InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > De hommel- en bijensteek

De hommel- en bijensteek

De hommel- en bijensteek Grote kans dat je wel eens door een wesp bent gestoken. Naast een pijnlijke steek van deze insecten, is er ook een kans dat je wordt gestoken door een bij of hommel. Deze steken zijn erg vervelend, maar helaas kan het wel eens gebeuren. Steken kun je vermijden door zoet eten af te dekken of etensresten weg te gooien, maar ook door bijvoorbeeld niet met je blote voeten in gras te lopen waar ook bloemen in staan zoals klaver. Maar wat te doen wanneer je toch nog een steek op hebt gelopen?

Wanneer steekt een bij of hommel?

Een bij of hommel steekt doorgaans uit zelfverdediging. Vaak is dat wanneer deze insecten zich in het nauw gedreven voelen. Dit kan zo zijn wanneer ze door ons worden weggeslagen met armen en/of voeten wanneer ze bij te dicht in de buurt komen.

Wat gebeurt er bij een bij- of hommelsteek?

Een bij heeft een angel met weerhaken. Wanneer hij zich bedreigd voelt en vervolgens steekt, verliest hij daarmee de angel. De angel blijft namelijk in onze huid steken door de weerhaakjes die eraan zitten. De angel wordt van het lijfje van de bij afgescheurd en de bij sterft.

Daarentegen heeft de hommel een angel waar geen weerhaken aanzitten. Hierdoor blijft de angel bij het steken aan het lichaam van de hommel vastzitten. De hommel kan daardoor meerdere malen steken. Maar zelden komt het voor dat het insect zijn angel verliest en daaraan overlijdt.

Welke giftige stoffen zitten er in een hommel- of bijensteek?

Enzymen

  • Fosfolipase A2, B
  • Fosfatase

Peptiden

  • Melitine
  • Apamine
  • Secapine
  • Histamine
  • Dopamine
  • Leukotriënen

Wat gebeurt er in je lichaam bij een hommel- of bijensteek?

Wanneer je bent gestoken zwelt je huid op, en krijgt een rode kleur om het gebied op je huid waar je gestoken bent. Vaak voel je ook een stekende pijn. Deze pijnlijke reactie krijg je omdat antistoffen in je lichaam zich inzetten tegen het gif dat de hommel of bij in je heeft gestoken.

Wat moet je doen nadat je gestoken bent door een hommel of bij?

Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je de angel zo snel mogelijk uit je huid haalt. Dit doe je met je nagels of met een pincet. Je moet zorgen dat het zakje waar het gif in zit niet wordt ingedrukt, anders komt er namelijk nog meer gif in je lichaam terecht. Zuig vervolgens het gif uit je lichaam en spuug dit uit. Zorg ook dat je daarna de steek afveegt met iets als bijvoorbeeld gras: in het gif zitten namelijk ook geurstoffen die andere insecten aantrekken.

Hoe kun je toekomstige steken voorkomen van hommels en bijen?

  • Zoete etenswaren afdekken
  • Niet eten in de buurt van bloemen of afvalresten: dit trekt insecten aan
  • Niet proberen insecten weg te slaan, hierdoor steken ze juist eerder omdat ze zich bedreigd voelen
  • Niet met blote voeten in het gras lopen, vooral niet wanneer er klaver tussen het gras staat, bijen komen hier graag op af
© 2011 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijensteek/wespensteek/hommelsteek: behandeling, wat te doenBijensteek/wespensteek/hommelsteek: behandeling, wat te doenWat te doen bij een bijensteek of een wespensteek? Normaal gesproken zijn de gevolgen van een bijensteek, wespensteek en…
Bijensteek behandelen / Wespensteek behandelenBijensteek behandelen / Wespensteek behandelenEr bestaan verscheidene natuurlijke behandelingen en middeltjes om een bijensteek of wespensteek te behandelen zodat de…
Bijen- en wespensteek, oorzaken, symptomen en behandelingEen bijensteek en wespensteek is doorgaans erg pijnlijk, maar doorgaans ongevaarlijk. Er zijn drie lichamelijke reacties…
Een wespensteek/bijensteek, wat nu? Snel behandelen!Wespensteken en bijensteken kunnen een pijnlijke steek achterlaten. Vooral in de zomer, wanneer u lekker naar buiten gaa…
Hommels, ongevaarlijke insectenHommels, ongevaarlijke insectenHommels, wie kent ze niet. Deze mooie diertjes zitten graag op mooie bloemen. Je hoeft echt niet bang te zijn voor homme…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Philpace / Pixabay
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/reizen-vrije-tijd/24114/bijensteek-wespensteek-dazenbeet
  • http://www.medicinfo.nl/%7B0f3d8bac-ddcf-4a09-b37d-c8d3b8dfee4b%7D
  • http://www.konvib.eu/producten-hoe-imkeren/262.html

Reageer op het artikel "De hommel- en bijensteek"

Reactie

A. Hermans, 22-05-2014 23:06 #1
Ik vind het vreemd te lezen dat de hommel maar een keer kan steken en dat hij weerhaakjes aan de angel heeft.
Dit is volgens mij niet waar en heeft alleen de bij die weerhaakjes en de wesp en de hommel niet. Reactie infoteur, 26-05-2014
Bedankt voor uw reactie! Het artikel is aangepast.

Infoteur: Shiny
Laatste update: 28-04-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 1
Schrijf mee!