InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Windenergie: de voor- en nadelen

Windenergie: de voor- en nadelen

Windenergie: de voor- en nadelen Met het op raken van de voorraad fossiele brandstoffen zijn alternatieve manieren van energie opwekken steeds vaker het onderwerp van discussie. Overheden staan voor lastige keuzes en belanggroeperingen zijn het niet altijd met elkaar eens. Een van deze onderwerpen is windenergie. Wat zijn de voor- en nadelen van deze alternatieve manier van energie opwekken?

Over windenergie

Windenergie wordt gewonnen door de bewegingsenergie van lucht om te zetten in bijvoorbeeld elektriciteit. De eerste windmolens werden gebruikt in Perzië in de 5e eeuw voor Christus. Het grootste windpark ter wereld staat in Roscoe in de staat Texas, Amerika waar het stroom produceert voor 230.000 huishoudens.

Voordelen van windenergie

Duurzaam:

Windenergie is een duurzame vorm van energie. Wind is onbeperkt beschikbaar en het gebruik ervan als energievorm benadeelt niet het milieu of toekomstige generaties. Daarmee vormt windenergie een structurele oplossing voor de energiehonger van de maatschappij. Een andere duurzame vorm van energie is bijvoorbeeld zonne-energie.

CO2-uitstoot:

Het opwekken van energie met behulp van fossiele brandstoffen (steenkool, aardgas, aardolie) gaat gepaard met een hoge CO2 uitstoot. Deze uitstoot heb je niet met het opwekken van windenergie waardoor windenergie een schonere manier van energie opwekken is en de uitstoot van CO2 verminderd.

Energieverlies:

Doordat windmolens in principe overal te plaatsen zijn worden de transformatieverliezen en transportverliezen van de opgewekte elektriciteit tot een minimum beperkt. Ook is lokale energieopwekking mogelijk waardoor de afhankelijkheid van het distributienetwerk afneemt.

Makkelijk en snel:

Het omzetten van windenergie in elektriciteit is relatief makkelijk. Daarnaast kunnen windmolens snel worden geplaatst. Een windmolenpark kan al binnen een paar maanden tot een half jaar worden geplaatst en in werking worden gesteld.

Nadelen van windenergie

Vervuiling:

Een van de meest aansprekende nadelen van windenergie is de landschapsvervuiling die een windmolen kan veroorzaken. Windmolens nemen veel ruimte in beslag nemen en zijn opvallend aanwezig in het landschap. Bij modernere windmolens wordt meer rekening gehouden met deze landschapsvervuiling door het ontwerp te verfraaien en de plaatsing zorgvuldig te kiezen.

Geluidsoverlast:

Geluidsoverlast van de windmolens een van de meest genoemde nadelen. Deze overlast ontstaat door de beweging van de rotorbladen (zoevend geluid) en door de generator. Het geluidsniveau vlakbij de turbine bedraagt ongeveer 96 decibel. Moderne windmolens zijn zodanig aangepast dat ze op een afstand van 250-300 meter bijna niet meer hoorbaar zijn.

Energieterugverdientijd:

Voor het produceren van windmolens is onder andere staal en kunststof nodig. Het vervaardigen van deze materialen heeft natuurlijk vervuiling tot gevolg. De hoeveelheid energie die nodig is om een windmolen te produceren is in ongeveer 6 maanden terug verdiend.

Vogels:

Vogels, eenden en vleermuizen zijn vaak het slachtoffer van de wieken van een windmolen. Jaarlijks sterven ongeveer 20.000 vogels als gevolg van de aanwezigheid van windmolens. Daarmee schaart de windmolen zich in het rijtje van snelwegen, gebouwen en hoogspanningslijnen, maar haalt lang niet dezelfde aantallen. Ter vergelijking: 30 miljoen vogels worden jaarlijks gedood door de katten in Nederland.

Kosten:

De kosten van windenergie zijn hoog. Momenteel wordt dit door subsidies opgevangen. De kosten van een energievorm worden uitgedrukt in eurocent per kilowattuur (kWh). Deze liggen voor windenergie op 8,8 - 10,3 eurocent per kWh, terwijl dit voor conventionele elektrische energie op 2,9 - 5,8 eurocent per kWh ligt. Voor- en tegenstanders van windenergie zijn het echter niet eens over de manier van kostprijs berekening. Zo pleiten voorstanders ervoor om bij conventionele energieopwekking ook de externe kosten, kosten die indirect het gevolg zijn van een manier van energie opwekken, mee te rekenen in de kostprijs.

Windenergie: ja of nee?

De meningen over windenergie zijn verdeeld en een objectief ja of nee vaststellen is niet mogelijk. Veel nadelen van windenergie worden door het gebruik van moderne windmolens grotendeels geneutraliseerd. Bezwaren als landschapsvervuiling zijn echter persoonlijk en worden door het moderniseren van windmolens niet opgelost. Het huidige overheidsbeleid in Nederland is erop gericht om in 2020 twintig tot dertig procent van de verbruikte energie duurzaam te laten zijn. In combinatie met de subsidie (SDE) op teruggeleverde (wind)energie en subsidie op de bouw van windmolens vormt dit een duidelijk ja van de overheid op windenergie.
© 2010 - 2017 Wverhoog, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voordelen en nadelen van windenergie?Voordelen en nadelen van windenergie?Wind gebruiken om energie aan te maken is een milieubewuste manier om energie op te wekken. Door op deze manier energie…
Zijn er ook nadelen aan groene energie?Zijn er ook nadelen aan groene energie?Door de positieve verhalen die we dagelijks horen over het gebruik van duurzame, ook wel groene energie genoemd vergeten…
De verschillen tussen groene en grijze energieDe laatste jaren wordt er veel gesproken over groene energie. Veel mensen zijn al overgestapt en een groot aantal mensen…
Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Om de CO2-uitstoot tegen te gaan is het van belang dat er minder gebruik gemaakt gaat worden van de voorraden van nuclea…
Elektriciteit uit waterEnergie kun je uit verschillende dingen halen. Veel energie wordt tegenwoordig nog steeds uit de fossiele brandstoffen g…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Windenergie: de voor- en nadelen"

Reacties

Crick Raphael, 13-04-2016 07:18 #3
Geachte,
zijn er reeds studies gedaan in verband met het Sub-Sonore geluid, de zeer lage frequentie drukgolven die niet hoorbaar zijn door het menselijk gehoor maar wel waarneembaar door dieren en onbehaaglijk gevoel geven voor mensen.
Lage frequentie druk golven gaan veel verder dan het hoorbare geluid.
Beste dank
Crick Raphael

Hendrik de Splinter, 03-02-2015 14:14 #2
Windmolens zijn erg geschikt, ik heb zelf 3 windmolens aangekocht en in mijn tuin geplaatst. Beetje lastig is wel dat je met een schup een put moet graven. Daardoor heb ik een splinter gekregen, ik zen zo ziek as nen hond jom
mvg

Dirkse, 24-05-2013 11:11 #1
Windmolens zijn ongeschikt voor een energietransitie zolang er geen energiebuffer is voor minstens 1 week productie. Nu stellen windparken alleen iets voor dankzij het veelvoud aan fossiele backup. Sluit die gas- en kolencentrales en de economie crasht, een situatie vergelijkbaar met een natuurramp.
Windenergie is thans (zonder grootschalige energiebuffers) een een kostbaar sprookje. Met duurzaamheid heeft het ook niets te maken.

Infoteur: Wverhoog
Gepubliceerd: 14-07-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 3
Schrijf mee!