InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Visziekten: symptomen en behandeling

Visziekten: symptomen en behandeling

Visziekten: symptomen en behandeling Om ziekten te herkennen moet je goed weten hoe je vissen zich normaal gesproken gedragen. Bestudeer je vissen daarom regelmatig, dit kan een hoop ellende voorkomen. Soms is het lastig om uit te vinden aan welke ziekte je vis nu precies lijdt, veel ziekten vertonen namelijk dezelfde symptomen. Zorg dat je altijd een quarantainebak beschikbaar hebt waar je zieke vissen in kunt doen, veel ziektes zijn namelijk besmettelijk. Ontdek je een ziekte, zet de getroffen vis dan altijd apart.

Symptomen die duiden op een ziekte zijn:
  • Vissen ademen snel.
  • Kieuwen zijn rood.
  • Witte puntjes op het lichaam en/of de vinnen.
  • Rode vlekken op de huid.
  • Witte schimmel.
  • Doffe vlekken op de huid.
  • Doffe kleuren.
  • Verwondingen.
  • Gaten in de kop.
  • De vis wordt heel dik of vermagert.
  • Uitpuilende ogen.
  • Andere gedragingen (de vis schuilt zich op of is juist heel actief)

Esha 2000

Esha 2000 is een zeer bekend medicijn, het kan namelijk zeer breed toegepast worden: primaire en secundaire schimmelziekten, bacteriële slijmhuidinfecties, wondheling, parasitaire huid en kieuwwormen, parasittaire infecties en slijmhuid bescherming. Ook zou dit medicijn de "goede" bacteriën sparen. Dit medicijn is verkrijgbaar bij je aquariumwinkel of dierenwinkel.

De visziektes kunnen ingedeeld worden in vijf soorten:
  • Virale infecties
  • Bacteriële infecties
  • Schimmelinfecties
  • Eencellige parasieten
  • Parasitaire worminfecties

Virale infecties

Over deze infecties is helaas nog maar zeer weinig bekend, er zijn ook geen geneesmiddelen voor. De symptomen lijken erg op die van andere infecties. Virale infecties voorkom je door je vissen in optimale omstandigheden te houden, dit betekent dat je zorgt voor een goede voeding en optimale waterwaardes.

Vispokken
Bij vispokken zijn er harde, witte of gelige vlekken op de huid van de vis te zien. De aandoening is niet dodelijk en verdwijnt over het algemeen vanzelf. Er is geen behandeling mogelijk, maar de temperatuur van het water verhogen kan het herstel bevorderen.

Bloemkoolziekte
Bij deze ziekte zijn er een soort wratachtige gezwellen op de vis aanwezig. De aandoening verdwijnt over het algemeen vanzelf. Er is geen behandeling mogelijk, maar de temperatuur van het water verhogen kan het herstel bevorderen.

SVC
Bij het Spring Verema of Carp -virus kan de vis lijden aan een opgezwollen lijft, interne bloedingen, bloeduitstortingen en bleke kieuwen. SVC is zeer besmettelijk en ongeneeslijk dus het is zaak besmette vissen zo snel mogelijk humaan uit hun lijden te verlossen.

Bacteriële infecties

Bacteriële infecties ontstaat binnen in de vis. Je voorkomt ze door een optimale verzorging van de vissen.

Infectie van de huid
Op de vis zijn rode plekjes te zien, het lijkt of de vis jeuk heeft, hij schuurt langs stenen of hout. Vrijwel elke dag sterft er een vis.
Behandeling: Gebruik Esha2000

Kieuwinfectie
De slijmhuid van de kieuwen zijn verwond, de huid wordt grijs en de kieuwen sterven uiteindelijk af.

Columnaris
De staartwortel wordt rood, ook is er sprake van schubbenruigheid. Er is een soort donslaag te zien bij de mond en/of de vinnen.

Vinrot
De randen van de vinnen worden wit en rafelig en kunnen bedekt zijn met wonden. Het kan ontstaan als een vis wordt gebeten door een andere vis, de wond begint dan te ontsteken, waardoor de vinnen uiteindelijk weg kunnen rotten.
Behandeling: Met bacteriedodende middelen (antibiotica.) Zorg ervoor dat je de omstandigheden in het aquarium verbetert door waterverversing en het controleren van de waterwaardes.

Buikwaterzucht
Ernstige ziekte die heel lastig te behandelen is. De vis eet niet meer en kan niet meer horizontaal zwemmen. Vaak zwelt de buik op en is er sprake van schubbenruigheid. Zet de vis meteen apart, want de ziekte is zeer besmettelijk. Behandeling met Fungicell kan helpen, verhoog daarnaast de temperatuur en het zuurstofgehalte van het water. Deze ziekte is zeer pijnlijk, probeer de vis daarom op humane manier uit zijn lijden te verlossen als behandeling niet helpt. Verbeter de wateromstandigheden.

Uitpuilende ogen
De ogen puilen hierbij uit, meestal is dit echter van tijdelijke aard. Mochten er meer vissen aangetast zijn, dan kan er sprake zijn van een infectie die besmettelijk is.
Behandeling: Antibiotica.

Vistubercolose
Kenmerken van deze ziekte zijn: de vissen vermageren, hun eetlust en kleur vermindert. De vis is minder actief en gaat soms samen met andere infecties. Deze ziekte is erg besmettelijk en kan overgedragen worden op de mens!
Behandeling: niet, het is het beste de vis op humane wijze uit zijn lijden te verlossen. Zorg ervoor dat de omstandigheden in het aquarium verbeteren (water verversen en waterwaardes controleren.)

Zwemblaasinfectie
De vis kan niet meer recht zwemmen en zondert zich af. Deze ziekte is erg besmettelijk.
Behandeling: Niet. Verlos de vis op humane wijze uit zijn lijden.

Schimmelinfecties

Schimmels voeden zich met afvalstoffen, houdt het aquarium dus goed schoon om ze te voorkomen. Schimmels tasten alleen zieke of gewonde vissen aan. Je herkent deze ziekte aan een schimmelige aanslag op je vissen, het heeft wel iets weg van watten. De aanslag kan verschillende kleuren aannemen, zoals wit, groen, rood en zwart.

Behandeling: Voeg in een emmer aan elke 10 liter water 200gr jodiumzout toe en zet de zieke vis hierin, maximaal 2 minuten! Zet de vis daarna in quarantaine. Er zijn ook medicijnen in de handen tegen schimmelinfecties, zoals Fungicell.

Eencellige Parasieten

Deze parasieten herken je meestal doordat de huid van de vis verandert. Symptomen zijn onder andere een verdikte slijmhuid (veroorzaakt een doffe kleur) of witte puntjes op de huid/vinnen.

Flagelate
Kenmerken: vermagering, witte en slijmerige ontlasting en een opgezwollen buik.
Behandeling: Met metronidazole. Zet levende muggenlarven in een halve emmer water met 0,5gr metronidazole. Zodra de eerste muggenlarven sterven, vries je de larven in. Hierna voer je je vissen 2x daags een portie. Houd dit 8 dagen vol. Hierna filteren over actieve kool.

Sporozoa
De kleur van de vis verdwijnt, de vis kan niet meer recht zwemmen.
Behandeling: Met antibiotica.

Witte Stip
Een van de meest bekende ziektes en heel gemakkelijk te herkennen. Op het lichaam of/en de kieuwen zijn witte stipjes te zien. Door de jeuk kan de vis gaan schuren tegen stenen en hij zwemt vaak wat ongemakkelijk (met de vinnen bijeengeklemd en 'schokkerig').
Behandeling: Er zijn diverse geneesmiddelen in de handel tegen witte stip, zoals FMC.

Gatenziekte
Een beruchte ziekte bij discusvissen. Bij deze ziekte krijgt de vis gaten in het lichaam, meest op de kop. De vissen vermageren en de ontlasting wordt bleek doordat ze niet meer willen eten. Zet aangetaste vissen in quarantaine.

Karperluis - enkel bij vijvervissen
Er ontstaan rode vlekken op de huid van de vis. Daar deze jeukt, kan de vis zich gaan schuren, waardoor weer andere infecties kunnen ontstaan.
Behandeling: Lernex.

Parasitaire Worminfecties

De vis vermagert maar verliest de eetlust niet.
Behandeling: met flubenol of ontwormingsmiddel.

Kieuwwormen
De vis wordt donker van kleur en schuurt tegen stenen en hout. De kieuwen staan open, maar vaak is een van de kieuwen gesloten.
Behandeling: Met Flubenol, Carna of Lernex

Huidwormen
Huidwormen herkent men aan troebele en donkere, slijmerige plekken op de huid, de vissen schuren tegen hout en stenen. De vissen krijgen een donkere kleur en vermageren. Deze ziekte is besmettelijk.
Behandeling Met Flubenol of Lernex

Haakwormen
Deze wormen herken je aan een witte, slijmerige ontlasting, opzwellen of vermageren van de vis.
Behandeling: Geen.

Draadwormen
Deze wormen zie je soms uit de anus van de vis steken. De vis vermagert en eet steeds minder. De vis heeft een witte ontlasting.
Behandeling: Met metronidazole of een anti-wormmiddel. Herhaal de behandeling na 14 dagen.

Lintwormen
Kenmerken van lintwormen zijn: vermagering van de vis, uitpuilende ogen. Ook kan de vis opzwellen. Deze ziekte ontstaat doordat de wormen in levend voer kunnen zitten.
Behandeling: Geen.

Het doden van aquariumvissen

Natuurlijk doe je het liever niet, maar als een van je aquariumvissen een ongeneeslijke ziekte heeft kan het beter zijn hem uit zijn lijden te verlossen. Dit dient uiteraard op humane wijze te gebeuren. Bij de dierenarts zijn hiervoor (zonder recept) twee middelen verkrijgbaar: Benzocaine of Phenoxy ethanol. Je dierenarts kan je meer vertellen over de toepassing van deze stoffen.

Lees verder

© 2007 - 2014 Funkyfish, gepubliceerd in Vissen (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Witte stip in het zeeaquariumWitte stip komt veel voor in het zeeaquarium. Er zijn een aantal manieren om deze ziekte te behandelen, maar hiervoor mo…
Visziekten in de vijver en het aquariumVisziekten in de vijver en het aquariumVisziekte en vissterfte is een groot probleem in zowel aquaria als de vijver. Er zijn veel verschillende redenen voor de…
Gezondheidzorg voor vissenGezondheidzorg voor vissenIs mijn vis ziek? Wat moet ik nu doen? Wat hebben de medicijnen voor invloed op de rest van mijn vissen en wat voor invl…
Aquarium voor beginners - ziektenAls uw aquarium helemaal is ingericht, de planten beginnen goed te groeien. De vissen zitten al een tijdje in het aquari…

Reageer op het artikel "Visziekten: symptomen en behandeling"

Reacties

Milou, 22-07-2014 09:59 #223
Hallo,

Wie kan mij helpen? Ik heb een 60 liter bak met twee sluierstaarten erin. Eén Ruykin (Pumpkin) en één buffelrug (Bulletje). Ik weet dat ze een grotere bak nodig hebben, die krijgen ze ook. Over 2 maanden krijgen ze een 400 liter bak (al gekocht).
Het probleem is dat Pumpkin nu witte stip/schimmel/vinrot op zijn sluier heeft (vanmorgen ontdekt). Ik weet niet wat het is en daardoor weet ik niet goed hoe ik hem moet behandelen. Het komt waarschijnlijk door het warme weer van afgelopen dagen, waardoor de bak is opgewarmd (van 21 naar 25 graden), ondanks dat ik er koud water bij heb gedaan om de bak op een zo stabiel mogelijke temperatuur te houden. Het zit niet aan de randen van zijn sluier, maar in het midden van zijn staartvin. Het ziet eruit als wat grotere, ietwat pluizige plekken. Je zou het als stippen aan kunnen zien, maar ik dacht in eerste instantie aan schimmel.
Wat kan ik nu het beste doen? Allereerst mijn bak verversen? Hoeveel zal ik dan verversen, helemaal, of 50%? En kan ik Esha2000 in combinatie met middel tegen stip gebruiken? Ik wil Pumpkin echt niet verliezen! En ook niet dat Bulletje straks ook ziek wordt. Dat mijn planten dood gaan o.i.d. maakt mij niks uit, zolang mijn vissen maar gered worden.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 29-07-2014
Hi Milou, ik zou zo snel mogelijk een geneesmiddel tegen witte stip halen en dit toepassen, dit is niet schadelijk voor je vissen. Water verversen kun je natuurlijk doen maar nooit alles tegelijk (max zo'n 25%) maar kijk wel even of dat ook moet in combinatie met het geneesmiddel. Succes!

Petertje, 25-06-2014 22:00 #222
Hallo! Ik heb een spoedje hier.

Ik knijp hem behoorlijk vanwege mijn aquarium (+/- 70 L.).
Ik heb deze bak al meer dan 2 jaar en behandel hem altijd hetzelfde:
- af en toe water verversen + toevoegen van "easy-life filter medium"
- water zoveel mogelijk op zelfde temperatuur houden of in ieder geval geen schokkende verschillen (onverwarmde bak)
- altijd planten in de bak die goed leven
- grind op de bodem, fijn en grof; regelmatig met de slang de vuiligheid eruit halen; minder regelmatig het grind wassen
- altijd stukken hout in de bak (altijd dezelfde)

De bewoners van de bak waren tot vorige week:
-2 goudvissen die ik samen heb gekocht (in 1 jaar tijd is 1 van 4 naar 17 cm gegroeid (die is nu vorige week doodgegaan), en de ander is van 3 cm gegroeid naar 12 cm (die leeft nog)).
-1 gevlekte sluierstaart goudvis die ik heb overgenomen van iemand die er niet voor zorgde (deze vis kan echt overal tegen, nooit wat aan het handje (heeft al 4 vissen verslagen in mijn bezit).
-1 (witte) goudvis, zo'n dikke kleine, met 2 sluierstaarten naast elkaar en een klein staartvinnetje ertussen (die heeft mogelijk iets dikkere ogen gekregen nu EN zijn aanhechting van de staartvinnen/het begin van de staartvinnen is nu ROOD aan het kleuren).
-1 algeneter, die zit er een jaartje in ofzo en groeit normaal denk ik. Deze vis heeft het prima naar zijn zin, maar kon hem vanmiddag niet vinden en toen leek hij dood te zijn, maar na enig gepruts bleek dat hij nog heel zwak ademde. Ik heb deze vis apart gezet en geprobeerd te helpen om te ademen. Nu ademt hij als een jekko, het lijkt op hyperventileren als je het mij vraagt.

Toen ik vanmiddag maar besloot mn hele bak leeg te halen en alles te wassen en te verschonen en opnieuw te vullen, kwam ik een heel dun massief buisje metaal tegen van ongeveer 2cm lang en 1 mm dik. Geen idee wat dit is en hoe het er komt, mogelijk uit een pomp of uit mn lichtbak.

In ieder geval, dit is niet echt hoe ik mn beestjes graag zie.
Het onderhoud van de bak die ik nogmaals altijd al het zelfde, ik meet geen waarden etc. en dat is nog nooit nodig gebleken.

A) Weet iemand wat er met mijn laatste 2 genoemde vissen aan de hand is en wat ik eraan kan doen?
B) Weet iemand dan ook of die dode vis van een tijdje terug er iets mee te maken zal hebben?
C) toevoeging, de 1 na laatst genoemde vis leeft verder prima, de algeneter (laatste) ligt te trippen op de bodem nu met zn ademhaling, maar reageert WEL op schrik/trilling.

Thanks allemaal alvast voor het lezen en mogelijk bij voorbaat voor de tips! Reactie infoteur, 17-07-2014
Hi Peter,

Wat vervelend! Wat ik erover kan zeggen: goudvissen horen in ieder geval niet in zo'n klein aquarium, maar dat lijkt hier los van te staan! Al het water verschonen is trouwens niet zo'n goed idee omdat je dan alle goede bacterien uit het water haalt, heb je dat gedaan? Een rode aanhechting van de staartvin kan duiden op een beschadiging / vinrot. Waar je algeneter aan lijdt dat zou ik zo niet durven te zeggen. Indien je er de mogelijkheid toe hebt, zou ik deze vis in quarantaine plaatsen, mocht het wel een besmettelijke ziekte zijn (maar dat denk ik eigenlijk niet). Het meten van je waterwaardes is wel een aanrader om problemen met de waterkwaliteit in ieder geval uit te sluiten.

Succes ermee!

Danielle, 20-06-2014 13:16 #221
Hallo. Mijn gupje van ruim 1 jaar is sinds vandaag ineens erg krom geworden. Hij maakt bijna een hoek van 90 graden. Gisteren heb ik de bak bijgevuld met schoon water. Kan het daar aan liggen? En is er iets tegen te doen? Hij ziet er uit alsof hij veel pijn heeft… alvast bedankt. Reactie infoteur, 17-07-2014
Hallo, een kromme rug bij guppen komt vaak voor, meestal betreft dit een erfelijke afwijking. Het is dan ook aan te raden om de guppen met kromme rug zich niet verder te laten voortplanten. Het zou ook een bacteriële infectie zijn een kromme rug kan te wijten zijn aan een slechte waterkwaliteit of aan slechte voeding. Zijn je waterwaardes verder in orde?

Michel, 19-06-2014 22:05 #220
Hallo ik had een vraagje over mijn discusvissen. Het zijn nog jonge vissen en hebben nog geen kleur, maar nu hebben er twee aan dezelfde kant en dezelfde plek iets lichtere vlekjes moet ik me zorgen maken. De vissen eten gewoon goed en voor de rest is er niets aan ze te zien. Reactie infoteur, 17-07-2014
Hi Michel, ik heb zelf geen ervaring met discusvissen maar ik denk dat deze pagina je wel verder kan helpen: http://www.discusclubholland.nl/topic/583-discus-met-vage-witte-vlekken-help

Koike, 05-06-2014 13:55 #219
Wij hebben een koivijver en 1 van onze koivissen doet sinds kort vreemd, hij eet zijn voer niet op en het lijkt of hij het zelfs niet ziet liggen in het water. Hij botst ook tegen de zijkanten aan v.d. vijver en ook tegen de andere vissen, maar hapt wel naar eten maar ziet het gewoon niet (lijkt het). Hij heeft altijd goed gegeten, wat kan dit zijn? Reactie infoteur, 17-07-2014
Hi, zie je wellicht ook iets anders aan de ogen? Puilen ze uit bijvoorbeeld? Kois zijn vrij vatbaar voor parasieten, wellicht heeft de jouwe er ook een opgelopen. Je zou het proberen te kunnen verhelpen met een combinatie van parasieten en bacteriedodende middelen, win even wat informatie in bij je aquarium / vijverwinkel!

Lieselotte, 03-06-2014 22:10 #218
Bij twee cicliden zijn de basis van hun kieuwvinnen erg opgezet. ze gedragen zich verder normaal. ze eten goed en zwemmen vrolijk rond. de waardes van het water testen wij regelmatig en zijn goed. we kunnen niets over opgezette kieuwen vinden op internet. kunt u ons helpen? Reactie infoteur, 17-07-2014
Hi Lieselotte, dit was voor mij ook een onbekend fenomeen. Ik heb even gegoogled en het volgende gevonden: kieuwen die opgezwollen en een beetje open staan, wijzen in de meeste gevallen op een vorm van platwormen of andere parasieten. Misschien kun je hier een behandeling tegen proberen? Ik hoor graag van je of dit de oplossing was!

Patrick, 02-06-2014 16:14 #217
Goedendag,

Ik heb een aantal kleine zalmpjes zwemmen in mijn aquarium, nu krijgt 1 vlak voor het begin van de staart een dikke bult. Het lijkt alsof hij achterop een hoofdje krijgt, zo groot begint het te worden. Is dit een soort tumor? Is het besmettelijk? Heeft het beestje pijn? Enig idee wat het kan zijn?

Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 17-07-2014
HI Patrick, wat vervelend! Het is lastig te zeggen wat dit precies is, je zou wel een behandeling met esha2000 kunnen proberen, wellicht is het een ontsteking die je daarmee kunt genezen!

Angelica, 28-05-2014 23:50 #216
Hallo, ik had 4 sluierstaarten, maar 1 daarvan, een leeuwenkop begon heel erg te verkleuren. Hij was donkergrijs maar werd uiteindelijk bijna wit. Vandaag had ik mijn aquarium verschoond en na een tijdje merkte ik dat mijn vis helemaal scheef zwom. Ook bleef hij soms stil op zijn zij hangen en begon dan plotseling weer te zwemmen. Ik heb de vis er zo snel mogelijk eruit gehaald maar na een paar happen lucht ging hij dood. Ik snap niet goed waardoor hij is doodgegaan? Reactie infoteur, 31-05-2014
Dat je vis wit wordt, kan duiden op stress of een niet goede waterkwaliteit. Heb je je goudvissen wel in een groot genoeg aquarium zitten. Ik raad je aan om je water even te testen en zorg ervoor dat je vissen genoeg ruimte hebben om stress te voorkomen.

Aminaas, 25-05-2014 22:20 #215
Hoi
Ik heb 5 guppy's waarvan 1 sinds 1 en een halve dag verschuilt en nu ook niet meer eet. Hij ligt ook stil op de bodem en blijft maar happen. Deze vissen zijn de eerste bewoners in mijn aquarium. Ik heb geen quarantaine bak, dus heb ik hem in een zak gestopt en in de aquarium laten hangen. Wist even niet wat ik moest doen. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 26-05-2014
Hoi! Heb je je aquarium goed in laten draaien voordat je de vissen er indeed? Waarschijnlijk zijn je waterwaardes nog niet op orde. Ik raad je aan deze te testen en te wachten met het kopen van nieuwe vissen tot deze goed zijn. De vis in een zak stoppen heeft weinig zin omdat je hem dan alsnog met een (waarschijnlijk) slechte kwaliteit water opzadelt en door de weinige ruimte zal hij hierdoor alleen maar meer stress krijgen.

Jovanka, 24-05-2014 19:47 #214
Ik heb een sluierstaart en bij het beging van ze staart zitten allemaal rode strepen en daar achter zit een plekje wat op schimmel lijk wat kan dit zijn en wat kan ik doen? Reactie infoteur, 26-05-2014
Hoi Jovanka, is het wellicht een wondje? Toegediend door een andere vis of bijvoorbeeld door decoratiemateriaal? Je zou een behandeling met Esha2000 kunnen overwegen, dat helpt bij het helen van wonden.

Fransen Mark, 20-05-2014 12:08 #213
Een van mijn EUR.koi karpers heeft aan het begin van de staartwortel witte plukken dons net of ze uit het lichaam komen. Verder gedraagt de vis zich normaal behalve in ruststand dan staat hij schuin met zijn kop naar beneden en de staart schuin omhoog.
Wie kan mij advies geven?
Bij voorbaat dank.
Mark. Reactie infoteur, 23-05-2014
Hallo Mark, dit lijkt me een schimmelinfectie. Hiervoor zijn middeltjes in de handel, vraag er eens naar bij je aquariumzaak!

Annebel, 15-05-2014 13:16 #212
Hallo,
Ik zit met mijn handen in het haar. De afgelopen dagen gaan aan 1 stuk door al mijn vissen dood. Er zijn alleen vrij weinig symptomen. De aangetaste vissen blijven in een hoekje van het aquarium zwemmen en hebben de staart vin in elkaar, maar er zijn geen verdere symptomen te zien. Ik heb mijn aquarium water al meerdere malen getest, maar hier komt niets verontrustends uit. Ook behandel ik al met esha2000, al lijkt dit niet veel te doen. Kunt u mij misschien vertellen wat er aan de hand is? En wat ik hier eventueel aan zou kunnen doen?

Met vriendelijke groet,
Annebel Reactie infoteur, 24-05-2014
Hallo Annebel, de samengeknepen staartvinnen duiden erop dat je vissen zich niet fit voelen. Heb je wellicht onlangs nieuwe vissen aangeschaft? Het zou kunnen zijn dat die bijvoorbeeld een ziekte mee hebben genomen. Ik raad je aan om een deel van het water te verversen en je waterwaardes goed in de gaten te houden.

Cailyn, 10-05-2014 17:55 #211
Hallo, ik heb nu al meer dan een jaar een Kempvis (Betta Splendens) het ging altijd goed met het visje maar sinds laatst (week geleden?) zwemt hij langzaam en een beetje suf, alleen als je hem wilt vangen zwemt hij weg. ik heb die week het water goed schoongemaakt en de waterwaardes gecheckt, alles was in orde maar het hielp niet echt. sinds gisteren zwemt hij bijna niet en hangt hij vlak boven de bodem, ook hangt hij scheef en is het bij zijn borst een beetje opgezwollen. ik heb de vis gelijk apart gezet en hem goed bestudeert, ik heb geen rottende vinnen of iets in die trans kunnen ontdekken, alleen dat hij wat opgezwollen is en scheef hangt. in de aparte bak zwom hij wel iets beter. weet u misschien wat ik hier aan kan doen?

alvast bedankt,
Cailyn Reactie infoteur, 23-05-2014
Hoi Cailyn, het feit dat hij opgezwollen is lijkt te duiden op buikwaterzucht. Dit is een ernstige ziekte die erg besmettelijk is. In het artikel kun je meer lezen over een eventuele behandeling, veel succes!

Noesje, 08-05-2014 10:07 #210
Hoi hoi,
Ik heb even een vraagje we hebben sinds een aantal weken een vijver in de tuin en 10 Shubunkins erg leuk en gezellig.
Nu heeft er 1tje een bult aan zijn hoofd gekregen en kan niet ontdekken wat het is kan iemand mij helpen of tips geven? Hij heeft 2 dagen tussen de beplanting gezetten en niets gegeten zwom amper en dacht eigenlijk dat hij dood was, maar hem goed bekeken en sindsdien zwemt hij weer in de vijver rond. Wel heel rustig, heb vandaag nog geen eten gegeven dus weet niet of die eet. Hoop dat iemand me kan helpen
groetjes Noes Reactie infoteur, 24-05-2014
Hallo Noes, een bult op de kop zou kunnen wijzen op een bacteriële infectie. Is de bult strak of bobbelig? In dat laatste geval zou het namelijk ook heel goed een tumor kunnen zijn.

Job Raben, 25-04-2014 16:58 #209
Hallo, wij hebben een koikarper die mooi en recht was tot er in een keer een grote knik in de staart zit, hij zwemt heel moeilijk en heeft witte vlekken gekregen. heeft iemand enig idee hoe dit komt?
groetje job Reactie infoteur, 24-05-2014
Hallo Job, dit komt regelmatig voor bij koi's. Lees dit artikel er eens op na! http://www.koiclubnederland.nl/viewtopic.php?f=48&t=942

Esther, 19-04-2014 23:54 #208
Hallo,
Wij hebben twee Lalia vissen, een mannetje en een vrouwtje. Zij zitten in een 80 liter aquarium met uiteraard nog andere vissen. Het mannetje van de Lalia vissen heeft boven zijn oog een open wondje met een klein wit stipje(lijkt het). Verder heeft hij nog twee witte plekjes op de huid(uhm schubben?) waar de schubben weg lijken te zijn. Hij eet wel goed en de ontlasting is ook nog oke, ook is hij de enige van de vissen uit het aquarium. Heeft iemand enige idee wat het zou kunnen zijn en hoe het te behandelen valt?
Met vriendelijke groeten, Esther Reactie infoteur, 21-04-2014
Hoi Esther, het klinkt als witte stip. Hier zijn diverse geneesmiddelen voor verkrijgbaar. Let op: witte stip is erg besmettelijk dus een snelle behandeling is noodzakelijk. Succes!

Saskia, 17-04-2014 22:58 #207
Mijn guppy vrouwtjes worden zwart onder de huid bij de borstvinnen. Ze hebben het ook maar aan 1 kant van hun lichaam. Geen idee wat het kan zijn. Wie weet het wel? Reactie infoteur, 21-04-2014
Hoi Saskia, zijn je vrouwtjes niet gewoon zwanger? Dan krijgen ze namelijk een zwarte stip op hun buik.

Cheyenne, 15-04-2014 23:02 #206
Mijn goudvis Maatje heb ik nu 17 jaar, alleen hij heeft sinds een paar dagen een paar zwarte vlekjes op zijn lichaam, een of twee op de bovenvin en een paar aan de zijkant van de buik. Ik maak me eigenlijk veel zorgen om hem en ik weet niet of dit ouderdom is of dat hij een ziekte heeft. Kunnen jullie me hier alsjeblieft mee helpen want ik wil hem echt niet kwijt :'( Alvast bedankt. Reactie infoteur, 21-04-2014
Hoi, zwarte vlekken kunnen duiden op ammoniakverbranding, dit kan ontstaan doordat je waterwaardes niet op orde zijn. Heb je die al getest? Ververs je het aquariumwater regelmatig en zorg je er ook voor dat er geen vuil achterblijft op de bodem?

Mandy, 15-04-2014 12:37 #205
Hallo wij hebben een algeneter in onze bak van ong. 25 cm. groot. en sinds kort vertoont deze doffe vlekken op de huid. Ze zitten wel allemaal op een rijtje (1 streep tusssen de ogen op de kop. 2 op het achterlichaam). Echt wit kun je het niet noemen met lichtval ziet het er wit uit zonder lichtval van buitenaf ziet het er grijzig uit. Weet u misschien wat we kunnen doen? Reactie infoteur, 21-04-2014
Hoi Mandy, het zou een kieuwinfectie kunnen zijn. Probeer eens te behandelen met Esha2000, succes!

Carmen, 10-04-2014 18:27 #204
Hallo ik heb een vijver met koi`s goudvissen zonnebaars voorns en zilverwindes en 1 steur.
de zilver windes hebben allemaal groene aanslag hun lijf. andere vissen hebben nergens last van. wat zou het kunnen zijn en is het te behandelen. het lijkt wel alg vorm.

al vast bedankt.
carmen Reactie infoteur, 21-04-2014
Hoi Carmen, het zou misschien een schimmelinfectie kunnen zijn, daarbij kan er een (groene of anderkleurige) 'donslaag' op de vissen ontstaan. Ik weet niet zeker hoe je dit kunt behandelen in een vijver dus ik raad je aan even naar een aquariumzaak te gaan en daar advies te vragen. Succes!

N. Blancquaert, 04-04-2014 20:19 #203
Wij hebben sinds kort enkele goudvissen gekregen. Maar wat we direct opgemerkt hebben is dat er bij één van hen langs beide kanten tussen rugvin en kop een gat zit. Ook rond die gaten is het wit. Is er een verklaring voor dit fenomeen? Reactie infoteur, 09-04-2014
De gatenziekte komt bij discusvissen voor dus dat lijkt me het niet. Zijn het wellicht verwondingen (aangevallen door een andere vis bijvoorbeeld)? Je zou kunnen behandelen met Esha 2000, dat helpt onder andere wonden sneller genezen. Vraag anders ook even advies bij je aquariumzaak.

V/d Woude, 26-03-2014 22:50 #202
Hoy
Heb een vraag. Heb goudwindes in de vijver, en twee er van hebben een witte plek in de vin een heeft. een in de staartvinen de andere in de borstvin. Wat zal het zijn? De andere vissen hebben er geen ook de goudvissen niet. Is het besmettelijk of zal het weer verdwijnen?
Hoor het graag.

Mv. Gr Roelof Reactie infoteur, 31-03-2014
Hoi Roelof, het zou een parasitaire ziekte kunnen zijn. Voor aquariumvissen is dat te verhelpen met Esha2000 maar met vijvervissen heb ik helaas geen ervaring. Ik zou even langsgaan bij je aquariumwinkel, daar kunnen ze je zeker verder helpen. Succes!

Cindy, 22-03-2014 10:43 #201
Hoi een vraag; mijn guppies heb ik al jaren en ik heb geregeld veel kleintjes erbij, nu ook weer. De conditie van de vissen was goed echter heb ik nu opeens vissen die dood gaan en de rest hangt met een groepje bij elkaar boven in de aquarium! Gisteren deel water ververst en pompje schoon gemaakt echter heeft dit nog niet geholpen. Ik ga zometeen het water laten testen en ik hoop dat jij weet wat dit hangen van de guppen betekend? Ik heb het idee dat dit begonnen is nadat ik twee nieuwe planten bosjes erin heb gedaan afgelopen week

Groetjes! Reactie infoteur, 31-03-2014
Hoi Cindy, in plantjes kunnen zeker schadelijke stoffen zitten die afkomstig zijn uit het aquarium waar ze eerst inzaten. Altijd eerst ontzettend goed schoonmaken dus voordat je ze in je aquarium plaatst. Het is inderdaad een goed idee om je waterwaardes te testen en te zorgen dat je water zo snel mogelijk weer van goede kwaliteit wordt. Succes!

Verschueren, 13-03-2014 10:24 #200
Hoi,
Wij hebben 2 sluierstaarten van ongeveer 4 jaar oud.
1 van de vissen 'rust' sinds een half jaar wat vreemd. Als hij zwemt ziet het er heel normaal uit, maar zodra hij stil gaat liggen gaat hij verticaal hangen met zijn kop in de lucht. En daarna zwemt hij naar een tijdje weer normaal weg. We hebben een aquarium van ongeveer 100 liter. De lijkt er bijna op dat de staart te zwaar is voor het visje :).
Met de andere vis is niets aan de hand. Enig idee of dit vervelend is voor de vis en hoe/of we dit kunnen verhelpen?
Bedankt! Reactie infoteur, 31-03-2014
Hallo! Als vissen niet meer recht kunnen zwemmen denk ik aan een zwemblaasinfectie of buikwaterzucht. Allebei besmettelijke en dodelijke ziekten waar vissen meestal snel aan bezwijken. Omdat je vis er al een halfjaar mee rondzwemt, zou ik eerlijk niet durven zeggen wat er aan de hand is, sorry!

Michael Smoorenburg, 09-03-2014 13:43 #199
Ik heb een vijver goudvis (met een driehoek staart) wiens lijf erg opgezet is, uitstaande schubben heeft. Ik dacht eerst aan buikwaterzucht maar hij eet wel en zwemt normaal. Kunt u mij verder helpen? Reactie infoteur, 31-03-2014
Dit klinkt inderdaad als buikwaterzucht. Heb je het inmiddels proberen te behandelen?

Myrthe, 08-03-2014 20:25 #198
Ik heb 3 goudvissen. 1 van hen is ineens heel dik geworden… Ik heb geen idee hoe ik dit diertje moet helpen. Weet er iemand dat wel? Reactie infoteur, 31-03-2014
Hallo Myrthe, eet en zwemt de vis verder wel normaal?

Maxime, 22-02-2014 20:44 #197
Ik heb 2 goudvissen en een sluierstaart in een 60 liter aquarium. En 1 van de goudvissen hangt een beetje op de bodem eet niet veel ook niet veel gegeten sinds aankoop maar hij zwom wel gewoon veel. Nu helemaal niet meer alleen als je hem wil vangen. Nou heb ik hem in een apart bakje gedaan want wil niet dat me andere vissen ziek worden, nu zag ik dat hij witte ontlasting had. Ook is het aquarium een klein beetje wazig ik heb al 2/3 e van het water verschoont. Weet iemand wat dit is? Ook is hij normaal zwart met goud maar is nu een beetje doffig. Reactie infoteur, 27-02-2014
Hoi Maxime, een 60 liter aquarium is eigenlijk veel te klein voor goudvissen maar in ieder geval is alles beter dan een kom! Witte ontlasting kan wijzen op stress maar kan ook veroorzaakt worden door te eenzijdige voeding. Probeer dan ook wat meer variatie in de voeding te brengen, ook met levend voer! Als de ontlasting ook slijmerig is, kan dit ook duiden op flagelaten.

Thijs, 21-02-2014 22:58 #196
Zag vanavond dat een sluier luipaard danio heel rustig boven in mijn bak zwom, en sneller hapten met zijn bek. de kieuwen gingen ook sneller open en dicht. de andere luipaard -, zebra danio, vuur garnalenen corydoras panda zwemmen vrolijk verder.

deze vis heeft ter hoogten van de borst vinnen niet echt de mooie stippen patroon (op de staart lijkt het zelfde). lijkt of hij ergens tegen aan heeft geschuurd. en op/onder de kieuwen zie het rode weefsel zitten.

Weet u wat dit is? Dit is de tweede visje in een paar maanden die wat onder de lede heeft. Reactie infoteur, 27-02-2014
Hoi Thijs, ik denk dat dit een bacteriële infectie is, je zou een behandeling met Esha2000 kunnen proberen.

Nina, 20-02-2014 22:22 #195
Beste
Ik heb guppy's die last hebben van een kromme rug. Maar ik snap niet hoe dat komt want ik heb maar iets rond de 50 vissen en 2 grondkuisers en 1 ruiterkuiser in een aquarium van 60 liter, dus genoeg ruimte. Ik zorg ook regelmatig voor nieuwe guppy's om inteelt te vermijden, mijn waterwaarden zijn goed en mijn guppy's kunnen nergens tegengeslagen worden door te harde stroming van de filter. Help me aub. Reactie infoteur, 21-02-2014
Een kromme rug bij guppen is een heel bekend fenomeen, het betreft meestal een erfelijke afwijking. Het is dan ook aan te raden om de guppen met kromme rug zich niet verder te laten voortplanten.

Arlon, 12-02-2014 22:40 #194
De goudvis van mijn dochter ziet er niet ziek uit. Geen vlekken stippen of andere verkleuringen. Maar zwemmen doet hij niet. Hij hangt op zijn zij in de kom en laat zich door de stroming van de pomp meedrijven, zijn lijf hangt krom. Deze week ook al een andere vis doodgegaan. Die lag 1 dag op de bodem en toen was hij dood. Water is schoon, pomp ook. Kan ik nog iets doen voor Stippelbuikje? Reactie infoteur, 17-02-2014
Hallo, ik denk dat dit een bacteriële infectie is, een kromme rug kan te wijten zijn aan een slechte waterkwaliteit of aan slechte voeding. Omdat je al een extra dode vis had zou ik zeker de waterwaardes even testen om te zien of die in orde zijn.

Kenny, 28-01-2014 18:54 #193
Hallo,

Mijn goudvis (soort weet ik niet) zwemt al enkele dagen niet meer hoe het moet. Het lijkt alsof het achterste gedeelte veel lucht bevat waardoor de achterkant telkens naar boven drijft. Hij probeert wel nog te goed te zwemmen maar het lukt niet. Wel eet hij nog normaal. Eerst dacht ik aan buikwaterzucht maar hij is niet echt gezwollen en heeft geen uitstaande schubben.
Ik had ook nog ergens gelezen dat je een goudvis best geen vlokken te eten geeft omdat hij daarmee lucht binnen neemt en dat dit de oorzaak kan zijn? (ik heb ook een filter die lucht pompt in het aquarium, ik veronderstel dat deze dan ook niet echt gezond is voor de vis?)
Kan u mij soms helpen?

Alvast bedankt
Kenny Reactie infoteur, 30-01-2014
Hoi Kenny, wellicht is het een zwemblaasinfectie, daar is helaas niets aan te doen. Vlokvoer is bij mij weten een prima basis voor een goudvis, maar wissel het wel af met ander voer, bv levend voer en diverse (geblancheerde) groentes zoals erwtjes, sla en spinazie. De filter lijkt me geen oorzaak hiervan!

Bjorn, 26-01-2014 18:11 #192
Hoi

Mijn vis zit in een kom. Ik heb ze pas een paar dagen maar nu heeft hij op zijn oog een wit vliesje en hij ligt alleen maar op de bodem en weer zijn andere oog is heel zwart. HELP!
Groet bjorn Reactie infoteur, 30-01-2014
Hoi Bjorn, een vis hoort niet thuis in een kom! Helaas worden ze nog steeds verkocht in Nederland maar vissen horen echt in een aquarium. Is het oog ook opgezwollen? Dan kan het op een infectie duiden. Zeker als hij ook lusteloos is, denk ik dat dit een infectie is. Heb je het water al verschoond? Wat is het trouwens voor vis?

Jari, 22-01-2014 11:18 #191
Mijn vuurstaartlabeo vertoont witte punten op zijn rug- en borstvinnen, wat is dit? En nog belangrijker wat kan ik er tegen doen? Reactie infoteur, 30-01-2014
Hoi Jari, dat is hoogstwaarschijnlijk witte stip, een ziekte die redelijk goed te behandelen is. Ik adviseer je om even langs te gaan bij een dierenwinkel of aquariumzaak, daar hebben ze vast een geneesmiddel te koop. Succes!

Witte, 16-01-2014 12:04 #190
Kan ik esha 2000 ook gebruiken in een aquarium waar schilpadjes in zitten? Reactie infoteur, 16-01-2014
Dat zou ik echt niet weten, sorry! Ik raad je aan om meer informatie te vragen aan je aquariumhandel. Het lijkt me dat het niet schadelijk is voor je schildpadjes, vissen kunnen er immers ook tegen, maar je weet maar nooit…

Micheloffermans, 03-01-2014 12:12 #189
Geachte Mevrouw, Meneer,

Mijn zus heeft een goudvisje van een paar jaar oud en is gezond althans de laatste tijd doet hij een beetje raar. hij blijft stil liggen alsof hij dood gaat. verdere bijzonderheden zien we niet aan em en dat gebeurt vaker, weet iemand wat het kan zijn? Reactie infoteur, 15-01-2014
Hallo, de beschrijving is nogal vaag, zijn er geen andere symptomen?

Tamara, 15-12-2013 22:14 #188
Hallo,

Ik heb sinds een jaartje 3 sluierstaartvisjes. De eerste (kleinste) was al vanaf het begin een beetje een dikkie. Ik had van de dierenwinkel begrepen, dat het kwam door het luchthappen en ik overmoest op ander voedsel. Dat ging prima alleen ze bleef een dik buikje houden. Nu heb ik net mijn bak verschoont. En begonnen er 2 super actief rond te zwemmen. De andere (kleine) ging in een hoekje zitten en deed niet zoveel. Ik heb de kleine net dood op de bodem gevonden. En de andere zwemt verticaal. Ik snap er niks van, ik doe altijd op de zelfde manier mijn bak verschonen. En daarvoor deden ze normaal. Heb ik iets verkeerds gedaan?
Groetjes Tamara Reactie infoteur, 18-12-2013
Hallo Tamara, wat is voor de 'normale' manier van verschonen? Houd je de vissen in een aquarium of in een kom? Hoeveel water ververs je elke keer? Het klinkt alsof er een te grote schommeling is geweest in je waterwaardes, hier kunnen je vissen niet tegen!

Jelle, 15-12-2013 18:05 #187
Hallo,

mijn sluierstaart heeft 2 witte kale plekjes op zijn huid. wat is dit?

groeten jelle te vaarwerk Reactie infoteur, 18-12-2013
Hoi Jelle, het kan wellicht een huidinfectie zijn, dit kun je behandelen met Esha2000. Succes!

Daan, 13-12-2013 23:33 #186
Hallo,

Mijn goudvis (1/2jaar oud) doet heel raar.
Hij zwemt alleen nog als je kijkt of als je het water laat bewegen. Hij zinkt ook aldoor en ligt op zijn zij. Hij eet ook niet meer en haalt geen adem meer (heel soms nog).
Wat moet ik doen?

Groet Daan Reactie infoteur, 18-12-2013
Hoi Daan, ik denk dat dit een zwemblaasinfectie is. Helaas is hier niets aan te doen en zou je het beste de vis uit zijn lijden kunnen verlossen.

Sem, 07-12-2013 23:54 #185
Hallo,
Ik heb mijn goudvis nu 10.5 jaar en hij heeft opeens een kromme staart. Dit heb ik pas vandaag ontdekt.
Hij eet wel goed en zwemt ook wel normaal. Vroeger was hij veel actiever maar hij is al een tijdje minder snel met zwemmen.
Ik vraag me af wat dit betekent en wat de oorzaak is en hoe ik me vis kan helpen. Zou hij weer een rechte staart kunnen krijgen? Reactie infoteur, 09-12-2013
Hallo Sem, als een vis krom gaat groeien dan kan dat komen door ruimtegebrek, maar aangezien je vis al zo oud is denk ik niet dat dit de oorzaak is. Het kan ook een darmstoornis zijn, door deze ziekte kan de vis geen voedingsstoffen meer opnemen. Je vis zal dan steeds slomer worden, niet meer eten en gaat uiteindelijk dood. Het zou ook kunnen komen door een tekort aan vitamines of een reactie op het gebruik van medicijnen, een middeltje tegen algen of een ander spulletje. Meerdere oorzaken dus! Wellicht kun je bij je aquariumwinkel om meer raad vragen.

Maria, 05-12-2013 17:41 #184
U bent een echte vissenheld! U heeft waarschijnlijk vele vissenlevens gered. Kan ik voor de witte wollige vlekken esha 2000 gebruiken? waar ik het ergst over in zit zijn toch die zwarte vlekken, vooral omdat niemand dit blijkt te kennen. Heeft u nog goede advies wat ik als medicijn in huis zou kunnen nemen? Reactie infoteur, 09-12-2013
Hoi Maria, wat leuk om te horen, dankjewel! Ja je zou zeker Esha2000 kunnen proberen, dat helpt oa tegen schimmelinfecties. Het merk Fungicell is speciaal ontwikkeld tegen schimmelinfecties dus ook zeker het proberen waard.

Ik heb ook even Gegoogled naar die zwarte vlekken want ik heb echt geen idee wat het is. Op internet heb ik gevonden dat het wellicht een huid- of kieuwinfectie, of een parasitaire infectie kan zijn, die te behandelen is met antibiotica. Het kan ook zijn dat de huid geirriteerd raakt doordat je teveel water ververst, dus wellicht is dat de oorzaak?

Jonas, 03-12-2013 14:58 #183
Hallo, ik heb sinds kort een goudvis in huis. De eerste dagen ging alles prima maar hij ligt vandaag steeds op de bodem. Hij is veel minder actief dan normaal. Ook hangt er een soort vreemde witte draad uit zijn poep die maar blijft hangen en er niet afvalt zoals normaal als hij kaka doet. Ik maak me wat zorgen, weten jullie at het probleem kan zijn? Reactie infoteur, 04-12-2013
Hallo, een parasiet of worm kan zorgen voor slijmerige ontlasting. Neem eens een kijkje bij de beschrijving van deze ziekten in het artikel!

Maria, 03-12-2013 13:48 #182
Hallo infoteur,

Mijn vis heeft ergens op zijn vin een soort wollige witte vlek die er pas later bij is gekomen. (2 ziektes in 1 misschien?), want de vorige vis had dit niet. De zwarte vlekken zijn niet wollig. Mijn vis is nog steeds levend maar de vorige was ook pas na een tijdje dood gegaan, hij zit nog steeds in een aparte bak en ik heb geprobeerd overal op internet een antwoord te vinden op mijn vraag. Heel erg bedankt dat u mij beantwoord heeft, ik hoop echt dat ik hem beter kan maken. Reactie infoteur, 04-12-2013
Hallo Maria, wat vervelend! Het zou een schimmelinfectie kunnen zijn, Er zijn middeltjes hiertegen in de handel, informeer eens bij je aquariumzaak!

Nina de Haan, 17-11-2013 09:54 #181
Hallo vanochtend toen ik mijn goudvissen ging voeren had 1 van mijn vissen een opgeblazen buik en schubben die eruitzien of ze er ieder moment af kunnen vallen ik heb direct de kom verschoond en ze een beetje eten gegeven voor de rest doet mijn vis wel normaal hij eet normaal en zwemt normaal kan dit komen doordat ik mijn vissen 4 dagen zonder plantje in de kom heb laten zitten? Reactie infoteur, 21-11-2013
Hallo Nina, dit klinkt als buikwaterzucht. Bij deze (besmettelijke!) ziekte is het belangrijk dat je waterwaardes optimaal zijn. Een vissenkom is GEEN geschikte huisvesting voor een goudvis. Goudvissen hebben een heel groot aquarium nodig. Helaas is deze ziekte niet te behandelen.

Maria, 10-11-2013 13:12 #180
Mijn vis is een paar dagen geleden overleden. ik had heb wel voor een tijdje in een aparte bak gedaan. Hij begon ineens zwarte vlekken op zijn vin en schubben te krijgen. Nu zie ik ineens dat mijn andere vis dezelfde symptomen vertoont hij lag eerst op zijn zij en nu beginnen zijn vinnen zwart te worden. Ik heb esha 2000 geprobeerd maar niets helpt. is dit een ziekte? Reactie infoteur, 21-11-2013
Hoi Maria, zijn de vlekken een beetje 'wollig'? In dat geval zou het wellicht een schimmelinfectie kunnen zijn. In het artikel lees je hoe je dat kunt behandelen. Veel succes!

Chantal, 04-11-2013 15:11 #179
Sinds 2 dagen heeft 1 van mijn goudvissen een soort bloedvlek rond zijn mond. Hij zit het langst in het aquarium. De tweede goudvis heb ik sinds 3 weken. Heb vandaag voor de zekerheid hele aquarium schoongemaakt en vers water erin gedaan. Verder niks aan de hand met de goudvis. Ze lijken het ook goed te kunnen vinden.
Is dit een ziekte? Besmettelijk? Weet iemand waar dit door komt? Reactie infoteur, 21-11-2013
Hoi Chantal, is het niet een wondje? Wellicht heb je iets scherps in je aquarium staan waar de vis zich aan verwond kan hebben? Het zou ook een (besmettelijke) infectie kunnen zijn. Zorg er in ieder geval dat je waterwaardes op orde zijn. Daarnaast zou je een behandeling met het breed werkende medicijn Esha 2000 kunnen proberen, dit helpt oa bij het helen van wondjes en tegen infecties. Veel succes met je aquarium!

Henny, 01-11-2013 11:51 #178
Hallo weer,
Heel erg bedankt voor de snelle reactie maar ik zou graag willen weten hoe een vis plotseling aan een zwemblaasinfectie komt. Om er voor te waken dat de andere vissen het niet krijgen, en kunnen we voorzorgen nemen zodat het niet met de anderen kan gebeuren. Reactie infoteur, 21-11-2013
Hallo Henny, vaak hebben dergelijke infecties te maken met je waterwaardes. Zorg er dan ook voor dat deze altijd goed op orde zijn!

Henny, 01-11-2013 01:02 #177
Hallo,

We hebben 2 sarasa's en 10 shubunkin's, eerst in een vijver maar nu in een 160 liter aquarium aangezien ze nog zo klein waren en willen ze in huis laten "overwinteren". Nu is 1 van de sarasa's vreemd gedrag gaan ontwikkelen, racet als een gek door het aquarium en zelf's achterwaartse salto's. Eerder vanavond lag hij op zijn zij op de bodem en hebben hem eruit gehaald en apart gelegd. Hij ademt, zwemt wat rond (op zijn zij) en gaat dan weer op zijn zij op de bodem liggen. Er zit niet gek veel leven meer in. De kleuren zijn prima, geen plekjes en/of stipjes op de flanken. Het lijkt wel alsof hij niet meer in evenwicht is. Wat kan de oorzaak zijn? De andere vissen zwemmen rustig rond, knabbelen aan de zuurstofplantjes en spelen met de zuurstofballetjes die in het aquarium hangen. Reactie infoteur, 01-11-2013
Hoi Henny, als je vis niet meer goed kan zwemmen zou het een probleem met de zwemblaas kunnen zijn. In dat geval is het goed dat je hem apart hebt gezet, want een zwemblaasinfectie is besmettelijk.

Krijn Visser, 31-10-2013 00:51 #176
1 van onze goudvissen in ons aquarium heeft sinds vandaag een hele dikke buik, zwemt verder normaal en eet ook normaal. Wat zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 31-10-2013
Een opgezwollen buik kan duiden op het SVC-virus, of, wat waarschijnlijker is, buikwaterzucht. Beide ziektes zijn besmettelijk dus het is aan te raden je vis apart te zetten. Het is wel vreemd dat de vis verder normaal eet en zwemt want meestal is dit niet het geval!

Suzan, 23-10-2013 20:51 #175
Ik heb nu een 3de gup met een hangende staart en een platte rugvin. 2 van de 3 zijn hebben het helaas niet overleefd. Nu begrijp ik dat dit een bacteriele infectie kan zijn, m'n waterwaardes waren uitstekend maar toch maar weer water ververst en wat extra easylife erin gedaan. Ik begreep dat dit bacteriele infecties tegen gaat. Nu is mijn vraag moet ik dan toch nog voor de zekerheid Esha 2000 gebruiken? Of misschien een ander middel? Reactie infoteur, 01-11-2013
Als je denkt dat het een bacteriële infectie is zou ik zeker Esha2000 gebruiken. Of Easylife nou specifiek ook tegen infecties werkt, dat denk ik eigenlijk niet. Bij mijn weten is Easylife een algemeen filtermedium dat wel bijdraagt aan een beter milieu in je aquarium.

Piero24, 21-10-2013 01:24 #174
Hallo, Help! heb sinds kort een jewel 60 ltr bak voor mijn 2 gele goudvissen uit de vijver.
Alleen nu na 2 weken lijkt het wel of er bij 1 vis schubben ontbreken aan de achterkant.
Niet veel maar je ziet het wel. De vissen schieten ook door de bak heen zodra het licht aan gaat, 5 sec later is dit over en gedragen zich redelijk rustig. Vertonen redelijk normaal gedrag denk ik, zodra er voer inkomt beginnen ze wel een beetje te vechten door elkaar weg te duwen. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 01-11-2013
Oei dat is wel een klein aquarium voor goudvissen! En heb je ze direct uit de vijver overgedaan naar je aquarium? Heb je daarbij gebruik gemaakt van het vijverwater of heb je ze in kraanwater gedaan? Zijn je waterwaardes wel in orde? Als de schubben ontbreken heeft je vis wellicht een huidinfectie. Je zou een behandeling met Esha2000 kunnen proberen maar zorg er allereerst voor dat de leefomstandigheden in het aquarium goed zijn want dat is het allerbelangrijkste!

Olaf Giehl, 08-10-2013 15:30 #173
Een aantal van mijn sluierstaarten zijn hun staarten deels kwijt, komt dit door een ziekte of kan het dat een andere vis deze aanvreet? Ook zal zijn ze al jaren bij elkaar.

Bij voorbaat dank Reactie infoteur, 14-10-2013
Hallo Olaf, het zou inderdaad kunnen dat andere vissen ze afbijten, heb je wellicht meer info over je aquarium (de grootte en de samenstelling van je vissenbestand)?

Het kan ook vinrot zijn!

Kortny, 19-09-2013 12:05 #172
Hallo ik heb sindskort een visje. De eerste dagen had ik hem in een kom alleen dat vond ik sneu dus ik deed hem in een aquarium. Ook kocht ik er nog 2 vriendjes voor hem bij. Maar zins ik hem in het aquarium hebt gestopt ligt ie alleen nog maar op de bodem (mijn andere 2 visjes ook trouwens). In de dierenwinkel waren ze heel druk. Verder is er niks mis met ze ze zijn niet dikker of dunner geworden ook eten ze goed. Meestal 1 keer per dag zijn ze ongeveer 10 sec. Super druk, dan schieten ze door hun aquarium en botsen overal tegen op. Vervolgens liggen ze weer de hele dag op de bodem. Wat hebben mijn vissen? En wat kan ik eraan doen? Reactie infoteur, 02-10-2013
Waarschijnlijk zijn je waterwaardes niet goed, je hebt ze meteen in het aquarium gedaan toen je het aquarium kocht? Dat is niet goed, je bak moet eerst een paar weken indraaien om goede bacteriën te kweken. Ik vraag me ook af wat voor vissen je in je aquarium hebt gedaan?

Smeets, 12-09-2013 13:46 #171
Mijn Karper laat zich zinken op de bodem, ademt zeer traag. Ik kan hem zonder problemen pakken. Beweegt dan wel wat maar traag. Van een kieuw staat het sluitbare randje gekruld van open. En gaat ook op de kant liggen met die niet goed sluitende kieuw naar boven. De Kieuwen zijn rood. Is dit normaal? Ik weet dat wit niet goed is. maar dit ziet er vrij donker rood uit…? Reactie infoteur, 14-10-2013
Dat klinkt inderdaad niet goed, wellicht een kieuwinfectie.Je zou een behandeling met Esha2000 kunnen overwegen, ik zou ook zeker je aquariumwinkel even bezoeken om meer informatie te vragen over je vis en het medicijn.

Coban, 31-08-2013 13:13 #170
Mijn vis kan al sinds een week niet goed meer eten. De brokjes die ik hem voer lijken wel in zijn mond vast te zitten. Ik denk dat er iets mis is met zijn bovenkaak. Wat kan ik hier tegen doen? Ik breek de brokjes al in kleinere stukken zodat hij ze gemakkelijker kan eten, maar ben bang dat zelfs dit al niet helpt. Reactie infoteur, 14-10-2013
Sorry, hier heb ik nog nooit van gehoord dus ik kan je er helaas niet mee helpen. Ik raad je aan om meer informatie te vragen bij je aquariumwinkel. Succes!

Wesley, 26-08-2013 00:15 #169
Mijn vis heeft een dikke buik aan de onderkant. weet niet wat voor vis of wat ik moet doen. Reactie infoteur, 14-10-2013
Hoi Wesley, het is absoluut noodzakelijk dat je je goed in de vis verdiept voordat je hem aanschaft, anders gaat het snel mis! Ik gok dat het buikwaterzucht is, heeft de vis ook problemen met zwemmen? Deze ziekte is helaas niet te genezen.

Daphne van der Heijden, 26-08-2013 00:08 #168
Mijn vis, Visstick, een oranje met witte vis heeft rare verschijnselen, hij at niet meer en zwom een beetje eenzaam rond. We dachten eerst dat het kwam door de dood van mijn andere vis die naar de bodem zakte, we konden daar niks aan doen, maar Visstick begint nu pluisachtige grijze plekjes van max. 2 mm doorsnede te krijgen. het is vreemd want hij eet nu wel weer en is iets actiever. ik wil graag weten wat er aan de hand is dus als jullie at weten dan hoor ik het graag. Reactie infoteur, 14-10-2013
Hoi Daphne, dat klinkt als een schimmelinfectie, zie voor meer informatie over de behandeling de tekst hierover in het artikel.

M., 21-07-2013 22:57 #167
De goudvis van mijn dochter heeft al enige tijd (plm. 3 maanden) last van een soort kleine bloeduitstortingen. Deze verschijnen overal op de huid, en trekken na een dag of 3 weer weg, om elders weer op te duiken. Ik vindt dat de vis minder eet, want de eetbare plantjes blijven onaangeroerd, vlokken eet hij wel op. Kan er op internet niets over vinden. Verder valt mij niets op. Weten jullie iets? Reactie infoteur, 01-08-2013
Is het wellicht een huidinfectie? Bloeduitstortingen horen daarnaast ook bij het ziektebeeld van SVC (zie de tekst hierover in het artiekl)

Guus Muermans, 13-07-2013 13:39 #166
Sinds 3 jaar heb ik al goudvissen, eerst in een kom en sinds een jaar in een aquarium met verlichting, zuurstofpomp met clearwater en algenfilter en een echte plant en rots en steentjes op de bodem. Volgens mij doe ik alles goed maar toch gaat er om de 4 weken wel een dood van de vier. Het valt me op dat ik dan een paar dagen ervoor de clearwater filter vernieuwd heb. Om de 9 weken haal ik 5 liter water van de 25 weg en doe ik er schoon water bij. Voeren doe ik om de dag en niet teveel. Aan de vissen merk ik nooit iets en zien er ook altijd gezond en vrolijk uit, zwemmen rustig en niet gejaagd door het water. Wie weet raad? Reactie infoteur, 15-07-2013
Hallo Guus, een aquarium van 25 liter is eigenlijk veel te klein voor goudvissen. Goudvissen hebben een aquarium nodig van minimaal 1 meter breed. Ik begrijp dat er geen filter in je aquarium zit? Zeker als dat het geval is, is om de 9 weken verversen echt veel te weinig! Ik raad aan om een (veel) groter aquarium te kopen inclusief filter en wekelijks (of om de week) een deel van het water te verversen. Als ik een gok zou moeten doen zou ik denken dat je waterwaardes (NO2 / NO3) veel te hoog zijn… Meer over een goede verzorging van de goudvis kun je hier lezen: http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/1154-carassius-auratus-goudvis.html

Jose, 08-07-2013 15:44 #165
Hallo,

Ik heb een vraag over een guppie. De staart van de vis is niet mooi 'wijd' meer, hij lijkt wel aan elkaar vastgeplakt? Ook hangt deze wat naar beneden en heb het idee dat de vis 'krom' is geworden net of hij ergens tussen heeft gezeten. Ze lijkt nog erg levendig, is dit ouderdom of een heeft ze wat aan haar vin. Verder geen vlekken of uitpuilende ogen e.d…
Weet iemand wat het is en wat ik er tegen kan doen. We hebben we eerder zo'n visje gehad en deed precies hetzelfde.Maar ik dacht dat het ouderdom was, hij verkleurde ook( zwart).
Alvast bedankt voor jullie reactie. Reactie infoteur, 10-07-2013
Bij met name guppen komt een kromme rug wel vaker voor inderdaad, Normaal gesproken is dit een erfelijke afwijking. Maar als je vis ook met zijn staart knijpt dan lijkt hij zich toch niet helemaal goed te voelen. eet de vis nog wel goed?

Herman, 04-07-2013 21:32 #164
Hoi, ik heb een koi met een enorme dikke bolle buik. een klein jaar geleden kreeg
hij dat al stilaan, maar lijkt nog springlevend te zijn.
Wat denkt u van dit probleem? Reactie infoteur, 10-07-2013
Het zou buikwaterzucht kunnen zijn, of een tumor. Het zou ook nog een ontsteking kunnen zijn, of als het een vrouwtje is, zou het ook nog kunnen van "versteend" kuit. Het is aan te raden je koi te laten onderzoeken door een specialist op dit gebied!

Eduard, 01-07-2013 08:16 #163
Hallo, ik heb een vijver met goudvissen en een aantal koi's. Sinds een ruime week zoeken de goudvissen steeds een bepaald rustig plekje op in de vijver en liggen ze als een school op en over elkaar heen. Sommigen hebben een witte slijmlaag en ze zwemmen zeer traag en hebben de neiging op hun zij te gaan liggen. Ook de koi's zijn sloom en willen soms op hun zij gaan liggen. Een paar goudvissen zijn al doodgegaan. Zover ik weet is het zuurstofgehalte voldoende. Wat is er aan de hand, welke ziekte eventueel en wat is er aan te doen? Reactie infoteur, 10-07-2013
Ai, dat klinkt niet best. Zijn je waterwaardes wel in orde? Gezien meerdere vissen er last van hebben denk ik aan een besmettelijke infectie. Informeer eens bij je aquariumwinkel naar een medicijn dat je in zou kunnen zetten.

Marcel, 30-06-2013 20:19 #162
Ik heb twee siervisjes waarvan er eentje steeds aan het wateroppervlakte drijft soms gaat hij naar beneden maar het lijkt wel of hij niet onder water kan blijven. ligt soms op zijn kant maar als je dichtbij komt schiet ze als een raket door het water.

herkent iemand dit en wat is er aan te doen? Reactie infoteur, 01-07-2013
Ik denk dat dit waarschijnlijk buikwaterzucht is. Dit is helaas niet te genezen!

Ad Timmermans, 27-06-2013 12:02 #161
Ik heb 2 dikke goudvissen al heel lang zijn ze dik (1 tot '1-2 jaar). het is net of ze een tennisbal in haar buik hebben zitten. ze zwemmen ook een beetje scheef, eten normaal
Ze zitten nu in een nieuwe grote 4.00-0.80-1.20 vijver. Wat kan ik doen? Reactie infoteur, 27-06-2013
Hoi Ad, dit klinkt als buikwaterzucht, maar over het algemeen overlijden vissen daar vrij snel aan. Je zou eens kunnen informeren bij de dierenwinkel voor bijvoorbeeld een medicijn met een breed spectrum.

Bob, 18-06-2013 16:29 #160
Mijn guppy heeft een bloedvlek en gaat waarschijnlijk dood. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 19-06-2013
Een bloedvlek? Wat bedoel je daar precies mee? Als je zeker weet dat je vis het niet zal overleven kun je bij de dierenarts een middeltje halen om hem uit zijn lijden te verlossen.

Gaby, 12-06-2013 22:34 #159
Wie kan mij helpen. Ik heb sinds enkele weken een 60 liter aquarium erbij. Mijn kleine bak is prima in orde maar de grotere wild maar niet lukken. Plantjes gaan helemaal onder algen zitten. En zien er na korte tijd niet meer uit. Er zitten nu 3 platties 4 guppies 2 tetras en 2 pleco's in. Na een tijdje gaat er steeds een dood. Ik zie soms troebele ogen vinnen worden kleiner vrij lichte witte stipjes ze zonderen zich af of verstoppen zich of liggen op de bodem.
Zitten ook nog 3 bodemkruipertjes in. Eentje had opeens een gat in zijn kopje en is daarin overleden. Reactie infoteur, 18-06-2013
Hoi Gaby, wat vervelend zeg! Over het algemeen is een grote bak juist makkelijker dan een klein bakje. Heb je je waterwaardes getest, zijn die in orde? Heb je genoeg planten in de bak staan, en staat deze wel op een goede plek (niet in direct zonlicht bijvoorbeeld)?

Rob, 31-05-2013 23:57 #158
Hallo, mijn Sarasas krijgen witte plekken op hun lijf met schubben die wel lijken los te laten, ook schuren ze veel en lijken soms wel wat agressief naar andere vissen in mijn vijver, enig idee wat dit kan zijn.

mvg Rob Reactie infoteur, 18-06-2013
Hallo Rob, het zou een bacteriële infectie kunnen zijn. In aquaria kun je dat behandelen met Esha2000 maar ik ben niet zo goed thuis in de vijverwereld. Misschien kan de dieren/aquariumwinkel je verder helpen aan een goed medicijn! Succes ermee!

Martijn, 24-05-2013 18:45 #157
Hallo,
Vorig jaar kreeg ik een ziekte in de vijver, er zijn z'n 8 karpers groot en klein aan dood gegaan. In de winter leek het beter te gaan met de overige 3 karpers en de andere vissen (goudvissen/windes/steuren). Nu in de lente hebben we weer een dode karper eruit gehaald en het lijkt erop dat nu ook de goudvissen ziek zijn. Ze zwemmen sloom, karpers en windes schuren, zitten vaak apart, minder eetlust, vaak "scheurt" de staartvin precies in het midden en vooral bij d'r goudvissen lijken de kieuwen veel hele kleine witte stipjes te bevatten. Is dit witte stip? Of iets anders? We hebben sinds 2 jaar ook 2 schildpadden in de vijver die ook wel een hapje staartvin lusten, maar vissen lijken deze te mijden… Iemand hetzelfde probleem gehad?
BVD! Reactie infoteur, 18-06-2013
Hoi Martijn, wat vervelend. Witte stipjes duiden inderdaad op witte stip. Maar dat schuren zou bijvoorbeeld weer een bacteriële infectie kunnen zijn. Misschien kun je bij je dieren/aquariumwinkel eens informeren naar een medicijn met een breed spectrum voor de vijver?

Sanne, 18-05-2013 11:40 #156
Hallo, wij hebben een sluierstaart van iemand overgenomen die wat vergroeid is maar nu bij ons in een 2 meter aquarium zit, wat ons opviel is dat deze doorzichtige slierten met een soort van geleibelletjes poept en soms is het sliertje ook groen, wij dachten aan een infectie oid maar kunnen we hier iets mee doen en met wat voor middel eventueel? Verder doet de vis het goed en eet en zwemt ook gewoon. Ze krijgt Hikari voer en ingevroren muggenlarven ( wel ontdooit natuurlijk). Reactie infoteur, 23-05-2013
Hallo Sanne, dit klinkt als gewone ontlasting. Tenminste bij mijn vissen zat er ook wel eens een luchtbelletje aan de ontlasting! De kleur van de ontlasting kan te maken hebben met de soort voeding. Ik zou me geen zorgen maken!

Coby Meulenbroeks, 16-05-2013 17:30 #155
Vraag: Ik heb net een dode goudvis uit de vijver gehaald. Hij zag er goed uit, ik zag alleen dat er een soort van vlies uit een kiew hing, was dat een kiewinfectie? Zo ja, wat had ik hier aan kunnen doen, en lopen mijn andere vissen nu ook gevaar? Reactie infoteur, 23-05-2013
Dat is lastig te zeggen… Weet je misschien of de vis al eventjes dood was, kan het misschien al ontbinding zijn geweest?

Geje, 04-05-2013 19:09 #154
Wat kan de oorzaak zijn dat een Koi veel op de zij in het water ligt soms zwemt die weer normaal en gaat dan weer op de zij liggen

wie heeft advies hoe te handelen of wat de event. problemen zijn en hoe verder te handelen

Alvast bedankt Reactie infoteur, 10-05-2013
Dat is vreemd, wellicht is er sprake van een infectie. Zijn de waterwaardes in orde en zijn je andere vissen wel gezond?

Zeghers, 27-04-2013 10:09 #153
Een van de goudvissen heeft een wit gezwel juist boven het oog dat dikker wordt, zo precies zoals een cyste. Denk niet dat het pijnlijk is maar het zal op termijn gênant worden voor het oog. Gedrag is normaal, levendig, eetlust enz. ok. Reactie infoteur, 23-05-2013
Wellicht zijn het vispokken? Het zou dan vanzelf moeten verdwijnen, je kunt de temperatuur verhogen om het proces wat te versnellen.

Vercaigne, 17-04-2013 09:13 #152
De ogen worden troebel, en ze verliezen hun slijmvlies, en ze maken ook snelle bewegingen alsof ze jeuk hebben. ik heb al 50 doden vissen. Reactie infoteur, 23-05-2013
Dat klinkt vrij ernstig en als een zeer besmettelijke ziekte, welke kan ik niet direct zeggen maar het klinkt als een huidinfectie, wellicht gecombineerd met iets anders. Je zou het medicijn Esha2000 kunnen proberen, dit is een medicijn met een breed spectrum.

J. de Wit, 12-03-2013 20:21 #151
Hallo, ik heb sinds vier jaar twee sluierstaartjes. Ze zijn in die vier jaar wel groot geworden. Nu wil het dat ze al een paar weken op de bodem hangen en niet erg actief meer zijn. Ze hangen in een hoek en soms met hun bekje tussen de steentjes.Ze eten wel maar ik weet niet wat ik er aan moet doen. Ze zijn wel dik. Een is er oranje met zwarte stippen en die ziet er echt zielig uit en het zwart op zijn lijfje is wel groter geworden. De oranje vis is wel wat meer actief maar ook die hangt veel op de bodem naast de andere vis in het hoekje. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 19-03-2013
Hebben ze goudvissen wel een aquarium dat groot genoeg is? Meestal worden goudvissen niet zo heel oud omdat ze in een behuizing terechtkomen dit niet goed voor ze is.

Leon, 07-02-2013 21:06 #150
Bij ziekte gebruik ik halamid. Ik zou elke aquarium liefhebber aanraden zich in de werking en toepassing te verdiepen.

Sanne, 03-02-2013 15:37 #149
Wie kan mij helpen,

ik heb een pauw oog cichlide en boven op zijn kop zitten 2 neusgaten of iets in die richting, nou lijkt t of er uit 1 gat alg lijkt te groeien, in het begin leek het een
mee eter, maar het komt er nu een beetje uit groeien.
iemand enig idee of dit ernstig is of dat het inderdaad gewoon alg is wat eruit groeit?
en wat kan ik er eventueel tegen doen. ik kan er niets over vinden op internet.

groetjes sanne Reactie infoteur, 07-02-2013
Hallo Sanne, hier heb ik echt nog nooit van gehoord, ik kan je niet helpen, sorry! Ik hoop dat het niets ernstigs is en dat je Pauwoog cichlide snel herstelt.

Normajean, 15-01-2013 18:34 #148
Hallo, Mijn vis heeft rode kieuwen en ligt op de bodem, En beweegt af en toe,
Het is een goudvis, En hij heeft een dikke wang aan een kant en aan de andere kan niet, En misschien weet u wel hoe u mij moet helpen want ik heb nog niet zo lang vissen, en ik weet niet wat dit betekent maar de vis doet heel raar, hij heeft een 2 grijze stippen bij zijn oog en bij zn neus en op de begin van zijn staart een en dat was eerst zo niet.

Wouter, 17-12-2012 08:02 #147
Hallo, ik heb een zieke vis. Hij heeft hele bolle ogen en eet heel weinig en hij heeft witte rantjes aan zijn vinnen en staart.

Julie, 30-11-2012 09:54 #146
Ik heb sinds enkele maanden een algeneter (een vrij klein soort dat maar 4cm word) in mijn aquarium met guppen. Nadat ik een kleine week geleden het water ververste is zijn buikje beginnen groeien. echter is het nu in de laatste 24u bijna verdubbeld in grote, ziet heel de buik rood kan hij door die dikke buik niet goed meer met zen mond aan de algen. ook zijn kleur begint dof te worden en puilen de ogen uit.waterwaardes lijken in orde te zijn. wat kan ik doen om hem te helpen ben nl een weekend niet thuis en ben ban dat hij er na het weekend niet meer zal zijn als ik hem niet kan behandelen?
help me AUB Reactie infoteur, 11-01-2013
Dit klinkt als buikwaterzucht. Zijn je waterwaardes in orde?

Alma, 22-11-2012 14:10 #145
Goedendag,
Ik heb een zieke goudvis. Zijn bek blijft open staan en daar heb ik bactyfec voor gebruikt i.v.m. misschien bekschimmel. De bek ging wat minder open staan. Daarna kon hij niet goed meer zwemmen, zakte naar de bodem. Daarop heb ik hem in weinig water gezet zodat hij tot rust kon komen. Nu heb ik er meer water bij gedaan en weer bactyfec. De vis ligt vaak op zijn zij en ik zag een rode verkleuring op zijn buik. Wat kan die rode verkleuring betekenen? Graag ontvang ik een reactie hierop en advies.

Groetjes Alma

Veerle, 15-11-2012 21:03 #144
Onze goudvis heeft zich verwond aan het netje toen we hem van aquarium hebben gewisseld. Er was eerst een klein sneetje in z'n flank, maar de wonde is op een paar weken tijd verder open gegaan en is nu zo groot als een kersenpit. Voor de rest is er niets te merken, aan onze vis, hij heeft een goede eetlust en zit de hele dag achter z'n maatje aan. Wat moeten we doen, die wonde ziet er echt niet goed uit. Reactie infoteur, 03-12-2012
Hallo Veerle, om te voorkomen dat de wond gaat ontsteken (wat inmiddels wellicht het geval is) zou ik Esha 2000 in je aquarium gebruiken.

Jacky, 07-11-2012 01:32 #143
Hallo

Wij hebben sinds twee maanden een stel visjes, goudvisjes. Eerst was er helemaal niets aan de hand, en zo ineens in 24 uur tijd, was de staart van de gevlekte vis er helemaal afgerot. Nadat ik van de schrik was bekomen ben ik gaan rondinformeren en gaf men mij een middel die ik drie dagen in het aquarium moest doen. Nadat ik dit gedaan heb zie ik nu dat het rottings proces (wat begon met een witte nevel om de staart) nu is gestopt. Er is van de gehele staart bijna niets meer over. Toch het visje zwemt en is bijna net zo actief als de andere die deze nevel om geen enkele vin heeft gekregen. Toch zie ik dat ze veel onrustiger zijn als in het begin en dat de goudvis soms heel wild aan het zwemmen is, dan ademt hij ook heel snel dit even later zich weer hersteld. Hoe kan ik nu weten wat er aan de hand is, en komt het überhaupt weer goed met de staart van het gevlekte visje. Is het medicijn ESHA 2000 afdoende of moet ik nogmaals behandelen? Wie oh wie kan mij meer vertellen?

Mvg Jacqueline

M., 30-10-2012 01:05 #142
Hallo,

Mijn goudvis ligt nu al een aantal dagen op de bodem. Soms zwemt hij een heel klein stukje, maar ook dit wordt steeds minder. Hij eet ook helemaal niet en begint heel erg mager te worden. Wat is er aan de hand en kan ik hem beter maken?

Mvg. Reactie infoteur, 05-11-2012
Hallo, dit klinkt als een bacteriële infectie. Als je de mogelijkheid hebt, raad ik aan de zieke vis apart te zetten in een quarantaine-aquarium. Vaak is er aan dit soort ziektes weinig te doen maar het is belangrijk dat je goed in de gaten houdt of deze ziekte besmettelijk is!

Henk, 15-10-2012 21:21 #141
Hoi,

De goudvis van mijn dochter had vorige week een bult op zijn zij die in drie dagen groter werd, hij bleef actief en at. Ik heb hem daarop 3 dagen gehouden en zout toegediend en ESHA 2000 gegeven. Zout heb ik na 2 dagen gestopt. De bult is veel minder geworden, maar hij ligt nu al 3 dagen op de bodem op zijn zij. Af en te beweegt die en zwemt dan cirkelent heen en weer. Waarbij het lijkt of zijn staart naar rechts trekt. Hij ademt snel. Hij reageert wel als die iets ziet. Ik vind het vreemd dat de bult minder is geworden maar hij zo ligt. Ik vraag me af of ik hem zo moet laten lijden. Heb je eventueel advies?

Mvg,
Henk

Van den Eede Björn, 30-09-2012 18:56 #140
Beste,
Wij hebben een zoet water aquarium en er is een vis die presies witte vliezen op de ogen krijgt, dan begint hij stilletjes af te takelen en sterft hij na een 2 weken, is er een andere aan de beurt. Het is altijd maar 1 visje. Wat zou het kunnen zijn?
Mvg
Bjorn

A. Thomas, 25-09-2012 04:32 #139
Graag wil ik U voor het volgende Uw aandacht vragen. Mijn aquarium was 's avonds wat melkachtig. Heb het toen gedeeltelijk ververst. De volgende morgen waren alle aquariumbewoners dood, waaronder dure discusvissen. Het enige wat ik kan herinneren is dat een tijgerlotus stekjes had gekregen, wat ik met lood hebt verzwaard zodat ze niet door de bak dreven. Zit zelf aan loodvergiftiging te denken, ook omdat het zo metaalachtig luchtje had. Wat ik ook vreemd vond was dat het allemaal 's nachts heeft plaats gevonden. b.v.d. voor raad. A.Thomas

Reno, 17-09-2012 20:10 #138
Hoi. Ik heb een goudwinde van +/- 20cm met een kromming naar rechts. Deze begint net achter de kop. Hierdoor heeft hij moeite om recht te zwemmen of bij zn voer te komen. Wie kan mij vertellen wat er scheelt? Er zit nog een zelfde winde bij die wel gezond lijkt. Groeten, Reno

Casper, 03-09-2012 22:53 #137
Hallo, ik heb 2 sluierstaart goudvissen, waarvan er 1 helemaal wit is en wat dikker dan de ander. De ander, is een bonte shubskin of iets dergelijks volgens mij. Het probleem gaat over de witte.
De volgende gedragingen hebben zich voortgedaan in de afgelopen 3 weken.
Week 1:
De vis had buikwaterzucht (uitstekende kieuwen, helemaal opgeblazen, rode gloed), ik heb hem meer te eten gegeven en de waterkwaliteit verbeterd door een pompje en verse planten toe te voegen. Deze symptonen zijn nu verdwenen.
Week 2:
De vis was aan de beterende hand zo leek het, hij werd weer normaler van postuur, roodheid nam af en at goed. Begon zich aan het eind van de week steeds meer schuil te houden en hield zich kwa positie en beweging af en toe dood.
Week 3:
Eet niet voor zover ik kan zien (heb voor de zekerheid een weekendtablet in de bak gegooid zodat hij kan eten als hij dat zou willen). Houdt zich niet meer schuil, hangt 90% van de tijd stil (maar schommelt een soort van licht instabiel) in het water, voornamelijk net onder het oppervlak, hapt geen lucht boven water maar gewoon erin.

Ik heb werkelijk geen idee wat er allemaal met dit beest aan de hand is, de ander heeft al die tijd al nergens last van en ze zitten in dezelfde bak (70L. voor 2/3 gevuld).

Oja, wat sinds de laatste anderhalve week ook wat meer opvalt, is dat eerst de "neusvleugeltjes" zwart waren geworden, toen 1 van de 2 vleugeltjes alleen nog het randje en de ander helemaal, en nu ook de vinnen aan de achterkant onder de staart, deze worden langzaamaan zwart lijkt het.
Als iemand me weet te helpen hoor ik het graag, ik heb deze beestjes overgenomen van iemand odmat ze in een minibakje zaten zonder zuurstof enzo, heb er al best wat in geinvesteerd maar wil dat eigenlijk niet te extreem maken. Licht hebben ze ook voldoende overigens (buis boven de bak en bureaulamp ernaast).
Iemand die me kan helpen?

MvG,

Casper

Seyron, 24-08-2012 01:11 #136
Ik heb vanaf het begin 2 goudvissen gehad een gele van ong. 16 cm en een oranje van ong. 13 cm. Deze vis heeft witte spit (hier en daar een paar witte puntjes op z'n kieuwen) deze vis dit al een aantal maanden minstens 4, het is niet erger geworden en m'n andere vis is er ook niet door aangetast. Ik heb nu 2 nieuwe vissen in de bak gegooid (zitten al langer dan 48 uur in de bak) en hebben nergens last van. Maar wat kan ik nu het beste doen? Want ik ben wel bang dat mijn nieuwe vissen dit ook krijgen, misschien handig om te weten om de 2 weken verschoon ik de gehele bak grint en al. Dus ik hoop dat iemand kan helpen.

Nijkamp, 22-08-2012 10:32 #135
Mijn twee sluiertaartjes hebben allebei een rode vlek op hun neus gekregen, en hadden dat die dagen daarvoor en in de winkel nog niet. Ik heb ze nog maar vijf dagen. Heeft iemand een idee wat dit is en wat ik er kan tegen doen?

Vonk, 10-08-2012 18:40 #134
Ik heb veel goudvissen in de vijver. Maar elke dag sterven er een paar. Ze gaan snel ademen en krijgen een opgezette buik en de volgende dag zijn helaas overleden. Wij hadden er zo'n veertig in de vijver nu nog een paar. Er zwem ook een Koi en een reeds 15 jaar oude voorn. Zij vertonen geen abnormale gedrag. Was is hier aan de hand? Reactie infoteur, 24-09-2012
Dat klinkt alsof er een besmettelijke ziekte in je bak heerst, zijn de waterwaardes wel in orde?

Céline, 05-08-2012 18:42 #133
Hoi,
Ik heb een aquarium waar ik Platty's en Molly's in kweek, het zijn een stuk of veertig vissen. Sinds kort werden ze allemaal mager en ze liggen regelmatig op de bodem of hangen futloos aan het oppervlak. Ik controleer mijn waterwaarden om de twee weken en alles is perfect, de vissen eten ook goed.
Enig idee wat ze hebben en wat ik ertegen kan doen? Want ik wil ze niet allemaal doden terwijl ik er iets aan kan doen.

Dominique K., 23-07-2012 11:20 #132
Hoi,
onze sluierstaart was net zoals deze van Nina Hoorn (#118) heel levendig en grappig, niet alleen 's morgens maar de hele dag door tot wij gingen slapen. Wij vinden het verschrikkelijk dat hij nu sinds enkele maanden stilligt op de bodem. Hij heeft een "knik" in zijn staartwortel en op die plaats zijn een paar rode adertjes zichtbaar. Door deze knik valt zijn staart naar links.
Uitzonderlijk komt onze vis nog naar het wateroppervlak, maar "kusjes" geeft hij niet meer. Zijn mooie sluierstaart begint sinds kort een wittige rafeling te vertonen en ik vraag me af wat we kunnen doen om hem te genezen.
Onze vis is 7½ jaar oud en dus nog veel te jong om nu al te sterven.
Kan iemand ons kan helpen, we missen ons zonnetje in huis.

Liza, 02-07-2012 12:57 #131
Hallo,
Ik heb een vraag mijn koigoudvis is door mijn kat aangevallen en ik zag mijn vis naast de vijver liggen en heb mijn goudvis opgeraapt en voorzichtig terug gedaan in de vijver alleen heeft ie er wel verwondingen aan over gehouden. Ik heb de andere twee koigoudvissen in een andere bak gedaan zodat ie het misschien kan overleven. Mijn vraag was of ie het wel zou kunnen overleven en wat kan ik eventueel er aan doen? Momenteel beweegt ie weinig maar hij leeft nog wel. Ik hoop dat ik meer informatie hier over zou kunnen krijgen.

Groetjes liza Reactie infoteur, 15-08-2012
Hallo Liza, dat is lastig te zeggen. Als zijn verwondingen niet al te ernstig zijn heb je een kans dat hij dit overleefd…

Sonja, 27-06-2012 13:45 #130
Ik heb al verschillende goudvissen met een paar wonden op hun lichaam. Weet iemand wat het zou kunnen zijn en wat ik er aan kan doen? Reactie infoteur, 15-08-2012
Hallo Sonja, dat ligt aan de aard van de verwondingen. Zijn ze aangevallen door andere vissen, of zijn het misschien schuurplekken doordat ze jeuk hebben door een infectie bijvoorbeeld.

Amy, 20-06-2012 15:15 #129
Hallo,
Mijn guppy's gaan dood er zijn er al 3 doodgegaan en ik zie er weer een doodgaan hij zondert zich af en soms gaat hij op de bodem zitten en heeft weinig kleur hij is licht van kleur weet u misschien welke ziekte het is? Ik wil niet dat de rest ook doodgaat.

Indirah, 17-06-2012 13:16 #128
Hallo,
Wij hebben al ongeveer 6 jaar een vijver alleen nu dreigen er vissen dood te gaan maar ik weet niet waar aan. Misschien kan iemand me daarbij helpen.

Wij hebben twee verschillend soorten vissen: goudwinde en kooi karpers. Beide soorten lijken ziek te zijn. Ze hebben een opgezette en dikke buik, de kleur van sommige vissen verdwijnt en ze hebben uitpuilende ogen. Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn en of het te verhelpen is?

Ik hoor het graag, want ik zou het heel jammer vinden als alle vissen dood gaan. Reactie infoteur, 20-06-2012
Hallo Indirah, wat vervelend zeg! Het is lastig om exact te zeggen wat voor ziekte het is, zijn je waterwaardes in orde?

Goudvissen, 04-06-2012 08:38 #127
Hallo,
Mij goudvissen hebben een soort wit slijm laagje over hun lijf. Ook zwemmen ze sloom, maar ze hebben nog wel eetlust! Wat kan ik hier het beste aan doen? Of kan ik er niks aan doen? Ik hoor het graag.

Wanru, 28-05-2012 22:15 #126
Gisteren had ik de vissen nog wat voer gegeven en verder mankeerden ze helemaal niets, maar toen zag vandaag bij het ontbijt dat het water helemaal troebel was geworden (groen) en dat drie van de vier vissen dood waren. Twee hadden zwarte buikjes en de ogen waren helemaal grijs en de derde was half weggerot ofzo. Zijn buik was helemaal zwart en zijn vinnen waren helemaal los en waren ook zwart. Ook zijn ogen zijn grijs. De vierde die het overleefd had was heel erg zwakjes. Ik heb het aquarium helemaal verschoont (dus vers water in gedaan en de versieringen schoongepoetst) maar toen ik de vierde vis erin deed ging hij zich meteen verschuilen in het grotje. Dat was best beangstigend, want ik ben erg bang dat ook hij het niet gaat overleven, want ik denk dat het een besmettelijk ziekte is ofzo, want het is raar dat in een nacht alle drie de vissen dood zijn gegaan, terwijl twee daarvan nog niet eens zo oud waren. Weten jullie wat het was? En hoe ik het verder moet aanpakken (of niet)? Reactie infoteur, 29-05-2012
Staat je aquarium in de volle zon? Dat kan verklaren waarom ineens je water zo groen werd en waarom je vissen dit niet hebben overleefd. Verder is het van belang dat je je waterwaardes test, zijn deze wel goed? Ververs ook nooit al het water ineens, en maak niet al je versieringen in een keer schoon, je verliest dan alle goede bacterien die ervoor zorgen dat je water leefbaar is voor je vissen.

Erica, 22-05-2012 15:18 #125
Een van mijn platys verschuilt zich acher een blad of achter het zuurstofpompje ook zwemt hij niet rustig en zijn rugvin ligt plat als hij zich schuil houdt, hij eet gewoon en de anderen mankeren niets. Wat zou er mis kunnen zijn? En wat kan ik doen? Reactie infoteur, 20-06-2012
Beste Erica, dit klinkt als een bepaalde infectie. Zijn je waterwaardes wel in orde? Het is belangrijk om dit goed in de gaten te houden, zodat dit niet ook je andere vissen kan aantasten. Het is wellicht raadzaam om een quarantaine aquarium(pje) aan te schaffen waar je zieke vissen in kunt overplaatsen om besmettingen te voorkomen.

Snn, 20-05-2012 00:15 #124
Mijn vis zwom vanmorgen amper. Hij zat achter het zuurstof pompje. Ik dacht, dat tekt wel bij. Deze middag deed hij nogsteeds raar. Deze avond zag ik, terwijl hij nogsteeds raar deed, dat zijn staart helemaal was uitgevallen. Hij zat alleen maar op de bodem. Ik heb hem in en ander bakje gedaan, en deze avond was hij dood.
Wat was de oorzaak? Ik heb hem nu pas 3 weken ofzo, en het is een zwarte sluierstaart.
Bedankt, Reactie infoteur, 20-06-2012
Beste, dit zouden diverse ziektes geweest kunnen zijn. Hopelijk zijn je andere vissen niet aangetast. Ik raad je aan de waterwaardes in je aquarium goed in de gaten te houden om te kijken of deze goed zijn.

Joanne, 31-03-2012 23:10 #123
Ik heb ongeveer een maand twee goudvissen en vandaag zie ik ineens een hele lange oranje draad ' aan zijn buik of anus' hangen! Wat kan dit zijn, verder op internet heb ik hier niets over kunnen vinden. Reactie infoteur, 02-04-2012
Hallo Joanne, is dit niet gewoon ontlasting? Dat blijft soms even hangen :-)

Marcel, 22-03-2012 07:31 #122
Ik heb een 2 goudvissen in mijn aquarium, waarvan 1 de schubben zwart worden met een paar witte vlekken. Ook puilen de ogen uit. Wat kan ik daaraan doen?

Jenny, 18-03-2012 22:54 #121
Ik had 2 zwaard dragers die waren opeens spoorloos verdwenen kan het zijn dat de maanvis of de algeneters ze opeten?

Robbe, 14-03-2012 14:13 #120
We hebben in onze buiten vijver 2 zieke vissen. De eerste is een koi hij heeft en wonde aan het begin van zijn rugvin en heeft een wonde onder zijn linker oog. De tweede is een sarasa hij is helemaal opgezwollen en zen schubben staan open. Maar alle vissen hebben een dikkebol op 1 van hun vinnen de ene op de rugvin de ander aan de ondervinden de ander aan de staart. Is er iets te doen tegen 1 van deze ziektes? als ik de komende 2weken niets krijg van jullie schakelen we de koidokter in maar we willen het liefst eerst zelf oplossen.

Joop Voorn, 13-03-2012 16:36 #119
Een van mijn Goudwindes +- 6jaar heeft de laatste 3 maanden de gewoonte om met zijn staart die krom staat aan de oppervlakte te liggen en de rest lichaam en kop schuin naar beneden. Als wie eten geven eet hij ook maar nadien ligt hij weer op de zelfde plek als bovenstaand. Gaarne antwoord a.u.b.

Nina Hoorn, 09-03-2012 16:14 #118
Hallo,
Wij hebben een sierstaat-goudvis (kruising) die al jaren bij ons is. Ze is heel grappig en reageert op ons, vooral 's morgens als we uit bed komen. Ze bedelt dan om eten. Ze is nog nooit ziek geweest, maar nu is ze ineens krom… ze kan haar vin niet meer recht doen. Ze eet nog wel en dan is ze heel actief. Maar soms hangt ze ook doodstil in het water… wat moeten we doen? Het ziet er best eng uit eigenlijk. Is ze echt ziek of is dit gewoon iets raars en komt ze er wel weer over heen?
Nina

Emma K., 07-03-2012 15:23 #117
Hallo,
Wij hebben in onze vijver 18 grote gouden karpers zitten, maar een van onze karpers doet een beetje raar. In de vriesperiode zagen we hem constant tegen de onderkant van het ijs zwemmen, verticaal dus. Dit heeft hij wel 2 weken lang gedaan aan een stuk door. We dachten dat het misschien een gebrek aan zuurstof was, maar nu het ijs gesmolten is vertoont deze vis nog steeds hetzelfde gedrag.
Hij is heel de tijd verticaal terwijl alle andere vissen zich horizontaal op de bodem bevinden. wat moeten we doen? Ik wil hem echt niet doden.
MVG
Emma

Roxxannexx (infoteur), 29-02-2012 21:57 #116
Ik had van de week een nieuw goudvisje gekocht en bij me andere goudvis gezet
sinds vandaag zwemt ie niet meer recht
ik heb gelezen dat je hem moet verlossen van de pijn, maar hoe?
gaat hij dood als je hem door de wc spoelt?
ik vind het zielig om te doen! Reactie infoteur, 12-03-2012
Hallo Roxanne, als je er zeker van bent dat er niets meer aan te doen is, is het inderdaad beter om de vis uit zijn lijden te verlossen. Spoel een aquariumvis echter nooit door de wc! Hij gaat dan niet meteen dood en dat is natuurlijk alleen maar zielig. Er zijn verschillende humanere/snellere manieren, zoals de vis doodslaan met een steen. Sommigen vriezen hun vissen ook in om ze (schijnbaar) pijnloos te laten sterven. Beiden zijn natuurlijk niet fijn om te doen… Sterkte met je vis!

Roxanne, 29-02-2012 21:42 #115
Hallo

ik heb sins een week een nieuw visje bij me vis gezet sins vandaag kan die niet recht meer zwemmen ik heb hem net in een andere bak gezet
ik las dat je hem moet verlosse van de pijn maar hoe?
gaat ie dood als je hem door spoelt?
ik vint het zo zielig!

Wil, 24-02-2012 07:45 #114
Hallo,

1 van me goudvissen ligt sinds gister de hele tijd op de bodem. Te leunen tegen de rost. Hij eet ook niet meer en reageerd nergens op. Wat kan het zijn en kan ik eraan doen? Vindt het zo zielig, we hebben de vis anderhalf jaar en heeft nooit zulk gedrag vertoond.

Groetjes wil

Rolf Nagtegaal, 06-02-2012 09:28 #113
Goeiedag,

Ik heb al twee jaar twee goudvissen in een groot aquarium. Ik ververs regelmatig het water en maak regelmatig het aquarium schoon.

Enkele dagen geleden is er bij één van mijn vissen een dikke bult op zijn kop ontstaan. In het water lijkt de bult wat 'op te lichten'. Buiten het water is de bult donker van kleur.

Wat zou dit precies kunnen zijn? Gaat het wel om een ziekte? Moet deze vis in quarantaine?

Mvg Rolf

Denise, 01-02-2012 16:15 #112
Hoi,

Ik heb een vraagje. Mijn goudvis drijft heel de tijd op de bodem (hij is soms actief) en heeft zwarte vlekjes en zijn staartje is een beetje krom en zijn vinnen worden ook zwart (de randen). Ik heb deze vis nu in een andere bokaal gestoken maar ik vraag me of wat dit is en hoe ik het kan verhelpen. Want deze ziekte hebben mijn vorige vissen ook gehad. Ik heb een nieuwe en grotere bokaal gekocht en ook een nieuwe filter maar niets werkt. Mijn vissen overlijden allemaal aan de zelfde ziekte en ik weet niet wat het is.

Kan u me helpen?

Fie, 29-01-2012 17:22 #111
Hallo!

Ik heb mijn vissen (goudvissen) nu al ongeveer 2 maanden. Ze zwemmen in een rechthoekige bokaal en er is zeker genoeg zwemruimte. Ze krijgen ook voldoende eten. Net keek ik nog eens naar mijn vissen en ik zag dat bij mijn ene goudvis de vin een beetje scheef aan het groeien is. Alsof er een beuk in zijn vin zit. Weet iemand of dit ernstig is en/of te behandelen is?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 30-01-2012
Hallo Fie, hier heb ik nog niet eerder van gehoord dus ik kan je helaas niet helpen! Wellicht eens navragen bij de aquariumwinkel waar je de goudvissen hebt gekocht?

Lieke, 28-01-2012 15:27 #110
Hallo!
ik heb een viskom, met 2 kleine visjes, die ik vorig jaar heb gevonden toen we zuurstofplantjes van iemand kregen voor in de vijver. Ze waren toen zo'n 5 mm, het zijn dus eigelijk vijvervisjes,
Maar 1 van de visjes zakt nu telkens naar de bodem, en ademt erg snel, eten doet ie ook haast niet meer! Dit is nu een week zo, zodra je bij de kom in de buurt komt, komt er wel even beweging in, maar daarna zakt hij ook gelijk weer naar beneden.
Nu heb ik een stukje gelezen op het internet, dat ik hem apart moet zetten in een heel klein laagje water, dit heb ik dus ook gedaan.
Zou dit voldoende wezen? Of zou het toch komen omdat het een vijvervis is, en je deze eigelijk niet in een kom kunt houden? Reactie infoteur, 30-01-2012
Hallo Lieke, het is moeilijk te zeggen wat dit is, sowieso weet je denk ik al niet wat voor soort vis het is? Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al, een vijvervis hoort in de vijver, niet in een aquarium :-) Ik denk dat je visje misschien een probleem heeft met zijn zwemblaas, dan kunnen ze niet goed meer zwemmen.

Psc, 26-01-2012 15:57 #109
Hoi hoi,
Ik heb een blaaswang (goudvis) helaas drijft hij nu alleen nog maar aan de oppervlakte. Ik ben hem om de twee dagen gaan voeren, waarna het verdween. Helaas is het nu weer terug en ik weet niet wat ik eraan moet doen. Hij heeft zinkend voer.
Hij zit in een grote vierkante bak met meerdere waterplantjes en grote steentjes.
Een maand gelede heb ik hem verplaats naar een grotere bak, met dezelfde temperatuur enz.

Wat te doen!

Julia, 26-01-2012 11:42 #108
Ik heb een vissenkom met 2 vissen. Maar sindien ik die visjes heb zie ik allerlei rode spul onder de steentjes op de bodem. Wat kan die oorzaak zijn? En wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 26-01-2012
Hallo Julia, waarschijnlijk is het ontlasting van je vissen. Schoonmaken dus :-)

Line, 22-01-2012 20:46 #107
Wij zijn pas begonnen met een aquarium en zijn begonnen met 3 guppen (mannetjes) om na een tijdje vrouwtjes en andere vissen toe te voegen. Toen we de guppen in het water brachten was er eentje die constant aan het oppervlak bleef en waar niet veel actie in zat. Nu is die ene vis gewond aan zen bovenste vin en hij werd niet gerust gelaten door de andere twee mannetjes. Hij ging in een klein hoekje schuil en dit verticaal. ZIjn staartvin zakt naar beneden en hij moet echt alle moeite doen om boven te blijven. We hebben hem nu apart gezet en hij lag daarjuist onderste boven op de bodem maar zwemt ook soms nog rond. Wat moeten we doen? Kan iemand mij wat meer uitleg geven? Zou het kunnen dat die andere guppen hem hebben aangevallen? De 2 andere zwemmen heel actief rond maar meestal achter elkaar. Zullen ze dit bij elkaar ook doen? Reactie infoteur, 24-01-2012
Hallo Line, het is slim om bij guppen altijd een mix van mannetjes en vrouwtjes te doen (meer vrouwtjes dan mannetjes). Het zou goed kunnen dat je guppen het ene mannetje achterna hebben gezeten en je hebt er dan ook goed aan gedaan om deze apart te zetten.

Marc, 21-01-2012 17:04 #106
Hoi, in mijn vijver zit ik met twee problemen tegelijk, weet niet of het een verband heeft met het ander. 1: Mijn mooiste koi ligt al enkele dagen schuin op één zij, stil op de bodem.
2: Mijn blauwe winde ligt met zijn rugvin constant boven water, altijd, behalve als er iemand aankomt, dan schiet hij snel weg, en zwemt zeer zenuwachtig rond in de vijver. Zo verstoort hij natuurlijk telkens weer de rust van de andere vissen. Kan het weer hier iets mee te maken hebben? Temp. schommelt en veel regen? Reactie infoteur, 24-01-2012
Hoi Marc, ik heb helaas maar weinig kennis van vijvers misschien kun je eens navraag doen bij de winkel waar je ze hebt gekocht?

Peter, 13-01-2012 12:26 #105
Ik heb een blauwe haai die kort geleden een wondje had op zijn neus. Deze wond is groter geworden. Hij eet wel, maar hangt veel tussen de planten. Heb hem even in een netje gedaan om even te kijken en begon meteen te bloeden. Heb hem meteen in een andere bak gedaan. Kan iemand mij helpen en/of vertellen wat dit kan zijn? Reactie infoteur, 16-01-2012
Hoi Peter, heb je misschien iets scherps in je bak zitten waar de vis zich aan verwond kan hebben? In ieder geval een goed idee om de vis apart te zetten voor als het wel een ziekte is. Als het een gewone wond is herstelt zich dit meestal vanzelf wel.

Mathijs Verwulgen, 09-10-2011 10:09 #104
Ik heb een groot probleem. Om de week tref ik een dode vis aan in mijn aquarium. Eerst worden de vissen opgezwollen en paar dagen later vind ik ze helemaal hol trug de vissen zijn precies van binnenuit opgegeten. Ze hebben geen ogen en ingewanden meer :s. kan iemand mij helpen?

Silvana, 25-09-2011 20:35 #103
Hallo

Van de week had ik een guppie in mijn aquarium waarvan haar staart kleiner werd en alleen maar op de bodum bleef zwemmen, op advies heb ik haar eruit gehaald en heeft een bekende van mij haar een snelle dood laten ondergaan.
Ik baal ervan, ze had zo'n mooie fel rode staart.
Vanochtend ontdekte ik dat er een ander vrouwtje ook de hele tijd op de bodum blijft liggen en haar staart ook smaller wordt.
Weet iemand wat het is?
Ik heb via google geprobeert wat erover te vinden, ik denk niet dat het vinrot is want ik zie er geen witte randen omheen en er is niet aan haar staart gebeten zo te zien.
Ik maak het aquarium standaard om de twee weken schoon, met waterzuiveraar en
waterverbeteraar, de temperatuur is 28 graden zoals altijd, de pomp doet het goed, filter schoon, de luchtbelletjes doen het ook nog goed en er staan voldoende planten in.
Het aqarium is 60x30x30, er zwemmen 6 volwassenen in en twee kleinere guppies.
Het aquarium met eigen kweek gaat alles gelukkig goed, heb elf visjes die al lekker groeien, wilde er wel wat kleur bij en mijn zus wilt het ook weer gaan oppakken nu ze haar eigen huisje heeft.
De waarde van het water laat ik morgen checken bij de dierenwinkel.
Heel verhaal om een duidelijker beeld te krijgen, ik hoop dat iemand weet wat het zou kunnen zijn en wat ik kan proberen om het op te lossen.
Mail me dit alsjeblieft.

Groetjes Silvana.

Corien, 25-09-2011 19:31 #102
Ik heb een vraag. Ik heb mijn eerste vissen in het pas opgestarte aquarium zitten. Als ik merk dat er een vis ziek is, moet ik deze dan in een ander aquarium plaatsen? En moet dit aquarium dan ook uitgerust zijn met filter en verlichting. Kan ik dat quarantaine aquarium ook gebruiken voor jonge visjes i.p.v. kweekbak? Reactie infoteur, 26-09-2011
Het is wel aan te raden om een zieke vis apart te zetten om een eventuele besmetting te voorkomen, dit aquarium moet natuurlijk volledig ingericht zijn. Indien groot genoeg kan de quarantainebak natuurlijk ook als kweekbak dienen (uiteraard niet als je er zieke vissen in houdt ;-) )

F. Roest, 15-09-2011 10:44 #101
Mijn sluierstaart zat helemaal onder de rode vlekken en nu vijf dagen geleden is hij weer redelijk als goed gezond! Alleen boven op zijn hoofd een klein plekje dof gekleurd? Wat is dat en loopt mijn vis nog steeds gevaar om dood te gaan? Ik ben dol op mijn sluierstaart en de grote goudvis in het 60 liter aquarium die ik heb!

Mirthe, 04-09-2011 18:35 #100
Ik heb 4 kleine goudvissen in een kom en ik geef deze om de dag eten. Ze doen heel raar want ik geef ze voer en dan eten ze het voer op en zakken dan naar en even later spugen ze het voer weer uit. Na een paar weken zijn deze goudvissen overleden. Wat is hier aan de hand. Ik weet het echt niet, Mirthe 10 jaar.

Yara, 01-09-2011 18:44 #99
Ik heb twee guppen, een mannetje en een vrouwtje. Nu heeft het vrouwtje net een babygup gekregen, maar ze heeft een soort puist op haar rug. Een rode vlek met een witte bult/punt erop. Ik heb geen idee wat dit is. Weet iemand anders het?

Leendert, 21-08-2011 12:40 #98
De meeste van onze goudwindes krijgen een rare knik in hun achterlijf. Ze zien er niet ziek uit maar mooi is het niet. Ze zien er een beetje ongelukkig uit. Kan ik hieraan wat doen?
M.vr.gr.

Olaf, 05-08-2011 14:15 #97
Goudwinde als een 'hamerhaai'… Sinds een aantal maanden heb ik een grote goudwinde met een rechteroog dat aan het uitpuilen is… lijkt wel 'n beetje op een hamerhaai. Navraag bij diverse vijverspecialisten leert dat dit vanzelf over gaat (en dat je er dus niets aan kunt doen)… inmiddels groeit en groeit het oog maar door; af en toe denken we dat het opeens zal exploderen. De vis zelf hoor je er niet over: geen klachten, zwemt prima zijn rondjes en bemachtigt zijn voedsel zonder problemen. vangen is onmogelijk, want ze zijn zeer alert. Wie weet raad?

Sabrina, 03-08-2011 18:31 #96
Hallo, ik heb 2 goudvissen die opeens van een rode vis naar bijna helemaal wit veranderen. Ze zijn verder heel actief en eten goed maar toch vindt ik dat niet normaal dat hun rode kleur weggaat.
Heeft er soms iemand voor mij daar een verklaring voor aub.
Alvast bedankt om mijn berichtje te lezen.
Groetjes, Sabrina.

Angelique, 17-07-2011 15:08 #95
De waterwaarden blijven niet goed na regelmatig deels verversen.De nitrietwaarden kleuren steeds rood Wat kan ik nog meer doen want er zijn nu binnen 10 dagen 1 gup en 2 neon tetras dood.Oh ja er zitten ook 2 platys in en 1 daarvan schuilt steeds weg en hangt maar tussen de planten.ook heb ik babies ik denk van de platy en mijn gup is ook zwanger, dus wat moet ik nog meer doen vanwege de nitrietwaarden om de rest van de vissen gezond te houden?

Katja, 14-07-2011 20:06 #94
Hoi ik heb 2 neonvisjes met een wit plekje op de mond. Het ziet er niet echt uit als een schimmelinfectie want het vergroot ook niet. 1 visje ziet er ook niet meer gezond uit hij is veel donkerder van kleur in ene keer weet iemand wat het kan zijn

groetjes

Suzanne, 08-07-2011 01:05 #93
Martijn, ik heb hier ook zeer veel last van gehad. Slakken waren niet weg te krijgen. Ik had ook ineens allemaal draadjes die bewogen op mn glas, ik heb er een vergrootglas bij gepakt. Als je googeld naar Platwormen (ook wel planarium) kun je deze wormpjes goed bekijken. Ik heb mijn complete aquarium veranderd, nieuwe stenen, nieuwe pomp, filters, nieuwe steen voor mn bubbels, nieuwe plantjes (goed uitspoelen want er zitten vaak slakjes in als je ze koopt) alles heb ik nieuw gekocht. ik ben nu slak vrij. maar helaas die vervelende draadjes, ook wel platwormen, zijn niet weg te krijgen. nu vertonen mijn vissen zwarte vlekken. op hun kop. en er zijn er al behoorlijk wat die dood zijn. ik heb mn vissen al twee jaar dus daar kan het betekenen dat ze dood zijn vanwege ouderdom. maar het is mij allemaal een beetje te toevallig.

Zee, 05-07-2011 00:27 #92
Ik heb een aquarium met 3 discusvissen. Een grote (16cm) en 2 van12 cm. De grote discus zwemt/ligt de laatste paar dagen met een krommerug naar boven en zwemt sporadisch. Ik weet niet wat er aan de hand is. Ik weet dat het niet goed is. Kan iemand mij hierbij helpen?

Martijn, 13-06-2011 10:40 #91
Ik heb een klein aquariumpje ongeveer 30-25-20. en er zitten veel kleine gupjes en garnalen in. maar er zitten ook veel slakken in. dit is een groot probleem geworden dus vang ik elke dag er zoveel mogelijk uit want sochtens ziten er wel meer dan 60 op het glas. maar het volgende probleem is nu zitten er ook alemaal witte draadjes op het glas die bewegen en rond dwarelen door mijn aquarium. wat zijn dit? en zijn ze schadelijk voor de vissen. de draadjes zijn ongeveer 1-2mm lang en bewegen. ze zijn moeilijk te zien dus ik weet niet hoe lang ze er al in zitten. maar het zijn er behoorlijk veel.

Melanie, 12-06-2011 13:31 #90
Hoi,
ik heb 2 maanvissen in mijn aquarium maar 1 daarvan heeft een wazige vlek voor haar ogen beetje wit… en haar vinnen die zijn iets korter dan normaal.
ze zwemt nog wel rond maar is wel iets minder actief.
de andere maanvis voelt dat waarschijnlijk en gaat ook de pik op haar hebben.
het was heel erg nu weer iets minder.
wat kan dat zijn?

Gr

Suus, 11-06-2011 21:10 #89
Wij hebben 5 sluierstaarten in een bak. En sinds een paar dagen eten ze slecht we kwamen er ook net achter dat ze of een witte "blaar" of paarse vlek tussen hun ogen hebben. Ze hangen ook veel bovenin de bak en happen dan naar lucht. We hebben al een pompje erin gehangen met lucht en schoon water in de bak gedaan.

Kun u ons vertellen wat onze vissen hebben?

Vr Gr.

Lisa, 11-06-2011 18:35 #88
Hallo.

Vraagje we hebben een goudvis die er normaal uitziet en zie geen enkele kenmerken van hier boven. Maar de laatste tijd gaat ie op zijn kop drijven blijft dan een tijdje zo en zwemt dan weer volop verder. Enig idee wat het kan zijn?

Petra, 08-06-2011 22:19 #87
Ik heb een zwarte vis met bolle oogen, nu ongeveer een maand is het eene oog veel uitpuilender hij lijkt geen last te hebben maar ik wil graag weten of hier wat aan te doen is en wat het is. En of het besmettelijk is want ik heb nog twee sluierstaartvisje in de zelfde bak. Kan iemand mij hier antwoord op geven?

Rosalie, 05-06-2011 13:37 #86
Hallo,
ik had 6 goudvissen in een aquarium, 3 daarvan zijn binnen 1 maand achter elkaar doodgegaan. De 1e werd ineens mager en at niet meer, de 2e was niks aan te zien en de 3e (is vanmorgen overleden) kreeg een beetje uitpuilende ogen.
Kan iemand mij misschien vertellen of ze elkaar hebben besmet en of er iets aan te doen is? Er is dus geen duidelijke ziekte/aandoening van de vissen omdat ze verschillende symptomen hadden.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Fam Peters, 28-05-2011 15:10 #85
Onze goud vissen worden wit, ze zijn al een paar jaar oud er zijn er bij van bijna 17 jaar?
we hebben al 30 jaar een vijver, ook nu hebben weer een volle kraamkamer we snappen er niets van hebben dit nog nooit bij de hand gehad?Help weet iemand hiet iets over

R. Kramer, 23-05-2011 20:57 #84
Al mijn vissen (koi/goudvissen) hebben sinds kort aandoeningen, de goudvissen hebben een beschadigde slijmlaag en mijn koi-karpers liggen regelmatig op hun zij en springen vervolgens uit het water terwijl mijn gost-koi een soort slijmlaag over hun ogen hebben.
De afmetingen van de vissen zitten tussen de 10 á 30cm.
Dit is enkele dagen geleden begonnen, de vijver is +/- 1 maand geleden aangelegt.
Wat kan ik hieraan doen.
Groeten,
René Reactie infoteur, 24-05-2011
Hallo René, misschien zijn je waterwaardes niet goed?

Tamara, 17-05-2011 13:12 #83
Hallo, ik heb sinds een paar maanden een nieuw discusaquarium.
Nadat deze zo'n 3 weken alleen met zand, planten en wat kienhout heeft gestaan, en mijn eheim professional 3 genoeg ingelopen was, ben ik begonnen met vissen toe te voegen.
De waterwaardes waren allemaal goed, en er was geen nitraat of nitraat te bekennen.
Ik ben begonnen met 4 discusvissen (deze had ik al van mijn vorige bak).
1 vrouwtje en 1 mannetje zijn doodgegaan, als gevolg van flagellaten.
Vervolgens maar gewacht hoe het met de andere 2 zou aflopen, maar dat ging allemaal goed.
Ik heb vorige week dus 2 discusvissen erbij gekocht, omdat het niet aan te bevelen is om discussen in een kleine groep te houden.
Deze 2 discussen waren zo'n 8 cm groot, en het ging met de grotere exemplaren uitstekend samen.
Gisteren merkte ik dat 1 van de kleintjes net onder het wateroppervlak naar adem zat te happen. Ik zag ook hele kleine gaatjes in zijn kop (waren er niet veel, maar de anderen hebben ze daar niet).
Direct actie ondernomen en 120 liter water (30%) ververst en flagellex toegevoegd.
Luchtpompje erbij gezet en klaar.
Vanmorgen lag de discus al op zijn zij en ademde niet meer en was deels verkleurd.
Kan het zijn dat deze vis als gevolg van gatenziekte al zo snel overlijdt?
De dag ervoor was er niets aan de hand.
Hoor graag wat u ervan denkt, en of het geen andere oorzaak kan hebben.

Mj, 29-04-2011 06:49 #82
Thanx voor je reactie op mijn vorige bericht!
behalve het vinnetje zijn er geen uiterlijke kenmerken, ik zag dat het vinnetje begon te rotten dus ik heb er voor de zekerheid bactyfec van colombo bij gedaan, de dosis iets minder dan voorgeschreven stond.vannacht luchtpomp aan laten staan en ik kom net beneden en zie ineens het andere mannetje dood liggen terwijl de zieke gewoon nog rondzwemt?toch niet door de bactyfec?alle andere vissen hebben nergens last van, 5vrouw zwaarddrager, 15 kardinaaltetra, 15 vuurtetra, 1 blauwe gourami, 2chinese algeneters en 1 siamese algeneter, 2 clownbotia, 2 andere botia(weet de naam niet meer) en 5 oto!en dat in een 200 ltr bak.
aangezien dat ik weinig trek heb om nog meer lichaampjes te bergen… heeft iemand een idee of een oplossing? groetjes mj

Eddy, 28-04-2011 20:14 #81
Beste, ik heb een vijver van ongeveer 2000 liter. Er zitten een aantal vissen in o.a. goudwinde. Heb afgelopen zondag. In vijver helemaal leeg gehaald en schoon gemaakt. Nu blijkt, een paar dagen later dat een goudwinde op z'n kop, op de bodem in de vijver ligt. Alleen leeft hij nog gewoon wel. Ik kan niets van infecties vinden. Weet dus ook niet wat ik moe doen. Reactie infoteur, 29-04-2011
Beste Eddy, van vijvers weet ik niet zoveel af, maar bij aquaria is het zo dat je nooit al het water in 1x mag vervangen. Ik weet niet of dat voor vijvers ook geldt maar wellicht ligt daar de oorzaak?

Mj, 28-04-2011 14:05 #80
Hallo, ik heb sinds een tijdje zwaarddragers (2man, 6vrouw), en eigenlijk geen problemen mee gehad tot nu! de mannetjes hebben met succes de vrouwtjes bezwangerd maar nou is de dominanste man ineens ziek ofzo? hij ligt sinds 2 dagen een beetje verstopt onder een kruik, zwemt af en toe nog een beetje maar is echt niet meer zo actief als ze horen te zijn!ik zag ook dat hij zijn rechtervinnetje amper gebruikt! hij komt wel naar boven om te eten maar thats it!hij zit niet eens meer achter de vrouwtjes aan, terwijl dat toch 1 van zijn favoriete dingen was!waterwaardes gisteren gecheckt, was perfect! ik snap er dus niks van en zou graag feedback willen hebben! Reactie infoteur, 29-04-2011
Dat is vreemd, zijn er verder geen uiterlijke kenmerken aan de vis te zien? Wellicht de een of andere infectie?

Jessica, 23-04-2011 17:10 #79
Hallo ik ben een meisje van 11 jaar en ik heb twee vissen
ik wou mijn aquarium schoonmaken dus deed ik de twee vissen in een andere bak met wat warmer water toen begon een van de vissen zich heel raar te gedragen
hij begon op zijn rug te liggen en bewoog niet voor een tijdje
dan begon hij zich normaal te gedragen dan de volgende ochtend begon hij weer zo raar te doen maar wat langer
ik weet echt niet wat ik moet doen.
heeft hij een ziekte, is hij al oud of was het water warmer dan hij gewoon is
mijn vissen zijn ongeveer 3 a 4 jaar oud help mij alstublieft danku Reactie infoteur, 29-04-2011
Hallo Jessica. Sommige vissen kunnen inderdaad slechter tegen temperatuurschommelingen dan anderen. Ook kunnen de waterwaardes ineens veranderen als je teveel water ineens ververst. Ik weet niet wat voor vissen je hebt en wat voor aquarium?

Thijs, 10-04-2011 20:07 #78
Afgelopen week 2 dode vissen, slijmvlies van de huid leek net of er een itte waas over zat. Nu vandaag ligt de steur helemaal opgekruld in de vijver, kan amper zwemmen en gaat steeds op de kop, wat zou dit kunnen zijn?

Joyce, 01-04-2011 20:52 #77
HELP mijn arius seemani zwemt op zijn kop, en lijkt gedesorienteerd! en is wat bleker en magerder dan normaal! wat is dit! kan ik hier nog wat aann doen? is dit besmettelijk? we hebben deze vissen nu 3,5 jaar en de bak is altijd stabiel geweest zonder veel sterfte! maar nu doet deze vis gek! help ik wil graag mijn vis redden als dat nog kan en anders heel graag mijn andere vissen redden!

hoop op een snelle reactie Reactie infoteur, 29-04-2011
Hallo Joyce, vissen die op de kop zwemmen hebben vaak een zwemblaasinfectie, voor zover ik weet is hier helaas niets aan te doen!

Cat, 29-03-2011 07:28 #76
Ik heb een aqaurium met een guppies, platy's en een appelslak. Maar vanochtend zie ik dat er bij 2 / 3 vissen scheuren in de staartvin en dat het langzamerhand begint te verdwijnen, ik ben er net achter gekomen en zou heel graag wat advies willen. Reactie infoteur, 29-03-2011
Beste Cat, ik heb zelf dit probleem ook met guppen gehad, de mannetjes vielen elkaar regelmatig aan en de staart is dan het doelwit.

Yves, 28-03-2011 19:33 #75
Ik heb een cichliden aquarium. 4 dagen geleden is 1 vis groene plekken beginnen krijgen. Nu heeft 2 dagen geleden nog 1 vis ook die plekken. Allemaal komen ze bijna niet meer eten en de kleur van bijna alle vissen is er achteruit op gegaan. Meeste houden zich schuil en bewegen niet veel meer… Tot ik het licht uit doe, dan zwemmen ze terug wat rond. Nitriet is de beste waarde op de tester. PH is 7.5 en temperatuur is altijd 26°C. Ik heb de vissen al reeds 6 maand.Nog niemand heeft van groene vlekken gehoord. Reactie infoteur, 29-03-2011
Beste Yves, sorry, ik kan je ook niet verder helpen… Ik heb hier ook nog nooit van gehoord!

Matty, 24-03-2011 19:49 #74
Ik heb op aanraden van de dierenwinkel een nieuw aquarium gekocht, omdat in mijn oude te weinig licht was. Na het opnieuw opzetten van het aquarium en hij heeft de vissen er meteen in gedaan. De volgende dag lag alles op apegapen. En het aquarium was troebel alsof het mistig is. De vissen tollen rond en lijken gedesoriënteerd en worden langzaam zwart. De meeste zijn ook dood gegaan. En het ergste is ze hebben een vreselijke doodstrijd gehad. Weet iemand wat ze mankeren? En wat ik er aan kan doen zodat de rest ook niet dood gaat. Reactie infoteur, 25-03-2011
Hallo Matty, je kunt NOOIT vissen direct in een nieuw aquarium zetten als die nog niet is ingedraaid. Het water is dan nog niet geschikt voor vissen en dan is de kans dus inderdaad levensgroot dat je vissen het niet overleven.

Lisa, 23-03-2011 21:37 #73
Ik heb een goudvisje en hij blijft maar op de bodem liggen, volgens mij verliest hij ook schubben op zijn, ik heb hem in een aparte bak gedaan zodat hij de andere niet besmet ofzo. wat kan ik doen want dit vind ik heel zielig!

Kevin, 12-03-2011 18:48 #72
Ik heb een vis in mijn visbak waar ik de soort niet vn ken. ik heb deze overgenomen van een vriend van mij die ze weg wou spoelen in de wc. hij heeft sinds enkele dagen een bult achter zijn rechter kieuw. Hij zwemt nog goed rond en eet goed, maar vind het toch raar dat hij ineens die bult heeft.
Ik heb spijtig genoeg geen mogelijkheid om hem te isoleren van de andere vissen, maar wat doe je daarmee?

Dank u

Laure, 29-01-2011 10:02 #71
Hallo,
ik heb net een apuarium en nu is mijn kempvis zijn staart afentoe wit (alsof er een boletje schimmel op zit) de eerste keer ging het er vanzelf af maar nu is het weer terug :-p wat is er met mijn visje? (het is een manetje)

Willy Oldekotter, 22-01-2011 17:07 #70
Onze plecostomus is dood gegaan. Ik weet dat deze vis niet gevoelig is voor bepaalde ziektes. Maar de onze had sinds een tijdje hele kleine gaatjes in zijn rugvin en een week geleden viel het mij op dat 1 ondervin was gescheurd. Hij at normaal. Heb overal gezocht, maar kan niets vinden. De winkel gebeld, waar ik hem 9 maanden geleden gekocht had, begreep het ook niet, misschien door een andere vis opgejaagd. Maar dat denk ik niet, hij werd altijd met rust gelaten. En dat verklaart ook niet de miniscule gaatjes. De vis was 15 cm lang en aan zijn gedrag was niets te merken. Heb wel laatst met nieuwe vissen, stip gehad, maar daar leek het totaal niet op en daar zijn deze vissen ook niet gevoelig voor. Ik zou graag voor ik weer een nieuwe aanschaf weten of ik iets verkeerd heb gedaan.

Mia Janssen, 11-01-2011 14:25 #69
Ik heb een mooie sluiervis in mijn vijver, ik zag dat hij aan het dood gaan was en heb hem appart gezet
op zijn neus heeft hij precies een grote opces, en is heel mager geworden, hopelijk moet ik hem niet afmaken
dat zou zielig zijn, wat moet ik doen
Groetjes Mia

Julie, 08-01-2011 11:33 #68
Ik had 5 vissen, en nu zijn er in één maand 3 dood gegaan. Één van de vissen die ik nu wel nog heb, heeft ineens hele gele ogen. Wat kan ik daar tegen doen?

Chb, 07-01-2011 16:04 #67
Ik zit al de hele dag uit mijn raam te kijken en de vissen in de sloot zwemmen allemaal dicht bij de oppervlakte, ze zwemmen zeer traag en lijken adem te halen door boven te komen. Ik zie zoeizo 20 karpers en ik heb dit nog niet eerder gezien behalve in de zomer.
Tevens blijven ze op de zelfde plek hangen om maar lucht te happen. Kunt u uitleg geven? Ik word er erg bang van want volgens mij hebben ze niet lang meer.

Jose, 06-01-2011 18:08 #66
Hallo
Ik heb een zilver arowana en mij is opgevallen dat hij witte puntjes op zijn staart vin heeft
het lijkt wel op puistjes.wat kan daar tegen doen?
Verder doet de vis het wel goed Reactie infoteur, 07-01-2011
Hallo Jose, wellicht is dit witte stip, zie voor de behandeling het artikel.

Jimmy, 25-12-2010 10:19 #65
Hallo mensen. ik had een vraag over een koi van mij. het gaat om een Koi orange, die heeft namelijk een extreme waas over zijn ogen en merk dat van een oog zelfs het netvlies lijkt los te laten. ik heb ook het vermoeden dat de vis nu blind is. ik kan de vis niet apart zetten of in quarantaine omdat ik daar de spullen niet voor heb, en mijn vijver niet verwarmd is.
Heeft iemand een idee of dit gevolgen kan hebben op mijn andere 7 koi?s en wat het kan wezen?

Vriendelijke groet,
Jimmy.

Manon, 02-12-2010 18:13 #64
Hallo, ik heb een plati vis die witte slijmige prut uit zijn anus krijgt. Wat moet ik me hierbij voorstellen en wat kan ik hier tegen doen?

Claudia, 11-11-2010 23:54 #63
Hallo, ik heb een ciclide die eerst een wondje had op zijn hoofd maar nu krijgt hij witte wazige vlekjes op zijn lichaam, ook zijn ene oog ziet er wat wazig uit en hij zwemt ook dicht bij de stenen, hoe zou ik hem kunnen helpen?

Janne, 09-10-2010 21:53 #62
Ik heb 2 goudvissen en 1 sluiervis in een balkvormige bokaal zitten van 18 liter maar de sluirervis gedraagt zich de laatste tijd zeer vreemd: als hij niet zwemt drijft hij vanzelf naar boven, hij ziet er ook heel moe uit en probeert onderaan de bokaal te zwemmen maar drijft vanzelf naar boven en blijft daar een paar seconden stil zitten.
wat is er mis met mijn vis?

Tessa, 22-08-2010 11:24 #61
Hallo,
Ik heb 5 maanden geleden 2 sluierstaart visjes gekocht. Maar naar ongeveer een maand begon er1 de hele tijd op de kop te drijven.Als ik op de rand van het aqueriumpje tikte, probeerde hij weer naar beneden te zwemmen maar het leek alsof hij omhoog gezogen werd. 2 Dagen geleden is dze vis dood gegaan. Maar sinds gister doet mijn andere vis ook raar. Eerst dreef hij ook op de kop, maar nu ligt hij juist op de bodem en doet bijna niks meer. Wat is er met mijn vis?

Lisa, 16-08-2010 11:48 #60
Hoi,
Ik heb vorige week een vis in de dierenwinkel gekocht en die vis heeft geen eetlust meer en juist een opgezwollen buik. Ook witte ontlasting. We hebben de vis apart gedaan van onze andere vis omdat de vis stil op de bodem van het aquarium lag. Nu doet de vis het nog steeds maar al wel drie dagen lang. De vis reageert alleen als je tegen de kom tikt. Weet iemand wat er met mijn vis is? Heeft die een ziekte of is die zwanger?:-(

Lisa Reactie infoteur, 17-08-2010
Die vis is vrijwel zeker ziek, je hebt er goed aan gedaan de vis te isoleren.

Stephan, 01-08-2010 11:12 #59
Hallo,
mijn sluierstaart heeft een rode soort wond op zijn neus. het zit er de ene week wel dan verdwijnt het weer een paar dagen en dan komt het weer.
weet iemand wat het is?

groet stephan

Sabrina, 27-07-2010 18:47 #58
Hallo ik heb een vraagje ik heb een vis in mijn vijver zwemmen en die vis heeft op gezwollen ogen en een opgezette huid van achter de kop zeg maar kan iemand mij vertellen wat het is en wat ik er aan kan doen

met vriendelijke groet

sabrina

Natascha, 14-07-2010 17:34 #57
Ik heb een goudvis en sinds 2 dagen ligt hij altijd gebogen in zijn aquarium. Ik dacht eerst dat hij dood was om dat hij een beetje ronddreef en toen ik hem eruit wou halen schoot hij plotseling in actie voor een paar seconden om dan weer gebogen rond te drijven. Hij heeft ook een dikke groene bult onder zijn oog. Niet overdreven dik maar toch opvallend.Hij leeft nu al 2 jaar bij ons samen met nog een andere goudvis. Nooit geen probleem gehad. Die andere goudvis is wel opvallend groot geworden terwijl onze gewonde redelijk klein bleef. Kan iemand mij daarover raad geven?

Hans Claasen, 11-07-2010 16:46 #56
Ik heb 13 jaar een geweldige vijver gehad, nu was er een lek in, heb een nieuwe laten aanleggen, maar daar heb ik nu geen plazier aan, de reden?Er zijn al 8 goedvissen dood, ik head oud water, 700 liter over gehouden, die weer terug gedaan, met de vissen, heb weer oude planten terug gezet en ook weer nieuwe zuurstof planten gekocht.
Ik heb de vijver weer gevuld met grondwater, heb dit de vorige keer ook gedaan.
Nu heb ik Paratex van velda erin gedaan, ik denk dat het parasiten zijn, wat nu ook erg aanwezig is is draadalg, maar dat kan ook aan de tempratuur liggen, verder is mij opgevallen, dat de planten het nu ook niet goed doen, wie kan mij helpen om dit probleem op te lossen.:-(:-(:-(

Michael, 08-06-2010 07:36 #55
Haakwormen

de mijne had een doorzichte sliert van een kleine 2half cm achterzich hangen is dat schadelijk voor me andere vissen of moet ik het gewoon blijven voeren en afwachten
gaat je vis er aan dood of kan het niet echt kwaat

mvg mcihael

Piet de Boer, 05-06-2010 18:44 #54
Hallo, Een van mijn goudvissen in de vijver heeft bij de staart een grote blaar en een kleine aan de andere kant van de staart zitten. Hij is wel snel en levendig door het water heen. Eet ook goed visvoer. Bij de visziekten kan ik geen van deze simptomen vinden. Wat kan dit zijn en wat is hier tegen te doen?

Noa, 24-05-2010 09:16 #53
Hoi ik heb 3 vissen de een sluit zich telkens op en demt langzaam en eet niet meer ook is die vrij dik en heeft hij op zijn kop
een paarse stip
weet iemand wat dit is?

Sonja, 31-03-2010 17:18 #52
Ik heb sinds kort een aquarium (kleintje maar) deze heb ik gekocht met 3 visjes erin. 1 Platy en 2 Coredoras Paleatus albino's. Ze deden het erg goed, maar er zat nog geen beplanting in de bak. De plantjes zitten er inmiddels in (nu een paar weken) Ineens is 1 Coredoras albino ziek geworden, hij veranderde helemaal van kleur en kreeg rode vlekken bij zijn staartvin. Voor die tijd was de vis erg rustig (ik weet dat ze niet druk zijn) iets te rustig, hij bleef heel lang op 1 plek en er zat weinig beweging in, ook eten deed hij niet meer. Nu heb in geconstateerd dat de ander Coredoras albino dezelfde symtonen vertoont. Is er iemand die mij kan vertellen wat deze vis mankeert en hoe het te behandelen is?

Dominique, 19-03-2010 18:25 #51
Ik heb een goudvis en die is sinds een week alles behalve actief en schrikt van alles. Ook eet hij, voor zover ik heb gezien, nauwelijks. Hij ademt bijna niet of in ieder geval heel rustig en gaat af en toe naar boven en dan blijft hij daar aan het water 'hangen' (voor zuurstof denk ik). Ik kan niks aan de vis zelf zien. Ben het water nu aan het verversen, in de hoop dat mocht het aan het water liggen zo weg gaat. Ik durf alleen niet de hele bak te verschonen, anders ben ik bang dat hij het door de verandering al niet meer overleefd. Is hier wat tegen te doen?

Nathalie, 11-03-2010 13:54 #50
Onze goudvis ligt sids 5 dagenop zijn rechtse zijde op de bodem en kan niet meer recht zwemmen. Hij doet moeite maar geraakt niet meer horizontaal. Ik heb al medicijn in het water gedaan, zonder resultaat. Weet iemand wat dit is?

Sarah, 10-03-2010 23:23 #49
Hallo,

ik heb sinds kort 2 goudvissen, waarvan eentje zijn witte staart wat zwart ziet aan de kantjes. Niet veel, maar toch een beetje. Voor de rest denk ik dat ze zich normaal gedragen. Wel geef ik hen een beetje teveel eten, waar ik nu mee zal stoppen. Zou het kunnen dat er iets scheelt, of?
Ik vind nergens dit verschijnsel bij 'symptomen', ik zou het echt apprecieren moest u me kunnen helpen ;)

Greetings from brussels

Chris, 10-03-2010 10:53 #48
Ik heb een goudvis, maar de laatste tijd begint die heel raar te doen. Hij is minder actief, ligt op zijn zij op de bodem, als hij zwemt is het soms normaal, soms lijkt hij heel de tijd rond zijn as te draaien, Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? En als ik hem uit zijn lijden moet verlossen, hoe doe ik dat het beste?

Willemijn, 18-02-2010 14:33 #47
Ik heb 2 goudvissen en ongeveer 2 maanden terug had een van de vissen een wit puntje op zijn staart. Later kwam daar nog een puntje op de rugvin bij. De andere vis kreeg tegelijkertijd een soort van grote puist achter zijn kieuw waar wit talgachtig spul uit kwam. Deze bult genas weer binnen 2 dagen. Op advies van de dierenwinkel heb ik beide vissen behandeld tegen witstip. De witte stip op de vinnen was daarna verdwenen, maar nu heeft dezelfde vis witte puntjes op zijn kieuwen. Die andere vis heeft na de behandeling nog een soort kleine puist op zijn rug gehad (verdween ook weer na een paar dagen) en heeft nu weer opnieuw een grote bult achter zijn kieuw. Ik vind ze beide ook een stuk slomer (af en toe hebben ze een opleving) en ze hebben na de behandeling voor witstip ook last van witte ontslasting. Ze eten voor zover ik weet wel normaal en ze ademen ook niet anders. Heeft iemand misschien een idee waar mijn vissen last van hebben en of de symptomen van beide vissen bij eenzelfde ziektebeeld horen?

Aad Bouter, 13-02-2010 11:16 #46
Ik heb een aquarium van 1,35m lang, de vis in de bak doen het goed maar als ik zelf gekweekte guppen of zwaarddragers er in doe zijn ze in +/- 2dagen dood. het licht er niet aan dat ik ze te snel er in doe, ik heb er zelfs al een hele dag over gedaan door een bakje in in de bak te hangen en er elk uur een juslepel water uit de bak bij te doen zolang gaat het priema. maar dan doe ik ze in de bak en de andere morga zijn er al verdwenen of drijven boven. na twee dagen zie ik er niet een meer.
de andere vis blijft leven.(er zitten geen roofvissen in ) goeramie's danio's en dergelijke. misschien weet u raad
want ik wil graag een bak met levendbarende vis en wat daar bij past
groetjes Aad Reactie infoteur, 14-02-2010
Hallo Aad,

Ik heb hetzelfde gehad, bij navraag bleek het te kunnen komen omdat er teveel stroming in de bak was. Wellicht is dat bij jou ook het geval? Overigens zijn drukke guppen en goerami's geen perfecte combinatie.

Succes ermee!

Angela, 03-02-2010 13:34 #45
Is het geen peperstip? Deze ziekte is te herkennen aan een gelige aanslag op de romp en de vinnen. Besmette vissen schuren langs voorwerpen. Deze ziekte wordt ook door een parasiet veroorzaakt en is te behandelen met speciale medicamenten.

Jennifer, 25-01-2010 18:30 #44
Ik heb een telescoopoog vis en hij heeft volgens dit artikel en 'zwemblaasinfectie'. In dit artikel staat ook dat als je vis dit heeft, je hem op humane wijze uit zijn lijden moet verlossen. Ik ben blij dat ik dit artikel niet had gelezen toen ik mijn vissen net had en er nog niet zoveel van afwist. Mijn vis leeft nu al een jaar op deze manier en met mijn andere vis in dezelfde bak is niks mis. De informatie klopt dus niet helemaal. Het is namelijk een afwijking omdat het een doorgefokt soort is en het hoeft geen besmettelijke infectie te zijn!

Dit wilde ik even melden.

Schiffelers Herman, 19-01-2010 12:39 #43
Drie van mijn koys hebben een soort witte snor op hun lippen. Wat kan dat zijn.
Is dit een ziekte, zo ja is dit te behandelen en hoe?

Fenna, 02-01-2010 14:31 #42
Ik heb ongeveer het zelfde probleem als DIANA-MICHEL.
Mijn vis zijn staart hangt naar beneden en zwemt daardoor heel raar, alsof hij geen gevoel meer
in zijn staart heeft.
Hij krijgt gelige vlekken onderaan zijn staart.
Weet iemand wat dit betekend?

Hans van Beveren, 14-12-2009 12:58 #41
Weet iemand hoe je het best zieken vissen kan behandelen. Wamt mijn guppen zwemmen constant tegen de stroom in van de uitlaat van mijn filter Reactie infoteur, 14-12-2009
Hallo Hans,

Geen zorgen, sommige vissen houden wel van een beetje stroming en gaan dan inderdaad tegen de stroming van de filter inzwemmen.

Didi, 09-12-2009 15:22 #40
Hallo,

Ik heb al jaren een sluierstaart en nu is hij de laatste 2 dagen opeens heel ziek. Hij drijft alleen nog op zijn zij, zwemt niet meer, heeft een dikke buik, zijn staart valt uit en hij hapt alleen nog maar naar adem. Ik vind dit echt heel zielig en niet nodig, hoe kun je zo'n beestje pijnloos uit zijn lijden verlossen?

Rishi, 07-12-2009 17:40 #39
Hallo

ik heb een paar maanden geleezen 4 vissen gekocht en bij de eerste vis ging hij alleen op de bodem zitten en niks meer en na een tijdje dood wat wil dat zeggen?

T. Diepens, 06-12-2009 12:10 #38
We hadden eenkloikarper met zwemblaasinfectie, die hebben we uit zn lijden verlost, hebben een soort antibiotica in het water gedaan en naar een week herhaald.
nu een 7 weken later drijft er weer een koi boven aan de oppervlakte, wat kan dat zijn.
hij drijft op zn zij en hapt naar adem, dus niet zoals bij zwembaasinfectie ongekontroleerd rondzwemmen.

Yusser, 12-09-2009 11:36 #37
Mijn vis heeft het zelfde als elisa alleen mijn vissen zitten in een aquarium en het is niet oranje maar wit met de zelfde kleur als de de vlekken die hij heeft (namelijk blauw). Ook heeft 1 van mijn andere vissen een sluierstaart bruin langs zijn mond meestal is dat stuk rond zijn mond wit alleen nu is een stuk daarvan bruin. Wat moet ik doen?

Liza, 11-09-2009 22:05 #36
Ik heb drie vissen waarvan er 1 steeds achter 1 andere jaagt, verder lijkt het goed te gaan. Alleen hebben er twee sinds een paar dagen een dikke buik en lijkt er een zwart laagje om hun maag te zitten (dus in de vis) wat kan dit zijn? Kan iemand mij helpen?

Elisa, 03-09-2009 19:13 #35
Hallo,
Wij hebben een vijver met allemaal goudvissen,
en er is 1 vis by en die heeft vlak boven zijn oog een oranje boebbel.
weten niet wat het is, vinden er niets over
het is zo groot als zijn oog.
een zweer ofzo? weten het egt niet.
x

Bianca, 30-08-2009 15:10 #34
Onze vis heeft zin een paar dagen op zijn staart en vinnen zwarte vlekken gekregen. Zijn staart is tevens erg bloeddoorlopen en hij verliest stukken van zijn staart. Verder doet hij erg raar. Het ene moment stuitert hij als een gek door de bak heen en het volgende hangt hij doodstil in een hoekje. Dan hangt hij verticaal in het water of onderste boven. Elke keer als we denken dan hij dood is gaat hij weer zwemmen.

Kan iemand mij misschien uitleggen wat er aan de hand is met onze vis en wat we hier aan kunnen doen, want wij hebben het gevoel dat hij pijn heeft.

Diana-michel (infoteur), 01-08-2009 12:43 #33
Ons betta-mannetje is sinds een paar dagen lusteloos, hangt wat in de planten en zwemt niet meer zo actief rond. We hebben twee vrouwtjes bijgeplaatst, waardoor hij wel wat actiever wordt, maar het liefst hangt hij nog steeds in de planten.
Het lijkt alsof zijn buik dik wordt en zijn staart is aan het verkleuren (onderste gedeelte van de staart komen gelige vlekken in).
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Mocht iemand het weten dan heel graag een antwoord, het visje is prachtig en we willen hem graag houden en dus behandelen.

H. van Wetten, 31-07-2009 11:35 #32
Heb een tropisch aquarium en bij mij sterven de vissen zonder dat ik weet waarom.
de planten groeien prachtig en de water kwaliteit is na gemeten in de aquarium zaak en alles ziet er goed uit maar er zijn vissen die worden eerst mager en eten niet, ze trekken dan krom (gebogen rug )beginnen er onstabiel te zwemmen en sterven. heb er ook bij waar de schubben van op zetten. snap er niks van.
KAN MIJ IEMAND ADVIES GEVEN WAT TE DOEN. grtjes Lambert

Marlous, 16-07-2009 12:35 #31
Mijn goudvis heeft een grote bult aan de zijkant van zijn kop. Hij blijft hier gewoon mee rond zwemmen en hij lijkt hier geen last van te hebben. Weet iemand wat dit kan zijn en of het gevaarlijk is voor de andere vissen in het aquarium?

Sandra, 26-06-2009 16:51 #30
Wij hebben een gras karper die op zijn zij zwemt, zijn rugvin en staart vind gebruikt hij niet de andere wel, wel adem haalt en als je de vis boven houdt wel hapt naar adem. Kan iemand ons laten weten wat we eventueel kunnen doen?

I. J., 02-06-2009 22:42 #29
Door Irma.j 2-6-2009
hallo ik heb kleine sluierstaartjes nu in een dag heeft een visje een dikke buik hij zwemt nog goed en eet nog ik heb wel druppels Esha 2000 erin gedaan kan iemand mij zeggen wat ik moet doen kan je er nog iets aan doen?

Jj, 02-06-2009 12:00 #28
Hallo. Sinds een ruime maand hebben we vissen (koudwater, sluierstaarten) en ze gaan 1 voor 1 dood. Nu hebben we van alles aangeschaft van waterzuiveringsmiddel tot pompjes en een apparaat die ook de ''onderste helft'' van het water kan verwijderen samen met de viezigheid zodat je de vissen niet hoeft te verplaatsen tijdens de schoonmaak… ga zo maar door. Toch gaan ze dood (we verschonen niet met zeep, alleen met water). De meeste vissen hebben als ze doodgaan een soort van wit vliesje om hun huid heen. Wat kan ik nu doen?

Emigor, 21-05-2009 12:27 #27
Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort 2 aquariums van 60x30x30 nu gaan ook mijn vissen een voor een dood, alleen lijkt het wel alsof het 1 grote ziekte kiem is mijn bak. De een heeft nara mijn mening hele rode kieuwen en schraapt zich steeds overal langs. De ander heeft schimmel. De eerste die dood ging had witte ontlasting. Wat moet ik hier tegen doen. Ik hbe overigens vuurgarnaaltjes erin. neon tetra koperzalmpjes oranje rio's platy's baby guppy's (paar met kromme rug:() Wat kan ik doen? Reactie infoteur, 22-05-2009
Hoi Emigor,

Het klinkt alsof je waterwaardes niet in orde zijn, die zou ik even goed testen. En geen nieuwe vissen aanschaffen tot alles is opgelost!

Succes! Groeten, Funkyfish

Miranda, 19-05-2009 14:59 #26
Hoi allemaal,

wij hebben zins kort en aquarium maar nu is het geval dat 1 voor 1 mijn vissen dood gaan.
het begon met een discus vervolgens zijn 6 van mijn neontetras dood gegaan en nu is 1 mijn hoogerugvin karpers dooden nog ee waar ik zogou de naam niet van weet.
er is niks aan ze te zien ze doen zelfs normaal en de water waardes zijn ook goed. ze laten elkaar ook met rust dus ze vallen niemand aan.
kan iemand mij misschien vertellen wat er aan de hand is

alvast bedankt Reactie infoteur, 19-05-2009
Hoi Miranda,

Discussen zijn zeer gevoelig, dus misschien is er toch iets mis met je water. Dit is in ieder geval de meest voor de hand liggende reden voor een doorlopende vissensterfte. Houdt goed de waterwaardes in de gaten en bekijk je vissen regelmatig om te zien of ze verschijnselen van ziektes vertonen. Succes!

Groeten, Funkyfish

Melanie, 18-05-2009 08:36 #25
Ik heb 2 vissen 2 algeneters en een kikker.
Nou heeft 1 van die vissen witte vinnen maar doet nog normaal hij komt wel wat duf over.
Heeft hij nou vinrot? Hij is niet gebeten door een vis hij heeft alleen een witte vin op zijn rug.
Is dit besmettelijk voor mijn andere aquariumgenoten? Reactie infoteur, 19-05-2009
Hoi Melanie,

Bij mijn weten is vinrot niet besmettelijk, het ontstaat bij beschadiging. Houdt het maar goed in de gaten en behandel eventueel met antibiotica. Succes!

Groeten, Funkyfish

Margo, 27-04-2009 20:03 #24
Mijn vis heeft een soort wit velletje over zijn oog en sommige schubben zijn wit. Wat kan ik eraan doen?

Marlies, 16-04-2009 14:08 #23
Hallo mijn vriend heeft een aquarium en sinds kort heeft hij rode vlekken op zijn huid hij dacht meteen aan vissen tubercelose, vanochtend is hij naar de huisarts geweest en die dacht hetzelfde, en verwees hem door naar de dermatoloog. Is deze ziekte besmettelijk? Reactie infoteur, 16-04-2009
Hoi Marlies,

Wat naar zeg, sterkte! Bij mijn weten is dit alleen overdraagbaar bij open wondjes, maar vraag het even na bij de huisarts.

Groeten, Funkyfish

C. Nijman, 13-04-2009 11:18 #22
Mijn vis heeft een witte stip op zijn kop (lijkt op pus dat er uit komt) hij zwemt niet meer recht hij draait rondjes zwemt op zijn zij en heeft hele uit puilende ogen kan het zijn dat hij meerdere ziekte's en/of infecties heeft?

P. Brouwer, 12-04-2009 17:00 #21
Hallo Heb vijver met koi serassa en goudwinde maar de goudvissen 1 ervan zondert zich af en zwemt al wachelend
en sommige zijn zeer actief Wat kan ik hieraan doen.

Knalbertus, 04-04-2009 21:45 #20
Afgelopen week heb ik me aquarium moeten schoonmaken door een ziekte helaas is tijdens het schoonmaken vijf mooie ciclide's dood gegaan tijdens het over plaatsen van vissen weet iemand of heeft iemand dit ook gehad? Reactie infoteur, 06-04-2009
Hallo,

Waarmee heb je het aquarium schoongemaakt? Heb je al je water ververst? Vissen kunnen over het algemeen slecht tegen een plotselinge verandering van waterwaardes dus wellicht dat daar de oorzaak ligt. Wel erg jammer van je cichlides, zijn altijd mooie vissen :(

Succes met de rest van je vissen!

Groeten, Funkyfish

Milly, 29-03-2009 01:09 #19
Mijn maanvis kijkt met zijn hoofd de hele tijd naar boven. Het lijkt alsof hij lucht aan het happen is maar toen ik beter keek, merkte ik op dat zijn staart niet meer beweegt en naar beneden hangt. Hij draait de hele tijd langzaam om zijn as. Hij zwemt wel naar beneden soms. Zijn staart is niet samengeknepen. Wat kan het zijn?!?

Hanneke, 08-03-2009 18:57 #18
Wij hebben in onze bak een dolmatier molly zwemmen ( zwart-witte vis). De vis heeft een oranje mond. Kunnen jullie misschien vertellen wat er met de vis aan de hand is?

Andries van der Meer, 02-02-2009 21:52 #17
Vannacht zomaar ineens 3 vissen dood in het aquarium. Twee sumatraantjes en 1 gup (man) Gisteren nog levenslustig en goed aan het eten. In de bak zelf helemaal niets veranderd, ook géén nieuwe vissen geplaatst die mogelijk ziekte overgebracht hebben. Waterwaarden goed. Wie kan advies geven?

Wim, 25-01-2009 20:29 #16
Hoi, ik heb pas een aquarium aangeschaft, ik heb een dag en nacht het water in de bak gedaan zonder de vissen. Nu heb ik vadaag mijn vissen er in gedaan (het zijn er 5) maar er is er eentje die zich wat schuw houd. En 1tje die erg actief is. Nu ik weet dat de vissen optimaal gezond zijn, want het is een perfecte kweker. (ik zie ook geen symptomen van ziektes) zou dit nog van de stress zijn? Ik ben een beginede aquariaan Reactie infoteur, 26-01-2009
Hoi,

Een dag en een nacht is veel te kort, een aquarium moet minimaal 2 weken indraaien zonder vissen. Dus waarschijnlijk zijn je waterwaardes nog niet optimaal. Tevens moet je niet verwachten dat je vissen zich meteen op hun gemak voelen, immers hebben ze veel stress gehad door het uitvangen, vervoeren en weer ingezet worden in een nieuwe bak.

Succes!

Ananda, 14-01-2009 18:51 #15
Mijn vis is in twee dagen heel erg dik geworden. Zo dik dat de schubben nu een beetje wegvallen en je de rode huid zit. Wat is het precies en kan de vis nog te genezen zijn als er sprake van een ziekte is?

Anne, 16-12-2008 11:58 #14
Ik heb een aquarium en heb er sinds 2 weken guppies bij gedaan het vrouwtje leek zwanger want je kon eitjes zien (denk ik) het vrouwtje is 2 dagen geleden dood gegaan samen met 2 andere(goud)vissen. als ik nu naar de mannetjes gup kijk kan ik ook iets zien dat lijkt op eitjes, hij zwemt nog vrolijk rond.(ik had 2 appelslakken en daar is er nu ook een van dood),wat kan dit zijn ik zie geen stippen of rare schubben e.d

Mike, 13-12-2008 10:00 #13
Goedenmorgen Allemaal,

Toen ik gisteravond langs de vissenkom kwam zag ik dat er een van de twee vissen op zijn zijkant op de bodem lag. Hij was nog in leven, maar hij houdt zich erg rustig. Soms dan komt hij ineens op, en zwemt hij een rondje door de kom, maar hij ligt uren op de zijkant.
Het gaat bij dezen om een goudvis met een Zwaluwstaart (Ik weet niet of dat een echte term is)
En de situatie is al zo sinds gisteravond plusminus 11 / 12 uur. Rond twaalf uur gisteravond is de vis in qarantaine gezet. De overgebleven vis maakt het goed, en laat geen symptonen zien.

De symptonen welke hij vertoont zijn:
- Op zijn zijkant liggen.
- Rustig houden en soms ineens opleven.
- Een ruwe rode huid op de zijkanten van de vis.

Mijn vraag is dus: Wat makeert er aan deze vis, en is er een redmiddel?

Alvast mijn dank voor uw hulp

Met vriendelijke groet,
Mike

Martijn, 01-11-2008 20:52 #12
Wij hebben een zoet water aquarium. Sinds een dag of 2 heeft 1 van onze vissen een bult op zijn wang.verder is zijn (eet)gedrag normaal.wat zou dat kunnen zijn en is het schadelijk voor de andere vissen? Reactie infoteur, 03-11-2008
Hoi Martijn,

Wellicht een ontsteking oid? Ik vind het altijd moeilijk om te oordelen zonder een foto, misschien kun je naar een aquariumwinkel gaan, welllicht hebben zij een idee?

Succes ermee!

Queeny, 24-10-2008 17:57 #11
Ik heb een plaatje in mijn aquarium, het was eerst mooi wit met een rode staartje en een oranje koppie, nu begint het witte op de rug een beetje zwart grijs te worden en het loopt naar de kop toe, hoe komt dit?

Jan van Herwaarden, 14-10-2008 12:34 #10
Mijn 4 jaar oude maanvis begint dwars te zwemmen, wat kan ik hieraan doen? Reactie infoteur, 16-10-2008
Hallo Jan,

Wellicht een zwemblaasprobleem?

Tineke, 08-09-2008 20:45 #9
Ook ik heb sinds een aantal weken 2 winde in de vijver die een hele dikke bolle buik hebben. Ze blijven wel gewoon horizontaal zwemmen en eten ook gewoon. Ik vind het wel raar. Het zijn geen jonge van dit jaar. Eerst leek het alsof er een gezwel aan de zijkant was ontstaan en dat ze inderdaad krom lijken. Nu een aantal weken later is de hele buik opgezet. Andere vissen hebben het niet. Ze zonderen zich ook niet af. Ik zou wel willen weten wat het is.

Nina, 01-09-2008 09:27 #8
Ik heb in de vijver gouwinders en nog een paar andere soorten, maar één van de gouwinders en één van de andere soort zijn krom en kunnen niet meer goed bewegen de goudwinder zonder zich af van de rest, maar de andere zwemt wel mee bij de rest. Reactie infoteur, 03-09-2008
Hoi Nina,

Je beschrijving is redelijk vaag om een goede uitspraak te doen, maar het klinkt inderdaad alsof ze ziek zijn. Hebben de windes genoeg ruimte in de vijver en hoe zijn de waterwaardes?

Groeten, Funkyfish

Patricia, 16-08-2008 21:53 #7
Ik heb twee maanvissen met sluier vinnen en staarten, het zijn mijn mooiste vissen die ik heb. Enige tijd geleden kreeg het vrouwtje een blaas op haar oog, het lijkt wel een blaar. Ik heb een aantal keer het water ververst omdat ik dacht dat ze haar oog gestoten en beschadigd had maar nu krijg mijn mannetje ook zo'n oog. Wie kan mij raad geven of vertellen wat het is, en wat ik er aan kan doen. Reactie infoteur, 18-08-2008
Hoi Patricia,

Het is altijd lastig om vanachter een computer te oordelen, maar is het echt een wond of hebben je vissen uitpuilende ogen? Het lijkt me het beste om met foto's van de situatie naar je lokale aquariumwinkel te gaan voor een goed advies, heel veel succes!

Sam, 09-08-2008 15:30 #6
Hei,
heel erg bedankt!

mvg sam

Sam, 08-08-2008 17:36 #5
Misschien dat iemand mij kan helpen met het volgende: Ik heb een (vrouwtjes) beta splendens, nu ongeveer al 3 a 4 maanden. Toen ik haar kocht was ze nog erg klein, maar nu wordt ze steeds groter. Ze zit in een bak samen met 4 kleine algeneters, ander beta splendens vrouwtje en een beta splendens man. Echter, in het begin van de week (en nu nog steeds) was ze de hele tijd aan het schuilen en at niks, dus heb ik haar in een andere bak (zonder deksel) gezet (nog steeds geen verandering). Ik was alleen vergeten dat beta splendens vissen kunnen springen, dus was ze gisteren uit de bak gesprongen. Vandaag, is haar kleur een beetje minder geworden, de achtervin wordt iets kleiner en komt er een soort gele puss uit de zijkant van haar lichaam!

Ik weet niet wat ik hiermee aan moet! Weet iemand anders dat misschien wel? Reactie infoteur, 09-08-2008
Hoi Sam,

Waarschijnlijk heeft ze een beschadiging opgelopen toen ze uit de bak sprong. Ik raad je aan om in de tussentijd in de bak het water regelmatig deels te verversen (houdt haar wel in een aparte bak!) en te informeren bij een aquariumzaak voor eventuele medicatie.

Veel succes!

Piet, 27-07-2008 13:46 #4
Hallo,
Ik heb 2 vissen in mijn kom zitten, 1 is vannacht overleden. de andere 2 zijn erg sloom, 1 heeft een opgezwolle buik en drijft meestal, zwemt amper. de andere vis doet al helemaal niks en blijft op de bodem.

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is?

Alvast bedankt M.V.G Piet Reactie infoteur, 28-07-2008
Hoi Piet,

Klinkt als een probleem met de zwemblaas. Het is niet goed om vissen in een kom te houden, dus wellicht is dat de oorzaak. Zet in ieder geval altijd zieke vissen apart (in quarantaine) Helaas is een probleem met de zwemblaas eigenlijk altijd dodelijk. Succes ermee!

Sander, 29-06-2008 12:46 #3
Hallo,
Misschien dat iemand mij kan helpen met het volgende. Ik heb een koi karper die een soort waas over zijn ogen heeft. Ook lijkt het erop dat het een soort gelei achtig iets is.
Weet iemand wat dat is?

grts sander Reactie infoteur, 29-06-2008
Hoi Sander,

Het zou misschien een schimmelinfectie kunnen zijn, meestal hebben de vissen dan echter ook andere symptomen van ziekte.

Succes!

Pettie, 31-03-2008 17:07 #2
Een erg handige site, ik weet nu zeker dat mijn vissen niet een van deze ziektes heeft.

Shana, 14-01-2008 16:41 #1
Hey, ik vind dat hier een goeie site. Zeker voor een spreekbeurt :-)

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumhouden
Reacties: 223
Schrijf mee!