InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Opvoeding van kittens

Opvoeding van kittens

Opvoeding van kittens Je hebt net een kitten gekocht, maar je weet niet precies hoe je een kitten moet opvoeden. Vind in dit artikel de informatie die je nodig hebt.

Opvoeden kittens

Kittens kijken

Zo rond maart/april begint het kittenseizoen weer en verschijnen er honderden advertentie's op internet van pasgeboren kittens. Voor kitten liefhebbers is het dan ook de hoogste tijd om een kitten te gaan bekijken en er op te bieden. Vaak betaal je voor een kitten. Soms zijn ze van tevoren al ingeënt en hoef je dat dus niet meer te doen. Ze mogen als ze zo rond de 7 a 8 weken zijn weg bij de moederpoes. Dit is natuurlijk altijd even wennen voor een kitten omdat ze nog erg gewend zijn aan hun moeder.

Wennen in hun nieuwe huis

Wanneer je de kitten(s) mee naar huis neemt in een transportbak, zullen ze waarschijnlijk veel miauwen. Dit komt omdat het een hele vreemde omgeving is voor een kitten. Als je thuis bent aangekomen zet je de transportbak neer op de grond en doe je het poortje open. Laat ze er zelf uit klimmen om de boel te verkennen. Het beste is om ze een tijdje met rust te laten zodat ze op hun eigen tempo de boel kunnen verkennen. Pak hem dus ook niet te veel op, ga niet te veel met kattenspeeltjes voor hun neus hangen en laat niet te veel mensen door je huis heen rennen om de kittens aandacht te geven en ermee te spelen. Soms blazen kittens vaak in het begin als ze iets onbekends zien. Wanneer je 2 kittens neemt (uit hetzelfde nestje) is dat fijn voor voor beide kittens. Zo hebben ze elkaar om mee te spelen. Pas na 2 weken zijn ze gewend aan de omgeving.

Voeding

Omdat de kittens nog veel voeding nodig hebben en moeten groeien kun je ze 4 tot 6 keer per dag een beetje brokjes geven. Een kitten die in de groei is krijgt ongeveer 25-50 gram voeding per dag per kilo lichaamsgewicht. Als ze ongeveer een half jaar oud zijn mogen ze omschakelen naar 3 maaltijden per dag. Als ze een jaar zijn dan mogen het 2 maaltijden per dag zijn.

Inenten

Als de kittens 12 weken oud zijn, mogen ze worden ingeënt. Na 12 weken kunnen de kittens effectief beschermt worden tegen ziektes. Bij de 15e week krijgen ze de tweede inenting.

Ontwormen

Als de kittens ongeveer 2 weken zijn worden ze voor de eerste keer ontwormt. Dit geld hetzelfde voor de 4e week. Door de moedermelk die de kittens drinken worden de kittens vaak besmet. Dit kan de groei van de kittens tegengaan en ze kunnen vermageren. Ná de 2 en 4 weken moet je de kittens nogmaals onwormen als ze 2, 4 en 6 maanden zijn. Daarna iedere 2 jaar.
© 2012 - 2017 Rozanne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Byrev / Pixabay
  • http://www.kattenplaza.nl/infojeeerstekat

Reageer op het artikel "Opvoeding van kittens"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 04-03-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!