InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Tropische aquariumvissen

Tropische aquariumvissen

Tropische aquariumvissen In dit artikel zal ik wat gaan vertellen over de verschillende soorten tropische vissen die er zijn, voor gezelaquaria's en speciaal aquaria's, zoals discus vissen, maanvissen, cichlides, meervallen, levendbarenden, en overige tropen.. Zoet water in tropische gebieden kan varieren van de donkere, zachte en zure wateren van de Zuidamerikaanse riveren tot de kristalheldere, harde en basische wateren van de meren in de Afrikaanse Rift Valley. Alle bevatten vele fascinerende aquariumvissen.

Uw aquarium is opgezet en in werking gesteld, alle decoraties zijn aangebracht en de planten beginnen te groeien. Nadat het filter al enige tijd draaid, wordt het tijd voor de vissen. De keuze is uiteraard vrij, maar er zijn enkele basisprincipes waar u rekeing mee moet houden.

Een aquarium met meerdere vissen..

In uw aquarium kunt u vissen houden van dezelfde soort en van dezelfde kleur, of een aantal totaal verschillende vissen. Toch heeft een aquarium vaak wel een bepaalde eigen sfeer. U kunt vissen uit hetzelfde deel van de wereld hebben of vissen die in de natuur ook samenleven, maar u kunt ook vissen houden die geen enkele overeenkost of relatie met elkaar hebben.

Het is goed vissen te kiezen die verschillende delen van het aquarium gaan bewonen. Ze leven aan de oppervlakte, in het midden en op de bodem. Verschillende soorten zorgen voor balans in het aquarium. Vissen die in de natuur in scholen leven, voelen zich ook in het aquarium prettiger in kleine scholen. Eenlingen kunnen het best alleen gelaten worden.

Hoeveel vissen gaan er in mijn aquarium?

Zoveel als erin passen, alleen zullen ze dat niet overleven! De vraag moet zijn: "hoeveel vissen kunnen in gezondheid in mijn aquarium leven?" Dit ligt meer aan de afmeting van het wateroppervlak dan aan de grootte van het aquarium. Vissen ademen namelijk zuurstof opgenomen via het wateroppervlak in. een groter wateroppervlak betekend meer zuurstof. Om te weten hoeveel vissen u kunt houden, vermenigvuldigt u de lengte met de breedte van het aquarium en dit geeft u de oppervlakte. U moet uitgaan van niet meer dan 2,5 cm vis per elke 64 cm2 oppervlakte.

Bijvoorbeeld, een aquarium van 91 x 38 cm heeft een oppervlakte van 3458 cm2. deel 3458 door 64 en vermenigvuldig het met 2,5 en u komt op een totale vislengte van 135 cm. Dit is een ruwe berekening, aquariums met veel planten en een grote doorstroomsnelheid kunnen meer vissen bevatten dan een aquarium met weinig planten en een lage doorstroomsnelheid. Als u zich aan deze regels houdt, zal er geen sprake zijn van overbevolking. Zit liever aan de lage kant dan aan de hoge kant.

Characidae

Deze vissenfamilie komt voornamelijk uit Zuid-Amerika en in mindere mate uit Afrika. De vissen verschillen alle behoorlijk in grootte, vorm, gedrag en voedingsgewoonten, sommige hebben een kleine vetvin, maar bij andere, zoals de potloodvisjes, is deze afwezig. Sommige visjes zijn zachtaardig en helemaal niet agressief tegen soortgenoten of andere vissen, terwijl ook de pirnaha tot deze familie behoort. De meeste leven en paaien in grote scholen. Ze komen vaak uit de langzaam stromende regenwoudrivieren met hun looizuurhoudende, zachte en zure wateren. Vele zijn carnivoren maar de meeste zijn omnivoren en eten van alles.
Onder deze familie vallen o.a. de volgende vissen
  • Neon en kardinaal Tetra's,
  • zwarte tetra,
  • vuurneon,
  • kongozalm,
  • roodoogzalm,
  • koperzalmpje,
  • bloed tetra,
  • bijlzalmen,
  • potloodvisje,
  • drieband-spitszalmpje,
  • piranha's en pacu's.

Cyprinodontidae

Cyprinodontidae komen uit alle hoeken van de wereld. Tot deze familie behoren de huis-, tuin-, en keukenaquariumbewoners zoals de barbelen en de niet tropische goudvissen en karperachtigen. Deze vissen verschillen alle behoorlijk in grootte. sommige barbelen worden maar 7,5 cm lang, terwijl een grote karper 60 cm kan worden. Vele leven graag in scholen, hoewel ze zich soms op latere leeftijd gaan afzonderen.
Onder deze familie vallen o.a. de volgende vissen:
  • sumatra barbeel,
  • clownbarbeel,
  • prachtbarbeel,
  • e.a. barbelen,
  • danio's,
  • rasbora's,
  • vuurstaartbarbeel,
  • haaievinbarbeel,
  • zilverhaai

Ga naar Tropische aquariumvissen deel 2
© 2007 - 2014 Biancab, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
De basisregels en Aquatreffer.
Gerelateerde artikelen
Midden-Amerikaanse kuststroomDit eenvoudige en levendige aquarium vol grind en kiezels is een nabootsing van de natuurlijke leefomgeving van enkele v…
Tanichthys albonubes - Chinese DanioTanichthys albonubes - Chinese DanioDe Chinese Danio is een van de weinige vissen die je ook in een koudwateraquarium kunt houden. Doordat het erg sterke vi…
Aquariumvissen voor beginnersAquariumvissen voor beginnersEen mooi aquarium kan een goede toevoeging aan een woonkamer zijn. Een probleem bij het inrichten van een aquarium is ec…
Familie: Cyprinidae (danio's)Familie: Cyprinidae (danio's)Danio’s zijn over het algemeen rustige vreedzame vissen, net als de barbelen leven ze het liefst in groepjes zodat ze zi…

Reageer op het artikel "Tropische aquariumvissen"

Reacties

Mpw, 03-12-2014 11:06 #3
Mijn zoontje heeft sinds een paar maanden een bak van 60*30*30 voorzien van een thermostaatverwarming en een Sera Fil 60 pomp. Sinds kort wordt er overdag zuurstof toegevoegd met een pompje en bruissteentje. De planten deden het eerst behoorlijk goed maar gaan sinds 2 maanden langzaamaan dood. Ondanks dat hij er vloeibare CO2 in doet en vloeibare plantenvoeding. De waterwaardes zijn normaal, geen nitriet of nitraat. Dat is vervelend want hij wil een mooie "plantenbak". Wat echter nog erger is, is dat er vissen op onverklaarbare wijze doodgaan in de nacht. Vissen die overdag gezond en levendig zijn, liggen de volgende ochtend dood. Hij heeft 8 kardinalen, 1 labeo, 1 clown botia, 1 peckoltia vitata, 3 veelstreepbarbelen, 4 bijlzalmen, 4 sherrybarbelen en 4 corydoras Venezuela orange. Op onverklaarbare wijze zijn er door de weken heen een L20 algeneter, een bijlzalm, een kuhli en vannacht een veelstreepbarbeel doodgegaan. Allemaal stuk voor stuk gezonde vissen waar overdag helemaal niets mee aan de hand was. Wat doet hij fout? Is de bak overbevolkt? En waarom doen de planten het zo slecht? Te weinig licht? Ik hoop dat iemand hem kan adviseren, want hij begint wanhopig te worden. Alvast bedankt!

Sanne, 18-09-2008 19:01 #2
Hoi

ik heb beneden een aquarium staan van 80 nog wa…
maar nou heb ik voor mijn verjaardag een aquarium van mijn tante gekregen van 30x30x30 alleen ik kom niet uit de viskeuze maar ik heb wel een paar vissen in gedachte: 2 corydoras 1 algeneter 1 ramirezi koppeltje en 3 0f 4 kardinaaltetra's is dit een goede keus of wordt het dan overbevolkt:-( ik wil hier graag een beetje snel antwoord op want ik moet al bijna de vissen gaan kopen

gr. sanne:-):-)

Hans Boele, 07-12-2007 13:12 #1
Beste Aquariaan,

Nu ben ik al een paar jaar bezig met aquaria, maar wat ik nog steeds heel lastig vindt is de juiste combinatie te zoeken wie bij wat te houden in b.v. een bak van 100x50x40 Nu heb ik van alles al gehad maar het gaf mij niet de rust dit is de juiste combi. Ik heb ook regenbogen gehad maar die worden te groot en zijn daardoor ook te onrusting voor mijn bak. Nu heb ik er 15 roodneuzen in zwemmen en dat geeft rust en is ook nog een mooi gezicht. Een er zwemmen 2x Leeri's en 6x Dageti''s en 8x panda. nu zoek ik nog een andere vis maar welke geen groepje? Heb jij nog adviezen?
MVG. Hans

Infoteur: Biancab
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 3
Schrijf mee!