InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Ongediertebestrijding muizen: vallen en andere middelen

Ongediertebestrijding muizen: vallen en andere middelen

Muizen zijn een ongedierte, die we niet in ons huis willen hebben. Veel mensen zijn er bang voor of vinden het vieze beesten. Om ze te vangen zijn in de loop van de jaren vangstmethoden ontwikkeld, waar er hier een aantal van worden behandeld.

Muizenvallen in het algemeen

Muizenvallen zijn er in allerlei soorten en maten en ze werken volgens verschillende principes. Er zijn er die met een veer en klem werken, met een schuif of met een, als een fuik toelopende ingang.

Heeft u een muis gezien of gehoord, dan doet u er goed aan om meteen met het vangen te beginnen. Als een huismuis jongen heeft, verlaten de jongen al na 3 weken het nest. Als ze zes tot twaalf weken oud zijn, zijn ze geslachtsrijp. Een vrouwtje kan 5 a 10 keer per jaar jongen. Dus een snelle actie is geboden!

Het met succes vangen van muizen is ook afhankelijk van de plaats waar de val neergezet wordt. Vallen aan de buitenzijde van een ruimte geplaatst, dus langs de muren geven volgens testen het beste resultaat. Muizen voelen zich aan de randen van een ruimte het veiligst.

De ouderwetse muizenval

De ouderwetse muizenval bestaat uit een houten plankje, voorzien van een houten hefboompje waarop een beetje kaas of ander eten wordt bevestigd. Het hefboompje staat op scherp met een stevige ijzerdraad die een metalen klem in werking kan zetten. Deze klem is opgespannen met een veer. Als er gewicht op het hefboompje komt, schiet de ijzerdraad weg en komt de metalen klem naar beneden. Deze versie wordt de slagval genoemd en dit is nog steeds een succesvolle manier om van de muizen in uw huis af te komen. Tegenwoordig is er ook een plastic versie, maar de werking is nog steeds hetzelfde.

Bij deze ouderwetse methode wordt de muis gedood en kan na de vangst in de afvalbak gegooid worden.

Veel mensen vinden dit echter geen prettige oplossing en kiezen ervoor om de muis te vangen en hem of haar daarna weer in de vrije natuur los te laten. Doe dit vrijlaten wel op een grote afstand van de plaats waar hij gevangen is. De muis zal anders mogelijk zijn weg terug naar uw huis kunnen vinden.

De Kness Ketch-all

De moderne Kness Ketch-all muizenval bestaat uit een vierkant metalen kistje met een opening, waar de muis doorheen kan. Hij stapt op een plaatje en zet daardoor een veer in werking. De muis wordt hierdoor in een ruimte geschoten die afgesloten is. Automatisch komt er een nieuw plaatje tevoorschijn en zo kunnen er zeker tien muizen in gevangen worden.

De Mousecatcher

Een niet zoveel gebruikte, maar wel effectieve manier is de Mousecatcher. De val bestaat uit een met water gevulde bak met daarop een soort wip. Op het deel van de wip dat boven het water bevindt, wordt dan het aas gelegd. De muis zal over het plankje naar het aas toe lopen. Door het lopen van de muis over de wip, gaat het plankje op een bepaald moment naar de andere kant zakken en de muis valt in het water en verdrinkt. De plank keert terug in zijn eerdere positie en is weer gereed voor de volgende vangst. Dit is zeker niet de meest diervriendelijke oplossing.

De Wipwap

Een kunststof val, die ervoor zorgt dat de val gesloten wordt als het aas bereikt is. Dit gebeurt door het wip-principe.

Metalen muizenkorf(val)

Bij deze val kunnen er tot wel 5 muizen per keer gevangen worden. De muizen gaan er wel in, maar durven er niet meer op dezelfde manier uit, omdat de punten van het gaas naar binnen zijn gebogen. Deze val is tevens geschikt om muizen in de kippenren of vogelkooi te vangen.

De automatische metalen val

Deze val is voorzien van 2 identieke openingen aan de zijkant van de val. Werkt geheel automatisch en er kunnen tot wel 10 muizen per keer mee gevangen worden. De muizen blijven in leven en kunnen daarna weer worden vrijgelaten. Dit model is erg plat en is goed overal onder te plaatsen.

Verdrijven met utrasoon geluid

Deze methode is geen val, maar het houdt door het geluid de muizen uit de buurt. De werking is zo'n 7 meter rondom het elektrische apparaat. Het geluid is voor mensen en huisdieren niet te horen.

Muizengif

Uiteraard bestaat er ook nog muizengif. Dit is te koop in kartonnen en plastic verpakkingen. De muizen kunnen door een opening in de doos naar binnen en nemen de korrels mee naar het nest. Na twee weken bent u de meeste muizen kwijt.
Nadeel is dat de muizen ergens in huis dood liggen en er is altijd een kans dat u ze ruikt. Dit is natuurlijk ook geen erg diervriendelijk product.

Voor meer informatie over waar welke vallen te koop zijn, kunt u het beste even langs een Boerenbond gaan of een webwinkel bezoeken.

Lees verder

© 2009 - 2017 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een gezond huis: koelkast, matras en ongedierteHoe goed je ook schoonmaakt, de lucht in huis is meestal ongezonder dan buiten. En omdat we -zeker in de winter- veel bi…
Zwemmen in buitenzwembad: zwembaden van hout en kunststofZwemmen in buitenzwembad: zwembaden van hout en kunststofTegenwoordig zijn er veel oplossingen om buiten te zwemmen in de achtertuin. Er zijn zwembaden in allerlei soorten en ma…
Bestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusBestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusLast van bladluizen? Er zijn een aantal mogelijkheden om dit ongedierte te bestrijden. In de handel is gif te krijgen wa…
Metalen tuinpoorten, een aantal soorten en materialenNet zoals bij de houten tuinpoorten zijn de poorten van metaal bedoeld om ongewenste bezoekers buiten te houden of puur…
Hoe kan ik ratten of muizen in huis bestrijdenHoe kan ik ratten of muizen in huis bestrijdenAls ratten of muizen eenmaal de toegang tot je huis gevonden hebben, kunnen ze een ware plaag worden. Niet alleen zijn d…
Bronnen en referenties
  • Website Boerenbond

Reageer op het artikel "Ongediertebestrijding muizen: vallen en andere middelen"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 27-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!