InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Naaktslakken in de keuken

Naaktslakken in de keuken

Naaktslakken in de keuken Naaktslakken verwacht je niet meteen in je keuken of je badkamer. Toch hebben veel mensen last van deze ongewenste bezoekers. s' Nachts vinden ze hun weg in vochtige huisjes die niet 100 % zijn geïsoleerd. De kleinste spleetjes volstaan voor de naaktslak om binnen te dringen.

Vochtige, donkere plaatsen

Naaktslakken houden van vochtige plekken. Daardoor zijn ze in enorme hoeveelheden te vinden aan bijvoorbeeld grachten en beekjes. Om niet uit te drogen zoeken naaktslakken dan ook vochtige plekken op. Ze hebben het ook niet begrepen op daglicht en komen voornamelijk 's nachts tevoorschijn.

Naaktslakken in huis

Naaktslakken vinden vaak ook hun weg binnen huizen. Vooral in vochtige, oudere huisjes weten slakken zich naar binnen te sluipen door spleten of andere ingangen. Je kan ze doorgaans 's nachts aantreffen in plaatsen met een hoge luchtvochtigheid zoals de keuken of de kelder. Overdag kunnen ze zich verstoppen achter spleten en gaten, zoals de koelkast.

Hoe te bestrijden?

Als je een naaktslak aantreft in je woning, kan je ze uiteraard meteen verwijderen. Gezien hun geringe snelheid kan je ze gemakkelijk vangen met bijvoorbeeld een stukje karton. Een eerste stap die je nadien kan ondernemen, is het nakijken van de plaatsen waar je vermoedt dat de slakken hun doorgang vinden.

Vijanden van de naaktslak

Naaktslakken zijn trage dieren en bijgevolg een gemakkelijke prooi voor hun natuurlijke vijanden. In de eerste plaats zijn dit vogels, zoals de (zang-) lijster, maar ook slangen, hagedissen, duizendpoten, kikkers, padden en egels lusten graag slakken. In de zee worden slakken gegeten door kreeftachtigen en vissen.
De vijand van de vijand is uw vriend, maar uiteraard is het praktisch onmogelijk om één van deze dieren in huis te halen om de slakken te bestrijden. Daarom moet je andere methodes aanwenden.

Toegangen controleren

Het eerste wat je moet doen wanneer je ontdekt dat je naaktslakken in huis hebt, is nagaan waar ze zouden kunnen binnensluipen. Dit is niet evident, aangezien ze door de kleinste openingen hun weg weten te vinden, maar een betere isolatie kan de route van de slak al verhinderen.

Zout

Slakken kunnen absoluut niet tegen zout omdat een slak voor het grootste deel uit water bestaat. Het zout zorgt voor uitdroging van de slak. Naaktslakken bestrijden met zout is dus een dieronvriendelijke methode maar is wel bijzonder effectief. Je kan zout strooien bij de plaatsen waarvan je vermoedt dat de slakken binnensluipen.

Bier

Slakken zijn verzot op bier, of toch op het gist in het bier. Ze worden aangetrokken door bier, maar worden net zoals door het zout nadien uitgedroogd. Je kan dus op dezelfde manier te werk gaan als bij het zout: schaaltjes bier plaatsen op de plekken waarvan je denkt dat de slakken hun toegang tot het huis vinden. Dit is natuurlijk evenzeer een slakonvriendelijke manier om uw huis slakvrij te maken.
© 2012 - 2017 Jonasd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Naaktslakken Bestrijden In Huis: de oplossing!Naaktslakken Bestrijden In Huis: de oplossing!Als we het het hebben over ongedierte denk je niet zo snel aan naaktslakken. Toch tref je naaktslakken vaak aan in huis…
Naaktslakken in je tuinNaaktslakken in je tuinVeel mensen hebben last van naaktslakken in hun tuin. De naaktslakken vreten al de planten in de tuin kapot en zijn moei…
De naaktslak en zijn anatomieDe naaktslak en zijn anatomieNaaktslakken zijn slijmerige weekdieren zonder huisjes. Wanneer het zeer vochtig is zie je ze vaak in grote getale versc…
Verwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenVerwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenNaaktslakken kunnen niet alleen bijzonder vervelend zijn, maar ook nog eens zeer schadelijk zijn. Vooral bij een wat nat…
Ongewervelde dieren - WeekdierenOngewervelde dieren - WeekdierenOngewervelde dieren zijn onder te verdelen in meerdere groepen. Eén van deze groepen is die van de weekdieren. Er zijn v…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Naaktslakken in de keuken"

Reacties

Eijgelshoven, 22-10-2016 09:06 #3
Wij hebben naaktslakken in de keuken en ik heb al geprobeerd om ze te vangen maar dat is tot nu toe niet gelukt. Wij zien ze niet. Wel zien we de strepen waar ze op de mat gekropen hebben. Ze komen onder de keuken aanrecht uit. Heb met bier geprobeerd en niet geholpen nu met slakkenkorrels gewoon uitgestrooid kijken of dat helpt. Hebben geen kinderen en dieren in huis wel slakken.

Janneke, 23-07-2014 09:39 #2
Ook wij hadden veel naaktslakken in kamer en keuken. Op een nacht zag ik er 12 lopen, brr. We hebben de Huizenarts geraadpleegd. Wat bleek? Onze houten balkenvloer in de kamer bleek rot en vochtig. Helaas hebben we een hele nieuwe vloer aan laten leggen. Trek je portemonnee maar open. Nu is het droog en de slakken zijn verdwenen.

T. Porre-Van der Bij, 26-04-2012 23:52 #1
Hallo, wij hebben vooral 's avonds erg veel last van naaktslakken in de keuken. Wij denken dat ze onder het keukenblok vandaan komen, en kunnen daar niet bij. Wie weet hoe dit op te lossen? Worden erg misselijk van die beesten, buiten doen we al zout bij keukendeur.

Infoteur: Jonasd
Gepubliceerd: 10-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 3
Schrijf mee!