InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Anostomus ternezi

Anostomus ternezi

Deze geliefde aquariumvissen kunt u het beste in een groter aantal houden. Ze zijn sociaal en stellen zich goed op naar de andere vissen, mits ze in een school zwemmen. Plaats ze daarentegen niet met drukke, agressieve en opdringerige vissoorten. Ze kunnen dan bang worden en gedragsafwijking vertonen. Het zijn vissen die van donkere schaduwrijke plekken houden.

Familie

Ze zijn familie van de Anostomidae (kopstaanders). In de natuur komt de Anostomus ternezi voor in Zuid-Amerika. Ze zijn gevonden in Brazilië in de bassins van de Rivier van Amazonië van Orinoco, Rio Araguaia, en Rio Xingo; en in de kustrivieren van Guianas.

Uiterlijk

Deze vissen zijn heel smal en lang. Ze worden gemarkeerd door een dikke zwarte horizontale streep over hun lichaam heen. Daaromheen zijn ze wit wat uitloopt in diverse schitterende kleuren. Hun vinnen zijn transparant. Deze vissen kunnen ongeveer 12 tot 15 centimeter lang worden.

Het aquarium

Kopstaanders zwemmen met hun kop richting de bodem. Ze worden vaak in grote aantallen gehouden en er wordt dan ook aangeraden ze in een riant aquarium te plaatsen. Als ze per paar worden gehouden, kunnen ze agressieve neigingen vertonen tegen de andere vissen in het aquarium of tegen elkaar. Deze vissen zwemmen het liefst net iets boven de bodem. Het water moet zacht tot middelhard zijn (DH 6 tot 12 graden) met een temperatuur van 24 tot 27 graden Celsius. De pH mag enigszins zuur zijn of gewoon neutraal (7). Dichte randbeplanting met een zonnige standplaats is belangrijk voor deze vissen. Ondanks dat het bodemvissen zijn, houden ze heel erg van springen. Zorg dat het aquarium over een deksel beschikt.

Voedsel

De Anostomus ternezi houdt van planten, vooral algen. Aanvullend daarop eten ze droogvoer en klein levend voer. Doordat ze zich vaak onderin het aquarium bevinden eten ze ook plantaardige voedertabletten. Zorg voor voldoende voedsel. Deze vissoort vecht niet voor hun voedsel en laat andere vissen voorgaan als die zich aandringen. Is er niks meer, beginnen ze aan de planten.

Kweek

Er zijn geen uiterlijke verschillen tussen de mannelijke en vrouwelijke vissen. Ze leggen eitjes. Maar het is nog niet gelukt om deze in het aquarium goed te houden. Ze zijn dus zover bekend nog niet nagekweekt.
© 2008 - 2017 Blaadje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Anostomus ternezi"

Infoteur: Blaadje
Gepubliceerd: 27-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!