InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Het leven van een haai

Het leven van een haai

Het leven van een haai Mensen denken bij haaien vaak aan grote grijze vissen met scherpe tanden. Ze denken dat hij gevaarlijk is en vaak mensen aanvalt, maar dat is helemaal niet waar. Er bestaan namelijk heel veel soorten haaien en geen enkele eet expres mensen.

Verschillende soorten haaien

Er zijn ongeveer 375 verschillende soorten haaien, onderverdeeld in 12 groepen;
  • makreelhaaien,
  • roofhaaien,
  • doornhaaien,
  • schoorhaaien,
  • zaaghaaien,
  • zandhaaien,
  • gladde haaien,
  • kathaaien,
  • bakerhaaien
  • varkenshaaien,
  • grauwe haaien,
  • franjehaai.

Er zitten heel veel verschillen tussen deze soorten. Sommige lijken meer op het beeld dat mensen van haaien hebben dan andere. Zaaghaaien bijvoorbeeld hebben een snuit die lijkt op een zaag en schoorhaaien zijn bijvoorbeeld heel plat, net als roggen.

Uiterlijk en kenmerken

Kleur

Haaien kunnen grijswit, geel of bruin zijn en een tekening, zoals stippen of strepen, op hun huid hebben. De grootste haai ter wereld is ook de minst gevaarlijke, de walvishaai. Hij kan 18 meter lang worden en 20.000 kilo wegen. Hij eet alleen plankton, dus geen vlees.
De kleinste haai ter wereld wordt maar 30 centimeter en weegt maar 400 gram, dit is de zwarte doornhaai.

Bouw

Haaien hebben geen skelet van been, zoals de meeste andere vissen. hun skelet is gemaakt van kraakbeen, dit is een soort bot, maar gemakkelijker te buigen. Bij de mens zijn het oor en het puntje van de neus gemaakt van kraakbeen. Door het kraakbeen kan de haai zich snel wenden en is hij licht van gewicht, waardoor hij niet zo snel zinkt. De haai heeft aan de zijkanten van zijn kop ongeveer 5 spleten, hier zitten de kieuwen, daarmee haalt hij adem. Als de haai zwemt komt er zuurstofrijk water in zijn bek, dat verlaat de haai weer via de kieuwen, maar het zuurstof blijft in de haai achter.

Bek, huid en zintuigen

De meeste haaien hebben in hun bek scherpe tanden. Ze hebben er een aantal rijen van. Achter de voorste rij tanden heeft hij 7 tot 15 rijen tanden klaarliggen, voor als hij een tand verliest. De haai heeft dus altijd een bek vol scherpe tanden, om gemakkelijk grote brokken vlees uit een prooi te snijden. Tijdens zijn leven wisselt de haai duizenden tanden. De huid van de haai is ruw, vroeger werd het gebruikt als schuurpapier. De huid bestaat uit een heleboel tandjes, die er net zo uit zien als de tanden in de bek van de haai, maar dan kleiner.

Een haai heeft een aantal zintuigen waarmee hij goed kan jagen, zoals een goede neus. Er hoeft maar 1 druppel bloed in honderd miljoen druppels water te zijn, en de haai ruikt het. Ze kunnen ook goed zien in donker en troebel water, hiervoor hebben ze speciale cellen op de achterkant van het oog.

Haaien hebben geen oorschelpen, maar toch kunnen ze goed horen. Ze hebben zintuigen aan de zijkant van hun lichaam, zogenaamde zijlijnorganen, hiermee kunnen haaien bewegingen in het water voelen. De haai heeft nog een heel bijzonder zintuig, de ampullen van Lorenzini. Deze zitten in de snuit van de haai en hiermee voelt hij elektriciteit in het water. Een dier is altijd elektrisch geladen, dus de haai voelt en zoekt met dit zintuig zijn prooi.

Jonge haaitjes

Alle haaien leggen eieren. De meeste haaien houden deze eieren vast in hun buik, waar ze uitkomen. uiteindelijk komen er volledige jonge haaien uit de buik van het vrouwtje. Dit wordt ‘levendbarend’ genoemd. Sommige haaien echter leggen echt eieren, die ze tussen de waterplanten plakken. Hier komen ze uit. De broed- of draagtijd verschilt per soort haai.

Vijanden van de haai

De enige vijand van de haai is een andere haai. Verder is de grootste vijand de mens, die de taaie huid van de haai gebruikt om leer van de maken, de tanden voor sieraden, de kaken als souvenirs en de vinnen voor haaienvinnensoep. Ook de rest van zijn vlees wordt gegeten. De olie uit de lever en kraakbeen wordt gebruikt voor medicijnen.

Haaien vallen bijna nooit mensen aan. De enige soorten die dat wel doen zijn de;
  • witte haai,
  • tijgerhaai,
  • mako,
  • gewone grondhaai,
  • citroenhaai,
  • grijze rifhaai,
  • blauwe haai
Gerelateerde artikelen
Zijn haaien echt zo gevaarlijk?Alleen al bij de gedachte een haai tegen te komen worden veel mensen al bang. Toch zijn haaien niet zo gevaarlijk als ve…
Haaien: bedreigde diersoortDe haaien behoren tot de kraakbeenvissen en zijn nauw verwant aan de roggen. Er zijn in totaal over 350 soorten, die zow…
Haaien in de zeeHaaien in de zeeHaai en haaien. Haai wordt vaak gebruikt in het Nederlands als parodie op het Engelse Hi, een begroeting. Maar we bedoel…
Bakerhaaien: de walvishaai en de verpleegsterhaaiBakerhaaien: de walvishaai en de verpleegsterhaaiBakerhaaien zijn een orde van lange, vaak sterk afgeplatte haaien. Onder andere de walvishaai, de verpleegsterhaaien en…
Haaien, opruimers in de natuur, gevaarlijk en ongevaarlijkHaaien, opruimers in de natuur, gevaarlijk en ongevaarlijkHaaien bestaan al zo'n 350 miljoen jaar. Door zijn weinige vijanden heeft de haai een tijdspanne van miljoenen jaren ove…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het leven van een haai"

Reacties

Floor, 06-12-2014 00:23 #4
Haaienjongen die in de baarmoeder groot worden in een ei, hebben die zuurstof van de moeder nodig?

Tim, 10-09-2013 20:37 #3
Beste,
Ik heb recentelijk een skelet (alleen de kop) van een haai gekregen. Ik wil graag weten wat voor een haai dit is. Zou ik u een foto mogen sturen, zodat u mij verder kunt helpen?

Vriendelijke groeten,
Tim

Onbekend, 28-03-2012 12:14 #2
Dat haaien eieren leggen in hun eigen buik en dat er dan volledige jonge haaitjes uitkomen heet NIET levendbarend. Levendbarend is als je geen eieren legt (wat wij mensen doen) en dat het jong opgroeid in de buik. Bij haaien lijkt dat er op, maar het is niet precies hetzelfde.

Ombekend, 21-08-2008 14:45 #1
Zaaghaaien eten ook mensen.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 08-11-2006
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 4
Schrijf mee!