InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Bloedkoralen sieraden

Bloedkoralen sieraden

Bloedkoralen sieraden De waarde van bloedkoralen sieraden is de afgelopen jaren fors toegenomen. Dat komt omdat er inmiddels een verbod is op het winnen van bloedkoraal. Dit komt vooral voor in de Middellandse Zee. Tegelijkertijd is er een toegenomen vraag, met name vanuit China, waar bloedkoraal geldt als statussymbool. Dit heeft er toe geleid dat u een goede prijs kan krijgen voor uw sieraden wanneer u besluit deze te verkopen. De prijs van bloedkoraal is de afgelopen jaren snel in waarde toegenomen. Dat komt omdat het aanbod steeds kleiner wordt. Bloedkoraal is een koraalsoort die alleen voor komt in de Middellandse Zee. Het koraal kan worden gevonden op een diepte van 2 tot 280 meter. De verschillende onregelmatige gevormde koloniën hebben een hoogte van 5 tot 29 centimeter. Het meeste bloedkoraal heeft een donkeroranje kleur. Daar dankt het ook zijn naam aan. Er zijn echter ook exemplaren bekend die zwart of wit gekleurd zijn. Er gaan verschillende theorieën de ronde over hoe het koraal zich voortplant. Het koraal bestaat uit vrouwelijke en mannelijke poliepen. De zaadcellen van een mannelijke kolonie worden in het water losgelaten proberen de vrouwelijke kolonie te bereiken. De bevruchte eicel ontwikkelt zich vervolgens door tot een larve in het lichaam van de vrouwelijke poliep. Dit duurt ongeveer dertig dagen. Vervolgens vestigt de larf zich in de buurt van het al bestaande koraal en het proces herhaalt zich. Daardoor groeit het koraal steeds verder uit. Het koraal groeit maximaal met een centimeter per jaar. Een bloedkoraal kan zelf wel honderd jaar oud worden. Ze leven van algen.

Bloedkoralen sieraden

De belangrijkste reden waarom er een grote vraag is naar het koraalskelet is omdat het als grondstof dient voor veel sieraden. Zo worden veel kettingen, armbanden en oorbellen van bloedkoraal gemaakt. Los van ivoor en parels is het een van de weinige organische materialen waarmee sieraden vervaardigd worden. Een goed voorbeeld zijn de bloedkoralen kralen die onderdeel zijn de Zeeuwse klederdrachtkostuums. In de middeleeuwen hingen veel moeders bij hun kind al een snoer met bloedkoralen om de nek op hen zogenaamd te beschermen tegen kwade invloeden. In veel middeleeuwse schilderijen is moeder Maria daarom ook te zien met het kind Jezus met een bloedkoralen ketting om zijn nek.

Verbod op winning bloedkoraal

Tegenwoordig is het verboden om bloedkoralen te winnen. Dit komt omdat ze steeds schaarser worden. Door bevissing van de zeeboden en overmatige koraalwinning zijn veel van de koraalriffen beschadigd. Dit heeft grote gevolgen voor de visstand. Veel vissen schuilen vaak in het koraal en eten bijvoorbeeld de algen die zich nestelen op het koraal. Tot in de jaren tachtig werd het koraal bemachtigd door grote verzwaarde netten over de zeebodem te slepen. Het koraal dat daarin vast kwam te zitten werd weer verkocht. Er wordt tegenwoordig streng op toegezien dat mensen geen koraal meenemen. Het is bijvoorbeeld ook niet toegestaan om koraal dat aanspoelt mee te nemen. Wie met bloedkoraal in zijn bezit wordt aangetroffen kan een hoge boete krijgen door de politie. Voor de politie is het immers niet na te gaan of koraal afgebroken is of aangespoeld.

Toegenomen vraag naar bloedkoralen sieraden

Het verbod heeft er voor gezorgd dat het bloedkoraal schaars is geworden. Tegelijkertijd is de vraag enorm toegenomen. Met name in veel Aziatische landen gelden bloedkoralen sieraden als statussymbool. Dit heeft er toe geleid dat bijvoorbeeld de prijzen van kettingen die onderdeel uitmaken van de Zeeuwse en Volendamse klederdracht in de duizenden euro's kunnen lopen.

Waar kan ik bloedkoralen sieraden kopen?

Op een veiling in februari 2013 werd er tienduizend euro betaald voor een ketting met tachtig bloedkoralen kralen. Van de kralen worden onder andere gebedsarmbanden gemaakt. Ook vanuit Marokkaanse zijde is er een toegenomen vraag naar bloedkoraal. Veel Marokkaanse vrouwen doen het koraal aan een armband. Het geldt daar als een soort van statussymbool. In Nederland zijn de bloedkoralen sieraden vooral te koop bij juweliers en op veilingen. Ook op Marktplaats wordt er relatief veel verhandeld. Bij juweliers en veilingen zult u er altijd een certificaat bij krijgen waaruit blijkt dat het gaat om oud bloedkoraal, zodat u kunt aantonen dat u de sieraden niet gemaakt zijn van illegaal gewonnen bloedkoraal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tatlin / Pixabay
  • http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-06-04/450007/zeeuws-bloedkoraal-hot-china-en-tibet#.UuVvlxDb9D8
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedkoraal

Reageer op het artikel "Bloedkoralen sieraden"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Sieraden
Schrijf mee!