InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Welke algeneters voor welke alg

Welke algeneters voor welke alg

Welke algeneters voor welke alg Algen in een aquarium kunnen niet alleen esthetisch storend zijn, maar kunnen ook nog eens flink wat schade aanrichten aan zowel planten als vissen. Om algengroei zoveel mogelijk te beperken, of tegen te gaan, zijn er verschillende mogelijkheden. Algeneters inzetten is hier één van.

Algemeen

De meeste echt schadelijke soorten algen groeien niet zomaar in een aquarium. Deze kunnen ontstaan door overvoeren van vissen, teveel vissen, een verkeerde locatie van het aquarium, teveel licht, enz. Een algeneter inzetten zonder de oorzaken van de algengroei weg te nemen heeft dus ook weinig zin; de alg zal immers gewoon blijven groeien zolang deze genoeg voeding kan vinden. Daarnaast onderscheiden we diverse soorten algen, die we weer kunnen indelen in een aantal groepen. Deze grotere groepen zijn groenwieren, roodwieren en bruinwieren. Er wordt ook wel eens gesproken over blauwwieren, echter is dit geen officiële groep. Iedere soort algen heeft weer een andere manier om ze te verwijderen, zo zijn er ook verschillende algeneters die verschillende algen eten.

Puntalg

Puntalgen zijn kleine groene vlekjes die op de ruit van het aquarium ontstaan. Deze vlekjes zijn soms nog weg te krijgen met een ruitmagneet, maar vaak zijn deze zeer hardnekkig. Ze ontstaan bij bijna ieder aquarium en zijn voor de rest niet schadelijk, ze geven het aquarium wel een onverzorgd uiterlijk. Er zijn diverse algeneters die van deze algen eten, maar de beste bij deze soort algen zijn de Siamese algeneter (Crossocheilus Siamensis) en de Otocinclus algeneters. De eerste kan zon 14cm groot worden en heeft een temperatuur nodig van 24 tot 26 graden. Deze soort heeft wel voldoende schuilplekken nodig en moet met meerdere tegelijk gehouden worden. De Otocinclus wordt maximaal zon 4 à 5 cm groot en heeft temperaturen nodig van tussen de 21 en 26 graden. Deze algeneters kunnen beiden de puntalgen terugdringen, echter de beste manier om de algen te verdelgen is het inzetten van slakken. Slakken kunnen echter wel weer planten aantasten.

Zwarte puntalg

Zwarte puntalg ziet er ongeveer hetzelfde uit als de gewone puntalg, echter dan met zwarte vlekken. Deze soort valt onder de roodwieren en is zeer moeilijk te bestrijden. De reden van het ontstaan van deze soort is een teveel aan nitraat en fosfor, wat kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld overvoeren. De enige manier om deze snel groeiende alg tegen te gaan is dan ook het water weer terug te brengen tot normale waardes.

Bruine alg

Bruine alg, ook wel kiezelalg genoemd, komt uit de groep der bruinwieren. Deze algen ontstaan meestal bij een nieuwe bak, of in een aquarium waar nog geen goed evenwicht is ontstaan. Een andere reden kan zijn dat een aquarium langer dan 12 uur belicht is. Hierdoor ontstaat een bruinachtige substantie op stenen en decoratie. Het verwijderen van bruine alg is eenvoudig; herstel het evenwicht in het aquarium (het water kan meestal gratis getest worden bij een aquariumzaak) en controleer de belichting, die moet niet langer dan 12 uur aan staan. Algeneters zijn bij deze algensoort niet nodig.

Blauwe alg

Deze blauwe alg is te herkennen aan een slijmerige groen/bruine substantie. Hij wordt veroorzaakt door een teveel aan voedingsstoffen, waarbij dus bijvoorbeeld overvoeren een oorzaak kan zijn. Ook een teveel aan vissen of rottende bladeren/dode vissen kunnen een voedingsbodem voor deze alg creëren. Blauwalg kan weggeveegd worden, echter verspreid dit de alg slechts. Het beste is om het voorzichtig weg te halen en de waterkwaliteit op peil te brengen. Hiervoor zijn geen algeneters of slakken te gebruiken; het is zelfs slecht voor vissen.

Baardalgen

Baardalgen vallen onder de roodwieren en zijn zeer lastig te verwijderen. Ze bestaan uit lange draden op de randen van bladeren en ontstaan door een teveel aan nitraat en fosfor. Het weer op niveau brengen van de waterwaardes en het toevoegen van CO2 in het water kan deze algen terugdringen. Ook Japonica garnalen eten deze baardalgen, naast algeneters als de Siamese Algeneter die deze algen op effectieve wijze terugdringt. Ook visjes als de Black Molly, Guppen, Zwaarddragers en Plaatjes eten wel eens van deze algen, echter zijn deze minder effectief dan de algeneters en de Japonica.

Groene zweefalg

Groene zweefalg is makkelijk te herkennen: Het hele water kleurt dan groen. Deze algensoort behoeft geen algeneters, de soort ontstaat namelijk door een teveel aan en te fel zonlicht. Het verplaatsen of afschermen van het aquarium doet deze soort snel verdwijnen.

Kluwalgen

Deze algen zitten op de bodem en verspreiden zich snel. Het terugdringen van deze soort kan door middel van de Japonica garnaal, of door de Ancistris Dolichopterus. Deze laatste soort kan 12cm groot worden en heeft een temperatuur van tussen de 24 en 26 graden nodig. Bij het houden van deze vissen moet er wel rekening mee worden gehouden dat er niet meer dan één mannetje gehouden wordt: Anders gaan deze onderling vechten. Overigens zijn bijna alle Ancistrus soorten geschikt tegen deze algensoort.

Afsluiting

Veel algen zijn goed terug te dringen zonder het inzetten van een specifieke algeneter. Enkele minder schadelijke soorten algen zijn echter goed terug te dringen door middel van algeneters of visjes zoals de Guppy's en Zwaarddrager. Bedenk wel goed welke soorten bij elkaar gezet kunnen worden. Het inzetten van Japonica garnalen in een bak met een maanvis is bijvoorbeeld gedoemd om te mislukken. De overige genoemde soorten zijn zeer vredelievend en kunnen bijna bij alle overige vissen geplaatst worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verwijderen van algen uit het aquariumHet verwijderen van algen uit het aquariumAlgen kunnen niet alleen het uiterlijk van een aquarium flink aantasten, maar kunnen ook daadwerkelijk schadelijk zijn v…
Algen tegengaan in het aquariumAlgen tegengaan in het aquariumAlgen behoren tot één van de meest voorkomende ergernissen in het aquarium. Niet alleen zijn algen behoorlijk storend en…
Zeewier als voedsel en andere toepassingen van zeewierZeewier lijkt op een soort gras dat in de zee groeit. Zeewier bevat veel stoffen die voor diverse doeleinden kunnen word…
Algenproblemen in uw aquariumAlgen in uw aquarium, kan de hobbypret al snel bederven. In onderstaand artikel bespreken we hoe we overmatige algengroe…
Aparte zoetwater aquariumvissen en dierenAparte zoetwater aquariumvissen en dierenEen goed aquarium kan een mooie toegevoegde waarde hebben voor een woonruimte. Veel van deze aquaria zijn echter gevuld…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke algeneters voor welke alg"

Reacties

Ries, 02-07-2012 19:01 #2
Wat ik vergat te noemen is dat ik nu ook flink wat drijfplanten heb. Weet zo snel niet hoe die heet, maar het trekt zn voeding vooral uit het water. Heeft een soort van "harige" wortel achtige dingen eronder. Heb ze gehad van een hele goede kerel in Hellevoetsluis. Ik zal de naam niet noemen want dat zou reclame zijn. Maar denk dat dat ook zeer zeker bijdraagt. Mocht het kunnen, dan laat ik graag de naam weten van zaak waarin hij zetelt. Zoja hoor ik het graag, zoniet dan merk ik het vanzelf als er geen reactie komt ;).

Ries, 01-07-2012 18:48 #1
Goed artikel! Er is alleen 1 ding waar ik het niet mee eens ben wat betreft blauwalg. Buiten een feit dat mn aquarium overbevolkt is, eerlijk is eerlijk. Er zit veel fosfaat in mn leidingwater en sinds ik heb begrepen dat het minste wat je daar aan kan doen het een dag laten staan. Ik doe het met erg heet water. Buiten dat heb ik een aantal opruimers. Ik had al mn corydorasssen en mn 2 L-nummers. Daarnaast heb ik nu ook 5 appelslakken, 4 zebranapslakken en 4 waaiergarnalen. Ook ben ik enkele andere slakjes tegengekomen die echter niet door willen zetten. Maar het blauw alg lijkt op zn retour te zijn :). Het kan op een natuurlijke wijze weer goed komen.

Infoteur: Polkozic
Laatste update: 23-02-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquarium
Reacties: 2
Schrijf mee!