InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Manieren om steken van muggen te voorkomen

Manieren om steken van muggen te voorkomen

Manieren om steken van muggen te voorkomen Een erg vervelend probleem waar iedereen wel eens last van heeft wanneer hij of zij probeert te slapen: muggen! En dan gaat het niet per se om de muggen maar vooral om het gezoem dat ze veroorzaken. Er zijn manieren om muggen te voorkomen; lees hier meer daarover!

Citroengeur

Muggenstift / muggenspray/ muggenroller

Wanneer je probeert te slapen en het zoemen hoort van een mug, kun je meteen zorgen dat je muggenroller op doet. Hieraan zit een geur waar muggen niet van houden: citroengeur. Muggen kunnen erg goed ruiken en ruiken daarmee snel de citroengeur. Dit komt door de stof DEET, een extract uit een citrusachtige plant.

Citroenplant

Een citroenplant zorgt ook voor de verspreiding van citroengeur. De planten citroenmelisse (melissa officinalis) en de Pelargonium zorgen beiden voor de citroengeur. Wat misschien wel handig is is dat de planten op een plek staan waar het een beetje waait, wanneer er beweging in zit komt er meer geur van de planten af.

Muggenplug

Een muggenplug kun je in het stopcontact stoppen en het apparaatje verspreidt vervolgens de citroengeur. Er zijn ook pluggen die werken op een ultrasoon geluid; dit wordt echter in twijfel gebracht door veel wetenschappers. Of het werkt is dus niet duidelijk.

Hoe kan het dat citroengeur muggen verjaagd?

Muggen (de steekmuggen) hebben een erg goede reukzin. Ze kunnen hun prooien snel lokaliseren, omdat ze het uitgeademde CO2 kunnen herkennen, en zweetlucht. Het reukorgaan wordt geblokkeerd door citroengeur, hierdoor is de mug niet meer in staat de prooi op te speuren.

Muggen weren

Klamboe

Zorg voor een klamboe die goed aaneengesloten boven je bed hangt. Stop de onderkanten onder je matras bijvoorbeeld. Zorg ook dat de klamboe een stuk van je af hangt, als je met je gezicht ertegen aan slaapt kan de mug alsnog door de klamboe heen steken. Een goede site voor het kopen van een klamboe is bijvoorbeeld: www.klamboe.com.

Horren

Zorg dat de ramen bedekt zijn met een hor. Dit voorkomt dat muggen via het raam de slaapkamer in vliegen. Ook voor deuren kun je een hor bevestigen. Vooral erg handig bij de deur naar je tuin toe, deze staat vast wel vaker open.

Deuren goed sluiten

Zorg dat de deur van je slaapkamer altijd gesloten staat wanneer je er zelf niet bent. Voor je het weet zit je kamer vol met muggen wanneer je weer je slaapkamer in komt.

Muggen zuigen

Wanneer je de muggen al in je huis gesignaleerd hebt, kun je in plaats van deze dood te meppen op de muur ze het beste opzuigen. Dit voorkomt rode bloedvlekken op de muur. Zorg wel dat als je klaar bent met muggen opzuigen, je de stofzuigerslang afsluit. Daarmee voorkom je dat de muggen er weer uit vliegen.
© 2011 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Planten die muggen wegjagenPlanten die muggen wegjagenMuggen, insecten die vooral in de zomer voorkomen en u bijten. Heel vervelend. Gelukkig kunt u er iets tegen doen. In di…
Help, gestoken door een mug!Help, gestoken door een mug!Je kent ze wil, die kleine zoemende beestjes die ontzettend op je zenuwen werken. Die beestjes waar niets tegen te begin…
Muggenoverlast, wat kan ik daartegen doenMuggenoverlast, wat kan ik daartegen doenIedereen kent het wel, muggen die je s'nachts uit je slaap houden en de vervelende muggenbeten. We krijgen in Nederland/…
Muggen, wanneer heb je een muggenplaag?Voor 2011 wordt een enorme muggenplaag voorspeld. Maar wanneer krijg je nu zoveel muggen dat er sprake is van een plaag?…
De steekmug, hoe een muggenplaag te voorkomen en bestrijdenDe steekmug, hoe een muggenplaag te voorkomen en bestrijdenTijdens mooie zomeravonden kunnen muggen zeer ongenode gasten zijn. Vooral wanneer een natte periode gevolgd wordt door…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia - steekmuggen
  • Wikipedia - citroenplant

Reageer op het artikel "Manieren om steken van muggen te voorkomen"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 25-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!