InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Voordelen en nadelen van windenergie?

Voordelen en nadelen van windenergie?

Wind gebruiken om energie aan te maken is een milieubewuste manier om energie op te wekken. Door op deze manier energie aan te maken, kan er afscheid worden genomen van milieubelastende manieren om energie te produceren.
Windmolens bieden grote voordelen ten opzichte van andere manieren om energie te winnen. In een ver verleden werd windenergie gebruikt om water te verpompen of om graan vermalen. Tegenwoordig wordt de energie opgeslagen om huishoudens te voorzien van energie.

In Nederland bestaat vreemd genoeg nog veel verzet tegen windmolens. Mensen op het platteland blijken zich te verzetten om horizonvervuiling te voorkomen. Waarschijnlijk zijn dit voornamelijk mensen die de vooruitgang willen tegengaan, want niemand kan toch last hebben van een windmolen op ruime afstand van hun eigen huis. Het kan toch niet zo zijn dat het sparen van het milieu tegen wordt gewerkt, om horizonvervuiling te voorkomen? In dit artikel treft u de voordelen en de nadelen aan van windmolens en windenergie.

Wat zijn de voordelen van windenergie?

Door windmolens te plaatsen, worden wij minder afhankelijk van fossiele brandstof. De kosten voor windenergie liggen nog hoger, maar de kosten gaan steeds verder omlaag. Fossiele brandstof is de laatste jaren steeds duurder geworden. Daarnaast is de hoeveelheid fossiele brandstof ook niet onuitputtelijk. Windenergie is voor het milieu ook veel minder belastend. Windenergie geeft minder vervuiling en CO2 uitstoot.

De windmolens kunnen overal in Nederland geplaatst worden. Hierdoor is het mogelijk om de economie te stimuleren van economisch achterliggende gebieden. Boeren die niet meer voldoende kunnen verdienen met de akkerbouw of veeteelt, kunnen hun land beschikbaar stellen om windmolens op te plaatsen. Windmolens kunnen ook energie winnen in gebieden die niet zijn aangesloten op een regionaal distributienetwerk.

Wat zijn de nadelen van windenergie?

Het grootste nadeel van windenergie is de hoogte van de kosten om de energie te winnen. De kosten worden steeds lager maar liggen nog steeds hoger dan bij andere manieren van energie winnen. Hetzelfde geldt ook voor zonne-energie. Daarnaast zijn de volgende nadelen aan te wijzen:
  • De hoeveelheid windenergie is niet constant
  • Voor het produceren van de windmolens zijn grondstoffen nodig die belastend zijn voor het milieu. Dit wordt echter weer gecompenseerd door de windmolens zelf
  • Vogels worden gedood doordat ze door de bladen geraakt worden
  • Windmolens kunnen niet te dicht bij huizen worden geplaatst, in verband met slagschaduw en geluidsoverlast voor omwonenden
  • Windmolens veranderen het landschap (= horizonvervuiling)

Wat is horizonvervuiling?

Horizonvervuiling of landschapvervuiling is het aanwezig zijn van objecten in de omgeving, waardoor er een andere horizon ontstaat. Door horizonvervuiling kan de harmonie van een landschap worden verstoord. Dergelijke vervuiling kan onstaan door het plaatsen van huizen in landerijen. Waar de laatste jaren steeds meer ophef over ontstaat, is de vervuiling door windmolens. De windmolens zijn hoog en brengen een beweging voort, hierdoor zijn ze dominant aanwezig in landschappen.

Wat is slagschaduw?

Dit is een schaduw die veroorzaakt wordt door een object op een achtergrond of ondergrond. Een windmolen kan bijvoorbeeld een schaduw geven op een huis in de omgeving. Door de hoogte van het object heeft de slagschaduw van een windmolen een groot bereik.
Gerelateerde artikelen
Windenergie: de voor- en nadelenWindenergie: de voor- en nadelenMet het op raken van de voorraad fossiele brandstoffen zijn alternatieve manieren van energie opwekken steeds vaker het…
Zijn er ook nadelen aan groene energie?Zijn er ook nadelen aan groene energie?Door de positieve verhalen die we dagelijks horen over het gebruik van duurzame, ook wel groene energie genoemd vergeten…
Beleggen in windenergieBeleggen in windenergieHet beleggen in windenergie leek een aantrekkelijke optie. Dat kwam omdat er door bedrijven en overheden volop werd geïn…
Turbineziekte door windmolensTurbineziekte door windmolensTurbineziekte of het windturbine syndroom (WTS) wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van windmolens. De ziekte komt he…
Een windmolen voor thuisEen windmolen thuis: zou het niet geweldig zijn? Een kleine windmolen in je eigen tuin plaatsen en daarmee op duurzame w…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Voordelen en nadelen van windenergie?"

Reacties

An, 01-12-2015 13:43 #3
Je moet ook zeggen hoe het werkt.

Roland, 15-01-2012 15:28 #2
Blijkbaar heeft Frans W. Sluijter nooit van windgas gehoord als opslag/buffer medium.
De elektriciteiitsvraag wisselt sterk, dus ook nu draaien conventionele centrales met wisselende inzet! Wie heeft het over onzin?

Frans W. Sluijter, 06-08-2011 10:32 #1
Waar en hoe wordt windenergie opgeslagen? Dat is nu juist het probleem. Daar het net in balans moet blijven, is er voortdurend snel regelbare backup nodig. Dat gaat met aardgas. Voor zeer snelle compensatie gasturbines en die hebben geen indrukwekkend rendement. Ook het rendement van de andere conventionele centrales wordt aanmerkelijk verlaagd door voortdurende vermogenswisselingen. Maak eerst de goede berekeningen voordat je onzin over windenergie verspreidt.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 3
Schrijf mee!