InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Inzicht in energieverbruik: Energie Manager Online

Inzicht in energieverbruik: Energie Manager Online

Inzicht in energieverbruik: Energie Manager Online Je wilt inzicht in je energieverbruik want misschien kun je wel energie gaan besparen. Dus ga je meterstanden bijhouden, maar hoe? Dat kan met de Energie Manager Online. Een handige online hulp waar je makkelijk je verbruik in kunt voeren. Daarna heb je goed overzicht op je verbruik. Bovendien krijg je handige tips om energie te besparen. Energie besparen begint bij inzicht krijgen in je verbruik. Als je weet hoeveel je wanneer verbruikt, kun je vervolgens gaan bekijken wanneer je meer verbruikt dan je nodig vindt, en waar je op wilt besparen.

Je kunt natuurlijk zelf je meterstanden gaan bijhouden. Maar hoe doe je dat? Op papier heb je dan een rij getallen, maar nog niet veel inzicht. Je moet dan immers gaan berekenen wat je elke dag verbruikt hebt. Een grafiek is weer duidelijker dan cijfertjes. En dan nog vergelijken met een doelstelling. En .... Is daar niet iets handigs voor? Liefst gratis?

Dat is er inderdaad, de gratis Energie Manager Online. Dit is een tool die je op internet kunt gebruiken. Het enige wat je hoeft te doen is je meterstanden regelmatig in te vullen. Vervolgens laat het online programma je gemiddelde verbruik in handige overzichten zien. Zo raak je de genoteerde meterstanden niet kwijt maar heb je ze netjes bij elkaar staan. Hoe gaat dat nou in zijn werk? Dat lees je hieronder:

Account aanmaken

Als eerste maak je op de Aanmeldpagina van Energie Manager Online je account aan. Jouw gegevens worden natuurlijk niet openbaar, en daarom werk je met een inlogaccount. Je vult een aantal gegevens in over je locatie, je doelverbruik (wat zou je willen verbruiken), soort energie en soort telwerk op je elektriciteitsmeter. Geef het telwerk op dat je meter heeft. Maar heb je plannen om over te stappen naar een uitgebreidere meter, geef dan voor de zekerheid het hoogst instelbare aantal op (momenteel 4). Op dit moment is het nog niet mogelijk om je meterstanden te behouden als je toch later wilt overstappen naar meerdere telwerken binnen de Energie Manager. Je zult dan dus alle meterstanden kwijtraken in het systeem en overnieuw in moeten vullen.

Meterstanden invoeren

Nu ga je de eerste meterstanden invoeren. Let goed op dat je in de juiste velden de juiste gegevens invoert. Wel kun je altijd de meterstanden later nog wijzigen als je dat verkeerd hebt gedaan. Bij gas en water kun je ook cijfers achter de komma invullen. Dat is handig als je de smaak te pakken krijgt en je vaker door de weeks je standen invult. Je ziet dan exact wat je verbruik is geweest, ook in decimalen. Gebruik komma's en geen punten om de decimalen aan te geven, en gebruik geen punt voor de duizendtallen!

Grafiek weergave van je verbruik: Rapportage

Na het invoeren van de eerste meterstanden vind je onder het kopje Rapportage de grafische weergave van je energieverbruiken van gas, water en elektriciteit. Je kunt ook switchen naar weergave in de vorm van een tabel. Dan zie je in getallen je verbruik, doelstelling en de verhouding daartussen. In de grafiek zie je mooi hoe je verbruik is ten opzichte van je doelstelling.

Doelstelling: hoe zit dat?

Met name je gasverbruik zal in de winter, als de centrale verwarming aanstaat, veel hoger zijn dan in de zomer. In waterverbruik is het verschil door de seizoenen er over het algemeen niet. Immers: je verbruikt niet meer water in de winter. Misschien ga je in de winter wat meer in bad, maar geef sproei je in de zomer weer je tuin water vaker. Je energieverbruik kan in de winter iets hoger zijn, maar het seizoensverschil is hier minder dan bij gasverbruik. De Energie Manager Online houdt daar in de doelstelling allemaal rekening mee. Ze zegt daar zelf over:
De doelstelling voor gas/warmte bestaat uit een vast deel van 10% (ten behoeve van warm tapwater en koken), de rest relateren we aan de buitentemperatuur. Afhankelijk van de situatie kan dat percentage van 10% hoger of lager uitvallen.
De doelstelling voor elektriciteit bestaat uit een variabel deel van 33% (ten behoeve van verlichting), dat we relateren aan de hoeveelheid daglicht afhankelijke verlichting. Heb je veel spaarlampen, dan zal dat aandeel lager zijn.

Je verbruik en dat van anderen: Benchmark

Het is niet alleen interessant om je eigen verbruik te bekijken. Maar ook jouw verbruik ten opzichte van anderen geeft je informatie of je niet meer verbruikt dan nodig zou moeten zijn. Dit zie je in het onderdeel Benchmark. Hier wordt jouw verbruik vergeleken met dat van anderen in een vergelijkbare situatie als huistype, bouwjaar, aantal personen enz.

Email-herinnering: vul je standen regelmatig in

De weken schieten voorbij en je hebt soms wel wat anders te doen dan telkens naar de meterkast te rennen. Maar om goed inzicht te krijgen in je verbruik is het wel belangrijk om dat regelmatig te doen. Daarom kun je de email-herinnering instellen. Stel die in op maandelijks, maar liever nog op wekelijks. Je krijgt dan een mailtje van Energie Manager Online als je dat binnen de ingestelde tijd nog niet gedaan hebt. Dat is makkelijk!

Helpdesk

Heb je nog vragen of problemen? Dan tref je uitgebreide informatie aan op de site van Energie Manager Online. Mocht je er toch niet uitkomen dan kun je een mailtje sturen. De ervaring is dat je snel en netjes antwoord krijgt.

Conclusie: handig en motiverend

De Energie Manager Online blijkt handig te zijn in het gebruik. Er zijn regelmatig updates van de tool. Ook wordt er regelmatig een nieuwsbrief verstuurd met de laatste nieuwtjes. De manager geeft ook handige tips voor nog zuiniger verbruik. De metertjes op het dashboard motiveren om verder na te denken over meer manieren om energie te besparen.

Update: nieuwe module Zonnepanelen

Energie Manager Online blijft doorontwikkelen, en natuurlijk mag inmiddels de module voor het registreren van de opgewekte energie met je zonnepanelen niet ontbreken. Ook in deze module stel je je jaardoelstelling in, in dit geval in opgewekte kWh (kilowattuur).

Lees verder

© 2012 - 2017 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Online voetbalgame: Online soccer manager (OSM)Voetbalmanagementgames zijn erg populair. Naast de computerspellen die je in de winkel kunt kopen heb je een een online…
De C@shflow Manager: het digitale huishoudboekjeMensen die goed weten wat hun verwachte uitgaven zijn betalen hun rekeningen vaker op tijd. Ook komen ze beter uit met h…
De beste voetbalmanager games op een rijtjeDe beste voetbalmanager games op een rijtjeVoetbal is één van de populairste sporten in Nederland. Ook op het gebied van gamen is voetbal erg populair. De zogenoem…
Energieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenEnergieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenDe energierekening is in elk huishouden een grote en maandelijks terugkerende kostenpost. De komst van spaarlampen en en…
Wat is IPMA voor project managersNaast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze ro…
Bronnen en referenties
  • http://www.energiemanageronline.nl

Reageer op het artikel "Inzicht in energieverbruik: Energie Manager Online"

Infoteur: Drie
Laatste update: 11-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Geld besparen
Schrijf mee!