InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Carassius Auratus - Goudvis

Carassius Auratus - Goudvis

Carassius Auratus - Goudvis Wat je op het plaatje hiernaast ziet, is wel het grootste misverstand dat er bestaat over de goudvis: hij mag absoluut niet worden gehouden in een kom!!! Lees hieronder meer over Carassius Auratus, de goudvis.
  • Wetenschappelijke Naam Carassius Auratus
  • Nederlandse Naam Goudvis
  • Familie Cyprinidae
  • Herkomst China, Vietnam en Japan, maar tegenwoordig uit de hele wereld (kweek)

Lengte

Tot 40 centimeter, echter in de kommen waarin goudvissen meestal worden gehouden, worden ze niet langer dan een centimeter of zeven. In ruime aquaria worden goudvissen meestal een cm of 15-20 lang.

Geslachtsonderscheid

In de paaitijd (het voorjaar) heeft het vrouwtje van Carassius Auratus een dikkere buik dan het mannetje.

Huisvesting

Houdt de goudvis in een zeer groot aquarium, minimaal 1 meter lang maar liever nog groter. Het beste is om goudvissen te houden in een vijver. Ververs het water eens per week, en dan zon 25%. Voeg alleen zeer harde planten toe, want goudvissen zijn echte planteneters. Een zandbodem is de beste bodembedekking voor Carassius Auratus. Een verwarming is niet nodig, bij kamertemperatuur gedijt de goudvis goed.

Karakter

De goudvis is een gezelschapsvis, houdt ze daarom met minimaal vier exemplaren. Carassius Auratus is zeer vreedzaam, en men kan dan ook verschillende goudvissoorten samen houden.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 10-20°C
  • Ph: 7-7,5
  • GH: 12-16

Voeding

Goudvissen eten alles, en veel!! Plantaardig voedsel eet Carassius Auratus graag, maar ook dierlijk voedsel stellen ze op prijs.

Kweek

Vrij eenvoudig. Zorg voor een groot kweekaquarium en warm het water langzaam op tot 22°C. Na 5 dagen komen de eieren, waarvan het vrouwtje er zo´n 1000 legt, uit. Pas na 8 maanden krijgen de jongen wat kleur. In een vijver is de kweek gemakkelijker. Een vrouwtje kan meerdere keren per jaar eieren afzetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Carassius Auratus - Goudvis"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-04-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!