InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Marterverjager: verjaag de dieren met ultrageluid

Marterverjager: verjaag de dieren met ultrageluid

Een marter kan veel overlast veroorzaken. Dit beschermde dier komt voornamelijk in het oosten van ons land voor. De marter leeft graag in en om ons huis. Kruipruimtes, zolders en spouwmuren zijn gewenste nestelplaatsen. Een andere schadepost is dat de marter kabels kapotknaagt. Met de marterverjager kun je het dier verjagen.

Opmerking

Leest u altijd de gebruiksaanwijzing die bij het product wordt geleverd. Let op: indien u niet deskundig bent kan een autoaccu levensgevaarlijke stroomstoten generen. Inbouw en gebruik dienen door vakbekwame personen te geschieden!

Voorkeur van marters voor rubberen kabels

Op de een of andere manier hebben steenmarters de voorkeur voor rubberen kabels. Dit komt door de visachtige geur die dit materiaal verspreidt. De marters worden dan ongelofelijk aangetrokken en beginnen te knagen aan kabels. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden. Het is wel eens voorgekomen dat deze beschermde dieren de remleidingen van auto's hebben doorgeknaagd. Omdat de steenmarters beschermde dieren zijn, mogen ze niet gedood worden. Volgens de flora- en faunawet is het diertje een beschermde diersoort. Vangen, verwijderen of doden is dus strafbaar. Dit houdt echter niet in dat u ze niet mag verjagen als ze in uw huis of in uw auto zitten.

Welke overlast geven steenmarters?

Steenmarters hebben een voorkeur voor spouwmuren, zolders en kruipruimtern. Ze knagen niet alleen aan rubberen kabels en isolatiemateriaal. Als ze een nestje hebben kunnen de kleintjes doordringend piepen. Daarnaast stinken de uitwerpselen en heeft u geluidsoverlast door het voortdurend bewegen van deze diertjes. Het is dus zaak om te voorkomen dat ze zich in uw huis nestelen.

Hoe werkt de marterverjager?

Het menselijk ook is gevoelig voor geluid met een frequentie tussen de 20 en 20.000 Hz. 20.000 Hz wordt ook wel geschreven als 20 kHz oftwel 20 kilo Hz. Een Hz of Hertz staat voor een trilling per seconde. De marterverjager werkt op geluid met een frequentie van 23 kHz. Dit komt dan overeen het 23.000 Hz of 23.000 trillingen per seconde. Daar het menselijk oor niet gevoelig is voor geluid met deze frequentie hebben wij er geen last van. Steenmarters zijn wel gevoelig voor dit geluid. Met deze signalen waarschuwen deze diertjes normaal soortgenoten voor gevaar. De steenmarters ervaren dit geluid als irritant.

Omschrijving van het apparaat

De marterverjager zendt geluid uit met een frequentie van 23 kHz. Zoals reeds vermeld kan de mens dit geluid niet waarnemen. Het apparaat zendt haar ultrasone geluid in een wijde hoek uit. Voor een steenmarter is dit echt doordringend. Hij zal er alles voor doen om niet in de buurt te hoeven komen. Indien u het apparaat in uw voertuig monteert kunt u niet vergeten het in te schakelen. De marterverjager wordt namelijk direct op de stroomvoorziening van uw auto aangesloten. U dient het kastje op een droge plek te monteren. Zij benodigt slechts een voeding van 12 Volt. Het apparaat verstoort de gevoelige elektronische apparatuur in uw auto niet. Indien u een 12 Volts voeding gebruikt kunt u het apparaat ook binnenshuis gebruiken. Het apparaat kost exclusief BTW rond de twintig euro.

Technische data

Het apparaat wordt geproduceerd door Kemo Electronic. Er wordt een Nederlandse handleiding bijgeleverd. De benodigde voeding is 12 Volt. Voor een auto op de accu aansluiten. De marterverjager werkt met een spanning tussen de 11 en de 15 Volt. De zekering is verwerkt in de aansluitdraad. Er wordt ongeveer 2 milliAmpere stroom verbruikt. Zoals reeds vermeld heeft het ultrageluid een frequentie van 23.000 Hz oftewel 23 kHz. De sterkte van het geluid is 100 decibel (hard!). De werktemperatuur is tussen de 25 graden Celcius onder nul en 80 graden Celcius boven nul. Het apparaat is ongeveer 7,2 centimeter bij 5 centimeter bij 2,8 centimeter. Het weegt 90 gram (dus minder dan een tiende van een kilogram)
© 2012 - 2017 Tinamoreno, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dugoshop.nl/Marterverjager_detail.htm
  • http://www.kemo-electronic.de/datasheets/m100n.pdf
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluid
  • http://www.ieder1.nl/site/loader/loader.aspx?DOCUMENTID=ffb356c7-4209-4349-9d6c-40aaca6a30b9

Reageer op het artikel "Marterverjager: verjaag de dieren met ultrageluid"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 27-12-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!