InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Gyrinocheilus aymonieri - Siamese Algeneter

Gyrinocheilus aymonieri - Siamese Algeneter

Gyrinocheilus aymonieri - Siamese Algeneter Deze vis wordt onder de Nederlandse naam vaak verward met die andere Siamese Algeneter, de Crossocheilus siamensis. Deze vis wordt ongeveer net zo groot en stelt vrijwel dezelfde eisen. Ook qua karakter lijken deze vissen op elkaar.
  • Wetenschappelijke Naam
  • Gyrinocheilus aymonieri
  • Nederlandse Naam
  • Siamese of Indische algeneter
  • Familie
  • Gyrinocheilidae (algeneters)
  • Herkomst
  • India, Thailand

Lengte

Tot 27 centimeter in het wild. In het aquarium blijven ze echter een stuk kleiner, tot een centimeter of 15. Mijn eigen Gyrinocheilus aymonieri is ongeveer 10 centimeter lang.

Geslachtsonderscheid

Het geslachtsonderscheid is niet heel makkelijk te zien. Het vrouwtje is groter dan het mannetje en is ook wat dikker. Het mannetje heeft vaak meer uitstulpingen op de kop dan het vrouwtje.

Huisvesting

Het moge duidelijk zijn dat deze vis een wat groter aquarium nodig heeft, minimaal 120cm lang. Zorg voor veel planten en andere schuilmogelijkheden. Qua bodem voldoet een zandbodem of een bodem van fijn grind, liefst donker gekleurd. Gebruik voor de schuilmogelijkheden het liefst kienhout, hier groeit ook vaak alg op, wat weer op het menu van de Siamese algeneter staat.

Karakter

Jonge vissen zijn vreedzaam en dus geschikt voor het gezelschapsaquarium. Wanneer ze wat ouder zijn (vanaf een centimeter of 10) kunnen ze territoriaal worden en kunnen ze andere vissen aanvallen. Houdt deze vis solitair. Mijn eigen volwassen Gyrinocheilus aymonieri houdt ik solitair, dit levert geen problemen op de met andere aquariumbewoners.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 25-28°C
  • Ph: 7-7,5
  • GH: 8-12

Voeding

Gyrinocheilus aymonieri is voornamelijk herbivoor. Algen staan hoog op het menu, je kunt bijvoeren met geblancheerde groente zoals sla, spinazie en waterkers. Plantaardige voedertabletten zijn ook zeer geschikt voor de Siamese algeneter. Voedselresten en levend voer worden ook opgenomen door deze vis.

Kweek

Tot nog toe is het niet gelukt deze vis in het aquarium na te kweken.

Van deze soort is de nagekweekte albino-variant ook heel bekend, deze wordt zeer regelmatig aangeboden in de handel.

Lees verder

© 2007 - 2014 Funkyfish, gepubliceerd in Vissen (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gyrinocheilus aymonieri - Siamese Algeneter"

Reactie

Jacqueline, 21-12-2009 22:27 #1
Wat jammer dat veel sites deze vis als agressief bestempelen. Wij hebben 8 jaar veel plezier gehad van onze "congierge". Hij veegde de boel aan, hielde de bak schoon, greep in bij opstootjes (tussen purperkop sumatraan en maanvis) en was verder een rustige vis die lekker op zijn stuk hout lag te zonnen. We missen hem.

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!