InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Waar moet u naar toe met al uw afval?

Waar moet u naar toe met al uw afval?

Waar moet u naar toe met al uw afval? We produceren met elkaar een enorme afvalberg. Zelfs een enkel huishouden produceert al heel veel afval. Maar wat we zelf bestempelen als onbruikbaar en dus weggooien, is vaak weer heel goed opnieuw te gebruiken. Er zijn steeds meer processen ontwikkeld om van ons afval weer herbruikbaar materiaal en herbruikbare grondstoffen te maken. Dit levert een enorme winst op voor ons milieu. Maar welk afval is te recyclen en waar moet u naar toe met uw afval? Hier treft u een overzicht per soort afval. U ziet daar wat er van dit afval nog bruikbaar is én waar u het in kunt leveren.

Bouw- en sloopafval

Wat gebeurt er met het ingeleverde bouw- en sloopafval?

Van het ingeleverde bouw- en sloopafval vindt nog een verdere scheiding plaats. Deels handmatig, maar ook door grote magneten en mechanisch door zeven of blazen. Dat er nog veel bruikbare materialen in dit afval zitten, blijkt wel uit onderstaand overzicht:

Dakbedekking
Dakbedekking materiaal van bitumen en teer kan bij de meeste gemeentelijke afvalscheiding stations worden ingeleverd. De bitumen dakbedekking wordt gerecycled en gebruikt bij de productie van nieuwe dakbedekking én in de wegenbouw. Teer wordt verbrand.

Gips
Schoon gips wordt door een aantal gemeentes apart verzameld om te kunnen verwerken tot nieuw gips. In dat geval wordt door speciale machines spijkers, schroeven, behang ed. verwijderd.

Kunststof
Kunststof leent zich zeer goed voor recyclen. Ongeveer 85% van het aangeboden PVC en kunststof wordt hergebruikt in buizen, kozijnen en profielen.

Metaal
De metalen aluminium, koper, lood, ijzer en zink worden allemaal gerecycled en gebruikt voor de productie van nieuwe (bouw)materialen en producten. Het recyclingproces levert in geval van aluminium een besparing op van 95% t.o.v. nieuwe productie. Recyclen van ijzer bespaart 65% energie.

Hout
Schoon hout wordt afgevoerd naar kolencentrales, waar het gebruikt wordt als brandstof. Dit hout mag niet beschimmeld, gecoat, geïmpregneerd, gelakt, gelijmd, geverfd of verrot zijn. Al het zogenaamde vuile hout wordt onder gecontroleerde omstandigheden verbrand in een afvalverbrandingsinstallatie. Vuil hout mag nooit thuis (bijvoorbeeld in de open haard of vuurkorf) verbrand worden!

Puin
Schoon puin, zoals bakstenen, beton, bouwzand, cement, dakpannen, grind, keramisch materiaal, klinkers, metselwerk en natuursteen wordt gezeefd (gesorteerd op grote) en vervolgens gebruikt in de weg- en waterbouw. Verontreinigd puin (vermengd met asbesthoudend materiaal, gevaarlijke afvalstoffen en/of verontreinigende grond) wordt niet hergebruikt.

Vuil puin wordt schoongemaakt en kan vervolgens ook gebruikt worden in de weg- en waterbouw.

Vensterglas
Oud vensterglas hergebruiken voor nieuw glas levert een energiebesparing op van 15%. Dubbelglas kan in zijn geheel (met afstandhouder en kit) worden ingeleverd.

Hoe kunt u bouw- en sloopafval aanbieden?

U kunt het zelf afvoeren naar het gemeentelijk afvalscheiding punt, afhankelijk van de hoeveelheid bouw- en sloopafval is dit vaak de goedkoopste en makkelijkste oplossing. Op laten halen door de gemeente, al dan niet tegen betaling, kan meestal ook. De kosten zijn dan meestal gekoppeld aan het totale gewicht.

Als laatste kan het natuurlijk ook verwijderd worden door een professionele afvalverwerker. In dit geval kunt u een afvalcontainer huren, die door het bedrijf geleverd en vervolgens weer opgehaald en afgevoerd zal worden. In de huurprijs zitten de ophaalkosten, vuilstortgelden en milieubelasting al inbegrepen.

Elektrische apparatuur

Wat gebeurt er met uw ingeleverde elektrische apparatuur?

Tegenwoordig betalen we bij de aanschaf van elektrische apparatuur een verwijderingsbijdrage. De hoogte van deze bijdrage verschilt per apparaat en wordt gebruikt voor een milieuvriendelijke verwerking van de apparaten. De apparaten worden ontmanteld en herbruikbaar materiaal (aluminium, glas, hout, koper, kunststof of ijzer) wordt apart verwerkt.

Hoe kunt u elektrische apparatuur inleveren?

Bij de aanschaf van een nieuw elektrisch apparaat kunt u bij de winkelier gelijktijdig uw oude apparaat inleveren. Ook kunnen elektrische apparaten aangeboden worden bij de gemeentelijke afvalverwerking.

Dierlijk afval

Wat gebeurt er met het aangeboden dierlijke afval?

Dode huisdieren worden gerekend tot hoog risicomateriaal dierlijk afval. Er is dan ook een vergunning nodig voor het verwerken van dit afval. Het zal dus duidelijk zijn dat overleden huisdieren als honden, katten en knaagdieren niet in de eigen tuin begraven mogen worden.

Hoe kunt u dierlijk afval aanbieden?

U kunt het dierlijk afval apart aanbieden bij de gemeentelijke afvalverwerking. Maar u kunt er ook voor kiezen om uw huisdier te laten cremeren en aan te bieden bij de betreffende crematoria.

Glas

Wat gebeurt er met het aangeboden glas?

Glas en glasscherven worden hergebruikt voor nieuw glas. Hierbij is sprake van een energiebesparing van 15% t.o.v. de productie van nieuw glas. Glas kan overigens eindeloos hergebruikt worden zonder dat daarbij sprake is van kwaliteitsverlies.

Hoe kunt u glas aanbieden?

Glas kunt u aanbieden in de welbekende glasbakken. Deze kunt u vinden bij de supermarkt en ook op speciale plaatsen verspreid in uw gemeente. Als u het glas goed op kleur deponeert, dan levert dit extra milieuwinst op. Als er, in de glasbak, geen vermenging van de kleuren plaats vindt, kan er zuiver wit (doorschijnend), groen of bruin glas van gemaakt worden. Van vermengd glas (bont glas) kan alleen groen of bruin glas gemaakt worden.

Groente-, fruit- en tuinafval (GFT-afval)

Wat gebeurt er met uw GFT-afval?

Het ingezamelde GFT-afval wordt in gesloten composteerinrichtingen binnen 6/7 weken gecomposteerd. Dit GFT-compost is bruikbaar als bodemverbeteraar in de particuliere tuin, maar ook in de land- en tuinbouw. Grof tuinafval (snoeihout ed.) wordt versnipperd en hergebruikt als bodembedekker, (stal)strooisel of kattenbakkorrels.

Hoe kunt u uw GFT-afval aanbieden?

De meeste Nederlandse gemeentes bieden de inwoners een aparte Gft-container aan huis aan. Deze is goed bruikbaar voor uw groente-, fruit- en het meeste tuinafval. Het grovere tuinafval als snoeihout van bomen en struiken, kerstbomen en bladafval kan ook rechtstreeks bij de gemeentelijke afvalverwerking aangeboden worden.

Grof huishoudelijk afval

Wat gebeurt er met uw grof huishoudelijk afval?

Grof huishoudelijk afval is afval dat niet past in de container. Denk hierbij aan meubilair, fietsen, lampen en huishoudelijke apparaten. Na inzameling wordt het afval handmatig, mechanisch en m.b.v. magneten gescheiden. Bruikbare materialen als glas, hout, steen, textiel, ijzer of zand worden gerecycled.

Waar kunt u uw grof huishoudelijk afval aanbieden?

Ook uw grof huishoudelijk afval kan aangeboden worden bij de gemeentelijke afvalverwerking. Maar veel gemeentes hebben ook tweedehandswinkels die heel blij zijn met deze spullen. Vaak kan een product, na een (grondige) opknapbeurt weer jaren mee. Wel zo fijn voor het milieu!

Klein Chemisch Afval (KCA)

Wat gebeurt er met uw Klein Chemisch Afval?

Klein Chemisch Afval is afval wat schadelijke stoffen bevat en dus een speciale inzameling vereist. Het gaat om afval dat stoffen als asbest, cadmium, dioxines, kwik, lood of organische oplosmiddelen bevat. Als deze stoffen in de normale afvalverbrandingsinstallaties terecht komen veroorzaken ze luchtvervuiling. Wordt het gewoon gestort, dan kan de bodem en de grond vervuild raken.

Een deel van de grondstoffen in KCA kan worden gerecycled. De stoffen waarvoor dit niet kan, worden verbrand bij zeer hoge temperaturen in speciale verbrandingsovens. Door de hoge temperatuur worden de schadelijke stoffen vernietigd. Het KCA dat niet voor recyclen of verbranden in aanmerking komt, wordt opgeslagen op speciale stortplaatsen.

Waar kunt u uw klein chemisch afval aanbieden?

U kunt uw KCA altijd apart afgeven bij het gemeentelijke of regionaal afvalverwerkingspunt. Ook kan het worden ingeleverd bij de zogenaamde CHEMOKAR, die vaak een aantal keren per jaar aan huis het KCA ophaalt.

Kurk

Wat gebeurt er met uw kurk?

Van het ingeleverde kurk worden bijvoorbeeld isolatieplaten voor in de bouw, kamervloeren, onderzetters en voetbedden voor in schoenen gemaakt.

Waar kunt u uw kurk inleveren?

Schoenenzaken, slijterijen of wereldwinkels zijn bekende inleverpunten voor wijnfleskurken.

Oud papier en karton

Wat gebeurt er met het ingeleverde oud papier en karton?

Oud papier en karton kunnen tot 7x worden hergebruikt. Het vormt de grondstof voor nieuw papier en karton. Dit hergebruik bespaart grondstoffen (bomen) en energie. Voor hergebruik is het heel belangrijk dat het gescheiden wordt ingezameld, zodat het schoon en droog is.

Waar kunt u uw oud papier en karton inleveren?

Sommige gemeentes zamelen het papier en karton apart in. Hiervoor heeft elke woning dan een aparte papiercontainer gekregen. Ook wordt vaak door verenigingen oud papier en karton huis-aan-huis ingezameld.

Plantaardige olie, frituurvet en dierlijk vet

Wat gebeurt er met de ingeleverde oliën en vetten?

Gescheiden ingezamelde olie en vet zijn te gebruiken als biobrandstof in energiecentrales of op te werken tot biodiesel. Het wordt dan verbrand in afvalverbrandingsinstallaties of gebruikt als vervanger of aanvulling van kolen.

Waar kunt u uw oliën en vetten inleveren?

In sommige gemeenten kunt u vloeibare olie en vloeibaar frituurvet gescheiden inleveren. Is dit niet mogelijk, dan kan gestold vet, gewikkeld in een krant, in de GFT-bak. Vloeibaar vet moet in een afgesloten verpakking bij het restafval.

Plastic, Metaal (conservenblikken) en Drinkpakken (PMD)

Wat gebeurt er met het ingeleverde plastic, metaal en drinkpakken?

Plastic, en dan vooral het plastic verpakkingsmateriaal is uiterst geschikt voor hergebruik. Het is een prima grondstof voor bermpaaltjes, fleecetruien, nieuwe flessen en flacons, golfballen, tennisballen en vloerbedekking. Bij plastic verpakkingsafval moet u denken aan doppen van potten, lege flessen en flacons van drank en schoonmaakmiddelen, plastic tassen en verpakkingsfolie van tijdschriften.

Waar kunt u uw PMD inleveren?

Vanaf 2010 zijn alle gemeentes verplicht om het plastic verpakkingsmateriaal gescheiden in te zamelen. De wijze waarop dit, gebeurd is nog heel verschillend. Sommige gemeentes hebben gekozen voor het plaatsen van de zogenaamde Plastic Heroes-bakken. Maar er zijn ook plaatsen waar het huis-aan-huis opgehaald wordt, nadat het door de inwoners eerst verzameld is in apart beschikbaar gestelde plasticzakken. Maar er zijn ook nu nog gemeentes die het niet apart inzamelen, maar pas achteraf het plastic scheiden van het afval. Vanaf 2015 zijn er aan het plastic ook metaal en drinkpakken toegevoegd. De oranjekleurige plasticzakken zijn vervangen door stevigere paarse exemplaren. Hierdoor kan ook het scherpe blik veilig gescheiden worden.

Textiel

Wat gebeurt er met ingeleverd textiel?

Ingezameld oud textiel wordt gesorteerd op bruikbaarheid. Een deel is nog geschikt voor verkoop in tweedehands-kledingzaken. Wat hier niet meer bruikbaar voor is, wordt gerecycled tot grondstof voor textielmaterialen.

Hoe kunt u uw oude textiel inleveren?

Oud textiel wordt in de meeste gemeentes één of meerdere keren per jaar huis-aan-huis ingezameld. Ook staan er vaak bij supermarkten speciale verzamelbakken voor kleding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plastic afval scheiden - Van plastic afval tot nieuw produktPlastic afval scheiden - Van plastic afval tot nieuw produktHergebruik van plastic afvalmateriaal vermindert de belasting van het milieu én levert vele mooie nieuwe producten op. D…
Plastic heroes: plastic inzamelenEen groot deel van ons afval bestaat uit plastic. Plastic kun je goed recycelen. Daarom zamelen we sinds een paar jaar p…
Inzamelen plastic afval werktVanaf 1 januari 2010 moeten alle gemeenten kunststof verpakkingsmateriaal verplicht inzamelen, waarna het voor hergebrui…
Recycling: inzamelen van gebruikt frituurvetRecycling: inzamelen van gebruikt frituurvetHet is mogelijk om op steeds meer plaatsen gebruikt frituurvet in te leveren. Het gebruikte frituurvet kan vervolgens wo…
Plastic Keeper©: afvalzakhouder grijscontainer voor plasticDe Plastic Keeper© is een stalen afvalzakhouder die in de grijscontainer gehangen kan worden zodat plastic en het overig…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waar moet u naar toe met al uw afval?"

Infoteur: Martina
Laatste update: 17-05-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Milieubewust leven
Schrijf mee!