InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Goudvissen verzorgen

Goudvissen verzorgen

Goudvissen verzorgen Het is misschien moeilijk te geloven maar goudvissen kunnen tot 25 jaar of ouder worden wanneer ze een goede verzorging krijgen in een goede omgeving. De oudste goudvis staat in het guiness book of world records en werd wel 43 jaar nadat hij in 1953 werd gewonnen op een kermis in Engeland.

Aquarium

Koop een zo groot mogelijke aquarium voor je goudvissen, je goudvissen hebben niet alleen meer vrijheid om te zwemmen maar er komt ook meer zuurstof vrij in grotere aquariums dan in een kleiner visbokalen. Op zich telt de lengte van het aquarium niet maar de breedte, hoe breder hoe liever. Om je aquarium klaar te maken voor je goudvissen moet je dit al 2 weken van tevoren doen om er voldoende goede bacterieën in te laten opbouwen die het vis "afval" af te kunnen breken. Doe je dit niet kan je je vissen vergiftigen en kunnen ze sterven.

Filter

Je kunt zowel een grote interne als externe filter gebruiken. Een externe is meestal het beste omdat goudvissen nogal rommelige wezens zijn waardoor je interne filter rapper vies en vuil zal worden. Wanneer je de filter schoonmaakt gooi je de spons in de filter niet weg omdat hierin veel nuttige bacteriën in leven, in plaats daarvan spoel je ze af in chloorvrij water. Zonder een filter zullen kleinere aquariums snel vuil worden en na een dag of 2 al dodelijk zijn voor je vissen. Maar ook als je een filter hebt betekent dit niet dat je je aquarium niet meer hoeft schoon te maken. Om de twee weken de aquarium eens een grondige beurt geven kan nooit geen kwaad.

Schoonmaken van je aquarium

Dit is belangrijk. Hoe vaak je dit doet hangt af van de grootte van het aquarium, het aantal vissen en de effectiviteit van je filter. Ook als je echte planten hebt staan in je aquarium zullen deze je helpen om een deel van ommoniak en nitrieten te absorberen. Dus wanneer je echte planten zet hoef je minder vaak schoon te maken. Wanneer je de vissen eruit haalt maak je het best gebruik van een plastic container omdat met een netje zijn vinnen en/of schubben kan verwonden.

Goudvissen voederen

Voer je vissen een tot drie keer per dag met voedsel speciaal ontworpen voor goudvissen. Als je ervoort kiest ze vaker te voederen verminder dan de grootte van de maaltijden zodat je ze niet overvoedt. Geef ze wat ze kunnen eten in een aantal minuten en ruim het voedsel dat overblijft dadelijk op. Wanneer je drijvend voedsel gebruikt laat je deze even weken in water zodat het kan zinken, dit vermindert het aantal lucht dat vis zal opnemen tijdens het eten.
© 2011 - 2017 Krisdeprest, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goudvissen verzorgen"

Reactie

Maurice, 22-05-2013 23:35 #1
Hallo kan ik een goudvis ook in een kom doen zonder pomp? Reactie infoteur, 23-05-2013
Tuurlijk, deze moet dan wel regelmatiger schoongemaakt worden.

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 14-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!