InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Goed doel: plant een boom in Israël - JNF

Goed doel: plant een boom in Israël - JNF

Goed doel: plant een boom in Israël - JNF Het schenken van geld voor goede doelen is in Joodse gezinnen heel erg belangrijk. In het Jodendom geldt dat mensen gasten zijn in Gods wereld en dat alles wat we bezitten als gift van God beschouwd moet worden. Een Joods huis wordt gekenmerkt door een tsedakabusje voor liefdadigheid. Vroeger waren er speciale blauwe JNF-busjes om daar geld in te doneren. Tegenwoordig kunt geld overmaken op de rekening van het Joods Nationaal Fonds. Voor 15 euro plant u al een boom in Israël.

Introductie - oprichting van het Joods Nationaal Fonds - Keren HaKajemet LeJisraeel

De belangrijkste taak van het Joods Nationaal Fonds (JNF) is planning, cultivatie en handhaven van bossen en bomen in Israël. Doel is om het woestijnachtige Israël weer te laten bloeien. Er worden daarom niet alleen bomen geplant in het overwegend groene Galilea maar ook in de Negev woestijn.

Professor Herman Tzvi Shapira, een rabbijn en professor in de wiskunde, kwam in 1884 met het idee van de JNF tijdens een conferentie van Chovevei Zion (de voorlopers van de Zionistische Beweging). In 1887 tijdens het Eerste Zionistische Congres werd het in principe aangenomen en in 1901 tijdens het Vijfde Zionistische Congres werd het in werking gezet. De eerste activiteiten waren het aankopen van land in Israël voor de bouw van Joodse nederzettingen en het bebossen van het land. Over de hele wereld werd onder Joden geld ingezameld.

Het eerste stuk land dat werd aangekocht was in Beneden Galilea waar later Kfar Hittim gevestigd werd. Bet Shemen en Hulda volgden. Hier begon het JNF met het planten van bomen. Doel was toen landschapsbeheer, bebossing en vruchtbomen (olijfbomen - The Olive Tree Fund). Na de dood van Theodor Herzl werd in Ben Shemen het bosgebied uitgebreid en het Herzl bos genoemd. Naast aankoop van land en bebossing werden Joodse nederzettingen opgericht. Degania en Kinneret werden verhuurd aan de eerste kolonisten. Daarna werden meer stukken land aangekocht voor de bouw van nederzettingen. Onder het Britse Mandaat werden de activiteiten van het JNF uitgebreid. De grond moest intensief bewerkt worden zoals het droogleggen van moerassen en het draineren van het land. Voor de aanleg van bossen was een infrastructuur nodig: kweken, onderzoek naar waar welke bomen het beste konden worden geplant. Zo werden in bergachtig gebied pijnbomen en in het zuiden eucalyptus bomen geplant.

Oprichting van de staat Israël

Met de oprichting van de staat Israël hoefde er geen grond meer te worden aangekocht. Het JNF kon zich richten op de oprichting van nederzettingen door het hele land. Naast landbouwnederzettingen was er ook aandacht voor stedelijke nederzettingen, wegen, toeristische plekken, recreatiegebieden en landschapsbeheer (de JNF maakte toen overigens deel uit van de Jewish Agency). In 1950 werden de volgende taken voor het JNF vastgesteld:
  • landwinning en opkopen land van Arabieren die Palestina waren ontvlucht;
  • landbewerking;
  • bebossing om erosie van het landschap tegen te gaan - landschapsbeheer - training van nieuwe immigranten;
  • zoeken naar waterbronnen.

Er werd samengewerkt met het ministerie van landbouw (bosbouw departement), Minhal Makarkaey Jisraeel (Land Management Autoriteit) en de Wereld Zionistische Organisatie. Binnen de JNF werd de Minhal Pitoeach Hakarka (Land Ontwikkeling Autoriteit) opgericht die verantwoordelijk werd voor landontwikkeling en bebossing in Israël. De Land Ontwikkeling Autoriteit bestond uit twee departementen: Departement voor Landwinning en Bosbouw Departement.

Het Bosbouw Departement van het JNF

Het Bosbouw Departement houdt zich bezig met nieuwe beplanting en met dagelijks management zoals zorg, brandbestrijding, bescherming tegen ziekte, houtproductie, landschapsbeheer, recreatie, etc. In de loop der tijd is alles geperfectioneerd door middel van onderzoek naar nieuwe methoden van onderhoud en zorg.

Plant een boom in Israël

Tweeduizend jaar lang hebben mens en water, wind en zon, onbarmhartig huisgehouden in Palestina. Met de terugkeer van de Joden is begonnen de schade aan het land te herstellen. Het Joods Nationaal Fonds speelt hierbij een belangrijke rol door het ontginnen en het bebossen van het land. Begin vorige eeuw is men hiermee begonnen en dat proces gaat nu nog steeds door en zal nog vele jaren in beslag nemen. Daarvoor is veel geld nodig want bomen kosten nu eenmaal geld. Vele mensen die het Heilige Land een warm hart toedragen doneren regelmatig geld aan het JNF zodat deze bomen kan kopen. Voor 15 euro koopt u al een boom en ontvangt u een certificaat.

U zult misschien zeggen wat betekent nu één boom? Zijn er niet belangrijkere zaken om geld aan te doneren? Een boom betekent dat Israël weer rijker aan bomen is geworden die het land beschermen tegen zon en wind. Maar er is meer. Bomen vormen humus en bereiden zo de grond voor op landbouw, tuinbouw en boomgaarden in de toekomst. Ook houden bomen water vast dat anders verdampt. En u weet dat er in Israël een chronisch tekort aan water is. Tevens zorgen de bomen voor schaduw voor mens en dier tegen de zon. Kortom, een boom is een zegen voor Israël.

Dan wordt de woestijn een gaarde
en de gaarde gelijkt een woud;
dan woont het recht in de woestijn
en de gerechtigheid verblijft in de gaarde.

Jesaja 32:15-16

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cercis Siliquastrum (judasboom)Cercis Siliquastrum (judasboom)De Cercis Siliquastrum is een buitengewoon mooie boom die ook geschikt is om in kleinere tuinen geplant te worden. De ui…
Cornus kousa (kornoelje)De Cornus kousa is een mooie solitair die niet zo veel aangeplant word in onze tuinen. Nochtans heeft de boom enkele waa…
Bonsai boom kopenBonsai boom kopenEen bonsai boom kopen kan in een tuincentrum of via een webwinkel. Ook zijn er gespecialiseerde winkels in Nederland op…
Liquidambar styraciflua (amberboom)In grote parken en tuinen is de Liquidambar zeker een meerwaarde, niet enkel omwille van de prachtige herfstverkleuring…
Malaria voorkomen en genezen op een natuurlijke manierMalaria voorkomen en genezen op een natuurlijke manierOver malaria is al heel veel geschreven. Minder bekend is dat er lokaal al veel gedaan kan worden om malaria tegen te ga…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rwayne307 / Pixabay
  • The role of the JNF in Soil Conservation, Land Development and Afforestation in Israel - Avshalom Rokach
  • Website JNF

Reageer op het artikel "Goed doel: plant een boom in Israël - JNF"

Reacties

Swah (infoteur), 02-10-2011 14:54 #2
In mijn - uiteraard zeer beperkte en vooral atheïstisch geïnspireerde - tunnelvisie merk ik enkel op dat er blanke religieuzen zijn die claimen dat het "hun land" is en iets minder blanke religieuzen die dezelfde claim maken op basis van wat andere boeken. Aangezien door die opgefokte wij-zij-tegenstelling altijd slachtoffers te vinden zijn, aan beide kanten, en dit "goed doel" uitdrukkelijk één van de twee kanten in één van de langst aanslepende conflicten van deze tijd steunt zeg ik enkel dat het hypocriet is om dit de titel "goed doel" mee te geven. Een goed doel wil het beste voor alle mensen. Een goed doel zou de bomen gaan planten daar waar ze het meest nodig zijn, en niet oordelen over de religie van de bewoners van het land. Over welke fanatieke religieuzen gelijk hebben wil ik mij absoluut niet uitspreken, in mijn ogen hebben fanatieke, intolerante gelovigen namelijk allemaal ongelijk. Reactie infoteur, 02-10-2011
In Israël wonen zowel Joden als Arabieren. Bomen houden water vast en produceren zuurstof. Zowel Joden als Arabieren ademen dezelfde lucht in en maken gebruik van dezelfde waterbronnen. In welk opzicht zouden de bomen dan niet ten goede komen aan de Arabische bevolking van Israël?

Swah (infoteur), 30-09-2011 16:31 #1
Verdient een geldwervingsactie om de heropbouw na de vernieling/kolonisering te steunen -de steun gaat naar de vernieler/kolonisator- werkelijk de titel "goed doel"? In elk een geval een knappe poging tot greenwashing, dat wel. Enkele VN-cijfers bieden misschien enige duidelijkheid: http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/09/29/de-isra-lis-stelen-branden-en-vernielen-waterbronnen Reactie infoteur, 02-10-2011
Wilt u beweren dat vóór de terugkeer van de Joden naar hun vaderland het land er uitstekend bij lag? Het land is 2000 jaar lang verwaarloosd geweest door de bewoners die het land hadden ingepikt van de Joden.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 31-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Goede doelen
Reacties: 2
Schrijf mee!