InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Zonnebloempitten en vogels in de winter

Zonnebloempitten en vogels in de winter

Zonnebloempitten en vogels in de winter Wie in het voorjaar zonnebloempitten in de tuin zaait kan in de zomer genieten van deze pareltjes. Hoog of laag, rood of geel is de keus die de zaaier maakt. Eind van de zomer zijn ze uitgebloeid. Het blad gaat bruin worden en de zonnebloemen geven zaad. Opruimen maar? Neen, laat staan. De vogels zijn er dol op. Met schitterende capriolen halen ze in de nazomer en herfst de zaden eruit. De zaden verzamelen geeft mogelijkheden om de vogels de winter door te helpen.

De zonnebloem

De eenjarige zonnebloem geeft, na de bloei, zonnebloempitten (zaden). Zaden die na de bloei pas zichtbaar zijn. Zaden die een eenjarige plant voortbrengt om te zorgen voor het nageslacht. Ook uit de zonnebloemzaden kunnen het jaar erop nieuwe zonnebloemen komen. Wanneer ze niet voortijdig opgegeten worden door vogels. Vogels die er dol op zijn en in de nazomer massaal de zonnebloemen bezoeken en de zaden uit het hart van de zonnebloem pikken. Vogels als:
  • Mussen
  • Mezen
  • Spechten
  • Boomklevers
  • Boomkruipers
  • Vinken en
  • Groenlingen

De zonnebloem (Helianthus annuus) is familie van de composieten (Asteraceae) en valt onder de soort Helianthus. De zonnebloem groeit bijna in elke tuin waar de grond goed gedraineerd is. Zonnebloemen kunnen tot 1.50 meter hoog worden en wel tot drie meter (en soms nog hoger). Van juli tot oktober kan de zonnebloem bloeien.

De uitgebloeide zonnebloem

De vogels hebben de zaden snel ontdekt wanneer de zonnebloem is uitgebloeid. Bij veel zonnebloemen in de tuin is het leuk om de helft te plukken en in de winter te gebruiken. De zonnebloemen ongeveer 50 centimeter onder het bloemhoofd afknippen. Dit om er een touw omheen te wikkelen zodat de zonnebloemen hangend kunnen drogen. Hoe sneller de bloemhoofden drogen hoe minder kans op schimmel. In een goed geventileerde, warme ruimte worden de uitgebloeide zonnebloemen dan omgekeerd aan het plafond gehangen. Muizen kunnen er niet bij. Vogels wel wanneer in de schuur gedroogd wordt en de deur blijft open staan.
De gedroogde zonnebloemen kunnen in de winter in het dak van het vogelhuisje gestoken worden of op de voedertafel gelegd worden.

De zonnebloempitten eruit halen

Om de zonnebloempitten eruit te halen is de steel erbij niet nodig.
Veeg eerst met de duim de bloemrestjes in het hart van de zonnebloem weg en de eronder zittende zaden zichtbaar worden. Knip het bloemhoofd af en doe deze in een papieren zak. De zak is om muizen, die er ook dol op zijn, niet aan te trekken en om het zaad meteen op te vangen. Hang het op zín kop te drogen onder de carport of veranda. De zaadjes vallen eruit en worden opgevangen in de zak. Zaden om het aankomend voorjaar te zaaien moeten daarna koel en droog bewaard worden. In een enveloppe bijvoorbeeld om geen muizen binnen te krijgen. Om de vogels te trakteren in de winter kunnen ze meteen gebruikt worden voor

Recept voor vetbollen

Vetbollen, vogeltaarten of cupcakes leveren de vogels veel energie in de winter. Vooral bij een strenge winter met veel vorstdagen. Gebruik vers frituurvet en geen gebruikt frituurvet. Hier zit zout in en bij zout voedsel heeft een vogel water nodig wat in een strenge winter erg moeilijk te vinden is. Smelt de blokken frituurvet in een pan. Zo gauw het vloeibaar is voeg dan de gedroogde zonnebloempitten toe. Ongeveer een deel frituurvet op een deel zonnebloempitten. Giet de nog warme brij in een vorm die niet kan smelten. Een halve kokosnoot of een blikje. Zet het vuur uit en laat het enigszins afkoelen. Voordat het gaat stollen (is zichtbaar) druk een stevig touw (sisaltouw) door de massa, en laat het touw ruim uitsteken om op te hangen. Wanneer de vetbol niet uit de vorm wil, houdt de vorm even onder heet water.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/vetbollen_maken
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnebloem

Reageer op het artikel "Zonnebloempitten en vogels in de winter"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!