InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De tamme pyrrhura

De tamme pyrrhura

Pyrrhura's zijn grappige parkietjes die steeds vaker in de huiskamer gehouden worden. De pyrrhura is een geslacht van Zuid-Amerikaanse parkieten die allemaal tussen de 21 en 28 cm groot zijn. Ze zijn makkelijk tam te krijgen. Zelf heb ik een pyrrhura rodocephala gehad met de naam Tygo. Hieronder lees je meer over hoe de pyrrhura is als vogel in huis en wat mijn ervaringen ermee zijn.

Soorten pyrrhura's

Er zijn heel veel soorten pyrrhura's en daar zijn dan ook nog vaak weer ondersoorten van. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, want een deel zien we niet eens in Nederland doordat ze nooit geimporteerd zijn.

Enkele soorten zijn: pyrrhura frontalis, pyrrhura molinae, pyrrhura rupicola, pyrrhura melanura, pyrrhura cruentata, pyrrhura picta picta en als laatste de pyrrhura die ik heb: pyrrhura rodocephala.

Een tamme man of pop?

Het kan allebei. Ik weet niet of het echt wezenlijk verschil uitmaakt of je een man of pop thuis hebt. Door middel van dna onderzoek weet je ook pas welk geslacht je hebt. Uiterlijk is het niet zomaar te zien.

Zijn pyrrhura's makkelijk tam te krijgen?

Ja! Zowel handopfok als een net zelfstandige vogel is redelijk makkelijk tam te krijgen. Met wat geduld en aandacht komt dat helemaal in orde. Wel consequent blijven, want die van mij was bijvoorbeeld een eigenwijze die overal op af stuift en vaak geen 'nee' wil horen.

Het karakter van de pyrrhura

Over het algemeen komen de karakters van alle soorten wel overeen naar wat ik zo gelezen heb. Mijn Tygo was in elk geval een vrolijk diertje maar wel met temperament. Hij ging van hot naar her en weer terug zo af en toe. Zeker als de andere vogels er ook uit waren. Hij haalde ook wel eens rottigheid uit, dus opletten moest ik altijd bij hem. Verder zat hij ook wel heel graag bij me. Hij plukte een aan mijn haar, gaf kusjes, wandelde van de ene naar de andere schouder enzovoort.

Het zijn wel enorme aandachtvragertjes. Elke keer als Tygo mij maar zag bewegen dan zat hij alweer klaar om aandacht te trekken. De ene keer maakte hij wat geluid erbij, de andere keer zat hij zenuwachtig te doen op een stok... maar altijd vooraan de kooi zodat hij goed te zien was.

Op zich kunnen ze zich wel zelf goed vermaken. Zolang ik niet keek was er niets aan de hand en speelde meneer met alles wat los en vast zat. Tygo vond vooral dingen met touw eraan geweldig! Alles was dan ook regelmatig aan vervanging toe omdat het helemaal kaal geknaagd werd. Ook speeltjes met belletjes of iets dat beweegt waren leuk. Hij was er vaak maar wat druk mee.

Het eten van de pyrrhura

'Wat eten ze niet?' is misschien wel een goede vraag. Tygo in elk geval alles wat ik hem voorschotelde.

Ik gaf Tygo altijd groot parkietenvoer als basis. Dit bevat allerlei kleine zaden en ook zonnebloempitten. Daarnaast kreeg hij regelmatig eivoer. Fruit en groente at hij heel graag; banaan, appel, druif, kiwi enz. Met het kalkblok in zijn kooi deed hij niets en grit strooide hij rond, ik denk niet dat hij er ooit echt wat van binnen heeft gekregen. Zo af en toe kreeg hij een streng trosgierst, daar was hij echt gek op. Ook een snoepstengel eens in de zoveel tijd lustte hij graag. Noten vond hij ook lekker, vooral walnoot.

LET OP!: het is belangrijk om het basisvoer te halen bij een dierenspeciaalzaak met veel omzet. Op die manier weet je dat het voer vrij vers is (het wordt vaak aangevuld). Oud voer verliest zijn voedingswaarde en zal ook minder lekker zijn voor je vogel.

Geef je noten, let er dan ook op dat ze vers zijn. Pinda's uit dop bevatten nog wel eens schimmels en dat kan erg gevaarlijk zijn! Avocado en chocola zijn giftig voor vogels, geef dit dus nooit!

Fruit zoals manderijn of sinaasappel niet te vaak geven en niet in grote porties. Het bevat een stof waarvan vogels niet teveel moeten hebben.

Water dien je in elk geval elke dag te verversen. Met warm weer is het aan te raden om dit wat vaker te doen.

Kunnen pyrrhura's praten?

Ja, ze kunnen praten, maar dit is wel beperkt. Verwacht niet teveel. Tygo 'zei' wel wat maar echt goed te verstaan was het niet en veel al helemaal niet. Hij brabbelde meer.

Kunnen pyrrhura's overweg met andere vogels?

Ik denk dat dat per individu verschilt. Tygo maakte hier altijd ruzie met de rest. Het was echt een klein tirannetje dat recht op zijn doel af ging. Hij pakte de middelgrote papegaaien hier zo bij de strot als het moest. Gelukkig vochten ze wel terug en kwam het nooit tot bloedvergieten, dus samen eruit kon wel. Ik lette altijd wel op en haalde ze zonodig uit elkaar.

Kunnen pyrrhura's overweg met andere dieren?

Ook hier kan ik geen zeker antwoord op geven. Ik had hier zelf nog een konijn rondlopen en dat ging best goed. Diddle (konijn) en Tygo waren wel vriendjes. Tygo trok soms wel te hard aan haar, maar dan zette Diddle hem wel op zijn plaats.
Alleen laten met elkaar heb ik nooit gedaan... je weet nooit.

Als je twee pyrrhura's hebt, worden ze dan minder tam voor de mens?

Die kans is wel groot ja. Dit geldt voor de meeste vogels. Wil je er toch twee dan scheelt het als je ze in aparte kooien hebt. Wil je ze toch samen in één kooi, dan zal je één op één aandacht moeten blijven geven. De kans is dat het grootst dat ze allebei (redelijk) tam blijven.

Een bijtende pyrrhura, wat doe ik daaraan?

Meestal bijten pyrrhura's niet meer als ze tam zijn. Het kan echter wel voorkomen natuurlijk. Bedenk eerst of er een aanwijsbare reden is. Jje maakt een onverwachte beweging bijvoorbeeld. Is er geen aanwijsbare reden? Straf je pyrrhura door hem in de kooi te zetten als hij bijt en er de eerst komende uren geen aandacht aan te schenken. Ga niet schreeuwen, geef de vogel geen tik. Dit maakt alleen maar dat het erger wordt. Wat je ook nog kan proberen is het vastpakken van de bovenkant van de snavel. Houdt deze stevig vast zodat de pyrrhura geen kant op kan. Niet te stevig natuurlijk. Helpt dit niet, dan alsnog de kooi in en negeren.

Blijft het bijten doorgaan? Ga eens na hoe het kan dat je pyrrhura ineens zo bijt. Zijn er veranderingen geweest van omgeving? Is de pyrrhura wel gezond? Enzovoort.

Moet de toekomstige eigenaar zelf de handvoeding geven?

Nee dit hoeft niet. Als je er zelf geen ervaring mee hebt, doe het dan juist niet want het risico bestaat dat je het verkeerd doet waardoor de pyrrhura doodgaat! Door het geven van handvoeding, door wie dan ook, went de pyrrhura aan de mens. Het echte tam worden begint pas als de pyrrhura zelfstandig is.

Natuurlijk is het wel heel leuk om zelf de handvoeding te geven (dan wen jij ook al aan de pyrrhura) en de meeste kwekers zullen je ook best willen uitleggen hoe je het moet doen.

Zijn pyrrhura's erg luidruchtig?

Dit is altijd een lastige vraag omdat de één sneller iets luidruchtig vindt als de ander. Pyrrhura's zijn in elk geval niet de luidruchtigste vogels. Veel papegaaiensoorten maken veel meer kabaal.

Ik vind het erg meevallen. Tygo kon best wel een enorme keel opzetten, maar dat is vaak maar heel even en hooguit een paar keer per dag. De rest van de tijd is hij nagenoeg stil.

De kooi van een pyrrhura

Een kooi kan nooit groot genoeg zijn, wel te klein. Let erop bij het aanschaffen van een kooi dat de pyrrhura er redelijk vrij in kan bewegen en ook zijn vleugels kan uitslaan.

Zet een kooi niet op de tocht of op een plek waar de zon fel op schijnt. Het beste is een rustige plek waar de pyrrhura jou nog wel eens ziet, maar waar niet steeds "gedoe" is.

Lees verder

© 2008 - 2014 Jidaja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zieke GrasparkietDe zieke GrasparkietDe grasparkiet is familie van de papegaai en wordt veel gehouden als huisdier. Grasparkieten zijn makkelijk te verzorgen…
De Jardine papegaaiDe Jardine papegaaiJardine papegaaien zijn één van de vele soorten papegaaien die als huisdier worden gehouden. Vergeleken met andere papeg…
Welke papegaaien zijn erWelke papegaaien zijn erEr zijn grofweg 350 soorten papegaaien in de wereld bekend. In dit artikel ga ik in op vier soorten papegaaien die werel…
Met een papegaai heeft u een mooie vogel in huisMet een papegaai heeft u een mooie vogel in huisEen papegaai is een zeer intelligente en prachtige vogel om te hebben. Misschien weet u het niet, maar het verstand van…
Huisdieren fotograferen: tips en trucsHuisdieren fotograferen: tips en trucsVrijwel alle huisdierbezitters willen graag een mooie foto van hun dier aan de muur of in een album. Maar hoe maakt u zo…

Reageer op het artikel "De tamme pyrrhura"

Reacties

Nihajra, 17-02-2014 09:24 #18
Hoe kan je zien aan pyhuras of het een mannetje o vrouwtje is?

Rianne, 12-01-2014 09:49 #17
Wij hebben ook pyrrhura's (2). Maar die gillen echt heel veel, de hele dag door zowat.
Maar we weten gewoon niet meer wat we eraan moeten doen als je ze aandacht geeft zijn ze stil en praten ze lief maar na een minuut gaan ze al weer gillen maar kan ook geen heledag bij ze staan. Verder als we ze uit de kooi laten willen ze niet meer terug en als je het probeert gaan ze je bijten of vliegen ze weg. Dus heeft iemand tips?

Tmh7685, 15-04-2013 14:34 #16
Hallo allemaal,
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen goed met mijn vriendje om te gaan en hem goed op te voeden:-) t lijkt makkelijker dan het is merk ik:-)

Wij hebben sinds 1 week een pyrrhura molinea. Wat een fantastisch vriendje hebben we erbij:-) hij heet shizzle (9 weken oud). Echter heb ik een aantal vragen en waarschijnlijk zijn het ook wel onzekerheden vanuit mijzelf. Ik wil het allemaal perfect doen en twijfel soms aan mijzelf.

Mijn vragen zijn:
1-kan ik shizzle onbeperkt bij me houden of moet ik het beperken tot een aantal keer per dag? Hij vindt het heerlijk bij je te zitten en lekker in je nek te slapen en zit hier het liefst de hele dag.

2-Ik heb pap meegekregen om hem hier nog mee te voeden, echter lees ik op internet dat dat niet heel verstandig is en dat dat ook fout kan gaan. Hij vindt het erg lekker maar wat moet ik doen? Wel of niet meer geven? Ik geef het nu 2 keer per dag, zoals ze het ook nog deden voordat wij hem kregen. Ik merk dat hij het in de avond lekkerder vind en meer eet. Ik wil dus eigenlijk al over gaan naar alleen in de avond. Kun je dit gewoon vol blijven houden?

3-op internet zag ik dat je een pyrrhura ook zindelijk kan maken, hoe doe je dit dan? (Hij heeft nog geen een keer zijn behoefte op ons gedaan hoor maar vraag het me af voordat het nodig is).

4-hoe leer ik hem trucjes / kunstjes?
Hij wil constant terug in mijn nek. Maar hoe leer ik het hem. En welke kunstjes kan ik hem allemaal leren? Hem belonen met een pitje is me duidelijk maar hoe maak ik hem duidelijk wat ik van hem verlang? En na hoelang kan ik ermee beginnen? Wanneer is het vertrouwen er voor hem?

5-als ik shizzle terug zet in zijn kooi wil hij er HEEL graag weer uit. Hij gaat dan met zijn hoofd door de spijlen en probeert er dan uit te komen. Kan hij zichzelf hiermee bezeren? Moet ik hem dit af leren en zo ja hoe dan? Vandaag lukte het hem zelfs om door de kooi heen te komen:-( (Zal hij nog wat moeten groeien)

6-om de hoeveel weken moeten zijn vleugeltjes bijgeknipt worden?

7-en hoe leer ik hem af dat hij af en toe bijt in me vinger. Dit gebeurt af en toe simpelweg omdat hij niet terug wilt in zijn kooi?!

Waarschijnlijk vrij simpele vragen maar heb graag goed advies hierover.
Hoop dat ik hiermee geholpen kan worden.

Binkie, 04-10-2012 08:01 #15
Vraagje als ik een reactie plaats of antwoord geef op de vraag krag ik nooit een reactie terug. Doe ik iets verkeerd? Hoor graag van u corrie jungerius

Janny, 08-09-2012 11:48 #14
Hoi wie weet hoe ik mijn pyrrhura op mijn vinger kan laten stappen zonder dat hij steeds weg vliegt. Hij is nu 9 weken, eet goed en speeld graag met zijn speeltjes in zijn kooi, maar laar zich niet pakken. Ik ga steeds bij de kooi staan en praat dan tegen hem maar zodra ik mijn vinger omhoog beweeg richting hem vliegt hij naar de andere kant van zijn kooi of er helemaal uit. Ik heb zijn kooi heel de dag open staan zodat hij er uit kan waarneer hij wil. Wie kan mij vertellen wat ik fout doe. En hij wil geen verse groente of fruit eten, is dit erg. Hij krijgt etra vital voer.

Binkie, 28-08-2012 12:04 #13
Goedemiddag, ik heb een pyrrhura. Wilde even vragen of ze ook met speeltjes spelen? Ik heb een javaboom gekocht en hangt helemaal geweldig. Hoop er iets van te horen. Dank je Corrie

Melvin, 28-07-2012 21:33 #12
Ik zoek een jonge pyrrhura als huisvogeltje en het liefst tam goedkoop en gezond.

William, 27-06-2012 14:09 #11
Hallo

Ik heb 1 grootte pyrrhurra ik heb sinds 2 weken 2 jonkies van 9 weken gekocht en we proberen ze aan elkaar te laten wennen door ze onder toezicht bij elkaar in de kooi te doen, maar die grootte bijt ze iedere x in hun snavel is dit spelen of is dit uitdagen weet iemand hier het antwoord op?

En wat is het beste manier om ze aan elkaar te laten wennen?

Shaggy, 18-04-2012 13:20 #10
Hallo Irma, Wij hebben ook een Pyrrhura, een Hypoxantha om precies te zijn. Jouw verhaal/probleem is herkenbaar. Wij zijn namelijk ook door die fase gegaan met onze Perry di Santos.
Begin gedrag:
Hij was super tam (veel kroelen en in mijn nek in slaap vallen), aanhankelijk (naar meeste mensen toe) met veel stout (wegrennen met spullen die je probeert af te pakken) en aandoenlijke streekjes (heel stiekem naar de verboden plantenbakken lopen en fijnknagen). Een vogel met karakter en daar kreeg hij ook veeeeel aandacht voor.

Agressief gedrag:
Van de een op de andere dag (dacht ik) kwam een enorme agressiviteit van zijn kant.
Als ik thuis kwam en hem uit zijn kooi haalde, blaasde hij zich helemaal op en moest enorm trillen. Als ik hem wilde laten overstappen, zag hij dat als een kans om mij ongelooflijk hard te bijten.

Reflectie en aanpak:
Natuurlijk wist ik dat het gewoon onmogelijk was, dat Perry zomaar agressief werd. Wij gingen goed na wat er veranderd was in onze omgaan met hem, in het huishouden en begon weer met bewust verzorgen en opvoeden. Als hij al tam is, wil je soms het bewust verzorgen en opvoeden vergeten.

Aanpak bij al opgelopen spanning en agressiviteit:
1. Bij agressieve tekens (opgeblazen veren, trillen, boze ogen) ging ik rustig voor zijn open kooi zitten. Gewoon niks zeggen, niet aaien!
2. Na 30 sec - 1 min zette ik voorzichtig (geen plotselinge bewegingen) een 'opstap/aai' vingertje op zijn kooi (nog steeds niet tegen hem praten).
Hij was dan meestal op de kooi geklommen en ik zet mijn vinger lager bij de open geklapte kooideur. Hij was dan nog steeds opgefokt, maar werd al rustiger en begon dan voorzichtig richting mijn vinger te lopen.
3. Helemaal trillerig komt hij dan naar mij toe (niet opgeblazen) en accepteerde (als hij zelf klaar voor) was een aaitje. Hij komt dan zoals gewoonlijk met omlaag en schuin gebogen kopje naar mijn vingers toe.
4. Al na twee aaitjes stapte hij dan op en kan ik, zoals gewoonlijk knuffelen, op zijn kooi zetten of met hem op mijn schouder afwassen, klerenhangen, enz.

Preventieve aanpak:
1. Na reflectie waren wij van mening dat wij teveel aandacht gaven, ook als hij heel hard ging roepen;
2. Wat ook een trigger was, was het feit dat ik ineens vaker weg van huis was. Hij werd ineens niet meer s 'ochtends vroeg uit zijn kooi gehaald en geknuffeld. Veel aandacht viel ineens weg. Bij thuiskomst werd de spanning ineens te hoog, als hij ons zag. Hij was dan gewoon boos door te lang alleen zitten.
3. Nu zet ik, hoe vroeg ik ook moet vertrekken, even zijn kooi open en geef hem te eten.
4. Als ik thuis ben doe ik het zelfde, maar geef hem s' ochtends niet meer onbeperkt aandacht. Eigenlijk net alsof ik moet gaan werken.
5. Verder geef ik hem nu alleen aandacht, als hij niet aan het roepen is!
6. Ik probeer hem zoveel mogelijk los te laten lopen, want pyrrhura's zijn zeer energiek en moeten al die energie kwijt. Maar niet tijdens 'werktijden' en als hij stoute streken uithaalt. Hahah :P

Nu vertoont hij dat hele agressieve gedrag niet meer, mits ik de spanning bij hem door verkeerde omgang niet omhoog laat lopen.

Ga na of er wat bij jouw veranderd is in het huishouden en hoe je met hem omgaat bij zijn gedragingen. Hoop dat je wat hebt aan mijn inmiddels veels te lange verhaal (sorry) ;)

Irma, 12-03-2012 13:44 #9
Hallo! Ik heb sinds afgelopen zomer een 'tweedehands' Pyrrhura Frontalis Frontalis. Ik wilde heel graag een Pyrrhura hebben en deze werd in mijn omgeving aangeboden. Vanaf het begin was zij erg eenkennig naar mij toe. Ze houd van kroelen op mijn schouder, laat zich aaien met van die gaapbewegingen, zegt een paar woordjes en heeft een kunstje geleerd. Wel is het een vrij onrustig vogetje en behoorlijk lawaaierig op zijn tijd, heel anders dan de vogeltjes die jullie omschrijven hier.

Sinds een week of twee is er ineens sprake van een gigantische karakterverandering, van de één op de andere dag. Ze is heel aanvallend, bijt en bijt erg hard door, duldt niemand meer in de buurt van de kooi en heeft de veren continu op standje 'dominant en aanvallend'. Ze heeft veel energie maar als ik goed kijk zie ik dat ze trilt. Adrenaline? Is dit gedrag kenmerkend voor de tijd van het jaar en gaat het weer over of moet ik er mee naar een dierenarts?

Simone, 15-09-2011 23:11 #8
Wat een leuk stukje over de pyrrhura, en zooo herkenbaar! Wij hebben de onze sinds een maand of 3 en wat een heerlijk beestje is het! Idd op allelei manieren probeert hij je aandacht te krijgen, gelukkig zonder krijsen! Hij is hartstikke tam en wil zo graag bij je zitten. Het liefst knabbelt hij dan aan je oor of probeert hij de naadjes van je kleding kapot te knagen. Echt grappig. Ook zit, eigenlijk ligt hij graag op je schouder en wordt dan graag als een lui varken gekriebeld. Omdat ik zelf allergisch ben voor katten/honden/konijnen enzovoorts, hebben we voor de vogels gekozen en de kinderen vinden hem ook helemaal geweldig! Het is gewoon een heel lief en grappig beestje, hadden we jaren eerder moeten doen, maar ja, dan hadden we deze vogel waarschijnlijk niet gehad!

Pieter, 11-09-2011 00:39 #7
Hoe gaat het nu met de pyrrhura? Heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn pyrrhura en dat duurde 2 maanden ongeveer. Hij is nu 6 jaar bij me en na die 2 maand nooit meer deze problemen gehad. Waar het aan gelegen heeft weet ik niet. Maar zoals de schrijver van het artikel al zegt: Zodra hij/zij gaat bijten, terug in de kooi en geen aandacht meer aan besteden!

Mirjam, 12-08-2011 08:48 #6
Hallo allemaal, ik heb sinds maandag een pyrrhura molinae. Prachtig beestje, maar het vervelende is dat hij zo hard bijt. ben er al mee terug gegaan naar de eigenaar, maar die zei dat ik hem een tik op de snavel moest geven. maar ja ze heeft me nu een paar keer zo hard gebeten tot bloedens toe, dat ik ze er niet meer uit durf te halen. mijn vriend zegt eerst moet ze goed wennen aan de kooi en steek alleen de vinger in de tralies zodat ze aan je hand kan wennen. wat denken jullie. Ze is heel druk in de kooi steeds heen en weer rennen, en aandacht vragen. hopelijk kan iemand mij helpen, alvast bedankt.

Daphne&bounty, 08-08-2011 16:59 #5
Hallo iedereen die overweegt een pyrrhura te nemen.
Ik zelf heb een pyrrhura molinea cinnamon (Bounty)
Een pyrrhura is zeker een aanrader, Bounty slaapt in de avond op dr zij of dr rug op mijn hand, als ik ga douche wil ze direct met me mee, ze eet mee en is echt het makste vogeltje wat ik ooit heb gehad.
Ook laat ze zich vanaf dag 1 dat ik haar heb zonder tegen stribbelen zo op dr rug leggen.
En van het voer wat ik altijd geef vind zij het lekkerste haar parkieten voer en trosgierst.
Ik hoop dat als je nog aan het twijfelen bent of je wel of niet een pyrrhura moet nemen dat dit je heeft overgehaald.

Karen Wesdorp, 23-11-2010 15:30 #4
Ik overweeg een tamme pyrrhura (of dwergpapegaai) te kopen, maar twijfel of ik en mijn man voldoende tijd hebben voor de vogel. We werken beiden fulltime, maar zijn 's avonds en in de weekenden overwegend thuis. Zijn er mensen met een vergelijkbare thuissituatie die een gelukkige vogel hebben? Het laatste wat ik wil is een ongelukkige vogel…

Rouffio, 04-06-2009 11:49 #3
Hey super man!
ikzelf had er ook 2 helaas is er 1 weggevlogen (ben ik nu nog zuur van)
aangezien zijn zusje erg eenzaam was hebben we er een aangeschaft, die is nu 5 weken
en dit bevalt me zo goed dat ik de ouders ook heb aangeschaft om recreatief mee te gaan kweken.

ik heb huis vol vogels, papegaaien en valkjes maar heb nergens zoveel plezier van als mijn pyrrhura's.
ik hoop in juni mijn eerste nestje te krijgen en dan de kleintjes helemaal tam te krijgen Reactie infoteur, 08-06-2009
Leuk! Nou heel veel succes ermee dan!

Jan Bockkom, 19-10-2008 14:47 #2
:-)Ik heb sinds April 2008 een Pyrrhuraparkiet (groenwang, met rode buik) die nog net niet zelfstandig was.
Heb er geen spijt van! Hij zegt al aardig wat woordjes, zoals: Lekker hè, Pas op hoor, Pietje (zo heet hij), Kom dan, Koekebakker en verder zit hij nog wat te brabbelen.
Baden doet hij in de keuken, in de gootsteen.
Ik laat hem geregeld los, dan zit hij boven op zijn kooi of hij komt bij mij zitten op mijn schouder.

Tokky, 11-09-2008 21:52 #1
Wij hebben 4 jaar een pyrrhura en hebben er veel plezier aan hij gaat altijd met ons mee in de camper. Ik heb hem gekocht als miniepapagaai en lees hier dat het een parkiet is wat is het nu? en hoe oud kan hij worden? Reactie infoteur, 25-09-2008
Hallo, het is absoluut een parkiet. Hoe oud ze kunnen worden weet ik niet precies. Ik schat ergens tussen de 15 en 20 jaar aangezien het een parkiet is. Groetjes Claudia

Infoteur: Jidaja
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Kromsnavels
Reacties: 18
Schrijf mee!