InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Muizen. Een muizenplaag in huis, wat nu?

Muizen. Een muizenplaag in huis, wat nu?

Muizen. Een muizenplaag in huis, wat nu? Muizen zijn kleine knaagdieren die in het najaar en de winter graag de warmte van huizen opzoeken en zich daar settelen. Als u eenmaal last van muizen heeft, merkt u het snel genoeg. Ze zijn brutaal en rennen ineens door de kamer of keuken. Ze eten van uw levensmiddelen en bouwen nesten tussen plafonds of op zolder. Ook vind u uitwerpselen van muizen. s' Nachts zijn muizen actiever dan overdag. U kunt ze horen trippelen in de keuken of slaapkamer, tussen de plafonds, op zolder, enzovoorts.
Uitwerpselen van muizen zien eruit als zwarte rijstkorrels. Ze liggen langs plinten op de vloer, voornamelijk in de keuken of op plaatsen waar muizen graag komen. Muizen lopen het liefst langs muren en lopen meestal steeds dezelfde veilige route. Muizen kunnen ook op uw spullen urineren. De urine laat natte plekken na of opgedroogde plekken, op vloeren of in klerenkasten bijvoorbeeld. Ze kunnen niet alleen verpakkingen of kasten en dergelijke kapotbijten, maar ook in kleren gaten maken met hun scherpe tanden, om van de rafels nesten te bouwen. Ze bouwen hun nesten op donkere plaatsen. Van nesten komt een sterke geur af.

Muizen, hoe weet u of u muizen hebt?

  • Als er zwarte uitwerpselen in huis liggen, zo groot als een rijstkorrel ongeveer. Vak te vinden langs plinten en muren
  • Als u muizen ziet, bijvoorbeeld op het aanrecht.
  • Als u een nest vindt.
  • Als u een muis of meerdere muizen in huis ziet.
  • Muizen knagen als ze de kans krijgen aan bedrading, om hun tanden op lengte te houden (ratten doen dit ook).

Brengen muizen ziektes over?

Muizen dragen parasieten bij zich en kunnen daarom een gevaar voor de gezondheid opleveren. Ze brengen bijvoorbeeld bepaalde virussen over, zoals het (gelukkig wel zeldzame) hanta-virus of de salmonella bacterie.

Muizen, hoe komt u er vanaf?

Er zijn verschillende manieren om muizen te bestrijden maar ze werken niet allemaal even goed.

Muizenval

Een muizenval vangt slechts een muis per keer, als u er al eentje met een val vangt. Daarmee is de muizenkolonie nog lang niet opgeruimd. Muizen zijn intelligent genoeg om de muizenval te argwanen, maar van muizenvallen verdwijnen muizen niet.
Muizengif uit de drogist dient eerder als voedsel dan als middel om muizen te bestrijden. Muizen kunnen resistent zijn geworden voor gif en komen dan dus alleen op het gif af, wat hen vervolgens alleen ziek maakt. Er zijn sterke giffen verkrijgbaar. Gif van een bestrijdingsdienst is vaak sterk genoeg en en zal de muizen wel afdoende kunnen bestrijden. Met gif moet u altijd oppassen dat kinderen en huisdieren er niet bij kunnen komen. De giffen zijn vaak op basis van bloedverdunning waardoor de muis inwendige bloedingen krijgt.

Kat of poes tegen muizen

Een kat of poes is een uitstekend middel om muizen te bestrijden. Bovendien is het natuurvriendelijk want er worden niet meer muizen gedood dan de kat kan vangen. De muizen vertrekken zo spoedig mogelijk als ze eenmaal doorhebben dat er een kat in huis is. De geur van een kat is hierbij belangrijk. Een kat vangt gemakkelijk een muis en de muizen weten dan ook al snel dat er een kat in huis woont. Heeft u echter al een ernstige plaag en dan komt de kat pas in huis, kan het even duren voor de muizen zich laten verjagen. Toch is deze natuurlijke vijand van de muis een goed afschrikmiddel, want muizen wonen liever in huizen waar geen katten wonen. Ook ratten zijn niet dol op katten. Omdat ratten een stuk brutaler kunnen zijn dan muizen, en omdat ratten groter zijn dan muizen, is een kleine kat niet afdoende bij een ware rattenplaag. Meerdere katten tegelijk kunnen wel gezamenlijk succesvol op ratten jagen, maar de katten moeten dan wel ervaring hebben met jagen op ratten en de katten moeten niet lui en weldoorvoed zijn.

Kat verjaagt muizen
Katten hebben vaak sneller door dat er een muis in de buurt is, dan mensen. Als u een (volwassen!) kat als huisdier in huis neemt zal u spoedig van de muizenplaag verlost worden. Let wel op dat u geen gif strooit want de kat zal dan ook dood kunnen gaan als hij een muis eet die gif in het lichaam heeft. Een kat hoeft geen honger te hebben om muizen te vangen, hoewel een kat die muizen vangt omdat de hij/zij honger heeft, de muizen wel vaker zal opeten. Het instinct van een kat is echter zo sterk dat de kat of poes graag op muizen zal jagen en ze uiteindelijk zal doden, ook als de kat of poes geen honger heeft jagen ze op muizen. Muizen zullen dan ook liever zo snel mogelijk een huis verlaten als er eenmaal een volwassen kat of poes woont. Als u de kat of poes wegdoet, is de kans groot dat u vrij snel weer last van muizen krijgt. Het helpt dus alleen zolang u een kat of poes in huis houdt.

Muizen voorkomen, hoe?

As uw buren katten hebben en u heeft geen kat, dan verhuizen de muizen vanzelf naar uw huis. Het is niet gemakkelijk om te voorkomen dat u muizen krijgt, maar er zijn wel dingen die helpen.
  • Berg alle etenswaren op.
  • Hou vloeren schoon van voedselkruimels.
  • Laat niets eetbaars op het aanrecht achter.
  • Was alle afwas weg.
  • Sluit alle etenswaren in kastjes af in afsluitbare blikken of glazen potten.
  • In plastic verpakte spaghetti, bonen of rijst en dergelijke, moet opgeruimd worden in potten of blikken waar muizen niet doorheen kunnen knagen.
  • Alle etenswaren zijn interessant voor muizen, ook voedsel van andere huisdieren.
  • Hou ramen en deuren gesloten maar hou in gedachten dat muizen vaak onder deuren door kunnen kruipen als er een kiertje onder de deur open blijft, door de bouw van hun platte ruggengraat.
  • Sluit gaten en openingen in muren en afvoerbuizen af met sterk ijzergaas.
  • Strooi geen gif waar ze resistent tegen zijn, want dat dient ze als voedsel en trekt juist muizen aan.

In vrijwel alle grote steden vindt u professionele ongediertebestrijding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bestrijden van muizen! Hoe en met welke middelen?We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin maar ook in het huis zoals mieren, rupsen, sl…
Vang muizen met pindakaasVang muizen met pindakaasLast van muizen ? Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om ze te bestrijden. Gif gebruiken is een mogelijkheid. Ook…
Ongediertebestrijding muizen: vallen en andere middelenMuizen zijn een ongedierte, die we niet in ons huis willen hebben. Veel mensen zijn er bang voor of vinden het vieze bee…
Muizen overlast. Wat doet u tegen dit ongedierte in huisMuizen overlast. Wat doet u tegen dit ongedierte in huisMuizen bestrijden. Ongedierte in huis komt in veel varianten voor, waaronder muizen. Wie denkt dat een muizenprobleem al…
Alles over muizenplagenAlles over muizenplagenÉén enkele muis kan gemakkelijk een plaag veroorzaken. Veel panden kampen dan ook met grote muizenoverlast. Deze beestje…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Muizen. Een muizenplaag in huis, wat nu?"

Reacties

Hetty, 02-12-2016 16:53 #11
Ik heb last van muizen onder de keuken, je kunt er niet bijkomen en ze komen via de afvoer kraan waar een opening zit naar boven in mijn keukenkastje. Er staat niets van eten in, eerst stond er een bak afgesloten met kattenvoer, daar hadden ze een gat in gebeten, dus die heb ik verwijderd. Nu zitten ze zelfs in mijn kelderkast, ik maakte die open en de stank kwam mij tegemoet, ik heb alles uit geladen en met flink wat chloor de grond en planken afgedaan, ze hebben nergens van gegeten. Maar ik ben er kei vies van en heb het idee dat ze zich flink voortgeplant hebben. Help! Reactie infoteur, 05-12-2016
Hi, als je zeker weet dat het muizen zijn waarom neem je dan geen kat uit het asiel? Je bent dan heel snel van de muizen af en de kat heeft ook meteen een thuis.

Als dit niet kan of je wilt het niet, zit er niks anders op dan muizenvallen te plaatsen. Dit is geen makkelijke manier. De enkele muis die gevangen wordt sterft een heel nare dood. De andere muizen blijven er niet lang door weg. Muizen planten zich heel snel voort en de plaag kan steeds erger worden. Een ongedierte bestrijdingsdienst kan gif geven wat sterk genoeg is om muizen te doden, probleem is alleen dat je daarmee meestal maar tijdelijk van je muizen af bent, ze komen vaak gewoon toch weer terug.

Een kat blijft de meest afdoende methode, muizen worden door katten blijvend verjaagd.

Valerie, 12-10-2015 10:08 #10
Hoe geraak je van die verdomde beesten af? Wij zitten sinds 6 maanden met muizen, hebben allerlei vallen gezet. De ene keer zitten ze boven, dan zitten ze beneden, dan hoor je ze een week niet meer dat je denkt dat je er van af bent. Niet dus. Vergif leggen is geen optie daar we valkparkieten en een poes hebben. Raad vragen aan iemand is wel moeilijk want we hebben nl een horecazaak en dan wil je niet dat iemand dit weet. Als je vergif legt, dan gaan ze dood, maar als je dan niet aan die dode muizen kan dan moet dat toch na een tijd een geur afgeven? Reactie infoteur, 12-10-2015
Ik weet niet of de kat dag en nacht bij de ruimtes kan waar de muizen kunnen komen. Een kat moet ook een beetje pit hebben, een (bijvoorbeeld) stevige poes op leeftijd met een volle maag, zal minder snel haar werk doen dan een jonge kat die fel is en hongerig. Ik weet uit ervaring dat muizen heel goed weten waar een kat zich bevindt, als de kat 's nachts niet in de horecagelegenheid kan komen, gaan de muizen gewoon daarheen. Als je veel ruimtes hebt waar muizen kunnen komen, kan 1 kat dit niet alleen aan.

J. Niemeijer, 04-11-2014 15:01 #9
Hallo, wij hebben last van muizen om de slaapkamer heen, zolder dus.
als we op bed liggen hoor je ze lopen vreselijk.
Heb je een oplossing voor mij?
Heb al een paar keer gifkorrels neergezet maar ze blijven.

Vr Groet

J Niemeijer Reactie infoteur, 05-11-2014
De oplossingen staan in het artikel.

De sanitaire dienst van de gemeente kan zwaarder gif geven. Dit helpt tijdelijk, tussen de 3 en 12 maanden kan je huis wel muizenvrij blijven

Maar een volwassen kat is het beste en houd je huis in principe voor altijd muizenvrij

Joris, 10-10-2014 14:10 #8
Floris zegt dat Salmonelle geen bacterie is maar dat is het wel. Maar dat hantavirus is inderdaad denk ik niet zo super gevaarlijk. In 2012 waren er een California strak 10.000 mensen mee besmet maar er waren maar 12 mensen die er aan overleden, dus wel meer dan 1 op 1000 maar toch wel erg natuurlijk. Het hantavirus wat nog niet zolang geleden hier in België de kop opstak maakte mensen alleen ziek, ze gingen er niet aan dood.

Ik vind huismuizen ook leuke diertjes maar ben er nu wel vies van geworden want een kennis van me had zoveel muizen dat het jaren duurde eer ze er vanaf kwamen. Deze mensen bleven stofzuigen en opruimen hoor (ik hielp ze zelfs mee want elke centimeter moest kruimelvrij zijn van die mensen) maar de muizen hadden zich lekker tussen hun vloer en plafond van de buren genesteld met een paar honderd stuks. Ook in hun klerenkasten, lag overal muizenpis of nesten, ze werden er gek van. Als je daar in de kamer zat dan kwamen ze gewoon tevoorschijn, misschien niet meer dan maar 15 of 20 tegelijk maar ik vond dat toch best ook wel vies. Wat kunnen die beestjes snel rennen! zoefff 's Nachts renden ze ook wel over de bedden en ook van hun baby en dat wilden die mensen gewoon niet en dat kan ik ook begrijpen maar het lukte ze pas om van die muizenplaag af te komen wanneer ze een volwassen kat uit het asiel haalden. Na twee weken waren alle muizen gewoon vertrokken.

Floris, 10-10-2014 13:16 #7
Er staat hier op infonu.nl erg veel negatiefs over de huismuis. Ja, als het er heel veel zijn kunnen ze overlast geven, maar dit ligt echt aan de mens zelf. Er zijn zoveel muizen als dat er eten voor ze aanwezig is. Goed schoonhouden, zorgen dat ze niet via snoeren en theedoeken op het aanrecht of elders kunnen komen en eten goed opbergen voorkomt reeds voor 90% overlast. De muis eet ook zeer graag het overvloedige vogelvoer op dat mensen in de winter buiten gooien of hangen. Zo kunnen ze, vooral 's nachts de vetbol opeten die u aan een heel dun koortje in de tuin heeft op gehangen. De enkele muis die u dan 's nachts nog aantreft is op zoek naar een verdwaalde kruimel en ruimt zo ook nog mooi het huis op voordat zilvervisjes en oorwurmen de (liefst beschimmelde) resten op kunnen eten. Bovendien eet de huismuis deze insecten ook nog op.

Het RIVM noemt de huismuis niet als een gevaar voor de volksgezondheid. Het beestje wordt vaak toch nog in een kwaad daglicht gezet op websites die op een of andere manier gelinkt kunnen worden aan plaagdier-bestrijdingsbedrijven. Het hierboven genoemde Hantavirus (vooral het Leakyvirus) is niet schadelijk voor de mens. Veel ziekten die door muizen eventueel nog zouden kunnen worden overgebracht zijn in Nederland niet aanwezig. Het hierboven genoemde Salmonella is bovendien geen virus maar een bacterie.

Kim, 12-12-2012 22:29 #6
Ze blijven maar komen: de buren hebben katten en ik konijnen dus ��VOER!
Alles schoonhouden en opbergen is niet genoeg, die muizenvallen vind ik ook niks; te langzaam en ze lopen eromheen. Werken de ultrasone hoge geluiden want ik heb een katten allergie? Reactie infoteur, 13-12-2012
Ik denk dat je in dit geval het beste de sanitaire dienst van de gemeente om raad kunt vragen. Aangezien iedereen om je heen een kat heeft, komen de muizen naar jouw huis. Vooral in de winter is het voor de muizenfamilies extra aantrekkelijk om een warm plekje te zoeken, en elke kleine kruimel is voer voor de muizen.

Kattenallergie: van een poes zal je minder last ondervinden van je allergie, dan van een kater. Het zit hem namelijk niet in de vacht maar in de uitscheiding van proteïnen wat de allergie veroorzaakt. Niet gecastreerde katers veroorzaken de meeste allergie, gecastreerde katers al minder en poezen het minste.

Voor sommige mensen is daarom een poes in combinatie met medicijnen en veel poetsen in huis, toch een mogelijkheid. Maar ja, in jouw geval zou ik toch eerst met de gemeente bellen voor advies. Muizen houden ook niet van kleine hondjes, zoals teckels, want die vangen ook nog wel eens een muis. Maar ik denk niet dat muizen daardoor echt weg blijven. De gemeente kan gif geve waar de muizen niet resistent voor zijn, maar de kans dat ze na een tijdje weer terugkomen is echt wel aanwezig, vooral omdat je buren wel katten hebben.

Lees ook hier ervaringen:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/muizenbestrijding-wat-helpt-wel-en-niet/

Marjo, 23-10-2011 16:18 #5
Mijn kat rent hard weg als ie een muis ziet? Daar heb ik dus niks aan. Nog iemand een optie?

Andries, 11-09-2011 12:27 #4
Hoe moet ik fruit opbergen? Dat moet toch ademen? Anders komt er, dacht ik, schimmel op. Verder ben ik het met Roger eens dat het verhaal over de katten op de website sterk overdreven optimistisch is. Ik heb zelf een kat gehad die geen muizen ving.

Roger, 20-06-2011 11:31 #3
Met verbazing heb ik de alinea "Kat of poes tegen muizen" gelezen. U weet werkelijk totaal niet waar u het over hebt. U omschrijft het gedrag van katten t.o.v. muizen alsof u een verhaaltje voor een kinderboek schrijft. Als ervaringsdeskundige kan ik met zekerheid melden dat het in de natuur van een kat ligt juist muizen mee naar huis te nemen. Soms dood, soms levend maar vaak half dood/levend.
Dit gedrag komt zeer vermoedelijk voort uit het willen zorgen voor het baasje of als een soort beloning voor het baasje (voor zover een kat een mens als baasje ziet).
Vaak speelt de kat met de muis en als hij/zij het beu is laat de kat de muis links liggen.
Tevens zijn er legio verhalen bekend over binnen katten (die dus zelden of nooit buiten komen) en die niet eens weten wat ze met een muis moeten doen. Hun gedrag varieert in verwondert kijken tot niet reageren op de muis, maar soms ook het pakken van de muis.

Nn, 18-12-2009 17:44 #2
Verboden: muizen vangen met lijmplankjes
Al jarenlang niet meer toegestaan: lijmplankjes die aan de bovenkant een kleverige stof hebben. Vroeger werd in veel winkels na sluitingstijd een ononderbroken lint van lijmplankjes om voedselbewaarplaatsen gelegd. Als de muizen dan op het eten afkwamen, werden hun pootjes vastgelijmd aan de plankjes. Deze dieronvriendelijke bestrijdingsmethode zorgt voor veel stress bij de muis (die alleen daardoor vaak al sterft) en is daarom verboden.

Turkse Methode, 20-10-2009 16:28 #1
Een vriend van mij had muizen en hij heft er een heleboel gevangen op de volgende manier: hij kocht bij de nachtwinker van een Turk een of andere soort 'groene lijm' die hij vervolgens op een kartonnetje zo groot als een ansichtkaart smeerde. In het midden smeerde hij geen lijm maar daar een stukje ontbijtkoek. En u raad het al, de muis blijft plakken aan het kartonnetje. zo heeft hij er 7 gevangen in 5 dagen tijd.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 06-01-2017
Gepubliceerd: 19-06-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Ongedierte bestrijden
Reacties: 11
Schrijf mee!