InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Filtermaterialen in het aquarium

Filtermaterialen in het aquarium

Een filter wordt meestal standaard geleverd met een filterspons. Dit is echter niet genoeg om je aquariumwater schoon en gezond te houden. Hieronder lees je welke materialen je nog meer kunt gebruiken in je filter.

Filterspons

Filtersponzen zijn verkrijgbaar in verschillende soorten, van grof tot fijn. Filtersponzen halen de meest grove vuildeeltjes uit het water, en zijn daarom heel geschikt als onderste laag van een filter. Spoel de spons uit in wat aquariumwater als je merkt dat de doorstroom van je filter minder wordt.

Keramische pijpjes

Keramische pijpjes hebben een zeer poreus oppervlak, waardoor ze zeer geschikt zijn als onderkomen voor goede bacteriën. De bacteriën kunnen zich goed aan het materiaal hechten. Deze pijpjes zijn eigenlijk noodzakelijk in je filter, ze zijn het meest geschikt voor de tussenlagen, dus niet de bovenste en onderste laag in het filter. Vervangen van deze pijpjes is niet noodzakelijk, je kunt ze wel af en toe wat afspoelen in wat aquariumwater.

Filterwatten

Filterwatten vangen fijne vuildeeltjes op. Ze zijn heel geschikt als bovenste laag in het filter. Deze watten vervang ik zelf ongeveer elke maand, maar dat ligt natuurlijk aan de mate van vervuiling in je aquarium.

Turf

Turf is zeer geschikt om je PH-waarde te verlagen. Tevens verlaagt het de hardheid van het aquariumwater, waardoor het zeer geschikt is als filtermateriaal in een aquarium met vissen die zacht, zuur water nodig hebben. Turf werkt ook bacteriedodend. Turf kun je niet in je filter gebruiken, je hangt het er altijd naast in een daarvoor bestemd zakje of een panty. De werking van turf is beperkt: elke vier tot zes weken zul je het moeten vervangen.

Opmerking: gebruik altijd turf uit een aquariumzaak, en nooit turf dat gebruikt wordt voor de tuin.

Actieve kool

Actieve kool is niet geschikt als standaard filtermateriaal. Het haalt namelijk allerlei goede stoffen uit het water. Het haalt echter ook schadelijke stoffen uit het water, waardoor het zeer geschikt is om te gebruiken na een medicijnkuur. Ook kun je verkleurd water (bijvoorbeeld door kienhout dat afgeeft) weer helder maken met actieve kool. De werking van kool is beperkt, het is twee tot vier weken actief.

Gebruik turf nooit in combinatie met actieve kool, omdat de werkzame stoffen uit de turf zich meteen aan de kool hechten, waardoor de werking van de turf verloren gaat.

Eigen ervaring
Zelf gebruik in mijn gezelschapsbak (54 liter) een combinatie van (van onder naar boven) filterspons (grof) keramische pijpjes en filterwatten. Hier ben ik zelf heel tevreden over.

Tip: vervang of verschoon nooit alle filtermaterialen tegelijk, omdat je anders de bacteriecultuur in je aquarium verstoort. Vooral beginnende aquarianen hebben nogal eens de neiging het aquarium te schoon te willen houden, dit is echter niet gunstig voor de kwaliteit van het water en dus voor je vissen. Houdt daarom bovenstaande tip aan, en ververs wekelijks zon 20% van het water, waarbij je tegelijkertijd de resten van de bodem afhevelt. Je aquarium is dan schoon genoeg!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het opstarten van een aquariumHet opstarten van een aquariumHet opstarten van een aquarium is niet gemakkelijk, door onwetendheid maken beginners veel fouten, die fataal kunnen zij…
Het onderhoud van een aquariumHet onderhoud van een aquariumHet onderhouden van een aquarium vergt redelijk wat tijd, en in ieder geval veel precisie. Een foutje kan fataal zijn! A…
Pasta-soorten, gedroogde en verse pastaEr bestaan naar het schijnt meer dan 700 verschillende pastasoorten. Veel pastasoorten hebben meerdere namen, en worden…

Reageer op het artikel "Filtermaterialen in het aquarium"

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumhouden
Schrijf mee!