InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De Neontetra (Paracheirodon innesi)

De Neontetra (Paracheirodon innesi)

De neontetra is een een tropische vis die makkelijk te houden is in een aquarium. Vaak worden deze vissen gehouden door mensen die net een aquarium opstarten.

Oosprong

De Neontetra komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika, (Venezuela, Colombia). Het is een tropische vis die je makkelijk kunt houden in een aquarium. De neontetra is familie van de Karperzalm.

Uiterlijk

De Neontetra wordt vaak aangezien voor de Kardinaaltetra. Deze twee vissen lijken dan ook sprekend op elkaar. Het verschil is dat bij de kardinaaltetra de rode streep aan de onderkant van de buik helemaal doorloopt. Dit hebben de Neontetras niet. De neontetra wordt ongeveer 3 a 4 centimeter groot. Het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes is zeer moeilijk te onderscheiden. Alleen de echte kenner van deze vis zal het verschil zien.

Aquarium

De neontetra is zeer makkelijk te houden in een aquarium, het liefst hebben ze een aquarium van 50 centimeter lang zodat ze flink kunnen zwemmen. De ideale ph is 6.5 a 7. Dit kan getest worden door de aquariumhouder. De neontetra heeft geen echte voorkeur voor bepaalde beplanting, dus wat randbeplanting en drijfplanten is voldoende. Zorg wel voor een goede doorstroming in het aquarium. Deze vissen kunt u het beste in een school houden dus minimaal 6 exemplaren in een aquarium. Let op; Als u grote vissen in uw aquarium heeft kan het zijn dat zij achter de neontetras gaan en deze voor voer aanzien.

Ziekten;

De neontetra is vatbaar voor de zogenaamde tetra-ziekte, dit houdt in dat de kleuren erg flets worden, hieraan is niks te doen. Als de vis witte stippen krijgt kan het zijn dat hij de witte stip heeft, dit kan behaneld worden. U kan hiervoor producten halen van Sera bij uw dierenspeciaalzaak.

Kweken

Het kweken van de neontetra is niet makkelijk maar ook weer niet te moeilijk. De ph en en gh moeten precies goed zijn, respectievelijk 6 en 4. Zorg ervoor dat er voldoende planten in het aquarium zitten, ook drijfplanten. De vissen zetten de eitjes af tegen de planten. Na 1 a 2 dagen komen de eitjes uit. Zorg er wel voor dat de andere vissen er dan uit zijn want die zien de jonge visjes als voer.
© 2007 - 2017 Senna0, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Neontetra (Paracheirodon innesi)"

Reacties

Roxanne, 02-07-2012 23:21 #3
Hallo, ik heb nu al mijn aquarium al 5 maanden denk ik met neontetra's in. Nu vanmiddag thuis gekomen. Geen probleem opgemerkt. Deze avond kom ik thuis en zie ik dat ze allemaal hun kleur bijna kwijt zijn. Wat is de reden? En wat kan ik eraan doen? Dank je wel voor hulp.

Rutger, 13-11-2008 13:36 #2
Het kan gevolgen tot de hele school hebben! Dus kijk uit en haal die vis eruit! :-p

Ruud, 01-06-2008 18:08 #1
Mocht het zo zijn dat er sprake is van de etra-ziekte, heeft dit dan gevolgen voor de hele school of blijft dit beperkt tot een aantal tetra's?

Infoteur: Senna0
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 3
Schrijf mee!