InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Poecilia reticulata - Guppy

Poecilia reticulata - Guppy

Guppy's zijn al jarenlang onverminderd populair bij aquarianen. Voor beginners zijn ze heel geschikt, omdat ze vrij sterk zijn. De kweek is zeer eenvoudig en daarom ook heel geschikt voor beginnende aquarianen. Voor gevorderde aquarianen is de zogenaamde Endler-gup zeer geschikt, deze zijn iets moeilijker te houden en veel zeldzamer dan de guppen.
  • Wetenschappelijke Naam: Poecilia Reticulata (Lebistes reticulatus)
  • Nederlandse Naam: Guppy, Miljoenenvisje
  • Familie: Poeciliidae (Levendbarende tandkarpers)
  • Herkomst: Zuid-Amerika

Lengte

Tot ca. 6 centimeter (v) De mannetjes blijven iets kleiner, ca. 5 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Het vrouwtje is groter dan het mannetje, en veel minder kleurrijk.

Huisvesting

Guppy’s kunnen worden gehouden in een aquarium vanaf ca. 60cm lang. Guppen stellen geen hoge eisen aan de inrichting van het aquarium. Zorg voor een donkere bodem en een flink beplante bak, zo komen de kleuren van je guppen mooier uit.

Karakter

Zeer vreedzame en levendige vis, die zeer geschikt is voor een gezelschapsaquarium. Houdt 1 mannetje op drie vrouwtjes in verband met de vrijwel constante benaderingspogingen van het mannetje. Het is niet verstandig om alleen mannetjes te houden, omdat ze dan elkaar zullen opjagen.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 18-28°C
  • Ph: 7-8
  • GH: 12-16

Voeding

Alleseter: droogvoer, diepvriesvoer, levend voer en soms ook algen.

Kweek

Zeer simpel, hier hoeven geen speciale maatregelen voor genomen te worden. Het vrouwtje heeft het vermogen sperma op te slaan, en kan hierdoor wel tot vijf keer bevallen van 1 bevruchting. Het aantal guppen dat geboren wordt, wordt dan wel steeds minder. Zodra het vrouwtje zwanger is, vertoont zij een zwarte vlek op de achterzijde van het lijf. De zwangerschap duurt ongeveer drie weken. Zodra de jongen geboren zijn, zorgen zij voor zichzelf. Zorg voor voldoende schuilmogelijkheden als je de kleintjes wilt laten opgroeien, want guppies zijn soms kannibalistisch ingesteld.

Door de jaren heen zijn er zeer veel verschillende kweekvormen van de guppy ontstaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Familie Poeciliidae (levendbarenden)De familie levendbarenden is een groep vissen op zich. Zoals de naam al zegt leggen deze vissen geen eieren, maar worden…
Guppy's kweken doe je zoGuppy's kweken doe je zoDe guppy, ookwel de miljoenenvisje of missionarisvisje genoemd, is een levendbarende tandkarper. Wereldwijd is de guppy…
Aquariumvissen voor beginnersAquariumvissen voor beginnersEen mooi aquarium kan een goede toevoeging aan een woonkamer zijn. Een probleem bij het inrichten van een aquarium is ec…
Poecilia Sphenops - Black MollyDe Poecilia Sphenops, in de volksmond Black Molly genoemd, is al jaren een van de meest geliefde aquariumvissen. Omdat d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Poecilia reticulata - Guppy"

Reacties

Hanneke, 21-06-2010 16:48 #8
Hallo,
Ik heb een gup vrouwtje die al zeven weken ontzettend dik is, ik heb 1 jonge gup waarvan ik denk dat die uit dat vrouwtje komt.
Maar ze wordt al maar dikker en er komen geen jonge guppen.
Ik heb haar nu apart gezet omdat ze steeds werd opgejaagd door de andere guppen.
Is het normaal dat ze zolang zwanger is en dat er maar geen jonge guppen komen?

Caroline, 02-04-2009 16:29 #7
Hoi

3 dagen geleden heb ik 2 baardmeervallen, 2 gup (m), 6 gup (v) toegevoegd bij mijn aquarium. In dat aquarium had ik al 1 gup zitten (m) en die doet nu vreemd; in het begin deed hij normaal en ik had 's morgens nog eens de vissen gecontroleerd, maar toen ik terug thuis kwam uit het school deed hij abnormaal, hij zwemt niet meer zo goed als tervoren (nu een beetje verticaal) en de staart ziet er ook niet zo best uit; het is namelijk zo dat een klein stukje staart er niet meer is, je ziet wel de streepen (wat ik denk dat spieren zijn). Eerst dacht ik vinrot, toen heb ik wat opgezocht, maar toen bleek het dat de staart eerst rood wordt (ontsteeking), en dat was niet zo. Nu denk ik dat hij gevochten heeft, kan dat? Zo niet, wat zou dit dan zijn?

Alvast bedankt
Caroline Reactie infoteur, 03-04-2009
Hoi Caroline,

Ik heb ook meerdere malen guppen gehad en ik heb hetzelfde gehad, bij mij jaagden de mannelijke guppen elkaar steeds op. Dit kan bij jou ook het geval zijn. Als je de mogelijkheid hebt om je beschadigde gup apart te zetten zou dat het beste zijn denk ik.

Succes ermee! Groetjes, Funkyfish

Wendy, 26-02-2009 01:34 #6
Hallo,

ik heb net 3 mannetjes hup en 6 vrouwtjes gup aangeschaft! en volgens mij zijn er 2 vrouwtjes zwanger. ze zien dr namelijk dikker uit dan de andere, maar kheb ook veel ander kleine vissen in het aquarium zoals neonvisjes enzo en heb 3 grote plantjes erin omdat er 6 grote stenen in staan die veel plek in beslag nemen ( 300L water ) maar als die vrouwtjes bevallen over een week of 3 worden ze dan opgegeten is dit wel genoeg schuilplek? Reactie infoteur, 26-02-2009
Hoi Wendy,

Meestal lukt het wel om wat kleine gupjes groot te brengen, zorg iig voor veel schuilplaatsen (planten etc.) dan moet het vast lukken. Succes!

Groeten, Funkyfish

Hanning, 17-10-2008 19:37 #5
Heey,

ik heb een vraag over een van mijn guppy's (vrouwtje), ze eet namelijk niet meer en ze heeft nu ook nauwelijks kleur! :-( Wat moet ik hieraan doen? Ik heb ook maar eenmaal babyguppy's gekregen en er staat dat ze wel tot 5 keer baby' kunnen krijgen. :-( Dat vrouwtje heeft nu ook een zeer platte buik.
Ik hoop meer info en advies te krijgen. Reactie infoteur, 19-10-2008
Hallo,

Het lijkt erop dat je vrouwtje ziek is, maar om een goed advies te geven heb ik meer info nodig over de grootte van je bak, de waterwaardes, medebewoners van de bak…

Door, 17-09-2008 11:34 #4
Ik heb mijn jonge guppen apart en wil nu na 2 maanden aan het grote aquarium toevoegen. Al vrij snel werd de aanval ingezet, en heb ik het beestje er maar weer uit gehaald. Kan iemand mij een tip geven hoe dit aan te pakken? Reactie infoteur, 17-09-2008
Hallo,

Heb je de guppen bij elkaar gezet? Of vechten ze met andere vissen? Hopelijk kun je me wat meer informatie geven zodat ik een goed advies kan geven.

Rajani, 06-09-2008 17:23 #3
Hee:)
J. van Weert:
Ik hoop dat die vissen niet bij elkaar in 1 bak zitten, de guppen en die betta's.
ik heb ook betta's en had van mij vriendin 1 mannetje, 2 vrouwtjes en een jonge gup gekregen en de jonge gup was gelijk weg en de mannetjes gup is opgegeten in de nacht, dus dat is niet zoown sucses.
By the way
weet iemand misschien wat ik hieraan kan doen want ik heb 3 betta's en ze zijn mooi maar asl ze alles opeten hoef ik ze niet meer ik wil een kleurrijk aquarium en niet een aquarium waar maar 3 vissen in zitten.

J. van Weert, 25-01-2008 09:32 #2
Wij hebben zelf in onze klas, Guppy's. Ze hebben net jongen gekregen.
Ook hebben wij vechtvissen (betta splendens). Hele mooie vissen! :-)

Johanna, 31-08-2007 17:35 #1
Hallo ik heb (dwerg)guppy's.Bij de viswinkel hebben ze verder niks gezegt nu heb ik 4 mannen en 2 vrouwtjes.
Kan dat veel kwaad=
Graag een reactie alvast bedankt. Reactie infoteur, 13-09-2007
Hoi Johanna,

Het omgekeerde zou beter zijn, dus 4 vrouwtjes en 2 mannetjes. Als je genoeg schuilplaatsen voor de vrouwtjes maakt (beplanting etcetera) dan moet het op zich wel kunnen. Succes!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 8
Schrijf mee!