InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Energiekosten van vijverpomp besparen

Energiekosten van vijverpomp besparen

Energiezuinige vijverpompen zijn duurder in aanschaf, maar zijn in een bepaalde termijn 'terug te verdienen'. In dit artikel zal toegelicht worden met een aantal voorbeelden waarom het slim is om de energiekosten van vijverpompen te vergelijken. Het kan u immers aan het einde van het jaar een aanzienlijk bedrag op de elektriciteitsrekening schelen.

Vijverpompen

Een vijverpomp is een apparaat welke in een koivijver (of normale vijver) 24 uur per dag, 365 dagen per jaar zal moeten functioneren. Er zijn heel veel verschillende soorten vijverpompen te koop. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer fabrikanten welke rekening houden met de stroomkosten van de vijverpompen welke geproduceerd worden. Toch zijn er nog zeer grote verschillende waarneembaar wanneer deze vijverpompen met elkaar vergeleken worden.

Er zullen twee voorbeelden gebruikt worden om toe te lichten waarom het verstandig is uw vijverpomp te controleren op stroomverbruik. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van twee vijverpompen met een hoge capaciteit, en twee vijverpompen met een hoge capaciteit.

Goedkopere vijverpompen zijn vaak dure pompen in gebruik. Hoeveel dit precies kan schelen zal toegelicht worden in dit artikel.

Lage capaciteit vijverpomp

Bij de vergelijking van de twee lage capaciteit vijverpompen is gebruik gemaakt van een EcoMax DM-8000 en EcoMax M-8500 model vijverpomp. Beide vijverpompen verplaatsen +/- 8.000 liter water per uur.

ModelEcoMax DM-8000EcoMax M-8500
Capaciteit per uur8.000 liter8.200 liter
Stroomverbruik70 Watt95 Watt
OpvoerhoogteMaximaal 4,5 meterMaximaal 4,2 meter
Adviesprijs 182,75 116,-

Berekening stroomverbruik per jaar

Bij het berekenen van het stroomverbruik per jaar kan gebruikt worden gemaakt van de volgende formule:

Aantal watt (stroomverbruik in wattage) * 24 (uren per dag) * 365 (dagen per jaar) / 1000 (Watt omzetten in kW) = kW verbruik per jaar

EcoMax DM-8000: 70 * 24 * 365 / 1000 = 613,2 kW per jaar
EcoMax M-8500: 95 * 24 * 365 / 1000 = 832,2 kW per jaar

Berekening elektriciteitskosten per jaar

Om de elektriciteitskosten per jaar te berekenen zullen we het aantal kW wat verbruikt wordt door de vijverpomp moeten vermenigvuldigen met de prijs per kW. Als gemiddelde prijs kunnen we 0,25 hanteren per gebruikte kW.

kW (stroomverbruik per jaar) * 0,25 (kosten per kW) = Stroomkosten per jaar

EcoMax DM-8000: 613,2 kW * 0,25 = 153,30 per jaar
EcoMax M-8500: 832,2 kW * 0,25 = 208,05 per jaar

Vergelijking

Wanneer we een vergelijking tussen deze twee vijverpompen maken is er direct te zien hoeveel stroomkosten er bespaard worden door te kiezen voor de EcoMax DM-8000.

ModelEcoMax DM-8000EcoMax M-8500
Stroomkosten per jaar 153,30 208,05
Besparing na 1 jaar 54,75
Besparing na 2 jaar 109,5
Besparing na 3 jaar 164,25

In energiekosten is de EcoMax DM-8000 duidelijk voordeliger. Aangezien de aanschafprijs echter maar een meerprijs heeft van 66,75 ten opzichte van de EcoMax M-8500 is het wel degelijk de moeite waard om iets meer geld uit te geven bij de aanschaf van de vijverpomp. De duurdere vijverpomp is binnen iets meer als slechts één jaar tijd terugverdiend qua stroomkosten.

Hoge capaciteit vijverpomp

Bij de vergelijking van de twee hoge capaciteit vijverpompen is gebruik gemaakt van een Blue Eco 320 en EcoMax P-25000 model vijverpomp. Beide vijverpompen verplaatsen 25.000 liter water per uur.

De Blue Eco is een relatief dure pomp, echter bezit deze pomp een controller en kan het wattage en toerental van de vijverpomp zelf bepaald worden.

ModelBlue Eco 320EcoMax P-25000
Capaciteit per uur25.000 liter25.000 liter
Stroomverbruik320 Watt (regelbaar)520 Watt
OpvoerhoogteMaximaal 9 meterMaximaal 8 meter
Adviesprijs 1003,- 244,50

Berekening stroomverbruik per jaar

Blue Eco 320: 320 * 24 * 365 / 1000 = 2803,2 kW per jaar
EcoMax P-25000: 520 * 24 * 365 / 1000 = 4555,2 kW per jaar

Blue Eco 320: 2803,2 kW * 0,25 = 700,80 per jaar
EcoMax P-25000: 4555,2 kW * 0,25 = 1138,80 per jaar

Vergelijking

Bij een vergelijking kan er gezien worden hoeveel kosten er bespaard kunnen worden per jaar door gebruik te maken van de Blue Eco 320 vijverpomp.

ModelBlue Eco 320EcoMax P-25000
Stroomkosten per jaar 700,80 1138,80
Besparing na 1 jaar 438,00
Besparing na 2 jaar 876,00
Besparing na 3 jaar 1314,00

In energiekosten is de Blue Eco 320 duidelijker aanzienlijk voordeliger. Er wordt maar liefst 438,00 aan stroomkosten per jaar bespaard. De pomp is echter ook aanzienlijk duurder in aanschaf, de meerprijs is 758,50. We kunnen op deze manier aflezen dat de duurdere Blue Eco binnen twee jaar tijd terugverdiend is. Hierna kunt u 438,- per jaar besparen op uw elektriciteitsrekening.

Niet te vergeten dat de Blue Eco 320 een regelbare vijverpomp is. De pomp bezit een controller waarmee de pomp geregeld kan worden qua toerental en wattage. In de winterperiode, wanneer het niet nodig is om op volle capaciteit te werken met de vijverpomp, kan het wattage aanzienlijk verminderd worden.

Conclusie

Schrik niet direct van dure vijverpompen. Ga vooral niet direct af op de "koopjes" of goedkopere vijverpompen. Goedkoop is voor deze apparatuur vaak duurkoop. Ga zorgvuldig te werk wanneer u een vijverpomp uitkiest, maak altijd een berekening van de energiekosten per jaar. Baseer de keuze van de vijverpomp op onder andere de berekening.

Lees verder

© 2013 - 2017 Anteur, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Besparen op energieverbruikDe prijzen van gas, water en licht stijgen. De hoogste tijd om uw energieverbruik eens onder de loep te nemen. Er valt n…
Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Een laag stroomverbruik van apparaten wordt steeds belangrijker. Zuinige apparaten besparen namelijk in de portemonnee e…
Vijver in de tuin; pomp, filter of UV-lamp?Vijver in de tuin; pomp, filter of UV-lamp?Een vijver is beslist een aanwinst voor uw tuin. Als bij het ontwerp en de aanleg alles goed doordacht is, dan zult u ja…
Hoe besparen op energiekostenHoe besparen op energiekostenStijgende energiekosten slaan een groot gat in menig huishoudbudget. Maar 30 tot 50 procent besparen op de energiekosten…
Hotfill MS-1002plus: bespaart tot 90% stroom bij wassen!Hotfill MS-1002plus: bespaart tot 90% stroom bij wassen!Wist u dat er handige tools op de markt zijn om elektriciteit te besparen. Een zogenaamde hotfill maakt gebruik van wate…
Bronnen en referenties
  • http://www.sibo.nl/

Reageer op het artikel "Energiekosten van vijverpomp besparen"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 18-11-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!