InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Maatregelen tegen muggen

Maatregelen tegen muggen

Het is weer bijna zover: de muggentijd is aangebroken. Het irritante gezoem kan je uren uit je slaap houden. Er zijn een hoop middeltjes te verkrijgen om deze insecten op een afstand te houden, maar welke werken nu echt?

Wat werkt wel?

Tip 1: Citronellakaarsen en elektrische verdampers

Deze verspreiden citronellageur, die muggen enige tijd op afstand houdt. Dit geldt ook voor oliën op basis van citronella, maar de werkzaamheid is slechts van korte duur.

Tip 2: Koop een klamboe

Klamboes kun je kopen bij onder andere Ikea, Xenos en Blokker. Het zal misschien even wennen zijn, maar met een klamboe houd je de muggen op veilige afstand en zul je minder hinder ervaren van het gezoem. Bovendien kunnen ze je niet steken. Het nadeel is wel dat je goed moet opletten met de opening in de klamboe. Want een mug in een klamboe is geen pretje.

Tip 3: Sprays en lotions met DEET

Gebruik sprays en lotions die DEET bevatten,k zoals de “Autan stick”. DEET is een chemische stof die insecten afweert. Wees wel voorzichtig bij het aanbrengen, want deze stof kan de huid irriteren. Let ook op de werkingsduur van het product. Sommige sprays werken slechtst twee uur, waardoor je last houdt van muggen.

Je hebt een spray, lotion, stick of milk nodig, op basis van minstens 30% DEET. Dit beschermt gedurende vijf uur tegen muggen.

Tip 4: Geen zweet en zoete geuren

Muggen komen af op zweet en zoete geuren. Neem een douche en gebruik zo weinig mogelijk geurende deodorant of parfum voor het slapengaan.

Tip 5: Muggenwerende planten

Bepaalde planten hebben een afstotende werking op muggen. Voorbeelden zijn citroengeranium, lavendel, citroenmelisse, pepermunt en eucalyptus.

Tip 6: Plaats een ventilator

De reden is simpel: een ventilator blaast de muggen weg. Muggen houden bovendien niet van wind.

Tip 7: De elektrische vliegenvanger

Je kunt ook een elektrische vliegenvanger aanschaffen. Even googlen levert al snel resultaten op.

Tip 8: Laat jezelf prikken

Op deze tip zit je als lezer waarschijnlijk niet te wachten. Maar als je het gewillige slachtoffer speelt en de mug toelaat je te prikken, zal de mug je waarschijnlijk met rust laten. Als je ze blijft verjagen, zullen de vrouwtjesmuggen steeds opnieuw toeslaan, met een slapeloze nacht tot gevolg.

Dit is wel een kortetermijnoplossing. De volgende dag kun je het beste een goed muggenbestrijdingsmiddel aanschaffen of ze doodslaan met de vliegenmepper.

Wat werkt niet?

Een hardnekkige fabel is dat muggen af zouden komen op licht. Dit is nooit bewezen. Muggen komen af op warmte en lichaamsgeur. Het werkt dus niet om het licht expres uit te laten. Een elektronische lamp als lokker werkt evenmin, om dezelfde reden.

Verder werken apparaatjes met (ultra)geluid niet.
Gerelateerde artikelen
Planten die muggen wegjagenPlanten die muggen wegjagenMuggen, insecten die vooral in de zomer voorkomen en u bijten. Heel vervelend. Gelukkig kunt u er iets tegen doen. In di…
Wat kan je doen om muggen te bestrijdenOok zo last van die muggen op je kamer, die je nachtrust helemaal verpest. In dit artikel worden een paar middelen beshr…
Manieren om steken van muggen te voorkomenManieren om steken van muggen te voorkomenEen erg vervelend probleem waar iedereen wel eens last van heeft wanneer hij of zij probeert te slapen: muggen! En dan g…
Tips om muggen te werenTips om muggen te werenMuggen kunnen heel vervelend zijn. Vooral in de zomer is er vaak overlast van muggen. De ramen staan open, er wordt buit…
Help, gestoken door een mug!Help, gestoken door een mug!Je kent ze wil, die kleine zoemende beestjes die ontzettend op je zenuwen werken. Die beestjes waar niets tegen te begin…

Reageer op het artikel "Maatregelen tegen muggen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 27-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!