, die een behoorlijk hoge leeftijd kan bereiken. Zijn v…
Welke papegaaien zijn erWelke papegaaien zijn erEr zijn grofweg 350 soorten papegaaien in de wereld bekend. Er zijn vier soorten papegaaien die wereldwijd voorkomen en…
De tamme grijze roodstaartDe grijze roodstaart is een hele populaire papegaai in de huiskamer. Dit komt voornamelijk door hun talent voor praten a…
De meest gehouden papegaaien als huisdierHier onder een korte beschrijving van de meest gehouden en de makkelijkst te houden papegaaien of papegaaiachtigen of pa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gedrag van de grijze roodstaart"

Reacties

Vanessa, 10-05-2016 19:30 #6
Wij hebben juist ongeveer een week geleden een grijze roodstaart gekocht, de persoon die hem verkocht heeft zegt dat hij tam is. Maar zowel ik als mijn vriend kunnen hem niet nemen en begint direct angstig te reageren. Kunnen we op een manier hem tam krijgen?

Linda, 03-04-2015 11:29 #5
Onze grijze roodstaart schreeuwt continu… we verplaatsen de kooi en anders gooien we em onder de doek
We zijn radeloos want dit gebeurt dagelijks en een paar uur achter elkaar.Kan iemand ons advies geven wat te doen… We worden er zo langzamerhand letterlijk gek van! DJ is 7 jaar oud… Bedankt alvast!

Marck, 11-04-2014 20:44 #4
Ik heb sinds 3 jaar de grijze roodstaart van mijn oma, hij is ongeveer 46 jaar en heeft altijd in de kooi gezeten.
Sinds hij hier is laat ik hem eruit en ik kan alles met hem doen. Maar sinds een half jaar als hij maar even geen aandacht krijgt doet hij een hele harde eentonige fluit waar je gek van word. Hij stopt hier alleen maar mee als ik bij hem in de buurt ga zitten of zijn doek over de kooi gooi. Hij krijgt genoeg aandacht en het zou erg fijn zijn dat ik ook nog andere dingen kan doen ipv alleen maar met hem bezig te zijn. Heeft iemand een idee?

Yvonne, 15-10-2013 17:01 #3
Hi, ik heb een vraagje. Mijn moeder heeft een grijze roodstaart van 2 jaar oud. Ik woon op mezelf, maar als hij mij ziet stopt hij niet met 'kusjes' geven, hij maakt ook echt mijn mond open en gaat met zijn snavel in mijn mond. Om dat te stoppen moet ik hem echt in zijn kooi zetten! Wij hadden al meegekregen dat dat grooming heet, maar verder kunnen wij hier niets over vinden. Heeft iemand een idee, mijn ma en ik zijn erg benieuwd! Groetjes Yvonne

Yvette, 18-10-2012 11:31 #2
Ik heb een grijze papegaai zo'n 14 dagen. Hij is 8 jaar oud en heeft de nijging om te bijten. Toen ik hem kocht had hij al zijn borstpluimpjes uitgetrokken. Zal dit terug groeien of is het stress? Ik vind dit heel spijtig.

Alvast bedankt Yvette

Aurora, 27-05-2011 14:05 #1
Hallo Nadasha,

Ik heb een Grijze roodstaart genaamd Sasja, van twee jaar oud. Het is een echte lieverd, maar de laatste tijd lijkt ze wat vijandiger naar mensen toe te worden. Ze bijt normaal nooit, ze schreeuwt ook niet bijzonder veel. Maar wat het vreemde dus is, is dat ze nu soms uit het niets uithaalt naar je, mijn schoonmoeder is zelfs al in het gezicht gebeten.
Ik ga nu zelf door een moeilijke periode kan het zijn dat Sasja gestresst wordt, omdat ikzelf gestresst ben? Zoja, wat kan ik doen om die stress voor haar te verminderen?

En los van dit onderwerp had ik nog een vraag: Sasja is inmiddels dus 2 jaar en ondanks dat ik veel tegen haar praat heeft ze zelf nog geen woord herhaald. Ze kan al wel heel goed fluiten en heel veel soorten geluidjes maken, ze kan zelfs blaffen (heeft ze ven de honden overgenomen). Gaat ze überhaupt nog wel praten? Rond welke leeftijd gaat een grijze roodstaart gemiddeld woorden herhalen? En wat kan ik doen om haar meer te stimuleren?

Alvast heel erg bedankt,
groetjes Aurora Reactie infoteur, 27-05-2011
Hallo Aurora,

Bedankt voor je bericht. Papegaaien van die leeftijd kunnen inderdaad wat veranderen qua gedrag. Ze worden volwassener en komen er achter dat er meer in de wereld te koop is. Zo heb ik zelf een papegaai, die ik vanaf 6 weken met de hand heb grootgebracht. Ik kon er alles mee, totdat hij een jaar of twee werd. Toen is hij compleet omgeslagen en heeft mij tot zijn vijand benoemd. Mjin man is nu alles voor hem en ik ben teveel en dat laat hij merken ook.

Wat het praten betreft: de ene papegaai praat wel, de andere niet. Het kan zijn dat jouw papegaai niet gaat praten, hij kan ook gewoon een laatbloeier zijn. De meeste papegaaien zeggen hun eerste woorden wel met een jaar, maar gewoon lekker blijven kletsen tegen 'm, misschien komt het nog.

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 23-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 6
Schrijf mee!