InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Werelderfgoed in gevaar, UNESCO

Werelderfgoed in gevaar, UNESCO

Het werelderfgoed is er om te beschermen. UNESCO doet zijn uiterste best dit te realiseren. Echter, dit is niet altijd even makkelijk. Vele factoren zorgen ervoor dat erfgoed in gevaar komt. Factoren veroorzaakt door de mens en eveneens de natuur. Welke factoren spelen een rol en hoe reageert UNESCO op deze gevaren?

Werelderfgoed in gevaar: De factoren

Werelderfgoed locaties worden bedreigd door zowel natuurlijke rampen als acties ten gevolge van menselijk handelen. Oorlog bijvoorbeeld, of vervuiling, urbanisatie en toerisme. Het heeft alles te doen met het geen dat uitwerking heeft op de waarde van het erfgoed.

UNESCO

Als gevolg hiervan kan het Werelderfgoed comité besluiten het bedreigde erfgoed op de lijst van bedreigd erfgoed te plaatsen. Dit kan worden bereikt door het gebied en erfgoed te analyseren en problemen te onderzoeken waarnaar het erfgoed wordt bijgestaan door het comité om problemen het hoofd te bieden. Als alle probleem factoren en bedreigingen zijn weggenomen, en de waarde van het erfgoed is hersteld en veilig gesteld, dan kan het erfgoed van de lijst worden gehaald.

Voorbeeld:

Een voorbeeld van erfgoed in gevaar is het regenwoud van de Atsinanana regio. Deze regio kwam op de lijst van bedreigd erfgoed in 2010. Het gebied bestaat uit 6 nationale parken in het oostelijk deel van Madagaskar. Madagaskar kwam 60 miljoen jaar geleden los te staan van het vaste land. In al die jaren heeft de flora en fauna zich in isolement kunnen ontwikkelen en evolueren. De wouden zijn nu zeer belangrijk voor het behouden van unieke ecologische processen die weer nodig zijn voor het behouden en overleven van de unieke biodiversiteit van het eiland Madagaskar. Verder zijn de wouden het huis van vele bedreigde diersoorten waaronder primaten en lemuren. Dit gebied is door UNESCO op de lijst geplaatst omdat ze van mening zijn dat dit gebied in de loop der jaren meerdere keren een toevluchtsoord zijn geweest voor dieren in tijden van klimaatverandering en dit gebied zal dat ook zijn tijdens de komende klimaatverandering. Verder, zoals in elk regenwoud, is ontbossing een grote bedreiging. In oostelijk Madagaskar is slechts 8,5% over van het oorspronkelijke woud. Het is één van de meest unieke en waardevolle gebieden ter wereld dus is bescherming absoluut noodzakelijk.

Klimaatverandering

In de laatste 20 jaar is klimaatverandering een steeds groter en meer besproken probleem geworden. Klimaatverandering vormt één van de grootste uitdagingen in de 21ste eeuw.

UNESCO

Omdat klimaatverandering een bedreiging kan vormen voor de wereld zijn cultureel en natuurlijke erfgoed is UNESCO constant aan het analyseren en onderzoeken van eventuele bedreigingen en ontwikkelingen. UNESCO analyseert gebieden om vervolgens te bekijken in hoeverre klimaatverandering een effect zal hebben op het erfgoed of in hoeverre dit al is gebeurd. UNESCO wil schade voorkomen en zo nodig deze beperken. UNESCO heeft veel projecten opgezet en coördineert veel initiatieven omtrent klimaatvernadering.

Voorbeeld:

Een voorbeeld van erfgoed dat al getroffen is door klimaatverandering en dat ook nog in de toekomst wordt beïnvloed is Venetië en de lagune, gesitueerd in Noord-Italië aan de Adriatische zee. Venetië is een architectonisch meesterwerk met buitengewone kunst dat beschermd en geconserveerd moet worden. Door het inklinken van de grond is de stad al 10 cm weggezakt. Verder werd dit proces versterkt doordat de industrie water uit diepe aquifers begonnen te pompen. Nu zakt de stad zelfs sneller met 10-13 cm per jaar. Het pompen is al gestopt sinds de jaren 70 maar schade is al aangericht. Aan de andere kant is het zee water aan het stijgen door klimaatverandering. Venetië loopt dus risico vaker te worden overstroomt en eveneens weg te zinken in de grond. De overheid is nu een wering aan het bouwen welke gesloten wordt als het waterpeil te hoog komt. Echter, complete en betrouwbare bewaring van Venetië zal altijd een uitdaging blijven. Experts zijn dan ook nog niet zeker over welk lot Venetië zal treffen in de toekomst.
© 2010 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Werelderfgoed in gevaar, UNESCO"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 19-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!